دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
معجزه و كرامت در سیره پیشوایان
![معجزه و كرامت در سیره پیشوایان](/web/imgs/16/152/pcail1.jpeg)
● معنی معجزه و كرامت
معجزه در اصل از عجز گرفته شده، به معنی عاجز كردن است، بنابراین كارهای خارق العادهای كه از اولیای بزرگ رخ میدهد و دیگران از انجام آن عاجز هستند، به آن معجزه میگویند، مانند زنده كردم مرده، شفادادن بیمار مبتلا به بیماری بیدرمان و امثال آن.
اصل معجزه از پیامبران است كه برای صدق نبوّت خود، معجزه از خود نشان میدادند و موجب ایمان و اعتقاد مردم به توحید و نبوّت میشدند. چنان كه قرآن از دو معجزه بزرگ موسی(ع) در برابر فرعونیان یعنی معجزه عصا و ید بیضاء، تعبیر به برهان كرده و میفرماید: «فذانك برهانان من ربّك ؛ این دو (عصا و ید بیضاء) دو برهان از طرف پروردگارت میباشند.»(۱) و درباره ناقه صالح معجزه حضرت صالح پیامبر، میفرماید: «هذه ناقهٔ اللّه لكم آیهٌٔ ؛این شتر الهی برای شما معجزهای است.»(۲)
پیامبران به ویژه پیامبران اولواالعزم برای اثبات نبوت خود دارای معجزه بودند، و در قرآن مجید معجزات مختلفی از معجزات پیامبران مانند نه معجزه موسی(ع)(۳) و مرده زنده كردن عیسی(ع)(۴) ذكر شده، و از غیر پیامبران نیز در قرآن معجزاتی ذكر شده مانند معجزه عفریتی از جن و آصف برخیا(۵) و...
● امّا واژه كرامت
در اصل به معنی بزرگواری و عظمت معنوی است، و در اصطلاح علم كلام، كارهای خارق العادهای كه از پیامبران برای اثبات نبوت صادر میگردد با نام معجزه خوانده میشود، و همین گونه كارها از غیر پیامبران، با نام كرامت ذكر میشود. بنابراین كرامت اصطلاحی در گفتار متكلمین به علم كلام، همان معجزهای است كه درباره امور خارق العاده غیر پیامبران، از اولیاء خداوند و امامان(ع) استعمال میشود. چرا كه نشانه عظمت و بزرگواری آنها در پیشگاه خداوند است، بر همین اساس امام صادق(ع) فرمود: «المعجزهٔ علامهٔ اللّه لایعطیهاالّا انبیائه و رسله و حججه لیعرف به صدق الصّادق من كذب الكاذب ؛ معجزه نشانهای برای خداست كه خداوند آنرا به كسی جز پیامبران و رسولان و حجّت هایش عطا نمیكند، و هدف از آن این است كه به وسیله آن راستگویی راستگو از دروغگویی دروغگو شناخته شود.»(۶)
مطابق روایات بسیار، امامان معصوم (ع) نیز همچون پیامبران دارای معجزه بودند (كه گفتیم از آن به كرامت تعبیر میشود) در این راستا نظر شما را به دو روایت زیر جلب میكنیم:
۱) ابوبصیر یكی از شاگردان برجسته امام باقر(ع) كه از هر دو چشم نابینا بود، میگوید، به امام باقر(ع) عرض كردم: «آیا شما وارث رسول خدا(ص) هستید؟» فرمود: آری. عرض كردم: رسول خدا(ص) وارث همه انبیاء بود؟ آیا آنچه را آنان میدانستند، رسول خدا(ص) نیز میدانست؟ فرمود: آری. عرض كردم: «فأنتم تقدرون علی ان تحیوا الموتی، و تبرؤوا الاكمه و الابرص؟؛ پس شما میتوانید مرده را زنده كنید و كور و بیمار مبتلا به پیسی را خوب نمایید؟» فرمود: آری. سپس به من فرمود: نزدیك بیا، نزدیك رفتم، دست مباركش را بر صورت و چشم من كشید، خورشید، آسمان، زمین، خانهها و هرچه را كه در آنجا بود دیدم، سپس به من فرمود: «آیا دوست داری همین گونه بینا باشی، تا همچون سایر مردم در قیامت به حساب و كتاب الهی كشیده شوی، و یا (به حال اوّلت برگردی) و به طور خالص (و بی دغدغه) وارد بهشت شوی؟» عرض كردم میخواهم به همان حال قبل برگردم، دست مباركش را بر صورتم كشید، دوباره نابینا شدم، این ماجرا را برای ابن عمیر(یكی از شاگردان ممتاز امام) نقل كردم، او گفت: «گواهی میدهم كه حادثه (صدور كرامت از امام باقر) حق است، چنان كه روز روشن است.»(۷)
۲) از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و امام كاظم(ع) روایت شده كه فرمودند: «اسم اعظم دارای ۷۳ حرف است، آن اسم اعظمی كه آصف برخیا(وزیر حضرت سلیمان) میدانست، و بر اثر آن توانست در كمتر از یك چشم برهم زدن، تخت بلقیس را از یمن به بیت المقدس نزد سلیمان(ع) بیاورد. یك حرف از آن ۷۳ حرف بود، و در نزد ما امامان علیهم السلام ۷۲ حرف از اسم اعظم وجود دارد، و تنها یك حرف آن مخصوص ذات پاك خداست كه مربوط به علم غیب میباشد.»(۸)
نیز امام صادق(ع) آیه ۴۰ سوره نمل را (كه مربوط به آصف برخیا و آوردن تخت بلقیس به وسیله او است) تلاوت كرد، كه در آن آمده آصف برخیا دارای بهرهای از علم كتاب بود كه چنین كار خارق العاده عظیمی انجام داد، امام صادق(ع) فرمود: «و عندنا واللّه علم الكتاب كلّه؛ اگر آصف، بهرهای از علم كتاب داشت، سوگند به خدا ما دارای همه علم كتاب هستیم.»(۹) نتیجه این كه امامان(ع) دارای كرامت در سطح عالی بودند.
● عبودیّت سرچشمه كرامتها
عامل اصلی و مهمی كه موجب آن میشود كه اولیاء خدا ـ حتی غیر از پیامبران و امامان ـ دارای مقام كرامت میشوند، و از آنها امور غیر عادی سر میزند، عبودیت خالص و بندگی بیشائبه است. چنان كه این مطلب در قرآن و روایات بیشمار آمده است. مثلاً در قرآن در مورد معراج پیامبر اسلام(ص) كه از بزرگترین معجزات او بود، مسأله عبودیت پیامبر(ص) نقش به سزایی در شایستگی او به این مقام داشت، همان گونه كه در دو آیه به این مطلب اشاره شده، در یكجا میفرماید: « سبحان الّذی اسری بعبده...؛ پاك و منزّه است خداوندی كه عبد و بندهاش را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی در شب (معراج) سیر داد...»(۱۰) و نیز میفرماید: «فاوحی الی عبده ما اوحی ؛ خداوند (در شب معراج در سدرهٔ المنتهی بر فراز عرش) آنچه را وحی كردنی بود به بندهاش «محمد (ص)» وحی كرد.»(۱۱)
توضیح اینكه: عبودیت و بندگی نهایت خضوع و تسلیم خالص در برابر خدای بزرگ است، خمیرمایه و سنگ زیرین ارتقاء و ارتفاع به قرب خاص الهی در پرتو عبودیت با معرفت است. تا آنجا كه خداوند در شب معراج به پیامبر(ص) چنین خطاب كرد: «عبدی اطعنی حتّی اجعلك مَثَلی (او مِثلِی) اذا قلت لشیء كن فیكون ؛ ای بنده من مرا اطاعت كن، تا تو را مظهری از خودم( یا: همانند خودم در بعضی كارها) قرار دهم، كه وقتی به چیزی بگویی بوده باش آن چیز تحقّق یابد.»(۱۲)
و امام صادق(ع) فرمود: «العبودیّهٔ جوهرهٌٔ كنهها الرّبوبیّهٔ ؛ عبودیّت و بندگی گوهری است كه ربوبیّت در درون آن نهفته شده است.»(۱۳)
یعنی عبودیّت آن چنان انسان را به كمال میرساند كه اگر كامل شود، عبد را خداگونه میكند، و او را مظهر جلال و جمال الهی مینماید، به طوری كه در پرتو بندگی میتواند، كارهایی مانند تصرّف در عالم تكوین نماید، و صاحب كرامات شود، مانند امامان معصوم (ع) و اولیاء خدا همچون حضرت عباس (ع) و حضرت معصومه (س) و... كه آنها در پرتو بندگی خالص و با معرفت به جایی رسیدند كه به اذن پروردگار میتوانند در جهان تكوین تصرّف كنند، به عنوان مثال آهن سرد را در كوره میگذارند، گداخته و به صورت آتش فروزان میشود، آن آهن در عین آنكه آهن است، به قدری به آتش نزدیك شده كه آتش گونه گشته است، گرچه این حرارت و نورانیت در درون ذات آن نیست، بلكه پرتوی از آتش كه در درون آن افتاد او را به رنگ آتش درآورده است، بنده خالص خدا نیز میتواند این گونه به خدا نزدیك شود، و غرق در نور الهی گردد كه خداگونه شود. استاد شهید مرتضی مطهری مینویسد: «وصول به ربوبیّت در پرتو عبودیّت، گرچه در ظاهر تعبیر زنندهای است، زیرا معنی این جمله «از بندگی تا خداوندگاری» است، مگر میشود انسان از مرز بندگی خارج شود، یا در مرز خدایی قدم بگذارد؟! این التّراب و ربّ الارباب ؛ خاك كجا و پروردگار پروردگارها كجا؟ ولی باید توجه داشت كه خدایی غیر از خداوندگاری است، مقصود از حدیث فوق «العبودیّهٔ جوهرهٔ كنهها الرّبوبیّهٔ» این است كه انسان در پرتو بندگی خالص به خداوندگاری (نه خدایی) میرسد، این مراحل در پنج مرحله زیر خلاصه میشود:
۱) انسان در پرتو بندگی به نفس خود تسلّط مییابد.
۲) انسان پس از این مرحله، آن چنان نیرومند میشود كه روح او قاهر شده، و میتواند گناهان را از خود دور سازد.
۳) پس از این مرحله در بسیاری از امور، روح از بدن بینیاز میشود.
۴) پس از مرحله قبل، روح بدن را خلع میكند، و بدن از هر لحاظ تحت فرمان روح قرار میگیرد.
۵) در مرحله پنجم انسان به قدری نیرومند میشود كه حتّی طبیعت خارج از بدن را نیز تحت نفوذ خود قرار میدهد، مانند اولیاء خدا كه از آنها معجزه و كرامت و تصرّف در عالم تكوین كه یك نوع خداوندگاری است سر میزند، بنابراین در درون عبودیت مرحلهای پیش میآید كه انسان مظهر صفات حق میگردد.(۱۴)
در روایت آمده: امام صادق(ع) از كوفه عازم مدینه بود. گروهی از برجستگان و زاهدان از جمله ابراهیم ادهم، آن حضرت را بدرقه كردند، در مسیر راه شیری را دیدند، جرئت نكردند به پیش روند، ابراهیم گفت: صبر كنید تا جعفر بن محمد (امام صادق علیه السلام) بیاید و نظر دهد. صبر كردند تا امام(ع) آمد و سپس به شیر نزدیك شد، و دو گوش شیر را گرفت و او را از سر راه دور نمود. به این ترتیب شیر درّنده در برابر عظمت امام، تسلیم شد و اطاعت كرد، در این وقت امام صادق(ع) به حاضران فرمود: «اما لو انّ النّاس اطاعوا اللّه حقّ طاعته لحملوا علیه اثقالهم ؛ آگاه باشید، اگر مردم آن گونه كه شایسته اطاعت است، از خداوند اطاعت میكردند (به مقامی از ولایت میرسیدند) كه بارهای خود را بر پشت شیر نهاده، و از آن به عنوان مركب استفاده میكردند.»(۱۵)
بر همین اساس وقتی كه پیامبر اسلام (ص) در آستانه معراج، از سوی خداوند مخیّر شد كه بندگی و نبوت یا بندگی و پادشاهی را برگزیند، آن حضرت بندگی را بر پادشاهی ترجیح داده و در پاسخ عرض كرد: «بل اكون نبیّاً عبداً؛ بلكه پیامبری و بندگی را بر میگزینم.»(۱۶) و در حدیث دیگر آمده: هنگامی كه امام جواد(ع) (در بغداد و در سال ۲۲۰ هـ.ق) به شهادت رسید، فرزندش امام هادی (ع) همان لحظه گفت: «انّا للّه و انّا الیه راجعون؛ ابوجعفر (امام جواد علیه السلام) در گذشت.» شخصی پرسید: از كجا از شهادت امام جواد با خبر شدید؟ فرمود: «لانّه تداخلنی ذلّهٔ للّه لم اكن اعرفها ؛ زیرا خضوع خاصّی (از عبودیّت و بندگی) در دلم افتاد كه بیسابقه بود.»(۱۷)
این حدیث بیانگر آن است كه بندگی خدا هرچه عمیقتر و آگاهانهتر و خاضعانهتر باشد، دلیل ارتقاء درجه و معرفت است، و معرفت خدا در انسان هر قدر بالا رود، او بیشتر احساس بندگی میكند، بنابراین بندگی معیار و نشانه و وسیله درجات عالی، از جمله كرامتهای غیر عادی خواهد شد.
حجهٔالاسلام و المسلمین محمد محمدی اشتهاردی
پینوشتها:
۱. سوره قصص، آیه ۳۲ ـ برهان به معنی روشن كردن است، از آنجا كه معجزه روشن كننده صداقت پیامبران، و روشنی بخش راه راست است به آن برهان میگویند.
۲. سوره اعراف، آیه ۷۳، واژه آیه به معنی علامت و نشانه است، زیرا معجزه نشانه صداقت پیامبران میباشد.
۳. و لقد آتینا موسی تسع آیاتٍ بیّناتٍ (سوره اسراء).
۴. سوره آل عمران، آیه ۴۹.
۵. سوره نمل، آیه ۳۹ و ۴۰.
۶. بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۷۷.
۷. اصول كافی، ج ۱، ص ۴۷۰.
۸. تفسیر نورالثقلین، ج ۴، ص ۸۸ ـ ۹۰.
۹. همان، ص ۸۹.
۱۰. سوره اسراء، آیه ۱.
۱۱. سوره نجم، آیه ۱۰.
۱۲. تفسیر ام الكتاب میر جهانی، ص ۲۵۸.
۱۳. مصباح الشریعه، باب دوم، ص ۱۰۰.
۱۴. اقتباس از كتاب «ولائها و ولایتها» تألیف علامه شهید مرتضی مطهری، ص ۷۳ تا ۸۲.
۱۵. تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۲۹۲.
۱۶. بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۳۸۲.
۱۷. اصول كافی، ج ۱، ص ۳۸۱.
۱۸. سوره جن، آیه ۲۶ ـ ۲۷.
۱۹. نهج البلاغه، خطبه ۱۲۸.
۲۰. بحارالانوار، ج ۱۹، ص ۱۲ و ج ۱۸، ص ۲۰.
۲۱. همان، ج ۴۱، ص ۲۷۳؛ فضائل الخمسه، ج ۳، ص ۲۷۱.
۲۲. ارشاد شیخ مفید (ترجمه شده)، ج ۱، ص ۱۳۵.
۲۳. همان.
۲۴. كامل الزّیارات، ص ۷۳.
۲۵. همان.
۲۶. بصائر الدّرجات، ج ۶، ص ۷۶ ؛ بحار، ج ۴۸، ص ۱۶ و ج ۴۷، ص ۱۱۵.
۲۷. عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۳۶.
۲۸. كشف الغمّه، ج ۳، ص ۲۶۰ ؛ بحار ج ۵۰، ص ۱۵۵.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست