پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
۱۸ ماه مه ۲۰۰۴ ـ یک روزنامه جهانی با روشی کاملا تازه
« مترو اینترنشنال» روزنامه ای که با روش تازه و مطابق وقت و سلیقه انسان قرن ۲۱ منتشر می شود ۱۷ ماه مه ۲۰۰۴ سی و ششمین شماره خود را در نیویورک منتشر کرد. این روزنامه ۱۴ میلیونی که هم اکنون هر روز در ۱۶ کشور و به ۱۵ زبان منتشر می شود متعلق به یک شرکت سوئدی است که بر پایه تجربه و اندیشه « یان ستن بک » روزنامه نگار فقید سوئدی که دو سال پیش فوت شد انتشار می یابد. « یان » که چند هیات جامعه شناس و روانشناس را مامور بررسی انسان قرن ۲۱ از لحاظ روزنامه خوانی و کسب خبر و نظر کرده بود و تجربه صدها ناشر در کشورهای مختلف را به دست آورده بود به این نتیجه رسیده بود که انسان قرن ۲۱ نمی تواند و نمی خواهد هر روز بیش از ۱۵ دقیقه وقت خود را صرف خواندن روزنامه کند. می خواهد که خبر و تحلیل کوتاه و ساده و با حذف زوائد باشد، حاشیه رفتن و دراز نویسی و مطالب غیر خبری را دوست ندارد. عکس خبری را ترجیح می دهد. مانند انسان قرون ۱۹ و ۲۰ مطالب بلند و نوشته هایی را که به او فایده نمی رسانند از روزنامه نمی خواهد و آنها را کار مجله و کتاب می داند. تیتر روزنامه را بر مطلب ترجیح می دهد ، پس باید کامل و گویا باشد. چنین روزنامه ای به جای انبوه خبرنگار تازه کار نیاز به چند روزنامه مجرب دارد. روزنامه ای را که صفحات زیاد داشته باشد نمی خواهد و حوصله به دست گرفتن و ورق زدنش را ندارد و .... به علاوه روزنامه خوان قرن ۲۱ صرف نظر از این که در کدام کشور زندگی می کند نمی خواهد که وقت صرف کند و برود و روزنامه بخرد. او ترجیح می دهد که روزنامه را در ایستگاه مترو و اتوبوس و یارستوران از« رک ( سبد پایه دار ) » به رایگان بردارد و پس از خواندن بگذارد و برود و اگر مایل به فایل کردن برخی مطالب برای استفاده بعدی باشد، هر چند وقت یک بار یک «سی دی» محتوای روزنامه را خریداری و نگهداری کند. « یان » گفته است که علت بی توجهی به روزنامه های حزبی و حاوی نطق های طولانی و جملات نامانوس و کلمات غامض همین بوده است که انسان قرن ۲۱ روانشناسی دیگری دارد. « یان » معتقد است که درآمد روزنامه تنها از آگهی باید تامین شود ، زیرا که فروش آن در حال حاضر هم دردسر است. از یک طرف ۳۰ درصد بهای سهم روزنامه فروش می شود به علاوه توزیع و حسابداری آن پر هزینه و درد سر است.
« یان » پیش بینی کرده بود که اگر روزنامه های موجود این واقعیت را درک نکنند و روش خود را با نیاز قرن تطبیق ندهند از میان خواهند رفت. برپایه عقاید « یان » روزنامه مترو نخست در سوئد و سپس به ترتیب در چک ، لهستان ، هنگ کنگ ، ایتالیا. کانادا ، فیلیپین ، شیلی ، کره جنوبی ، فرانسه ، آمریکا و ... منتشر شد و موفق بوده است. کشور بعدی آلمان خواهد بود.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی سیاست
تهران هواشناسی سازمان هواشناسی پلیس شهرداری تهران قتل سلامت فضای مجازی خانواده وزارت بهداشت قوه قضاییه محیط زیست
قیمت دلار قیمت طلا خودرو مسکن حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه تورم دولت سیزدهم بازار سرمایه دلار
محرم الناز شاکردوست تلویزیون سینما بازیگر سینمای ایران سارا بهرامی تئاتر تخت جمشید علیرضا قربانی رسانه ملی
دانش بنیان ماهواره کنکور ۱۴۰۳ آیفون کهکشان
رژیم صهیونیستی فلسطین حماس دونالد ترامپ جو بایدن جنگ غزه آمریکا ترکیه حزب الله لبنان فرانسه اوکراین چین
استقلال فوتبال پرسپولیس یورو 2024 باشگاه پرسپولیس سپاهان کریستیانو رونالدو علیرضا بیرانوند لیگ برتر جام ملت های اروپا باشگاه استقلال نقل و انتقالات
هوش مصنوعی گوگل سامسونگ الکامپ نمایشگاه الکامپ اینستاگرام اپل ایرانسل وزیر ارتباطات
دیابت تب دنگی خواب مغز قهوه کاهش وزن سبک زندگی فشار خون مو سیب زمینی