دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
چگونه یک موسیقی دان سالم باشیم

نوازندگی گاهی با خطرات بزرگی مثل بیماریهای شغلی همراه است. هنگام نوازندگی دستها و بازوهای نوازنده حرکات ثابت انجام میدهند و ماهیچهها، رگها و اعصاب مشخصی دایم بهکار گرفته میشوند. بخصوص هنگام نواختن برخی از سازها بدن در وضعیت کاملاً نامتقارنی قرار میگیرد. بیماریهای شغلی نوازندگان و راههای پیشگیری از آن در ۱۰ سال گذشته بیش از پیش مورد توجه پزشکان قرار گرفتهاست. در این مقاله دکتر «رینیت کلوپل» * (Renate Kloppel) اقداماتی برای مقابله با بیماریهای شغلی نوازندگان پیشنهاد میکند.
● ورزش
تعداد كمی از نوازندگان ورزش میكنند. آنها اغلب كمبود وقت و یا ترس از آسیبدیدگی را بهعنوان دلیلی برای ورزش نكردن ذكر مینمایند. البته این امر در مورد ورزشهایی مانند والیبال و هندبال كاملاً صحیح است.
حالت نامناسب و اغلب نامتقارن بدن هنگام نوازندگی فشار زیادی را به اندامهای حركتی نوازندگان وارد میآورد و موجب ایجاد تغییراتی در این اندامها میشود. حركات تكراری و مداوم بدن هنگام نواختن ساز نیز فشار مضاعفی را به عضلات، مفاصل و رگهای نوازنده وارد میآورد. عضلات دست، بازو، شانه و پشت نوازندگان قادر به تحمل این فشارها نیست و آنان در معرض خطر آسیبدیدگی قرار میگیرند. از اینرو به نوازندگان توصیه میشود كه با ورزش عضلاتشان را برای مقاومت در برابر این فشارها آماده نمایند.
برای نوازندگان ورزشهایی مانند شنا، اسكی، كوهنوردی، پیادهروی سریع، دو استقامت و اگر در ناحیهی دست، بازو و شانه درد نداشته باشند قایقرانی مناسب است. این ورزشها بدون وارد آوردن فشار به مفاصل، عضلات بسیاری را بهكار میگیرند و استقامت بدن را افزایش میدهند. بیتردید دوچرخهسواری نیز برای بالابردن استقامت بدن بسیار مناسب است. اما گاهی فشار فرمان دوچرخه آسیبدیدگی عصب آرنج و بهدنبال آن فلج شدن عضلات دست را به همراه دارد.
این عارضه اغلب بدون درد و نشانهی هشدار دهندهی دیگری آشكار میگردد.
از طرف دیگر هنگام دوچرخهسواری بدن در وضعیت ناموزونی قرار گرفته و تنها پاها حركت میكنند. ایروبیك نیز بهعنوان ورزشی تعادلی برای نوازندگان سودمند است؛ ورزشی كه قدرت تمركز و تطبیق نوازنده را افزایش میدهد. شركت در كلاسهای بدنسازی نیز اگر با نظارت و راهنمایی مربی كارآزمودهای باشد بسیار مفید است. نوازندگان در منزل هم میتوانند چندینبار در هفته حركاتی را برای افزایش قابلیت تحرك، قدرت، استقامت و تمركزشان انجام دهند.
در مورد بازی تنیس و اثرات مثبت و منفی آن برای نوازندگان نظرات متفاوتی وجود دارد.
ورزش تنیس فشار بسیار زیاد و یكطرفهای را به دست و بازوی نوازنده وارد میآورد و سِروهایی كه از بالا زده میشود ممكن است موجب بروز درد در عضلات پشت شود. اگر نوازندهای قصد دارد تنیس بازی كند بهتر است ابتدا تاثیرات این ورزش بر اندامهای حركتی را به دقت بررسی نماید و در صورت احساس درد در بازو، شانه و پشت بازی را حداقل بهطور موقت كنار گذارد. گاهی بازی تنیس و نوازندگی سازهای زهی، ضربهای و پیانو بیماریهای مشابهی مانند التهاب غضروف بازو را در پی دارند. براساس تحقیقی كه در ژاپن انجام گرفتهاست این بیماری شایعترین ناراحتی دست در بین نوازندگان پیانو است.(۱)
● گرمكردن بدن (Warm-Up)
مطالعاتی كه در زمینهی ورزش انجام گرفتهاست نشان میدهد كه خطر گرفتگی و پاره شدن عضلات با گرمكردن بدن كاهش مییابد و گردش خون و درجه حرارت عضلات افزایش یافته، حركات با سرعت بیشتری انجام میشوند. در مورد نوازندگان تا كنون چنین تحقیقاتی انجام نشده است اما بیتردید نوازندگی با عضلات سرد و منقبض موجب وارد آمدن فشار بیشتر به اندامهای حركتی نوازنده و بروز آسیبدیدگی در این اندامها میشود.
همچنین براساس بررسیهای متعدد، با گرمكردن بدن كیفیت اجرای قطعاتی كه سرعت و قدرت زیادی را میطلبند بالا میرود.
اما هنوز به این پرسش كه آیا زمانی هم كه نوازنده با عضلات گرم و باحالتی مناسب پشت ساز مینشیند و قطعاتی را مینوازد كه نیرو و سرعت زیادی را ایجاب نمینمایند باز هم گرمكردن بدن ضروری است پاسخی داده نشده است. تمرینات خاصی برای آماده كردن مفاصل دست و انگشتان وجود دارد كه از آنجمله میتوان به تمرینات گات(۲) و آلفرد كورتوت(۳) اشاره كرد، بسیاری از این تمرینات كه برای پیانو نوشته شده است برای نوازندگان دیگر سازها نیز قابل اجراست.
تمرینات گات را بدون ساز و در زمان استراحت هم میتوان انجام داد. برای گرمكردن عضلات گردن، شانه و بازوها انجام حركات كششی توصیه میشود، اما تمرینات قدرتی كه خستگی زودهنگام عضلات را در پی دارند در این مورد پیشنهاد نمیشوند. در صورت وجود درد و ناراحتی، تمرینات باید با نظر متخصص فیزیوتراپی و با توجه به ویژگیهای آناتومی هر فرد، مانند فرم ستون فقرات و شرایط لازم برای نواختن هر ساز انتخاب شود.
● سرد كردن بدن (Cool-Down)
انجام حركات تعادلی پس از تمرین بهویژه زمانی كه ستون فقرات، عضلات و مفاصل در وضعیت نامناسبی قرار میگیرند، برای جلوگیری از بروز درد و ناراحتی بسیار سودمند است. با حركات كششی میتوان عضلات منقبضی كه تمایل به كوتاه شدن دارند مانند عضلهی بزرگ سینه را در وضعیت طبیعی قرار داد.
● استراحت
اگر نوازندهای مدتزمانی طولانی بدون وقفه ساز بنوازد دیر یا زود دچار بیماری میشود. معمولاً پس از هر ۴۵ تا ۵۰ دقیقه تمرین ۱۰ دقیقه استراحت توصیه میشود. این استراحت قدرت تمركز نوازنده و بازدهی تمرینات را افزایش میدهد. البته این زمان پیشنهادی برای همه یكسان نیست و با توجه به ویژگیهای خاص هر ساز و شدت سختی تمرینات متفاوت است.
در زمان استراحت نوازنده باید عضلاتش را از حالت تنش درآورده و با انجام تمرینات خاصی حالت نامتوازن بدن هنگام نوازندگی را تقارن بخشد.
● تكنیكهای تنشزدایی
آشنایی با تكنیكهای مختلف تنشزدایی به نوازندگان برای غلبهی بهتر بر مشكلاتی همچون ترس و نگرانی، بیخوابی و انقباض عضلات كمك میكند. آنها با بكارگیری این تكنیكها میتوانند از انقباض و گرفتگی زیاد و غیرضروری عضلاتشان جلوگیری نمایند. انقباض غیرارادی و زیاد گردن و شانهی نوازندگان فشار زیادی را به مفاصل و رگهای آنان وارد میآورد. همینطور گرفتگی همزمان عضلاتی در دست و بازو كه تاثیری متقابل بر هم دارند مانع حركت این اندامها میشود. براساس یك نظرخواهی از ۱۴۳۲ نوازندهی اركستر در آلمان، نوازندگانی كه ورزش میكنند و یا از تكنیكهای مختلف تنشزدایی استفاده مینمایند بسیار كمتر از دیگران بیمار میشوند.(۴)
در مورد اینكه چه تكنیكی برای تنشزدایی ذهنی و جسمانی نوازندگان مناسب است اختلافنظر وجود دارد. تكنیكهای بسیار ازجمله «Autogene Training» از «یوهان هاینریش شولتز» (۵)، تكنیك «الكساندر» (۶)، متد «فلدن كرایز» (۷) و یا تنشزدایی پیشرفتهی عضلات از «ادموند جاكوبسون» (۸) وجود دارند.
● كنترل بصری
انقباض زیاد عضلات، حالت نامناسب بدن و حركات زاید نوازنده معمولاً برای بینندگان كاملاً محسوس و نمایان است.
نوازندگان با نواختن در برابر آینه و بهتر از آن فیلمبردای ویدیویی میتوانند عادات نامناسب خود را تشخیص داده و حركات و حالت بدنشان را تجزیه و تحلیل نمایند. اما برطرف شدن اشتباهات و جایگزینی عادات درست، اغلب سعی و تلاش و زمان زیادی را میطلبد. البته باید به این نكته توجه كرد كه بهترین حالت ممكن برای بدن هر فرد هنگام نوازندگی با توجه به قابلیت تحرك مفاصل و تناسب بین بخشهای بدن او متفاوت از دیگران است.
● تمرین ذهنی
این متد كه در حقیقت تصور حركات در ذهن است در پیشگیری از فشارهای جسمانی و بروز بیماریها تاثیر بسیاری دارد. ورزشكاران معمولاً با این تكنیك بیشتر آشنا هستند. با كمك این تكنیك میتوان حركتی ساده و یا پیچیده را بدون انجام دادن آن آموخت. در زمینهی موسیقی، زمانی كه نوازنده قبلاً ارتباط بین اصوات و حركات را میشناسد، تصور اصوات در ذهن به یادگیری سریعتر حركات كمك میكند.
تمرین ذهنی از طرفی تاثیری مستقیم بر یادگیری حركات دارد و از طرف دیگر با تصور نتها در ذهن، تمركز و قدرت درك و استنباط نوازنده افزایش یافته، تمرینات با هدفمندی بیشتری انجام میشوند. نوازنده با تجزیه و تحلیل اشتباهات و عادات نادرستش میتواند از تكرار زیاده از حد تمرینات جلوگیری نماید. همچنین با بكارگیری این متد اولین مرحله از یادگیری حركات كه مستلزم فعالیت زاید عضلات است حذف میشود و با تصور دقیق حركات در ذهن از تنش غیرضروری عضلات كاسته میشود. خصوصاَ نوازندگانی كه بیشتر در معرض خطر آسیبدیدگی قرار دارند با كمك این متد و كاهش زمان تمرین میتوانند فشار وارد برعضلات، مفاصل و رگهایشان را كم كنند.
در این متد كه توسط اورلوف (۹) ابداع شده است، ساز بدن و ذهن نوازنده با یكدیگر هماهنگ میشوند.
علاوه بر صدا و حركات، نوازنده میتواند با تصور حالت بدن و عضلاتش در ذهن و طرح سوالاتی نظیر پرسشهای زیر حالت بدنش را بررسی نماید: «عضلاتم در چه وضعیتی قرار دارند؟ آیا عضلاتی كه در نوازندگی بهكار گرفته نمیشوند شل و در حال استراحتاند؟ شانههایم رها و آزادند و یا به طرف بالا كشیده شدهاند؟ آیا فشار وارد بر عضلات در حداقل زمان ممكن (مثلاَ بلافاصله پس از ضربهزدن به كلاویهها) دوباره كم میشود؟ آیا در نوازندگی بیاراده حركات زاید و غیرضروری انجام میدهم و یا حركاتم متناسبند؟»
در یك طرح پژوهشی تاثیرات مثبت متد تمرین ذهنی به همراه متد تنشزدایی دیگری برروی ۱۲ نوازندهی پیانو مورد بررسی قرار گرفت. ۱۰ نفر از این نوازندگان با بكارگیری این متد به عادات نامناسب خود در نوازندگی پی بردند و ۸ نفر از آنها توانستند اشتباهاتشان را برطرف نمایند.
همچنین دردها و ناراحتیهای ۳ نفر از آنها ۴ ماه پس از شركت در این طرح كاهش یافت. (۱۰)
این متد با مقایسه «آنگونه كه هست» و «آنگونه كه بهتر است باشد» امكان اصلاح حالت بدن، اجرای حركات و گرفتگی عضلات را فراهم میآورد.
«كریسپین اشپاولدینگ» (۱۱)، پزشك و نوازندهی پیانو، با همكاری استادان كنسرواتوار «تروندلاگ» در نروژ برنامهای را برای پیشگیری از بروز مشكلات جسمانی و بیماریهای شغلی نوازندگان در این كنسرواتوار انجام دادهاست.(۱۲) این طرح با توجه به شرایط آناتومی و محدودیتها و مشكلات جسمانی دانشجویان برای هر فرد به شكلی خاص اجرا میشود و موضوعاتی مانند فیزیولوژی، آناتومی بدن، حركتشناسی و برای خوانندگان و نوازندگان سازهای بادی عملكرد تنفس و ارتباط آن با حالت بدن و تكنیك نوازندگی تدریس میشود.
علاوهبر این دانشجویان باید با انجام ورزشهایی مانند شنا بدنشان را در فرم و حالت مناسبی نگه دارند.
از آنجا كه تغییر عادات زیانآور مستلزم تلاش بسیار و داشتن انگیزهای قوی است، در این برنامه پیشرفت در نوازندگی كه مهمترین هدف دانشجویان بهحساب میآید بهعنوان انگیزهای برای توجه به سلامتشان مورد توجه قرار گرفته است و مباحث و تمرینات به گونهای است كه موجب افزایش توانایی دانشجویان در نوازندگی میشود. در شروع هر ترم به دانشجویان توصیه میشود كه زمان تمرین را به تدریج افزایش دهند. آنها باید كشش و تنش غیرضروری و زیاده از حد عضلاتشان را تشخیص دهند و بتوانند از بروز این حالت جلوگیری كنند.
دانشجویان در این طرح با متدهای مختلف تنشزدایی آشنا میشوند و یاد میگیرند كه عوامل و ریشههای استرس در زندگی شغلیشان و تفاوت بین استرس مثبت و طبیعی و استرس پایدار و محدودكننده را تشخیص داده، در مقابل آن واكنش صحیح نشان دهند. همچنین آنها با بكارگیری متدهایی مانند «تمرین ذهنی» و مطالعهی دقیق پارتیتور قبل از نوازندگی میتوانند زمان تمرین را تا حد امكان كاهش دهند و پروسهی یادگیری را تقویت كنند.
منبع:
رینیت کلوپل / ترجمه: شقایق پژهانفر
http://www.culture-music.net
ماهنامه فرهنگ و آهنگ
پینوشتها:
* دكتر کلوپل پزشک متخصص کودکان است. او در سال ۱۹۴۸ در هانوفر آلمان متولد شد. از سال ۱۹۶۷ تا سال ۱۹۷۲ در دانشکده پزشکی تحصیل کرد و از سال ۱۹۸۶ به مدت ۵ سال در مدرسهی عالی موسیقی Trossingen به فراگیری موسیقی پرداخت و موفق شد دیپلم آموزش موسیقی را از این مدرسه عالی دریافت کند.
۱) Noaotaka Sakai: Hand Pain Related to Keyboard Techniques in Pianists, in: Medicag Artists, ۱۹۹۲.S. ۵۹-۶۵
۲) Josef Gat: Die Technik des Klavierspiel, Kassel ۱۹۶۵, S. ۲۵۸-۲۶۸
۳) Alfred Cortot
۴) Jochen Blum, Thomas. Mas troianni, Richard N. Norris: Musikschulen und-Musikhochulen und ihre praeventiven Aufgaben bezueglch zukuenftiger Erkrankungen bei Musiker.
۵) Johannes Heinrich Schultz
۶) تكنیكی كه بهوسیلهی Frederik Matthias Alexander (۱۸۶۹- ۱۹۵۵) پایهگذاری شد و برای تغییر الگوی حركتی و رفتاری افراد بكار گرفته میشود. در این تكنیك بیشتر حالت سرو ستون فقرات مورد توجه قرار میگیرد.
۷) Felden Krais
۸) Edmund Jacobson
۹) Orloff
۱۰) Renate Kloppel: Mentales Bewegungstraining fur Pianisten in: Musikphysiologie. Und Musikermedzin, ۳/۱۹۹۶. S. ۷۱-۸۱.
۱۱) Crispin Spaulding
۱۲) Crispin Spaulding, Prevention for performing Artistis, in: Medical problems of performing Artists.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست