چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
اول مشورت بعد سفر
ناآگاهی و نگرانی از آنچه انتظارت را میکشد، شاید بدترین و دمدستیترین بخش یک سفر باشد که معمولا برای خانوادههای ایرانی در بسیاری از مواقع پیش میآید؛ دلیل این موقعیت که مدام درباره سفرهای داخلی تکرار میشود، این است که ما ایرانیها معمولا بدون برنامهریزی به سفر میرویم و تازه وقتی به مقصد میرسیم یادمان میافتد باید سرپناهی برای شب پیدا کنیم و باقی ماجرا!
همین نگرانی به طریقی دیگر درباره سفرهای خارجی هم پیش میآید. شاید خودتان هم تجربه کرده باشید که در کشوری خارجی گرفتار شدهاید، چون اطلاعات کافی از مقصدتان نداشتهاید. اگر با تور سفر کرده باشید اندک امیدی هست، اما اگر به تنهایی به سفر رفته باشید کار برایتان سختتر میشود. در این بین اگر به قصد تجارت یا سرمایهگذاری سفر کرده باشید و پیشبینیها و شنیدههایتان با آنچه درکشور مقصد میگذرد همخوانی نداشته باشد، یک بازنده تمامعیار هستید که باید زودتر به خانه برگردید.
● برای سفر مشورت کنید
این روزها در گردشگری دنیا که دیگر تعداد زیرشاخههایش به شمارش نمیآید، هیچ اتفاقی بدون برنامهریزی و آگاهی رخ نمیدهد. این اصل، باعث شده ازکنار همین نیاز انکارنشدنی، هزاران شغل با هزاران یا حتی میلیونها کارفرما، کارگر، کارمند و... در اطلاعرسانی صنعت گردشگری در سراسر دنیا مشغول به کار شوند. شرکتهای خدمات مشاورهای سفر، یکی از انواع مشاغلی است که بهدلیل اهمیت اطلاعرسانی در صنعت گردشگری در دنیا راهاندازی شدهاند.
اشتباه نکنید! منظور از شرکتهای خدمات مشاورهای در گردشگری، به هیچ وجه آژانسها و دفاتر خدمات مسافرتی نیستند؛ شرکتهای خدمات مشاورهای در گردشگری، خودشان اجراکننده تور نیستند بلکه اتاق فکری هستند که درباره مقاصد مختلف سفر در دنیا، فقط اطلاعات ارائه میدهند؛ حوزه فعالیتی این شرکتها معمولا انواع سفرهای تفریحی، تجاری، علمی، پژوهشی و... را در بر میگیرند و شما میتوانید به عنوان یک مشتری حقیقی یا حقوقی از تمام این اطلاعات بهبهترین شکل بهره ببرید.
تنوع محصولات در حوزه گردشگری با انواع و اقسام قیمتهای ریز و درشت و از همه مهمتر تنوع و گستردگی صنعت گردشگری از ابعاد فرهنگی گرفته تا اقتصاد و سرمایهگذاری و تجارت باعث شده تا شرکتهای خدمات مشاورهای فقط به قصد بازاریابی و ارائه اطلاعرسانی و کمک به بهترین انتخاب، راهاندازی شوند که به شما یا فلان شرکت خصوصی یا ارگان دولتی بگویند بهترین مقصد برای سفر یا سرمایهگذاری کجاست؟ کی و چگونه میتوانید به مقصدتان برسید؟ فرهنگ، اقتصاد و حتی سیاست در مقصد مورد نظرتان در چه حال است و آیا آن مقصد محل مناسبی برای سرمایهگذاری شما هست یا نه؟
● آگاهی؛ رمز سفری موفق
ضربالمثلی قدیمی میگوید؛ چند فکر همیشه بهتر از یک فکر است؛ به همین دلیل ساده اما مهم است که اهل فن و علم به آن معتقدند مشورت کردن با دیگری و به زبان آوردن ناآگاهی نسبت به یک موضوع، امتیاز و توانایی در انسان محسوب میشود. تصور کنید اگر این ویژگی به بدنه اجتماعی، اقتصادی و... و صدالبته صنعت گردشگری سرایت میکرد، چقدر از میزان آزمون و خطاهای مکرر در کشور کم میشد.
یک جستجوی ساده در فضای وب یا استعلامی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به شما میگوید بضاعت صنعت گردشگری ایران از وجود این شرکتهای خدمات مشاورهای، بسیار کم است و تعداد شرکتهایی که فقط به کار مشاوره در این حوزه میپردازند به صد شرکت هم نمیرسد؛ چراکه بیشتر شرکتها یا مراکزی که نام مشاورهای را یدک میکشند، خودشان در واقع برگزارکننده و مجری تور هم هستند.
کاظم خوشنواز ـ مدیر مرکز اطلاعرسانی و مشاوره برگزاری تور به یکی از کشورهای آسیایی ـ درباره کم بودن تعداد اینگونه شرکتها و مراکز مشاورهای در گردشگری ایران میگوید «متاسفانه در گردشگری ایران کسی نیاز جدی برای دریافت بهترین و درستترین اطلاعات احساس نمیکند که بخواهد به چنین شرکتهایی رو بیاورد و به مرور زمان همین نیاز به ایجاد شرکتهای بیشتری در این زمینه منجر شود.»
وی با بیان این که در ایران اطلاعرسانی به چند بروشور یا اطلاعات کانترهای فروش یا دانش و اطلاعات راهنمای تور محدود شده است، تاکید کرد: «در دنیا شرکتهای مشاوره سفر یکی از مهمترین ارکان صنعت گردشگری را تشکیل میدهند که در همه حوزهها از تجارت و سرمایهگذاری گرفته تا تفریح و سرگرمی به مخاطبان خود اطلاعات میدهند متاسفانه چنین الگویی نه در ساختار دولتی و نه در ساختار بخش خصوصی جایی ندارد.
خوشنواز با انتقاد از نبود ساختاری حمایتی و شفاف درباره شرکتهای خدمات مشاورهای میگوید: «فعالیت این شرکتها که کاملا از روی بازاریابی و رصد بازارهای هدف در بخشهای مختلف صورت میگیرد به دلیل نبود قوانین و مقررات مشخص و نظارت کافی، نمود بیرونی ندارد و مردم از خدمات آنها بیبهره میمانند. بنابر آمار یکی از نمایشگاههای سال گذشته در چین، از ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر ایرانی که با تورهای نمایشگاهی به این کشور سفر کردهاند؛ فقط پنج درصدشان از جزئیات نمایشگاه خبر داشتهاند. همین آمار و نمونههایی از این دست است که جای خالی شرکتهای خدمات مشاورهای را به وضوح نشان میدهد.»
گفتههای این فعال بخش خصوصی نشان میدهد جایگاه مشاوره و بهدست آوردن اطلاعات کافی درباره مقاصد سفر نهتنها برای مجریان تورها بلکه برای اشخاص حقیقی و حقوقی هم بخوبی جانیفتاده است؛ پس بدیهی است که تعداد شرکتهای مشاورهای در حوزه سفر نباید زیاد باشد چون کارکرد مفید آنها هنوز هم برای مسئولان و برنامهریزان و هم استفادهکنندگان ناشناخته است.
سمیه نیکانلو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست