سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
معضلات متعدد ساخت فیلم
افزایش قیمتها در سه سال گذشته بسته به نوع هزینهها متفاوت است. هزینههای عمومی را که خودتان حدس میزنید و هزینههای جاری خورد و خوراک. مواد لابراتواری و مواد خام ۵۰درصد افزایش قیمت داشتهاند و دستمزد بازیگران با بودجه دولتی دو برابر افزایش یافته است.
در واقع ما سه نوع افزایش هزینه داشتهایم. بخش اول آن با هدفمندی یارانهها مورد بحث قرار میگیرد؛ اگرچه از هدفمندی یارانهها با عنوان جراحی بزرگ اقتصادی یاد شد اما این جراحی نیاز به پیشبرنامه و برنامهریزی برای مقابله اثرات آن روی سینما بود. همان گونه که نیاز این برنامهریزی در مورد صنایع دیگر نیز احساس میشد. طبیعتا بخشهایی موفق بودند که برنامهریزی داشتند، اما دیگران با معضلات بزرگی روبهرو شدند. ما در سینما باوجودی که هشدار ششماهه به معاونت سینمایی دادیم اما به نظر برنامهریزی صورت نگرفت و این هزینهها در بعضی موارد تا ۱۰۰ الی ۸۰درصد افزایش داشته است.
بخش دوم این مساله در مورد امکانات فیلمبرداری مورد بحث قرار میگیرد؛ ما در این بخش با افزایش غیرقابل تصوری روبهرو نبودهایم. هزینهها با نرم جهانی بالا و پایین میرفت. اما تنها نکتهای که از اواخر سال ۹۰ توانست روی قیمتها اثر فوقالعاده بگذارد افزایش نرخ ارز بود، چون اکثر اقلام فیلمبرداری ما از خارج از کشور تهیه میشد. بخش سوم به قیمت بازیگرها باز میگردد؛ همین دستمزدها نیز به دو شاخه تقسیم میشود. اول دستمزد منطقی هنرمندانی همچون کارگردان و صدابردار و فیلمبردار و... که شامل متغیر اول بود اما به آن نسبت نیز افزایش پیدا نکرد. در این بخش بودجههای دولتی به دست تهیهکنندگانی افتاد که دستمزدها را غیرمنطقی کرد، ضمن اینکه در برخورد با بخش خصوصی هزینهها منطقیتر بود، اما در همان جا قراردادهای دولتی را هم این موضوع را نشان میدادند.
بخش دوم افزایش دستمزد به برخی از بازیگران باز میگردد؛ این دستمزدها رشد غیرقابل تصوری داشت چون عوامل افزایش دستمزد بازیگران معروف به فروش فیلم و خواست تماشاچی باز میگشت و برای همین افزایش قیمت زیادی داشتیم. این خواستههای غیرمنطقی روی دیگران هم اثرگذار بود، بنابراین رشد غیرطبیعی داشتیم. من در طول سه سال گذشته تهیهکننده سه فیلم «من مادر هستم» اثر فریدون جیرانی، «آخرین سرقت» اثر جوادعلیزاده که به تازگی اکران شد و «بغض» رضا درویشیان بودم که قرار است در اکران دوم عیدفطر قرار بگیرد. من فکر میکنم در هر سه فیلم دستمزد بازیگران تقریبا منصفانه بود. بازیگران هر سه فیلم با توجه به تورم، دستمزدهای غیرمنطقی طلب نکردند.
کار برای تهیهکنندگان خصوصی که وابستگی سازمانی ندارند بسیار سخت شده است. من در هر سه فیلم مذکور به عنوان تهیهکننده بخش خصوصی حاضر شدم و از دولت هیچ کمکی نگرفتم.
بخش خصوصی وقتی با برنامهای روبهرو نباشد و نداند چه کند و برخی از پارامترهای اجتماعی هم در اختیارش نباشد با معضلات زیادی روبهرو میشود. در بخش خصوصی هنرمندان سعی میکنند دستمزدهای متعادل دریافت کنند، چون آثار بخش خصوصی که طبعا ماندگار است نمیتواند با بودجه دولتی ساخته شود. تنها تفاوت فیلمهای بخش خصوصی با بخش دولتی در ماندگاری آنها و استقبال مخاطب است. در عین حال نمیتوان فراموش کرد استفاده از اسپانسر در تمام سیستمها میتواند کمککننده باشد. میتواند به اکران تهیه فیلم با بر عهده گرفتن بخشی از هزینهها کمک کند. البته در اینباره باید بگویم کمک دو سویه است، اگر اسپانسرها با دقت فیلمها را انتخاب کنند از آن نفع زیادی خواهند برد.
غلامرضا موسوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست