جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
بصیرت چیست؟
بصیرت به چه معناست و راه دستیابی و حفظ آن کدام است؟
بصیرت یا بینش، نوعی دید درونی است که با دید چشم ظاهری، متفاوت است و اصلاً با چشم یا اندامهای ظاهری بدن، قابل دریافت نیست. بصیرت، قوّه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید آمده، حقیقت و باطن امور را - چنان که هست - در مییابد. با دید بصیرت، انسان، درست را از نادرست و حق را از باطل، به آسانی تشخیص میدهد.
اهل بصیرت با امداد نیروی قدسی که به آنها عطا شده، میشنوند؛ میاندیشند؛ نگاه میکنند؛ میبینند و از عبرتها، بهره میگیرند و آن گاه راههای روشنی را میپیمایند و بدین ترتیب، از افتادن در پرتگاهها و لغزشگاهها در امان میمانند.۱ در واقع، بصیرت و بینش، نوری درونی است که شخص با آن نور، در میان مردم، زندگی میکند؛ چنان که قرآن کریم فرموده است: «وجَعَلنا لَهُ نُوراً یمشِی بِهِ فِی النّاسِ».۲ انسان به سیر بصیرت، راه را از بیراهه و حقیقت را از امر غیرحقیقی، باز میشناسد و نیز درگرفتن اطلاعات و دادهها، درست گزینی میکند و نیز در ارائهٔ نظر و رأی، درستگویی میکند و به فرمودهٔ امام علیعلیهالسلام، آن که بصیرت و بینش نداشته باشد، رأی او، نادرست و بیارزش است.۳
بصیرت، نوعی به کارگیری عقل در مسیر هدایت انسان و استفاده از روشنگری آن است. قرآن کریم با ترغیب به بینا کردن دلها با نور عقل، آنهایی را که از این نیرو استفاده نمیکنند، کوران واقعی معرفی میکند. خداوند میفرماید: آیا در زمین سیر نمیکنند؛ تا صاحب دلهایی گردند که بدان تعقل کنند و گوشهایی که بدان بشنوند؟ پس همانا چشمها کور نمیشوند؛ بلکه دلهایی که در سینهها جای دارند، کور میشوند.۴
چه بیفایده است دیدهٔ سر، هنگامی که دیدهٔ دل، نابینا باشد. امام علیعلیهالسلام در این باره فرموده است: «هرگاه دیدهٔ بصیرت، کور باشد، نگاه چشم، سودی ندهد».۵
آن کس که دیدهٔ بصیرت دارد، نگاههایش به سوی خوبیها کشانده شده، از بدیها دور داشته میشود. دارندهٔ بصیرت و بینش درونی، پیش از آن که در پی عیبهای دیگران باشد، عیبهای خود را میجوید و میبیند و از گناهان و خطاهای خود، دست میشوید. او میداند که دیدهٔ کور داشتن، بهتر از دل کور داشتن است، بنابراین، دیده بر نارواها بسته، گوش را از شنیدنیهای ناروا و پا را از رفتن به جایگاههای ناپسند و دست را از انجام کارهای ناشایسته و دل را از خطور گناه و اندیشه را از هر چه غیر خداست، پاک میکند.
کسانی که با دیدهٔ بصیرت به عالم و عالمیان مینگرند، از هر عاملی که موجب نابینایی دیدهٔ بصیرت و کوری آن میگردد، پرهیز میکنند. اینان از غفلتها و عوامل ایجاد غفلت، دوری میورزند؛ زیرا امام علیعلیهالسلام فرموده است: «دوام یافتن غفلت، موجب کوری بصیرت میگردد».۶
کسی که بصیرت الهی نصیبش شده است، محبت دنیا را از دلش خارج میسازد. امام علیعلیهالسلام فرموده است: «به خاطر دنیادوستی، قلبها از نور بصیرت، کور گشتهاند».۷
سیدمحسن موسوی آملی
پینوشتها:
۱. ابن ابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج ۹، ص ۱۵۸.
۲. انعام، آیهٔ ۱۲۲.
۳. غررالحکم و دررالکلم، ح ۶۵۴۸.
۴. حج، آیهٔ ۴۶.
۵. غررالحکم و دررالکلم، ح ۹۹۷۲.
۶. همان، ح ۵۱۴۶.
۷. همان، ح ۴۸۷۸.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان بانک مرکزی دولت سیزدهم قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین نوار غزه چین ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن طوفان الاقصی
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه