چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
۲۷ روش برای رو به راه شدن کامپیوترتان
سوختن مادربورد، خرابی هارددیسک، و هجوم جاسوسافزارها و ویروسها به ویندوز که سبب از دست دادن آن میگردد، تنها بخشی از اتفاقات ناخوشایندی است که میتواند کامپیوتر کاربر را تهدید کند. بیشتر کاربران در مواجهه با چنین اتفاقاتی به سرعت با دفتر گارانتی قطعه موردنظر تماس میگیرند، اما ممکن است بتوانید خودتان مشکل به وجود آمده را حل کنید. برای کمک به شما و شروع کار، یک راهنمای حرفهای را آماده کردهایم تا بتوانید به راحتی بر مشکلاتی که معمولاً برای پیسیها ایجاد میشود، فائق آیید. در این مقاله از نظرات چندین فرد متبحر در پشتیبانی قطعات کامپیوتر نیز استفاده کردهایم و مخصوصاً از آنها در مورد کارهایی که در هنگام کار با پیسی باید از انجام دادن آنها خودداری کنید، پرسیدهایم تا بتوانید با کمترین دردسر و مشکل به راحتی مشکلات خود را حل کنید.
● صداهای عجیب
▪ از درون کیس صداهای عجیبی میشنوید؟
برخی از این صداها ممکن است نشانه وقوع مشکلی جدی باشد. اگر گمان میکنید این صدا از هارددیسک میآید، بهترین راه آن است که به سرعت کامپیوتر را shut down کنید. برای آنکه مطمئن شوید که صدا از هارد است یا نه، میتوانید کابل برق آن را آزاد کنید و دوباره کامپیوتر را روشن نمایید. اگر صدایی نشنیدید، حتماً مشکل از هارد دیسک است.
در این صورت باید از یک نرمافزار کمکی که بتواند دادههای Self-Moniroring Analysis and Reporting ) SMART) را بخواند، استفاده کنید. با استفاده از اطلاعات دقیق و مختصری که دادههای SMART به ما میدهند، میتوانید بفهمید که در چه قسمتی از درایو مشکل پیش آمده است و آنها را با کارخانه سازنده هارد در میان بگذارید. میتوانید نمونهای از این نرمافزار کمکی را در آدرس find.pcworld. com/۵۲۷۵۰ پیدا کنید.
▪ حتی بعد از آنکه اتصال هارد را قطع کردهاید، صداها ادامه دارند؟
در مواجهه با چنین اتفاقی، احتمالاً با مشکل پیچیدهتری روبهرو شدهاید. البته حداقل خیالتان از بابت خرابی هارد راحت میشود و میدانید که حداقل اطلاعات درون هارد آسیبی نمیبینند. برای تشخیص این که صدا از کدام قطعه میآید، میتوانید از یک روش ساده قدیمی، و البته همچنان مؤثر، استفاده کنید و آن هم این است که با استفاده از یک برگ کاغذ یک لوله درست کنید، یک سر آن را نزدیک گوشتان قرار دهید و سر دیگر را به تک تک قطعههای درون کیس نزدیک کنید تا تشخیص دهید صدا از کدام قطعه میآید.
▪ یکی از فنها صدا تولید میکند؟
ایجاد صدای غیرعادی توسط هرکدام از فنهای درون کیس را باید به منزله مشکلی جدی تلقی کنید. با استفاده از برنامه رایگان find.pcworld. com/۵۲۷۵۴) Speedfan) میتوانید ببینید که سرعت فن خنک کننده متصل به مادربورد چقدر است؛ خیلی کم است یا خیلی زیاد؟
متوجه باشید که اگر هر یک از فنهای CPU یا کارت گرافیکی و حتی کیس سرعت چرخش مناسبی نداشته باشند و به درستی قطعات مورد نظر را خنک نکنند، امکان سوختن آنها به شدت افزایش مییابد. البته بدیهی است که خرید یک فن سالم جدید، نیازمند هزینهای به مراتب پایینتر از خرید یک CPU جدید است. برای اینکار نرمافزار مناسب و البته رایگان دیگری به نام CPUCOOL نیز وجود دارد که در آدرس find.pcworld. com/۴۸۵۶۱ قابل دریافت است.
● بوق!
اگر در هنگام روشن کردن کامپیوتر صدای بوقهای ممتد یا چند بوق منقطع را شنیدید، به آسانی از کنار آنها نگذرید. چون کامپیوتر سعی دارد چیزی به شما بگوید؛ البته چیزهایی بسیار مهم!
شنیدن یک تک بوق کوتاه پیش از بوت شدن سیستم به معنای این است که همه چیز خوب است و مشکلی در قطعات سیستم وجود ندارد، اما شنیدن هر صدایی غیر از یک تک بوق کوتاه، یعنی بوقهای ممتد و منقطع، بیانگر یک ایراد اساسی در سیستم است.
با توجه به استانداردهای متفاوتی که کارخانههای ساخت BIOS از آنها استفاده میکنند، نمیتوان دستورالعمل خاصی در مورد اینکه هر علامت به چه معنا است، ارائه داد و هرکدام از BIOSها منظور خاصی از به صدا درآوردن بوقهای متفاوت دارند که الزاماً با یکدیگر یکسان نیستند.
به طور مثال، در سیستمهای Dell Dimension XPS Dxxx، به صدا درآمدن یک تک بوق و سپس دو بوق پشت سرهم به معنای عدم وجود کارت گرافیک یا درست کارنکردن آن است. مثلاً ممکن است کارت درست جانخورده باشد.
با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربورد یا سایت اینترنتی کارخانه سازنده BIOS، میتوانید درمورد الگوی چگونگی بوق زدن آن اطلاعات خوبی تهیه کنید.
علاوه بر تمام اینها، در مادربوردهای جدید، چراغهایی در پشت آنها قرار گرفته است که با نوع خاموش و روشن شدنشان پیامهای متفاوتی به کاربر ارائه میکنند. به طور مثال، مشاهده نور زرد اغلب خبر از وجود یک مشکل دارد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر، حتماً به سایت کارخانه سازنده مادربورد مراجعه کنید.
شاید وجود یک مشکل سختافزاری در فرآیند بوتشدن سیستم، خللی ایجاد کرده باشد: اگر به تازگی قطعه جدیدی مثل ماجول حافظه، به کیس اضافه کردهاید، ممکن است آن را به درستی در اسلات خود جا نزده باشید. ممکن است برخورد دست با قطعهای دیگر یا سایر کارتها و سیم سبب قطع شدن اتصالات شده باشد. حتی ممکن است قطعه جدید خراب باشد یا با سیستم شما سازگاری نداشته باشد.
با خاموش کردن کامپیوتر و آزاد کردن تمام اتصالات پشت کیس کار را شروع میکنیم. کیس را روی زمین بخوابانید و سپس درِ آن را باز کنید. اتصالات تمام کابلها را بررسی کنید تا درست برقرار باشد. همچنین از جاخوردن درست کارتها و ماجولهای حافظه در اسلاتهای خود اطمینان حاصل کنید. اگر هرکدام از آنها را فشار میدهید، ولی از جای خود حرکت نمیکند با این حال به نظر میرسد درست در جای خود قرار نگرفته است، بهتر است کارت یاDIMM را کاملاً از جای خود خارج کنید و مجدداً آن را سرجای خود قرار دهید.
بعد از آن در کیس را ببندید و کابلهای پشت آن را وصل کنید و آن را روشن کنید. اگر RAMهای خوبی نداشته باشید، حتی درصورت جا خوردن درست آنها در اسلات مربوط باز هم ممکن است آنها برای سیستم دردسر درست کنند. میتوانید با استفاده از برنامه رایگان Memtest ۸۶ با ساخت یک سیدی قابل بوت به آزمایش و بررسی دلیل خرابی آنها بپردازید. این برنامه میتواند با اجرای آزمایشهایی در جزئیات امر، حتی برخی از مشکلاتی را که BIOS در هنگام بررسی حافظه از آنها میگذرد تشخیص دهد.
درموارد کمیاب و نادری هم ممکن است قطعات با قطعه جدید سازگاری نداشته باشند و نتوانند خود را با هم تطبیق دهند و در بوتشدن درست سیستم خلل ایجاد میکنند. البته این اتفاق بیشتر در مورد پیسیهای قدیمی رخ میدهد که در هنگام هر ارتقا و بروزرسانی، ایجاد چنین مشکلاتی در آنها متصور است. برای بررسی اینگونه اتفاقات، میتوانید قطعه جدید را از جای خود خارج کنید و قطعه قدیمی را سرجای خود بگذارید. اگر پیسی به درستی و بدون مشکل بوت شد، حتماً با قطعه جدید مشکل دارید. میتوانید برای دریافت قطعه جایگزین یا قطعات الحاقی، با فروشنده قطعه تماس حاصل کنید.
گاهی بدون هیچ مشکلی کامپیوتر بوت میشود، ویندوز هم بالا میآید، اما هیچ تصویری در مانیتور دیده نمیشود، این مورد میتواند علامت خرابی کارت گرافیک یا مانیتور باشد. ابتدا کابل برق و کابل تصویر پشت مانیتور را بررسی کنید. ببینید پینهای سوکت سر کابلها شکسته نشده باشد. اگر همه چیز عادی بود، میتوانید با متصل کردن مانیتور به یک پیسیدیگر آن را آزمایش کنید. اگر مانیتور سالم بود، بهتر است یک مانیتور دیگر را به پیسی معیوب متصل کنید.
اگر همچنان تصویری مشاهده نمیکنید، حتماً یا اتصالات شُل هستند یا کارت گرافیک خراب شده است. بنابراین، کامپیوتر را خاموش کنید، در کیس را باز کنید و ببینید کارت درست در اسلات خود جا خورده است یا خیر؟ اگر کارت گرافیک on-board است، احتمالاً باید یک مادربورد جدید تهیه کنید.
● رفتارهای عجیب
▪ آیا بعد از آن که پیسی از انجامدادن عملیات باز میماند، عباراتی روی صفحه میبینید؟
اگر درهنگام بوت شدن سیستم، به شما کد خطا یا (کدهای معروف به BIOS Power-on self Test یا POST) گزارش شده باید با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربورد یا سایت از گزارش منطبق با کد برای پی بردن به مشکل کامپیوترتان استفاده کنید.
اگر با پیام مواجه شدید و هیچ دیسکی در فلاپی درایو شما نبود، اگر هارددیسک خارجی (External) دارید، اتصال آن را قطع کنید و اگر سیدی قابل بوت در درایو سیدی دارید آن را هم خارج کنید و کامپیوتر را دوباره بوت کنید.
اگر مشکل همچنان برطرف نشده باشد، ممکن است سکتور بوت یا فایلهای سیستمی پارتیشن خراب شده باشند. برنامه ۳۹ دلاری Portition Table Doctor۳ میتواند دوباره آنها را برایتان بسازد؛ یک برنامه خوب که حتی در برخی مواقع پیسی معیوب را دوباره مثل روز اول سرپا میکند! به علاوه، نسخه ISO فایل این برنامه نیز برای ساخت سیدیهای قابل بوت در دسترس است.
● عیبیابی شبکههای Wi-Fi با NETSTUMBLER
در صورت وجود سیگنالهای تداخلی در شبکه، این برنامه میتواند شما را از وجود آنها مطلع کند. با توجه به اینکه مقدار سیگنال به نویز (SNR) در شبکهها بیسیم بسیار مهم است، میتوانید با مشاهده فهرست این مقدار در این برنامه، انتخاب مناسبتری برای شبکه خود داشته باشید.
▪ آیا به صفحات خطای آبی رنگ برخورد میکنید؟
در این صورت با یکی از پیچیدهترین خطاهای موجود در ویندوز روبهرو شدهاید. چون این پیامها رمزنگاری شدهاند (مثلاً STOP: ۰.۰۰۰۰۰۲۱a Fetal System Error) که معمولاً در قالب BSOD ظاهر میشوند و به همین خاطر نمیتوانند کمکی به شما بکنند
البته میتوانید در بعضی مواقع با یک جستوجوی ساده، درباره پیغامداده شده در اینترنت اطلاعات خوبی به دست آورید. کد پیام خطا (عددی ده رقمی که با شماره صفر و نماد x آغاز میشود) را آدرس find.pcworld. com/۵۲۵۸۰ وارد کنید.
البته وارد کردن این پیغامها در یک موتور جستوجو نیز میتواند راهگشا باشد، اما چه میشود اگر به محض آنکه این پیامها (STOP Erorr) ظاهر شدند ویندوز دوباره بوت شود؟
البته این مسئله برای کاربران ویندوزاکسپی بدان معنا است که آنها همواره در حلقه بیپایان بالا آمدن خطا، بوت مجدد و مواجهه دوباره با خطا گرفتار شدهاند و هیچگاه دقیقاً نمیبینند که خطا در کجا اتفاق میافتد.
البته برای رهایی از این مشکل میتوانید به بخش متوقف کردن بوتهای مجدد BSOD مراجعه کنید.
▪ lچرا پیسی من رفتار عجیبی از خود نشان میدهد؟ آیا ویندوز و برنامههای کاربردی بهطور منظم خراب میشوند؟
در اولین گام باید ببینید که مشکل به وجود آمده چه دلیلی دارد و چرا در موارد متعدد این مشکل برایتان پیش میآید. دقیقاً ترتیب اتفاقات و پیامهای خطا و اخطارهای سیستم را بررسی کنید. ممکن است نصب Patch یا بروزرسانی نرمافزاری که با خطا روبهرو میشود بتواند مشکل را حل کنید.
در غیراینصورت، میتوانید از فروشنده نرمافزار یا حتی ارتباط با شرکت سازنده آن مورد را پیگیری کنید. برنامه windows Event Logs نیز با ذخیره کردن جزئیات پیامهای خطای سیستم و سایر برنامه نیز میتواند منبع خوبی برای شما باشد. روی آیکون My Computer راست کلیک کنید و Manage را انتخاب نمایید. زیر شاخه Event Viewer در پنجره چپ را باز کنید و روی Application کلیک کنید (در بیشتر پیسیهایی که ویندوزاکسپی دارند، در شاخه Event Viewer، سه زیر شاخه Application و Security و System دیده میشوند.)
در آخرین پیامهای ذخیره شده، آنهایی که کنارشان علامت (*) دیده میشود، دستهای از پیامهایی نشان میدهند که ویندوز با مشکل جدی روبهرو شده است. اگر روی هر کدام دوبار کلیک کنید، پنجره Event Properties باز خواهد شد که میتوانید از آن اطلاعات بیشتری به دست آورید. اگر از کدهای درون آن سر در نمیآورید، میتوانید از بانک اطلاعاتی Event ID مایکروسافت (find.pcworld. com/۵۲۸۴) استفاده کنید. البته سایت EventID.Net نیز سایت مناسبی است که کاربران مشکلات و راهحلهای خود را درون آن قرار میدهند و میتوان از آن به عنوان یک منبع مناسب و قوی استفاده کنید. (Decoding Event Ids online) هزینه سه ماه استفاده از جزئیات راهحلها و سایر اطلاعات مفید، نُه دلار خواهد بود.
▪ آیا نرمافزارتان خودش فکر میکند؟
اگر Home Page مرورگر اینترنت بهطور مداوم و خود به خود تغییر میکند، تبلیغات پاپ - آپ بهطور مداوم ظاهر میشوند (حتی هنگامی که مرورگر خود را بستهاید)، اگر آیکونها بهطور اسرارآمیزی پنهان میشوند، حتماً با نوعی از نرمافزارهای مخرب نظیر جاسوسافزارها یا ویروسها روبهرو شدهاید. در اینگونه موارد تشخیص درست همان راهحل مناسب است. ابتدا با استفاده از یک ضدویروس، پیسی را اسکن کنید. اگر هنوز در کامپیوترتان ضدویروس نصب نکردهاید (البته بدانید که اشتباه بزرگی کردهاید) میتوانید با نرمافزار رایگان Housecall شرکت
housecall.trendmicr o.com) Trend Micro)، محتویات کامپیوتر را جهتِ یافتن ویروس و جاسوسافزار اسکن کنید.
اگر نرمافزار ضدویروس در اختیار دارید و به دنبال ضدجاسوسافزار میگردید، میتوانید از Microsoft windows Defender (که قبلاً با نام Microsoft windows AntiSpyware شناخته میشد) در آدرس find.pcworld. com/۴۹۳۸۰ استفاده کنید. بعد از آنکه از پاک بودن پیسی خود مطمئن شدید، باید در مورد نصب Patchهای امنیتی ویندوز اطمینان حاصل کنید.
برنامه رایگان (Microsoft Baseline Security Analyzer یا MBSA، قابل دریافت ازfind.pcworld. com/۴۰۹۱۳) به شما خواهد گفت که چه Patchهایی را نصب نکردهاید و چه تنظیماتی باید در کامپیوترتان انجام دهید.
▪ با ابزارهای ورودی (صفحه کلید و ماوس) مشکل دارید؟
اگر با صفحه کلید بیسیم، ماوس یا سایر ابزارهای ورودی دچار مشکل شدهاید، ابتدا باتری آنها را چک کنید، اگر شارژ آنها خالی شده است، به آن زمان بدهید تا شارژ شوند و دوباره کامپیوتر را بوت کنید.
▪ اگر از وسایل سیمی استفاده میکنید یا اگر باتریها مشکل نداشتند، باید چه کار کنیم؟
میتوانید از راهنمای ویندوز استفاده کنید. روی Start و بعد از آن Control Panel کلیک کنید. (اگر Control Panel در حالت نمایش کلاسیک نیست، باید روی start -- Control Panel -- Printers and other Hardware کلیک کنید. سپس روی یکی از دو آیکون Mouse یا Keyboard کلیک کنید. بعد از آن روی زبانه Hardware و سپس روی کلیدTroubleshoot کلیک کنید.
به علاوه، میتوانید از DirectX برای بررسی وضعیت سلامت سختافزارهای پیسی خود مطلع شوید. به Start -- Run بروید و تایپ کنید: dxdiag و سپس روی OK کلیک کنید. میتوانید با مراجعه به سربرگ Input به بررسی وضعیت قطعات ورودی بپردازید.
اگر باز هم مشکل شما با صفحه کلید ماوس و سایر ابزارهای ورودی حل نشد، یک صفحه کلید یا ماوس استاندارد
PS/۲ تهیه کنید و با مراجعه به وب سایت شرکت سازنده، به دنبال حل مشکل باشید.
▪ آیا پیسی، صامت شده است؟
ابتدا از روشن بودن بلندگوها و اتصال صحیح آنها به کارت صدا مطمئن شوید. برای آنکه بدانید صدای کدام قسمتها قطع شده است، یا به عبارت دیگر گزینه Mute در کدام بخش علامت خورده است، باید از برنامه windows Volume Control در آدرس Start < All Program < Accessorise < Entertainment < Volume Control استفاده کنید. اگر هر کدام از آنها یا Mute All علامت خورده بودند، میتوانید به راحتی با برداشتن علامت، آنها را فعال کنید.
منبع: ماهنامه PC World
http://poroge.parsiblog.com/-۲۷۹۶۰۲.htm
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست