پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا

سرعت و هیجان در کلکسیونی از نوآوری


سرعت و هیجان در کلکسیونی از نوآوری

نسلی متفاوت از خودروهای سرعتی درون شهری

دو سرنشینی که در Turbo ۹۱۱ Porsche نشسته‌اند، فقط یک احساس مشترک دارند: سرعت، سرعت و سرعت. از آن گذشته، زمانی که متوجه می‌شوند در نسل هفدهم (!) خودروهای تندروی توربو پورشه نشسته‌اند، سرعت آمیخته با هیجان زایدالوصف را تجربه می‌کنند؛ احساسی که شاید در کمتر خودرویی بتوان به آن رسید. اینجا صحبت از Turbo ۹۱۱ Porsche است که صفر تا ۱۰۰ را تنها در ۴/۳ ثانیه طی می‌کند و این یعنی سرعتی ورای تصور در دنیای خودروسازی مدرن.

اگر دنباله طراحی خودروهای سری ۹۱۱ پورشه را دنبال کنید، به سال ۱۹۶۳ می‌رسید اما سری Turbo به سال ۱۹۷۴ باز می‌گردد؛ دورانی که از همان موقع پیش‌بینی می‌شد پورشه با این دسته از این خودروها برای سال‌ها و حتی دهه‌های طولانی حاکم بلامنازع جاده‌ها و تعقیب و گریزهای سرعتی باشد. بیش از ۳ دهه گذشته و باید اعتراف کرد که این پیش‌بینی به واقعیت تبدیل شده است. پورشه با ارائه خیره کننده محصولی به نام Turbo ۹۱۱ Porsche نشان داد، گرچه از حیث کمیت تولیدی به پای غول‌هایی همچون جنرال موتورز، بی.ام.و و برندهایی از این دست نمی‌رسد، اما زمانی که صحبت از خودروهای دو سرنشین سرعتی به میان می‌آید، باید به احترام آن بلند شد.

● صفر تا ۱۰۰ فقط ۴/۳ ثانیه

برگ برنده طراحی این خودرو حالت آیرودینامیک آن است. این وضعیت به راننده امکان می‌دهد تا با سرعتی خیره‌کننده در جاده حرکت کند. شاید بتوان گفت استفاده از Turbo ۹۱۱ Porsche در سری فیلم‌هایی همچون جیمز باند گزینه‌ای عالی باشد، جایی که بیننده همواره از این‌که قهرمان داستان براحتی از دست تعقیب‌کنندگان فرار می‌کند با خیالی راحت هیجان آن را دنبال می‌کند. استفاده از خودروهای فوق‌العاده سرعتی در خیابان‌های بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است و شاید اگر حداکثر سرعت Turbo ۹۱۱ Porsche نیز کمی‌ بیش از آنچه در صفحه کیلومتر شمار آن دیده می‌شود درج شده بود امکان استفاده از آن در خیابان‌ها و معابر درون‌شهری ممکن نبود.

Turbo ۹۱۱ Porsche دارای حداکثر سرعت ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت است اما می‌توان از آن به عنوان خودروی درون‌شهری نیز استفاده کرد، جایی که حداکثر سرعت نباید از ۶۰ یا ۹۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز کند. از این رو زمانی که راننده سوار بر آن شده و قصد گشت و گذار در شهر را دارد باید مراقب میزان فشاری که به پدال وارد می‌کند باشد. شرکت پورشه اعلام کرده است که Turbo ۹۱۱ Porsche یکی از سریع‌ترین و قدرتی‌ترین خودروهای جهان است. مقایسه این خودرو با خودروهای مشابه سایر شرکت‌های خودروسازی مهر تأییدی بر این ادعاست. یکی از نکات جالب توجه Turbo ۹۱۱ Porsche صفر تا ۱۰۰ آن است: ۴/۳ ثانیه! یکی از مدیران ارشد پورشه مدعی شده است: در آزمایش‌های مختلفی که از این خودرو روی سطوح مختلف جاده‌ای انجام داده‌ایم، متوجه شدیم به دلیل شتاب بسیار بالای این خودرو ممکن است آسیب‌های جزئی به روکش آسفالت خیابان یا جاده وارد شود.

موتور این خودرو ۸/۳ لیتر گنجایش دارد. این رقم یعنی این‌که خیال راننده از مصرف آن باید کاملا آسوده باشد. در حقیقت Turbo ۹۱۱ Porsche منطبق با نیازهای روز مردم دنیا طراحی و ساخته شده است. امروزه مردم در دورانی زندگی می‌کنند که با مشکل کمبود انرژی و منابع سوختی روبه‌رو هستند. به همین دلیل می‌توان Turbo ۹۱۱ Porsche را خودرویی با رژیم غذایی بسیار مختصر و مفید دانست. پورشه برای این‌که خودرویی منحصربه‌فرد روانه بازارهای جهانی کرده باشد، از طراحان شرکت TechArt نیز یاری جسته است. این شرکت پیشینه‌ای درخشان در زمینه طراحی و تولید قطعات و بخش‌های مختلف خودروهای فوق مدرن و لوکس دارد. مهندسان مبتکر TechArt موتور ۸/۳ لیتری Turbo ۹۱۱ Porsche را بارها مورد بررسی و اصلاحات دقیق قرار دادند. نتیجه چنین ابتکار عملی صرفه‌جویی قطره قطره در مصرف سوخت بوده است.

به دلیل این‌که قدرت این موتور ۵۸۰ اسب بخار است آن را یکی از قدرتمندترین خودروهای سرعتی دنیا به شمار می‌آورند. اگر ۵۸۰ اسب بخار قدرت این خودرو را با نخستین مدل از این سری که به بیش از ۳۰ سال پیش باز می‌گردد مقایسه کنیم متوجه می‌شویم در گذر زمان فناوری‌های نوینی برای ایجاد تغییرات بنیادین در موتور این خودرو به کار گرفته شده است. آخرین مدل این خودرو که در سال ۲۰۰۶ و در منطقه آمریکای شمالی ارائه شد ۴۸۰ اسب بخار قدرت داشت، اما اکنون با خودرویی فراتر از حد انتظارات روبه‌رو هستیم. انتقال قدرت به هر چهارچرخ این خودرو از طریق جعبه دنده دستی ۶‌دنده‌ای صورت می‌گیرد که آن هم نتیجه تفکر خلاقانه محققان شرکت TechArt است. برای این‌که عمر مفید این خودرو افزایش پیدا کند سیستم اضافی خنک کننده روغن جعبه دنده در Turbo ۹۱۱ Porsche به کار گرفته شده است که تقریبا در کمتر خودرویی دیده می‌شود.

● فقط تایرهای مخصوص

تایرهای مخصوص فقط در برخی خودروهای خاص و فوق‌مدرن به کار برده شده که به نظر می‌رسد صرفا جنبه تبلیغاتی دارد تا بتوان به وسیله آن مشتریان ثروتمند بیشتری را جذب کرد. در Turbo ۹۱۱ Porsche نیز این ویژگی به چشم می‌آید. یعنی صاحب خودرو تنها می‌تواند از یک نوع تایر که کاملا سفارشی ساخته شده برای این خودرو استفاده کند. شرکت TechArt تایرهای ۵ پره‌ای برای این خودرو طراحی کرده که ابعاد آنها برای چرخ‌های عقب و جلو یکسان نیست. می‌توان مدعی شد این هم یکی دیگر از ویژگی‌هایTurbo ۹۱۱ Porsche به شمار می‌آید. در چرخ‌های جلو تایرهای ۲۰jx۸.۵ و در قسمت عقب تایرهای۲۰jx۲۱ به کار گرفته می‌شود. در اینجا هم شرکتBridgestone وارد عمل شده تا سازنده تایرهای سفارشی این خودرو باشد. در حقیقت می‌توان گفت بخش اعظمی ‌از اعتبار و شهرت شرکت Bridgestone عمدتا به طراحی و تولید تایرهای اختصاصی برای خودروهای فوق مدرن و سرعتی باز‌می‌گردد.

● هماهنگی رنگ‌های داخلی و خارجی

درTurbo ۹۱۱ Porsche هماهنگی جالبی در رنگ‌های به کار رفته در قسمت داخلی و خارجی آن دیده می‌شود. به عنوان مثال قسمت‌های داخلی Turbo ۹۱۱ Porsche سفید رنگ عمدتا سفید یا روشن است. این خودرو نتیجه ۳۵ سال تحقیق و ارائه مدل‌های مختلف در شرکت پورشه است، به همین دلیل باید انتظار ارائه بالاترین کیفیت و هماهنگی را در قسمت‌های مختلف و بخصوص داخلی آن داشت.

● نخستین خودنمایی

به سپتامبر گذشته باز می‌گردیم؛ زمانی که Turbo ۹۱۱ Porsche برای نخستین بار به نمایش عمومی ‌گذاشته شد. در گوشه‌ای از سالن بزرگ نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت Turbo ۹۱۱ Porsche توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود. پره‌های تیتانیوم رنگ این خودرو آنچنان جلب توجه می‌کرد که در کنار فناوری چراغ‌های LED خود مجموعه زیبا و منحصربه‌فردی از ترکیب فناوری‌های نوین خودروسازی را نمایان ساخته بود. این خودرو تا دلتان بخواهد به روزرسانی شده است و تقریبا می‌توان گفت با نسخه قبلی آن تفاوت از زمین تا آسمان است. به جای چراغ‌هایی که پیش از این به عنوان چراغ مه‌شکن استفاده می‌شده، از نسل جدید چراغ‌های LED بهره گرفته شده است که با وجود آنها راننده در مه و روزهای برفی هیچ نگرانی درخصوص دیده نشدن از سوی دیگر راننده‌های عقبی و جلویی ندارد. چراغ‌های LED حتی به آینه‌ها نیز راه پیدا کرده‌اند. این ترکیب شب هنگام بی‌شباهت به فضاپیمای کوچکی نیست که با سرعتی خیره‌کننده در دل تاریکی به پیش می‌رود.

Turbo ۹۱۱ Porsche تقریبا کمی‌ بیش از ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد که برای چنین خودروی سرعتی و قدرتمندی وزن بسیار مناسبی است. البته در اینجاست که حالت آیرودینامیکی خودرو به داد آن رسیده و موجب می‌شود خودرو با وجود وزن نسبتا زیاد با سرعت خیره‌کننده در جاده به حرکت خود ادامه دهد. قسمت‌های مختلف داخل خودرو بویژه پوشش دیوار داخلی درها و روکش صندلی‌ها تمام از چرم طبیعی است که با سفارش مخصوص شرکت پورشه از کشورهای مختلفی نظیر کشورهای شرق دورآسیا و آمریکای لاتین تهیه شده‌اند.

● Turbo ۹۱۱ Porsche در یک نگاه

▪ حداکثر سرعت: ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت

▪ وزن: حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم

▪ صفر تا ۴ :۱۰۰/۳ ثانیه

▪ گنجایش موتور: ۸/۳ لیتر

▪ نوع تایر: ۵ پره ای

▪ قدرت موتور: ۵۸۰ اسب بخار

▪ قیمت (پایه): ۱۳۲ هزار و ۸۰۰ دلار.

به جای چراغ‌هایی که پیش از این به عنوان چراغ مه‌شکن استفاده می‌شده از نسل جدید چراغ‌های LED بهره گرفته شده است که با وجود آنها راننده در مه و روزهای برفی هیچ نگرانی درخصوص دیده نشدن از سوی دیگر راننده‌های عقبی و جلویی ندارد.

موتور۸/۳ لیتری Turbo ۹۱۱ Porsche بارها مورد بررسی و اصلاحات دقیق قرار گرفته است. نتیجه چنین ابتکار عملی صرفه‌جویی قطره قطره در مصرف سوخت بوده است.

تایرهای ۵ پره‌ای برای این خودرو طراحی شده که ابعاد آنها برای چرخ‌های عقب و جلو یکسان نیست.

ترجمه و گرد آوری : مهدی پیرگزی