چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نفسهای بریده پایتخت و مترو!
پایتخت بریده بریده نفس میکشد، این را بهراحتی میتوان در چهره خاکستری شهر دید. سالهاست که تهران را با ترافیک و آلودگی هوایش میشناسند و در این سالها چه هماهنگ و همراه شدهاند این قافیه و مصرع آزاردهنده و البته کشنده!
سالانه بیش از ۵۴ هزار تهرانی جان خود را تحتتاثیر آلودگی هوا از دست میدهند و این یعنی فاجعهای بزرگ چراکه با مقایسه این آمار با میزان شهدای ایران در جنگ تحمیلی در مییابیم، آلودگی هوا سختتر و بیرحمانهتر از دشمن بر ما تاخته است، غافل از آنکه عرصه را آنقدر بر این قاتل آسان گرفتهایم که گویی اصلا موضوعی بهنام آلودگی هوا وجود ندارد یا اگر هم هست چیزی شبیه سرماخوردگی و سردرد است.
ترافیک سرچشمه آلودگی هواست و براساس آمار رسمی اعلام شده توسط دستگاههای مسئول، ۸۰ درصد دود و آلودگی هوا را خودروهای سطح شهر به خورد تهرانیها میدهند .
جالب است بدانیم بهرغم همه نوسازیهای انجام شده و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هنوز هم هزاران خودرو با عمر بیش از ۲۰ سال، خیابانهای پایتخت را در اشغال خود دارند.
ترافیک و آلودگی هوا، زخمهای کهنه پایتخت که هر روز هم عمیقتر میشوند نسخه شفابخش واحدی دارند «حملونقل عمومی» و این نسخه شفابخش یعنی مترو و اتوبوسرانی هم در طول سالهای اخیر بهرغم همه رکوردشکنیها همچنان از ترافیک و آلودگی هوا عقبتر است.
در حال حاضر روزانه بهطور متوسط حدود ۱۵ میلیون سفر شهری در تهران انجام میشود که سهم شبکه حملونقل عمومی (مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و...) در بهترین حالت تنها اندکی بیش از نصف است ضمن آنکه روزانه بیش از ۴۰۰ خودرو وارد خیابانهای پایتخت میشوند و این در حالی است که مسابقه گسترش شبکه بزرگراهی و تقاضا برای خودروی شخصی همراه بهنفع خودروها در جریان بوده و
هست.
در این بین با توجه به زیرزمینی بودن و انرژی پاک موردنیاز، بیشک میتوان مترو را بهعنوان پاکترین وسیله حملونقل عمومی شناخت.
امسال متروی پایتخت توانسته بیتناسب با بودجه قطرهچکانیاش طول خطوط خود را به ۱۱۴ کیلومتر برساند و این یعنی زیرزمینی کردن حدود دو میلیون سفر شهری با مترو.
با این همه فقر اعتبارات مترو آنچنان قافیه را بر مدیران، مسئولان و مسافران مترو تنگ کرده که این ۱۱۴ کیلومتر رکورد توسعه مترو در کل کشور و تنها قامت ستون فقرات حملونقل عمومی پایتخت را خمیدهتر و نقش موثر آن را زیر زخمهای کهنه و عمیق تهران پنهان
کرده است.
چنانچه بهرغم سابقه بیش از ۴۰ ساله طرح احداث متروی تهران، کل خطوط احداث شده به نیمی از میزان موردنیاز نیز نرسیده و اینها همه در شرایطی است که با حمایت دولتها از مدیریت شهری در کشورهای صاحب حملونقل عمومی کارآمد، طول خطوط متروی جهان از مرز هشت هزار کیلومتر نیز فراتر رفته
است.
بنابراین میتوان به این نتیجه قطعی رسید که مترو تاثیر ویژهای در کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست