یکشنبه, ۱۰ تیر, ۱۴۰۳ / 30 June, 2024
مبانی تحول در آموزش و پرورش
![مبانی تحول در آموزش و پرورش](/web/imgs/16/87/sp5by1.jpeg)
امروز دنیای بیدار و پرتحرک، چیزهای تازهای بهدست میآورد و با سرعت معلومات و دانش انسان زیاد میشود.
به گفته متخصصان تعلیم و تربیت هر دو ماه ۲ برابر) همه کشورها بهناچار برای توسعه اقتصادی – اجتماعی خود برنامههای آموزش و پرورش را متناسب با مقتضیات زمان تدوین میکنند.
برای دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب در قرن بیستویکم به نکات زیر باید توجه کنیم:
۱) هدف را مشخص کنیم. در هدف آموزشی، اینکه چهکسی هستیم و بهکجا میخواهیم برسیم، نیاز جامعه چیست، چشماندازها، قابلیتها و شایستگیها کدامند، مدنظر خواهد بود؛ بهطوری که بتوان بین هدفها و محتوای آموزشی با متن زندگی ارتباط برقرار کرد.
هدفها نتیجه فعالیتها هستند. اگر هدفها مشخص نشوند حوادث و پیشامدها تعیینکننده فعالیتها خواهند بود. هدف به تلاشها جهت میبخشد.
۲) بسترهای قانونی لازم است ولی شرط کافی نیست. باید اعتقاد و ایمان راسخ داشت بین قبول تحول و ایمان تفاوت بسیار است. ایمان راسخ حرکت ایجاد میکند و تحولآفرین است.
۳) بسیاری بالندگی و دگرگونیها را به سرنوشت و تقدیر نسبت میدهند در حالی که اینطور نیست. تحول و دگرگونیها بستگی به قوت اندیشه و قدرت دستان و بازوان ما دارد.
۴) آموزشهای نوین را باید جایگزین آموزشهای گذشته کرد تا نوعی انجمادزدایی در اندیشههای سنتی ایجاد شود، چرا که عادتها و سنتها دشمن قسمخورده تحولاند. (سازمانهای فرهنگی و رهبران آموزشی از یک سو نقش حافظ سنتها و از سوی دیگر بهعنوان عامل تحولات و دگرگونیها ظاهر خواهند شد.)
۵) لازم است نیروی انسانی در کانون توجه برنامهها قرار گیرد و آموزش عمومی سرفصل برنامههای آموزش و پرورش جهانی باشد. این آموزش هدف تحکیم هویت ملی و میهنپرستی و حل مسائل اجتماعی و اقتصادی را دنبال میکند.
ابزار این دگرگونیها در همه سازمانها بهخصوص آموزش و پرورش نیروی انسانی است. بدون دگرگونی در نیروی انسانی، دگرگونی و تحول، پایدار و مستمر نخواهد بود.
تحولات از انسان بهعنوان کانون اصلی شروع میشود. هم بهعنوان پذیرنده و هم بهعنوان بهوجود آورنده.
از اینرو آموزش و پرورش وظیفه دارد دائماً تحولات محیطی را بررسی کرده و هرگونه تغییرات و تحولات قابل پیشبینی را در تصمیمگیریهای خود برای وصول به نقطه تعادل دخالت دهد.
شایستگی معلمان و تجارب و معلومات آنها بهخصوص در مقطع ابتدایی اگر کافی نباشد کار به ظاهرسازی میانجامد و بیخاصیتی محتوا و اساس آموزش و پرورش ابتدایی را موجب میشود.
۶) برنامههای تغییر و تحولات باید به ثبت برسند، اگر به مرحله تثبیت و پایداری نرسند کلیه هزینهها و سرمایهگذاریها اتلاف خواهد شد، تثبیت مرحلهای است که اثرات و نتایج تحولات نمایان میشود، بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
فاطمه کرمی
انتخابات انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم پزشکیان ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ستاد انتخابات کشور
تهران هواشناسی قتل آموزش و پرورش سازمان هواشناسی شهرداری تهران پلیس سلامت محیط زیست بارش باران سیل ازدواج
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو دولت سیزدهم حقوق بازنشستگان بازار خودرو دلار بورس بازنشستگان قیمت سکه بانک مرکزی
سینما دفاع مقدس سینمای ایران کتاب موسیقی رادیو تلویزیون رسانه ملی سید ابراهیم رئیسی شهید رامبد جوان سریال
هوش مصنوعی وزیر علوم ماهواره باتری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جو بایدن فلسطین روسیه دونالد ترامپ جنگ غزه لبنان ترکیه انتخابات آمریکا
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس لیگ برتر علیرضا بیرانوند باشگاه استقلال بازی آلمان نقل و انتقالات جواد نکونام
الکامپ ربات نمایشگاه الکامپ عیسی زارع پور پوشش سرعت اینترنت اینترنت فناوری وزیر ارتباطات فیبر نوری موبایل گوگل
تغذیه گردش خون افسردگی سرطان سکته مغزی قند خون کاهش وزن فشار خون قلب