جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

موقعیت حساس فایرفاکس


موقعیت حساس فایرفاکس

موزیلا بعد از آن که سال ها در تلاش بود تا با گوگل کروم و اینترنت اکسپلورر رقابت کند, امسال بالاخره راه حل را در این دید که توسعه نرم افزاری خود را هجومی تر کند

موزیلا بعد از آن که سال‌ها در تلاش بود تا با گوگل کروم و اینترنت اکسپلورر رقابت کند، امسال بالاخره راه‌حل را در این دید که توسعه نرم‌افزاری خود را هجومی‌تر کند.

تاکنون نتیجه این فعالیت‌های سریع فایرفاکس باعث شده این مرورگر سریع‌تر و بهتر اجرا شود.

شیوه اجرای افزونه‌ها و پیوستن این مجموعه به ابزار همخوان‌سازی فایرفاکس باعث می‌شود در محل کار و خانه، همان افزونه‌ها را داشته باشیم و نیازی به نصب مجدد آنها بعد از خرابی‌های ناگهانی رایانه‌مان نداشته باشیم.

همچنین ساختار افزونه‌ها به‌شیوه‌ای تغییر یافته است که بیش از ۸۰درصد افزونه‌ها به‌طور پیشفرض با نگارش‌های جدید فایرفاکس همخوان خواهد بود و دیگر نیازی به بررسی و چک‌کردن در هر ارتقا نیست.

حتی فایرفاکس ۳، که سالی یک بار به‌روز می‌شد در مقایسه با حالا که هر ۶ هفته یک بار به‌روز می‌شود، مشکلات بیشتری داشت.

همچنین این مرورگر توانست بخوبی خود را با کروم همخوان کند، ابزار جدیدی برای کنترل رسانه‌های مبتنی بر اچ‌تی‌ام‌ال۵ داشته باشد و ابزارهای توسعه تحت وب بهتری آن را پشتیبانی کند حتی به‌روزرسانی‌های کوچک (hotfix)ها که برای رفع مشکلات امنیتی ایجاد می‌شود نیازی به راه‌اندازی مجدد مرورگر ندارد.

اما تمام اینها برای فایرفاکس فعلی، همانند پایین آوردن تب بیمار است، ‌در حالی که هنوز ویروس در بدنش وجود دارد. در نمایشگاه MWC، سیستم عامل موبایل مبتنی بر مرورگر موزیلا نشان داد که می‌توان از طریق آن به ارسال و دریافت پیام‌های متنی، ارسال و دریافت تماس‌های تلفنی، انجام بازی‌ها و خواندن ایبوک پرداخت.

فصل دوم ۲۰۱۲ برای موزیلا روند روبه‌رشدی ندارد و بسیاری از اهداف این شرکت هنوز نیمه‌تمام است.

موزیلا می‌خواهد تا پایان خردادماه ، تب Home‌جدید و شیوه جدید تب‌ها را پیاده کند و همانند گوگل کروم، جستجو را از طریق نوار آدرس انجام دهد. همچنین مدیریت دانلود خود را بهتر کند و به‌روزرسانی‌های خود مرورگر را بدون نیاز کاربر انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ انجام شود، جلوگیری از تغییر خودکار موتورهای جستجو توسط افزونه‌هاست که هم‌اکنون به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران وب تبدیل شده است.

همچنین منوی آپشن کلا تغییر کرده است و از حالت Pop-up به یک تب جدید در ویندوز تبدیل خواهد شد.

همچنین در نیمه دوم سال ۲۰۱۲، باید منتظر معرفی ابزار شبکه‌های اجتماعی این مرورگر با نام Firefox Share و رابط کاربری جدید و موتور جاوااسکریپت نو باشیم.

همچنین فایرفاکس به‌دنبال ایجاد شیوه جدید ورود به مرورگر با استفاده از ایمیل است. به این معنی که هنگام ورود، اطلاعات ایمیل و رمز عبور کاربر دریافت و تمام تنظیمات، افزونه‌ها و... از طریق یک سرور امن در مرورگر نصب می‌شود.

بزرگ‌ترین چالش فعلی فایرفاکس، پیشی گرفتن از فیس‌بوک در میزان لاگین‌هاست. این چالش را می‌توان به ماجرای رقابت فایرفاکس یک و اینترنت اکسپلورر۶ نسبت داد.

هم‌اکنون گوگل و فیس‌بوک در بیشتر سایت‌ها آماده ارائه خدمات است و دیگر نیازی به ثبت نام دستی در سایت‌های مختلف نیست و می‌توان از سرویس‌های این دو شرکت برای سیستم ورود به سایت استفاده کرد.

برگ برنده فایرفاکس در این میان، اعتماد عامه مردم است؛ چرا که هر روزه مقالات بسیاری بر ضد فعالیت‌های فیس‌بوک و گوگل در ارتباط با اطلاعات شخصی کاربران منتشر می‌شود و فایرفاکس می‌تواند از چنین موضوعی استفاده کند. اما این که فایرفاکس بتواند تا انتهای سال ۲۰۱۲ این سرویس را به‌طور کامل پیاده کند، هنوز مبهم است.

در سال گذشته، فایرفاکس بالاخره مسیر خود را کمی به سمت کروم تغییر داد و رابط کاربری خلوت‌تر، موتور جاوااسکریپت سریع‌تر، افزونه‌های بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد، همخوانی و انواع مختلف نسخه‌ها را عرضه کرد.

نکته اصلی اینجاست که فایرفاکس، تنها بیمار موزیلا نیست و عده‌ای معتقدند این بنیاد بیش از حد خود را گسترده کرده است.

این بنیاد در حال تولید سیستم عامل موبایل جدیدی به‌نام Boot to gecko است و می‌خواهد به‌طور همزمان بازاری آنلاین برای نرم‌افزارهای تحت وب ایجاد کند تا بتواند تحت بسترهای مختلف، از جمله Boot to gecko فعالیت کند. به‌طور خلاصه، این شرکت با فرار مغزهای قدیمی و پرکار خود مواجه شده است.

اعمال فشارهای داخلی و بیرونی باعث شده است فایرفاکس در موقعیتی قرار بگیرد که باید همزمان هم از دیگر رقیبان خود درس بگیرد و هم در راس رقبا باقی بماند (البته اگر می‌خواهد در کورس رقابت باشد).