جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سینمای ضد تروریسم ژانر جدید هالیوود


سینمای ضد تروریسم ژانر جدید هالیوود

سیل عظیم تولیدات مرتبط با جنگ به شکل بی سابقه ایی سالن های تاریک سینمای آمریکا را فراگرفته و روزبه روز بر تعداد این گونه آثار افزوده می شود

سیل عظیم تولیدات مرتبط با جنگ به شکل بی‌سابقه‌ایی سالن‌های تاریک سینمای آمریکا را فراگرفته و روزبه‌روز بر تعداد این‌گونه آثار افزوده می‌شود. تولیدات متعدد هالیوود تحت‌تاثیر مناقشات چندساله آمریکا در خاورمیانه و جنگ ضدتروریسم، کارشناسان را بر آن داشته است که ژانر جدیدی را به گونه‌بندی‌های سینما اضافه کنند. این ژانر جدید از زمان حوادث فاجعه‌بار یازدهم سپتامبر آغاز و هر روز بر تعداد آثارش اضافه می‌شود.

سینماهای آمریکا در هفتمین سالگرد واقعه یازدهم سپتامبر شاهد اکران فیلم <دره الا‌> خواهند بود که روایتی است از قتل سربازی آمریکایی که از عراق بازگشته. پل هگیس برنده دو جایزه اسکار در سال ۲۰۰۶ برای فیلم <برخورد> در این‌باره معتقد است که تولیدات جدید سینمای هالیوود حاکی از پیدایش نوع جدید و دگرگون شده‌ای از سینمای جنگ است که فیلم‌هایی چون <مرکز تجارت جهانی> اثر الیور استون و <پرواز شماره ۹۳> مصادیقی از آن است. ‌

تشویش واضطراب همگانی در زمان جنگ به مرکز توجه بسیاری از سازندگان هالیوود تبدیل شده است. <ظرافت از میان رفته> نیز یکی از همین‌گونه آثار است که در فستیوال سان‌دنس به شدت مورد توجه داوران و منتقدان قرار گرفته است. این فیلم با نقش‌آفرینی جان کوزاک روایت شهروند آمریکایی است که باعث کشته شدن یک سرباز زن در جنگ عراق می‌شود. در بخشی از این فیلم واکنش‌های پنتاگون در قبال نمایش عکس تابوت‌های سربازان آمریکایی و سانسور آن در رسانه‌ها بازنمایی شده است. ‌

کوزاک درباره این فیلم می‌گوید: <به گمان من این فیلم با اینکه در ژانر جنگی قرار دارد اما برصلح و امنیت تاکید می‌کند.> فیلم‌های متعددی در همین ژانر و با مضامین مشترک درحال ساخت و یا منتظر اکران هستند. بازار فیلمنامه‌نویسی جنگی با ضدجنگ نیز بسیار داغ شده است. رابرت ردفورد با فیلم <شیرها برای بره‌ها> همراه با تام‌کروز و مریل استریپ خود را برای اکران آماده می‌سازد. این فیلم نیز روایت جدیدی از یازده سپتامبر است. ریس وایترسپون برنده اسکار با نقش‌آفرینی در فیلم ‌Rendition روایت‌گر مشکلا‌ت و حوادث همسر یک شمیدان مصری است که به‌وسیله سیا ربوده شده است. روند ساخت فیلم‌های ضدتروریسم با فیلم‌هایی چون <پادشاهی> با هنرنمایی جیمی فاکس و <کاهش یافته> به کارگردانی برایان دی پالما در سال ۲۰۰۸ ادامه خواهد یافت. ‌

موضوع فیلم <‌> Stoploss زندگی و بازگشت یک سرباز کهنه‌کار آمریکایی از عراق است. دارل وست استاد علوم سیاسی دانشگاه بروان رود آیلند در این زمینه به فرانس‌پرس می‌گوید: <تعداد زیاد فیلم‌های ضدجنگ که اکثرا لحن انتقادی تندی دارند بازتاب عدم همراهی مردم آمریکا با جنگ در عراق است. البته باید احتمال و خطر روی‌گردانی مخاطبان از این سینما را نیز در نظر داشت. از زمانی که اشتباهات دولتمردان آمریکا در زمینه حمله به عراق آشکار شده تعداد فیلم‌های ضدجنگ زیادتر و سینماگران از این فرصت بهترین استفاده را کردند.> ‌

مارک بوآل فیلمنامه‌نویس ‌The hurt locher که داستان یک گروه مین‌یاب آمریکایی در بغداد است می‌گوید: <این داستان بیان‌کننده و تصویرگر آن وجهی از جنگ آمریکا در عراق است که رسانه‌های عمومی به هیچوجه آن را دنبال نمی‌کنند.> ‌

جنگ ویتنام الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌های مهم هالیوود بوده است. ‌

فیلم‌هایی چون <اینک آخرالزمان>، <سفر با قایق جهنمی> و <پلا‌تون.> این فیلم‌ها پس از پایان یافتن جنگ و مخاصمات ساخته شده‌اند ولی فیلم‌های ژانر جدید همزمان با جنگ ساخته می‌شوند. ‌

لو هریس دبیر ‌movie.com می‌گوید: <هالیوود امروز کاملا‌ سیاسی شده و این امر طی ماه‌های اخیر خود را بیشتر نشان داده، با اینکه مرتب فیلم‌هایی برای توجیه جنگ آمریکا در عراق ساخته می‌شود اما در مقابل ژانری نیز به نام سینمای ضدجنگ به شکل پرخاش‌جویانه‌ایی به انتقاد می‌پردازد. ‌

مانند همیشه موفقیت‌های آینده فیلم‌های جنگی و ضدجنگی بستگی به توانایی‌های سازندگان در جذب و راندن تماشاگران از سالن‌‌های سینما دارد. اگر یک فیلم در مقاطعی با پیام‌های سیاسی مخاطب را به ستوه آورد با استهزا و طعنه‌های مردم مواجه خواهد شد. ‌

علیرضا امیرحاجی