سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
تجوی رهایی
موسیقی ایرانی به عنوان یک هنر و به عنوان یک پدیدار مستقل از عناصرمختلفی تشکیل شده است و مانند دیگر پدیدارها هستیاش را تنها از یک ساحت کسب نمیکند. اما یک موسیقی ایرانی خاص میتواند نیروی پیش برندهی خود را بیشتر یا تماما از یکی از عناصر کسب کند. از همین رو رویکرد تحلیلی به موسیقی نیز باید با در نظر داشتن همین کیفیت صورت گیرد.
موسیقی ایرانی نیز از این قاعده برکنارنیست، بویژه که هستی خود را بیشتر ازعنصری (ملودی) وام میگیرد که چیزی جز رابطهی صداها و زمان به صورت افقی نیست. در هنگامی که موسیقی خود را بیشتر بر یک عنصر متمرکز میسازد شکستن فضای ساکن حاصل شده از چنین تمرکزی - چیزی که لازمهی هر هنری است (مگر هنری با دیدگاههای مینیمالیستی)- بسیار مشکل میشود و نیاز به تلاش ویژهای دارد. به نظر میرسد که پیام جهانمانی و پژهام اخواص دراین اثر قدم به راهی گذاشتهاند که غایتش رهایی از سکون گفته شده است.
در این اثر برای متفاوت بودن در دو بعد فرم و فواصل موسیقایی تلاش زیادی صورت گرفته است. همانطور که میدانیم فرم یا قالبهای اجرایی یا آهنگسازی یکی از بنیادیترین عناصر برای شکل دادن ماده خام موسیقایی است. به همین دلیل و به دلیل کمبود فرمهای سازی یا آوازی یا فراموش شدن آنچه موجود بوده در قرن اخیر، این موضوع همواره یکی از مهمترین چالشهای پیش روی موسیقیدانان پیشرو در ایران محسوب میشده است.
در "رها" نیز تلاش شده تا از فرم مرسوم اجرای موسیقی ایرانی (اجرای توالی گوشههای ردیف و قطعات با متر معین بر اساس منطق حرکت فواصل در یک دستگاه) دوری شود. همانطور که مشاهده میشود "رها" مجموعهای از هشت قطعه جداگانه است که در یک رسانه صوتی در کنار یکدیگر گرد آمده و به عکس اجراهای مرسوم ردیف از منطق گردش ملودی در یک دستگاه خاص پیروی نمیکند.
هر چند در "رها" اجرای قطعات با متر معین و نامعین (یا شبه آوازی) دارای مرز معینی - به خصوص در قطعات "یاد" و "آغاز" - از آنگونه که در ردیف میان گوشهها و قطعات ضربی موجود است، نمیباشد و قطعات با متر نامعین و ضربی دم به دم از دل یکدیگر سر برمی آورند، با این حال فرم کلی قطعه هنوز بسیار نزدیک به فرم مرسوم اجرای موسیقی ایرانی است و به نظر میرسد که تلاش نوازندگان برای دور شدن از فرم مرسوم و آفرینش فضای فرمال متفاوت چندان موفق نبوده است.
با وجود این عدم موفقیت، طرح کلی "رها" از انسجام و یکدستی نسبتا خوبی برخوردار است. نوازندگان برای بدست آوردن انسجام لازم در این مجموعه از عناصر مختلفی بهره گرفتهاند مانند استفاده از مضرابهای قوی و استکاتو روی سیم بم در انتهای "یاد" که به عنوان عامل اتصال دهنده، این قطعه را به "قرار" که با اجرای مشخص همین تکنیک آغاز میشود وصل میکند و باعث حفظ انسجام کلی اثر در این بخش میشود. یا تمی در "یاد" و "قرار" که بر یک ردیف پنج تنی حرکتی متقارن دارد ( می بمل - فا- سل و سی- لا بمل - سل از قطعه "قرار" ) به گونهای که درجه سوم این ردیف پنج تنی مرکز تقارن میشود. یا مسئله فیگورهای ریتمیک که یکی از همگونترین عناصر در سراسر این اثر است.
یا یکدستی نسبی در صدادهی ساز در قطعات پس از "شادیانه" که در همه آنها تاثیر موسیقی محلی و صدادهی سازهایی مانند دوتار و ... به خوبی مشخص و عامل حفظ همگنی اثر است. اما یکدستی در تمامی طول این اثر به این قوت باقی نمیماند و گاهی عدم توجه و یا عدم حضور عناصر منسجم کننده باعث از دست رفتن ارتباط کلی اثر میشود مانند حضور ناگهانی قطعه "لحظه" که هم از لحاظ فواصل هم فرم بیشتر به اجرای ردیف نزدیک است.
از سه عامل تکرار، تغییر و تضاد که برای پیش بردن جریان موسیقی در زمان و بنا کردن یک فرم مورد استفاده قرار میگیرد در این اثر تکرار و تغییر بهتر و آگاهانه تر مورد استفاده قرار گرفته است. اما عدم حضور تضاد باعث میشود تا موسیقی نیروی پیشرفت خود را در اثر تکرار از دست بدهد و در خود دور بزند. این اتفاق بیشتر دربخشهایی از اجرای حاضر رخ داده است که سرعت و تغییرات دینامیکی بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفته مانند بخشهایی از "یاد" و "لحظه". شاید توجه بیش از حد به این دو مولفه باعث شده است که جمله پردازی در بعد ملودیک جریان روان خود را از دست بدهد و نوازنده با تمرکز بیش از حد روی فیگورهای ریتمیک و تغییرات آنها توان ملودی پردازی کمتری داشته باشد.
عامل دیگری که در"رها" برای رهایی از فضای ساکن به کار گرفته شده است تغییرات ناگهانی فواصل موسیقایی بدون تمهیدات معمول پرده گردانی یا مرکب نوازی ایرانی است. این عامل آنگونه که در بروشور CD به قلم ساسان فاطمی نوشته شده عاملی است در خدمت "ایجاد بعد در مقطع طولی زمان" و همچنین عاملی در خدمت فرم تلقی میشود. اما چنانکه از خود اثر استنباط میشود نوازندگان در تبدیل این عامل به یک تمهید فرمیک (به شرط آنکه بپذیریم اصلا چنین قصدی در میان بوده است) چندان موفق نبودهاند و به نظر میرسد استفاده از عامل تغییر سریع فواصل بیشتر تابع احساس نوازنده در زمان آفرینش هر یک از قطعات بوده باشد.
با توجه به نکات گفته شده و باوجود اینکه تغییر سریع فواصل موسیقایی برای اولین بار نیست که در موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد، این تغییرات تازگی خود را همچنان در قالب این اثر حفظ کردهاند .
● تغییر سریع فضای مدال در "رها" به دو طریق انجام گرفته است :
▪ روش اول که در آن نوازنده در جریان یک پاساژ یا فرازی از ملودی فضای مدال را به سرعت تغییر میدهد، مانند : قطعه "یاد" با فضای مدال فا - سل - لا - سی بمل که ابتدا با ظاهر شدن فاصله سل - لابمل (که تغییری نسبتا معمول محسوب میشود) و سپس با اشاره سل کرن - فا و در نهایت با آمدن فواصل لا بکار - سل کرن به حداکثر غرابت خود میرسد و دوباره به همان سری اولیه باز میگردد و جمله به همان ترتیب تکرار میشود (شاید این یکی از معدود قسمتهایی است که تغییرات فواصل از طریق تکرار تا حدودی در خدمت فرم قطعه قرار گرفته است).
در این میان هر چند که تغییرات فواصل بسیار ناگهانی بوقوع میپیوندد اما به خصوص در قطعهی "یاد" حضور بعضی از فواصل از پیش با روشی که بیشباهت به نوعی تهیه فواصل برای حل نهایی نیست قابل تشخیص است. مانند حضور کمرنگ اما هشدار دهندهی لابمل که به صورت اشارهای ظریف در هنگامی که ملودی روی سل میایستد خود را نمایان میکند و در آماده سازی فضا برای تغییر فضای مدال از سل - لا بکار به سل - لا بمل بسیار موثر واقع شده است.
▪ اما در روش دوم نوازنده با استفاده از دوبل نتها و اجرای گلیساندو روی دو سیم بدون آنکه ردیف صوتی خاصی را مورد نظر داشته باشد عملا فضای مدال را در هم ریخته و باعث تغییر در آن میشود. هر چند که در اینجا تغییر خیلی زود جای خود را به بازگشت به فضای مدال اولیه یا گذر به یک فضای مدال جدید میدهد در پاره ای مواقع مانند "گریز" باعث گریز موفق قطعه از سکون موجود در فضای مدال میشود.
نگاهی کلی به آنچه گذشت نشان میدهد تغییرات سریع و تقریبا بیمقدمه فضای مدال و تلاش برای نوآوری در فرم و همچنین انسجام الگوهای ریتمیک و تکنیکهای بیان موسیقایی ارائه شده "رها" را به اثر در خور اعتنا - هرچند نه به اندازه ادعایش موفق - تبدیل کرده است. شاید ادامه این کنکاش موسیقایی به نتیجهای درخشان در یکی از زمینههای فرم یا ایجاد نوعی موسیقی پلی- -مدال ایرانی بیانجامد.
آروین صداقت کیش
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست