سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

نور در چشمان واقع گرای یك نویسنده


نور در چشمان واقع گرای یك نویسنده

غلامحسین ساعدی گوهرمراد روز سه شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۱۴ در تبریز به دنیا آمد در سال ۱۳۲۲ وارد دبستان بدر و در سال ۱۳۲۹ وارد دبیرستان منصور شد

● مناسبت سالگرد درگذشت غلامحسین ساعدی

غلامحسین ساعدی (گوهرمراد) روز سه شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۱۴ در تبریز به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۲ وارد دبستان بدر و در سال ۱۳۲۹ وارد دبیرستان منصور شد.در سال ۱۳۳۰ همزمان با نهضت ملی فعالیت سیاسی خود را آغاز كرد.

طی سال های بعد مسوولیت انتشار روزنامه های فریاد، صعود و جوانان آذربایجان را برعهده گرفت و مقالات و داستان هایی را در این سه روزنامه و همچنین «دانش آموز» چاپ تهران منتشر كرد.در سال ۱۳۳۴ وارد دانشكده پزشكی تبریز شد و سال بعد همكاری خود با مجله سخن را آغاز كرد. در این سال داستان مرغ انجیر و پیگمالیون چند، داستان و نمایشنامه را در تبریز منتشر ساخت. پس از آشنایی با صمد بهرنگی، بهروز دهقانی، مفتون امینی، كاظم سعادتی و مناف ملكی، به جنبش های دانشجویی دانشگاه تبریز پیوست.

در این سال ها داستان كوتاه شكایت و نمایشنامه غیوران شب را نوشت. تا زمان فارغ التحصیلی در سال ۱۳۴۰ نمایشنامه های سایه های شبانه، كاربافك ها در سنگر و سفر مرد خسته را به رشته تحریر درآورد و منتشر ساخت.بعد از فراغت از تحصیل برای خدمت سربازی به تهران آمد. در همین سال با كتاب هفته و مجله آرش همكاری خود را آغاز نمود.

آشنایی و دوستی با احمد شاملو، جلال آل احمد، پرویز ناتل خانلری، رضا براهنی، محمود آزادتهرانی، سیروس طاهباز، رضا سیدحسینی، بهمن فرسی، به آذین، اسماعیلی شاهرودی و جمال میرصادقی حاصل این دوره است.از ساعدی به عنوان یكی از برجسته ترین تك نگاره نویس های ادبیات معاصر ایران نام می برند.

تك نگاری ایلخچی، خیاو یا مشكین شهر و تك نگاری اهل هوا، نمونه ای از آثار وی در زمینه قومیت شناسی است.ساعدی در سال ۱۳۴۶ به همراه جلال آل احمد، رضا براهنی و سیروس طاهباز برای رفع سانسور از اهل قلم و مطبوعات با دولت وقت به مذاكره نشست وبه دنبال این اقدام هسته اصلی كانون نویسندگان شكل گرفت.

ساعدی را نمایشنامه نویس، شاعر، نویسنده، منتقد و یك جامعه شناس می دانند هر چند خود هرگز ادعای مردم شناس بودن نداشت. شعر او خالی از ایجاز و قرینه سازی و قافیه بازی و دیگر صنایع است. اما توانسته بی واسطه با روح مخاطبش ارتباط برقرار كند. نمایشنامه های ساعدی نیز از لحاظ تعداد، شایان توجه است و بسیاری از آنها با وسائل مختصر و آدم های اندك قابل اجراست و بدین شكل او گروه های نمایشی را در اغلب مدارس و موسسات فرهنگی ایران تغذیه كرده است.محیط آثار او رئالیستی است و مسائل او را گرفتاری های روزمره زندگی ایرانی، در سطح روستا، شهر، مدرسه و خانه تشكیل می دهد.

پنج نمایشنامه از انقلاب، آی بی كلاه، آی باكلاه و چوب به دست های ورزیل از برجسته ترین آثار او در زمینه نمایشنامه نویسی است. سر انجام این نویسنده و اندیشمند ایرانی در روز های آغازین آذرماه ۱۳۶۴ در پاریس درگذشت و در گورستان پرلاشز و در كنار صادق هدایت آرام گرفت.



همچنین مشاهده کنید