سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

شلیک آدم ها به رؤیای سیاره ها


شلیک آدم ها به رؤیای سیاره ها

شروع عصری تازه در سینما

«آواتار» فیلم جدید جیمز کامرون کانادایی که از آخرین روزهای آذرماه در سطح جهان اکران شده ، یک نمایش قدرت آشکار در زمینه جلوه‌های ویژه و هنر اسپشیال افکت است و تحولی تازه را در سینما به لحاظ امور فنی اعلام می‌دارد و عصری جدید را در این هنر آغاز می‌کند. «آواتار» حداقل ۴۰۰ میلیون دلار و به روایتی نیم میلیارد دلار آب خورده و با احتساب ارقام صرف شده برای بازاریابی و تبلیغ فیلم بعید است که عنوان گران‌ترین فیلم تاریخ به آن اطلاق نشود. با این حال این فیلم دیروز از رقم فروش یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار نیز در سطح جهان طی ۱۸ روز نخست نمایش خود عبور کرد تا مخارجش را به سرعت و به راحتی پوشش بدهد و سودی هنگفت را هم به بار آورد.

دنیای«آواتار» سرشار از قلمروهای ناشناخته، جنگل‌های بزرگ و عمیق، مرغزارهای وسیع و پایان‌ناپذیر، کوههای روان و به حرکت درآمده و موجوداتی غریب است و توانایی‌های کامپیوتری موجب شده است همه اینها جلوه‌ای بیشتر بیابند و بهترین وسایل فنی و الکترونیک که برای به تصویرکشیده شدن قصه غیرمعمول کامرون در این فیلم به کار گرفته شده‌اند، توفیق چشمگیری داشته‌اند. در این دنیا انسان‌های عادی در اقلیت‌اند و اکثریت با موجودات بسیار بلند قامت به رنگ آبی است و از کره زمین چیز زیادی به شکل سنتی آن باقی نمانده است.

تهیه این فیلم ۳ بعدی به لحاظ گرانی افراطی و موضوع غیرملموس آن، ریسکی بزرگ از جانب استودیوی فاکس قرن بیستم بوده است ولی سرنوشت آن به لحاظ تأثیری که بر کل هنر سینما و آینده آن می‌گذارد از اهمیت بیشتری برخوردار است و از حد استودیو و نهاد سازنده آن فراتر می‌رود و حتی روش ۳ بعدی آن نیز متفاوت با موارد قبلی و تجربه‌های پیشین در این خصوص می‌نماید. کامرون که در اکثر فیلم‌های قبلی‌اش مانند ترمیناتور یک و «دو» ، «بیگانه ۲»، «ژرفنا» و «فراخوانی کامل» نیز از جلوه‌های ویژه به بیشترین میزان سود جسته و با «تایتانیک» به سال ۱۹۹۷ پرفروش ترین فیلم تاریخ (با ۸/۱ میلیارد دلار فروش) را ارائه کرده بود، در اوایل زمستان امسال می‌گوید: «آن چه پیش روی ما قرار دارد، قطعاً سینما و تجلی این هنر است اما سینما هرچند سال یک بار خود را از نو ترسیم و قالب‌هایی جدید برای خود تعریف می‌کند و پوست می‌اندازد و «آواتار» تعیین‌کننده این خطوط تازه و روشن‌ترین نماد و محصول این تغییر است.»

● سوار بر امواج خیال

«آواتار» براساس قصه‌ای از خود کامرون که او در اواسط دهه پیشین نوشت و سپس برای جورشدن ادوات تأمین‌کننده اسپشیال افکت و تأمین سایر وسایل فنی ساخت آن قریب به ۱۰سال صبر پیشه کرد، سوار بر امواج خیال و برخی جلوه‌های ویژه شگفت‌انگیز، بینندگان را به سیاره خیالی پاندورا که ۴سال نوری با کره خاکی فاصله دارد، منتقل می‌کند و ادغامی از تصورات فضایی زندگی‌های فرازمینی، وجد و شوق فیلم‌های اکشن و تم قدیمی تقابل نیکی و شر است و چنین ترکیب غریبی را فراروی بینندگان می‌گذارد. کامرون می‌گوید: «هرچقدر موضوعات فیلم بزرگتر و جذاب‌تر باشند، برای قشر بیشتری از بینندگان در سطح جهان جذاب و قابل تعقیب خواهد بود. این شاید یک افسانه باشد اما سینما هنر خوب شرح دادن افسانه‌ها و چگونگی اجرای طرح‌های آن است.» در آواتار با داستان‌ خیالی کوچ تعدادی از اهالی زمین به سیاره پاندورا و رویارویی آنان با ساکنان و بومی‌های این سیاره که آنها را ناوی می‌خوانند مواجه هستیم. زمینیان آمده‌اند تا آن جا با کاویدن‌های خود و نقب زدن به معادن موجود اشیا و وسایلی را که برای تثبیت و نجات زندگی‌شان در کره زمین به آن نیاز است بیابند و با خود ببرند.

● وفاداری یا ...؟

زمینی‌ها یک سرباز مجروح سابق نیروی دریایی را برمی‌گزینند تا به عنوان نماینده‌شان با ناوی‌ها گفت‌وگو و عهد همکاری بین دو طرف را برقرار نماید اما او باید ابتدا تغییر چهره و ماهیت بدهد و تبدیل به یک «آواتار» شود. آواتار شیئی و صنعتی است که از پیوند زدن فرایندهای جدید الکترونیک و ارتباطی به بدن انسانها حاصل می آید و آدم تبدیل شده به آن می‌تواند آزادانه‌تر و با تأثیرگذاری بیشتر در دنیای بیگانه‌ها و در میان فضایی‌ها به حرکت در آید. با این حال سرباز مذکور بعد از ورود به جمع ناوی‌ها به زندگی و سرگذشت آنها علاقمند می‌شود و این سؤال به ذهنش می آید که به بشر وفادار بماند و همچنان در پی مأموریت‌های تعیین شده توسط آنان باشد و یا تمام و کمال به اردوی مقابل (ناوی‌ها) انتقال یابد و یکی از آنها شود.

با این حال نه قصه فوق و ماجرای تقابل انسان‌ها و فضایی‌‌ها بلکه نوع تصویرسازی در آواتار و مناظر ۳بعدی عظیم گرفته شده از روی جنگل‌ها و ادغام دائمی و وسیع حرکت انسانها با قابلیت فرازمینی‌ها است که توجه‌ها را در این فیلم برمی‌انگیزد و به واقع کار فنی، شاخص‌ترین و بارزترین وجه این اثر هنری است، سیستم کار انتخابی کامرون برای گرفتن تصاویر مورد نظرش این بود که از بازیگران فیلمش بخواهد در صحنه‌ای خالی حرکات و دیالوگ‌های موردنظر را پیاده کنند و سپس تصاویر آنان را به درون دنیای پاندورا و در میان ناوی‌ها و به واقع به درون کامپیوترهای تأمین‌کننده این دنیاها منتقل نماید و آنها را میکس و یکی کند و ترکیبی را بسازد که اینک تحت نام آواتار مقابل خود داریم.

سیگورنی ویور ایفاکننده رل پزشکی که طراح و مجری تبدیل کردن انسان‌ها به آواتارها در فیلم جدید کامرون است و ۲۳ سال پیش در «بیگانه ۲» نیز نقش اول را برای این فیلمساز بازی کرده بود، می‌گوید: «وظیفه نخست هر بازیگر سینما گم و حل شدن در پستی و بلندی‌های قصه و تبدیل شدن به جزیی از آن است ولی گاه ضرورت‌های بیشتری پیش می‌آید و آن همسوشدن با وجه و بار علمی- تخیلی در صنعت سینما و تبدیل کردن یک کار سینمایی به حد نهایت ساینس فیکشن است و ما در آواتار با چنان الزامی روبرو بوده‌ایم. باید در مسیر باشید و پیشتازی کنید و آواتار چنین چیزی است. این فیلم به مثابه شلیک آدمها به رؤیای سیاره‌ها و زندگی احتمالی برروی آنها است.»