جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
وزیر صنایع و معادن تولید خودروی ارزان قیمت با جدیت دنبال می شود

تولید خودروی ارزان قیمت در حال بررسی است و قیمت آن حدود ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال برآورد شده است.دكتر علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن در مصاحبه مطبوعاتی در بین خبرنگاران به سومین اجلاس مشترك بین ایران و ونزوئلا كه ۱۲ آبان ماه امسال در كاراكاس برگزار شد اشاره كرد و گفت: در این سفر كار احداث یك كارخانه سیمان توسط شركت احداث صنعت و با حجم سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون دلار آغاز شد و همچنین قرارداد ساخت ۱۰ هزار واحد مسكونی و قابل توسعه تا ۵۰ هزار دستگاه اجرا شد. وی ادامه داد: چهارپنجم تفاهمات و توافقات بین ایران و ونزوئلا در كمیسیون مشترك مربوط به مسائل نفت و انرژی بود. دكتر طهماسبی با اشاره به هیات ۶۰ نفری ایران در اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و ونزوئلا اظهار داشت: در این كمیسیون ۲۱ موافقتنامه، قصدنامه و قرارداد به امضاء رسید و میزان قراردادهای قطعی دو كشور به ۸۵۰ میلیون دلار و حجم تفاهمات به ۵ تا ۷ میلیون دلار رسید. وی ادامه داد: امضای قصدنامه بین پژو پارس و بخش نفت ونزوئلا با ارزش دو میلیارددلار، امضای قصدنامه برای مونتاژ خودروی سمند، اتوبوس، مینیبوس و كامیون، بازسازی صنایع نیشكر، تولید كاغذ و كشتارگاههای صنعتی و صدور خودروی صبا، توافق شركت صدرا و پتروشیمی ونزوئلا جهت ساخت دو واحد اوره آمونیاك به ارزش ۲/۲ میلیارد دلار و امضاء قصدنامه ساخت ۴۲ دستگاه كشتی نفتكش بین صدرا و شركت نفتكش دولتی ونزوئلا از دیگر اقدامات صورت گرفته در ونزوئلاست. وزیر صنایع و معادن از شركتهای ایرانی كه برای اجرای پروژه در ونزوئلا قرارداد و تفاهمنامه امضاء كردهاند خواست كه احیانا بإ؛ ّّ= عدم اجرای تعهدات خود تجربه فعالیت در كشورهای آسیای میانه را تكرار نكنند و اجازه دهند كه با اجرای درست پروژهها، زمینه فعالیت شركتهای دیگر ایرانی نیز در این كشور فراهم شود. دكتر طهماسبی در مورد استفاده از موتور ملی در خودروهای ساخت داخل و همچنین ال - ۹۰ تصریح كرد: ال - ۹۰ خودرویی با برند شركت رنو است و استفاده از موتور ملی در خودروی ال - ۹۰ تنها در حد یك پیشنهاد از طرف وزارت صنایع و معادن ایران به شركت رنو بود ولی معمولا خودروسازان خارجی از جمله رنو سعی در استفاده از قطعات موردنظر در محصولاتشان دارند و به همین دلیل است كه ما بر ساخت خودرو با برند ملی تاكید داریم. زیرا در این صورت خودروساز به راحتی میتواند از قطعات داخلی استفاده كند. وی ادامه اجرای قرارداد ال - ۹۰ با شكل و شیوه كنونی را منوط به انجام اصلاحات مدنظر طرف ایرانی در این قرارداد دانست و اظهار داشت: رعایت این اصلاحات، حداقلها و خط قرمزهای طرف ایرانی در پروژه ال - ۹۰ است.وزیر صنایع و معادن وجود بحران در شركتهای خودروسازی را رد كرد و افزود: بحران مالی به این صورت كه رسانهها مطرح كردهاند نیست. بسیاری از شركتهای خودروسازی با مشكل نقدینگی مواجه هستند و در شركت ایران خودرو نیز برای توسعه و سرمایهگذاری مشكل مالی وجود دارد. طهماسبی تصریح كرد: وزارت صنایع و معادن به طور مرتب از بنگاهها به ویژه آنها كه دولت در آنها سهم دارد، گزارش تهیه میكند اما گزارشی به طور ویژه از ایران خودرو تهیه نشده است. وی درخصوص واردات خودرو در سال ۸۵ گفت: تعیین واردات خودرو با توجه به تغییرات و شرایط بازار اعمال خواهد شد. وزیر صنایع و معادن با رد غیراقتصادی بودن طراحی و تولید خودروی ملی در كشور عنوان كرد: برخی از پروژههای تحقیق، توسعه و طراحی كه در شركتهای خودروسازی خاك میخوردند در دولت جدید فعال شدهاند و ما حاضریم ثابت كنیم كه طراحی خودروی ملی دارای صرفه اقتصادی است. طهماسبی با تاكید بر تولید محصولات پاك در كشور اظهار داشت: تولید موتورسیكلت پاك از اولویتهای وزارتخانه است كه با توجه به شاخصهای نظیر سوخت كمتر و پاكتر اجرا میشود كه تاكنون به طور كامل عملی نبوده است. وی با تاكید بر لزوم همسان بودن كیفیت خودروهای تولید داخل و صادراتی عنوان كرد: خودرویی كه در ایران به فروش میرسد باید دارای كیفیت مشابه صادراتی آن باشد در صورت مواجه شدن با چنین اختلافی وزارت صنایع و معادن با شركت خودروسازی به شدت برخورد میكند. طهماسبی درخصوص ادامه آتشسوزی در خودروهای ۴۰۵ ایران خودرو گفت: این امر به دلیل بیدقتی در خرید یك قطعه خاص و اعتماد به محصولات گذشته یك شركت قطعهساز توسط شركت ایران خودرو صورت گرفت به همین دلیل و بروز نقص فنی در این خودروها و آتشسوزی آنها ایران خودرو با فشار وزارت صنایع و معادن برخی از مدیران مربوطه را بركنار كرد. وی با تاكید بر خبر بروز مشكل سیستم هوشمند الكترونیكی خودروهای سمند و امكان اعلام فراخوان جهت بر طرف كردن نقص فنی افزود: ابتدا باید تعداد خودروهای سمند كه دچار مشكل نقص در سیستم هوشمند شدهاند مشخص شود تا براساس آن با خودروساز برخورد شود. طهماسبی درخصوص زمان تحقق وعده خودرو ارزان قیمت در كشور گفت: این طرح در حال پیگیری است و در دو ماه گذشته نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفت و قیمت آن نیز حدود ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال برآورد شده است. وزیر صنایع و معادن با اشاره به وضعیت صنعت موتورسیكلت در كشور و عدم تولید موتورهای دوزمانه گفت: درحال حاضر تولید موتورسیكلت در كشور به كمتر از یك میلیون دستگاه رسیده و تولید بسیاری از تولیدكنندگان كه اقدام به مونتاژ قطعات چینی میكردند متوقف شده است. وی صدور پروانه تولید موتورسیكلت در كشور را بیرویه دانست و عنوان كرد: در گذشته مجوز تولید این محصول بیش از میزان نیاز كشور صادرشده بود كه به منظور حل این مشكل باید نظارت بیشتری بر صدور مجوزهای جدید و همچنین عملكرد واحدهای تولیدی انجام شود. وی در ادامه افزود: نباید به موتورسیكلتهایی كه مصرف بنزین آنها بیش از حد مجاز است، اجازه تولید داده شود كه در این مورد تا حد زیادی موفق شدهایم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست