جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
مجله ویستا

وزیر صنایع و معادن تولید خودروی ارزان قیمت با جدیت دنبال می شود


وزیر صنایع و معادن تولید خودروی ارزان قیمت با جدیت دنبال می شود

تولید خودروی ارزان قیمت در حال بررسی است و قیمت آن حدود ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال برآورد شده است دكتر علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن در مصاحبه مطبوعاتی در بین خبرنگاران به سومین اجلاس مشترك بین ایران و ونزوئلا كه ۱۲ آبان ماه امسال در كاراكاس برگزار شد اشاره كرد و گفت در این سفر كار احداث یك كارخانه سیمان توسط شركت احداث صنعت و با حجم سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلار آغاز شد و همچنین قرارداد ساخت ۱۰ هزار واحد مسكونی و قابل توسعه تا ۵۰ هزار دستگاه اجرا شد

تولید خودروی ارزان قیمت در حال بررسی است و قیمت آن حدود ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال برآورد شده است.دكتر علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن در مصاحبه مطبوعاتی در بین خبرنگاران به سومین اجلاس مشترك بین ایران و ونزوئلا كه ۱۲ آبان ماه امسال در كاراكاس برگزار شد اشاره كرد و گفت: در این سفر كار احداث یك كارخانه سیمان توسط شركت احداث صنعت و با حجم سرمایه‏گذاری ۲۰۰ میلیون دلار آغاز شد و همچنین قرارداد ساخت ۱۰ هزار واحد مسكونی و قابل توسعه تا ۵۰ هزار دستگاه اجرا شد. وی ادامه داد: چهارپنجم تفاهمات و توافقات بین ایران و ونزوئلا در كمیسیون مشترك مربوط به مسائل نفت و انرژی بود. دكتر طهماسبی با اشاره به هیات ۶۰ نفری ایران در اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و ونزوئلا اظهار داشت: در این كمیسیون ۲۱ موافقتنامه، قصدنامه و قرارداد به امضاء رسید و میزان قراردادهای قطعی دو كشور به ۸۵۰ میلیون دلار و حجم تفاهمات به ۵ تا ۷ میلیون دلار رسید. وی ادامه داد: امضای قصدنامه بین پژو پارس و بخش نفت ونزوئلا با ارزش دو میلیارددلار، امضای قصدنامه برای مونتاژ خودروی سمند، اتوبوس، مینی‏بوس و كامیون، بازسازی صنایع نیشكر، تولید كاغذ و كشتارگاه‏های صنعتی و صدور خودروی صبا، توافق شركت صدرا و پتروشیمی ونزوئلا جهت ساخت دو واحد اوره آمونیاك به ارزش ۲/۲ میلیارد دلار و امضاء قصدنامه ساخت ۴۲ دستگاه كشتی نفتكش بین صدرا و شركت نفت‏كش دولتی ونزوئلا از دیگر اقدامات صورت گرفته در ونزوئلاست. وزیر صنایع و معادن از شركتهای ایرانی كه برای اجرای پروژه در ونزوئلا قرارداد و تفاهمنامه امضاء كرده‏اند خواست كه احیانا بإ؛ ّّ= عدم اجرای تعهدات خود تجربه فعالیت در كشورهای آسیای میانه را تكرار نكنند و اجازه دهند كه با اجرای درست پروژه‏ها، زمینه فعالیت شركت‏های دیگر ایرانی نیز در این كشور فراهم شود. دكتر طهماسبی در مورد استفاده از موتور ملی در خودروهای ساخت داخل و همچنین ال - ۹۰ تصریح كرد: ال - ۹۰ خودرویی با برند شركت رنو است و استفاده از موتور ملی در خودروی ال - ۹۰ تنها در حد یك پیشنهاد از طرف وزارت صنایع و معادن ایران به شركت رنو بود ولی معمولا خودروسازان خارجی از جمله رنو سعی در استفاده از قطعات موردنظر در محصولاتشان دارند و به همین دلیل است كه ما بر ساخت خودرو با برند ملی تاكید داریم. زیرا در این صورت خودروساز به راحتی می‏تواند از قطعات داخلی استفاده كند. وی ادامه اجرای قرارداد ال - ۹۰ با شكل و شیوه كنونی را منوط به انجام اصلاحات مدنظر طرف ایرانی در این قرارداد دانست و اظهار داشت: رعایت این اصلاحات، حداقل‏ها و خط قرمزهای طرف ایرانی در پروژه ال - ۹۰ است.وزیر صنایع و معادن وجود بحران در شركتهای خودروسازی را رد كرد و افزود: بحران مالی به این صورت كه رسانه‏ها مطرح كرده‏اند نیست. بسیاری از شركت‏های خودروسازی با مشكل نقدینگی مواجه هستند و در شركت ایران خودرو نیز برای توسعه و سرمایه‏گذاری مشكل مالی وجود دارد. طهماسبی تصریح كرد: وزارت صنایع و معادن به طور مرتب از بنگاهها به ویژه آنها كه دولت در آنها سهم دارد، گزارش تهیه می‏كند اما گزارشی به طور ویژه از ایران خودرو تهیه نشده است. وی درخصوص واردات خودرو در سال ۸۵ گفت: تعیین واردات خودرو با توجه به تغییرات و شرایط بازار اعمال خواهد شد. وزیر صنایع و معادن با رد غیراقتصادی بودن طراحی و تولید خودروی ملی در كشور عنوان كرد: برخی از پروژه‏های تحقیق، توسعه و طراحی كه در شركتهای خودروسازی خاك می‏خوردند در دولت جدید فعال شده‏اند و ما حاضریم ثابت كنیم كه طراحی خودروی ملی دارای صرفه اقتصادی است. طهماسبی با تاكید بر تولید محصولات پاك در كشور اظهار داشت: تولید موتورسیكلت پاك از اولویت‏های وزارتخانه است كه با توجه به شاخصهای نظیر سوخت كمتر و پاك‏تر اجرا می‏شود كه تاكنون به طور كامل عملی نبوده است. وی با تاكید بر لزوم همسان بودن كیفیت خودروهای تولید داخل و صادراتی عنوان كرد: خودرویی كه در ایران به فروش می‏رسد باید دارای كیفیت مشابه صادراتی آن باشد در صورت مواجه شدن با چنین اختلافی وزارت صنایع و معادن با شركت خودروسازی به شدت برخورد می‏كند. طهماسبی درخصوص ادامه آتش‏سوزی در خودروهای ۴۰۵ ایران خودرو گفت: این امر به دلیل بی‏دقتی در خرید یك قطعه خاص و اعتماد به محصولات گذشته یك شركت قطعه‏ساز توسط شركت ایران خودرو صورت گرفت به همین دلیل و بروز نقص فنی در این خودروها و آتش‏سوزی آنها ایران خودرو با فشار وزارت صنایع و معادن برخی از مدیران مربوطه را بركنار كرد. وی با تاكید بر خبر بروز مشكل سیستم هوشمند الكترونیكی خودروهای سمند و امكان اعلام فراخوان جهت بر طرف كردن نقص فنی افزود: ابتدا باید تعداد خودروهای سمند كه دچار مشكل نقص در سیستم هوشمند شده‏اند مشخص شود تا براساس آن با خودروساز برخورد شود. طهماسبی درخصوص زمان تحقق وعده خودرو ارزان قیمت در كشور گفت: این طرح در حال پیگیری است و در دو ماه گذشته نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفت و قیمت آن نیز حدود ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال برآورد شده است. وزیر صنایع و معادن با اشاره به وضعیت صنعت موتورسیكلت در كشور و عدم تولید موتورهای دوزمانه گفت: درحال حاضر تولید موتورسیكلت در كشور به كمتر از یك میلیون دستگاه رسیده و تولید بسیاری از تولیدكنندگان كه اقدام به مونتاژ قطعات چینی می‏كردند متوقف شده است. وی صدور پروانه تولید موتورسیكلت در كشور را بی‏رویه دانست و عنوان كرد: در گذشته مجوز تولید این محصول بیش از میزان نیاز كشور صادرشده بود كه به منظور حل این مشكل باید نظارت بیشتری بر صدور مجوزهای جدید و همچنین عملكرد واحدهای تولیدی انجام شود. وی در ادامه افزود: نباید به موتورسیكلت‏هایی كه مصرف بنزین آنها بیش از حد مجاز است، اجازه تولید داده شود كه در این مورد تا حد زیادی موفق شده‏ایم.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.