چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا

تأثیر اینترنت ارتقای نقش كتابدار مرجع به آموزشگر


تأثیر اینترنت ارتقای نقش كتابدار مرجع به آموزشگر

اینترنت تغییرات گسترده ای در خدمات مرجع كتابخانه های دانشگاهی به همراه آورده است یكی از این تأثیرات مهم, ارتقا و تحول در نقش كتابدار مرجع به آموزشگر بوده است

اینترنت تغییرات گسترده‌ای در خدمات مرجع كتابخانه‌های دانشگاهی به همراه آورده است. یكی از این تأثیرات مهم، ارتقا و تحول در نقش كتابدار مرجع به آموزشگر بوده است. این مقاله متون مربوط به نقش آموزشی فزاینده كتابدار با ظهور اینترنت را بررسی می‌كند و درباره جمعیت دانشجویان در حال تغییری كه نیازمند آموزش یك كتابدار و مهارتهایی كه دانشجویان برای كسب سواد اطلاعاتی نیاز دارند بحث می‌كند و بررسی می كند كه چگونه اینترنت راهبردهای آموزشی جاری چون آموزش كلاسی آموزش وب‌بنیاد را تحت تأثیر قرار داده است و تلاش می كند تا آموزش سواد اطلاعاتی را در دروس تحصیلی دانشگاهی بگنجاند. علاوه بر آن مقاله فن‌آوریهای اینترنتی در حال حضور را با ذكر تأثیرات بالقوه آنها بر تدریس[۶] و آموزش[۷] معرفی می‌كند. پدیدآوران نتیجه می‌گیرند كه نقش آموزشی كتابدار مرجع با پیشرفت فن‌آوریهای اطلاعاتی بیش از پیش گسترش می‌یابد.اینترنت از چندین وجه كتابخانه های دانشگاهی را تحت تأثیر قرار داده است. شاید مهمترین كمك آن ارتقا و تحول در نقش كتابدار به آموزشگر بوده است. اینكه بیش از پیش به حوزه آموزش می‌پردازیم و در آن تأكید بیشتری بر تدریس داریم به سبب بخش بزرگی از تأثیر مستقیم اینترنت بر كاربرن و محیط اطلاعاتی ما می‌باشد علاوه بر تأكید مضاعف بر نقش آموزشگر كسی كه به او آموزش می‌دهیم آنچه كه آموزش می‌دهیم و چگونگی آموزش در عصر اینترنت تغییر كرده‌اند. خاطرنشان كردن این نكته مهم است كه بسط ارتباط فن‌آوری اینترنت و عصر حاضر وب جهان‌گستر با پژوهش دانشگاهی همگام با تغییرات در محیط آموزش عالی حركتهای مهم اصلاح دروس تحصیلی و تئوریهای در حال تغییر روش‌های تدریس مؤثر در آموزش عالی بروز یافته‌اند. به عبارت دیگر«متغیرهای محیطی» بیشتری هستند كه بر نقش كتابداران به عنوان آموزشگران تأثیر می‌گذارند.

این متغیرها عبارتند از:

▪ ثبت نام بیشتر همراه با تنوع گسترش یافته قشر دانشجو

▪ فشار بر دانشكده‌ها و دانشگاهها از طرف دانشجویان والدین و قانون‌گذاران نسبت به مسئولیت رفع نیازهای دانشجویان در عصر اطلاعات

▪ تقاضای فراوان برای حق انتخاب آموزش از راه دور

▪ اعتراف رو به افزایش مربیان مبنی بر شكست «مدل انتقال»[۱۱] سنتی آموزش بعد‌از‌متوسطه[۱۲] كه بر اساس سخنرانی[۱۳] بنیان نهاده شده است در رفع نیازهای دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی.

دانشجویان می‌توانند حقایق[۱۴] را به خاطر بسپارند اما در بكارگیری اطلاعات یاد گرفته شده در چالشهای ناآشنای حل مشكل، با مشكل روبرو می‌شوند.با این وجود این پیشرفتها در جای خود با نقش مهم رو به گسترش اطلاعات شبكه‌ای در آموزش جامعه و محل كار پرورانده و تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به علاوه كاربرد ابتكاری فن‌آورهای وب بنیاد می‌توانند به مربیان-شامل كتابداران- برای برطرف كردن چالشهای افزایش یادگیری فعال برای میزان بیشتری از دانشجویان با انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر نیازهای فردی هركدام از آنها و تمركز قدرتمندی بر بروندادهای عصر اطلاعات كمك كند. بنابراین اینترنت هم از جهت تأثیر بر كتابخانه‌ها و كاربران كتابخانه و هم از جهت تحت تأثیر قرار دادن سایر عوامل در محیط آموزش عالی، به عنوان یك عامل تغییر برای نقش كتابداران به عنوان آموزشگران نمی‌تواند مبالغه‌آمیز برآورد شود.

● توافق عمومی: بیشتر تدریس می‌كنیم

در سه بررسی متعلق به انجمن كتابخانه های پژوهشی ACRL تحت عنوان كتابخانه‌ها در دهه ۱۹۹۰ كارل تنوپیر از كتابداران خواست تا منابع الكترونیكی را كه در كتابخانه‌های آنها بكار برده می‌شود و چگونگی تأثیر این منابع بر نقش آنها در مرجع و آموزش را توصیف كنند. در اولین بررسی كه از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲ انجام شد كتابداران محیط بسیار خودكاری را با فهرستهای پیوسته، سی دی رام‌ها و دسترسی مشتری به جستجوی پیوسته از طریق یك واسط را توصیف كردند. با این وجود چنان كه او خاطرنشان می‌سازد« وب جهان گستر وجود نداشت و استفاده مشتریان از اینترنت در كتابخانه، هنوز دوران طفولیت خود را سپری می‌كرد.» كمتر از نصف كتابخانه‌ها از جستجوی پایگاه داده كاربر نهایی مستقیم پشتیبانی می‌كردند. در دو بررسی بعدی، كه در سالهای ۱۹۹۵-۱۹۹۴ و ۱۹۹۸-۱۹۹۷ انجام شد( البته آخرین بررسی، محیط بعد از وب را منعكس می‌كند) چندین تفاوت در محیط مرجع، بروز یافت. قابل توجهترین تفاوتها افزایش قابل توجه در میزان جستجوی پایگاههای داده كاربر نهایی( بیش از ۶۰ در صد در ۱۹۹۵-۱۹۹۴ و بیش از ۸۰ در صد در ۱۹۹۸-۱۹۹۷) بود و دسترسی مشتریان در درون كتابخانه به مواد اطلاعاتی غیركتابخانه‌ای از طریق اینترنت( به ترتیب بیش از ۷۰ در صد و بیش از ۹۰ در صد ) بود.هنگامی كه پرسیده شد چه تأثیری این محیط در حال تغییر بر نقش آنها داشت كتابداران بالاخص كتابداران آخرین بررسی به نقش رو به افزایش خود به عنوان آموزشگران در كلاسهای آموزش رسمی از میز مرجع و به عنوان همكاران در پیشبرد برنامه‌های سواد اطلاعاتی برای رفع نیازمندیهای جدید دروس تحصیلی دانشگاهی اشاره كردند. پیش‌بینی‌ها در بررسی ۱۹۹۲-۱۹۹۱ كه نظام‌های كاربرپسند و دانشجویان واجد سواد رایانه‌ای نیاز به نقش كتابداربه عنوان یك آموزشگر را كاهش خواهد داد ، تحقق نیافته‌اند.در عوض كتابداران مشغول به تدریس هرچیز از مهارتهای رایانه‌ای پایه و جزئیان فنی نظامهای خاص گرفته تا راهبردهای پژوهش، انتخاب پایگاه داده و مهارتهای سواذ اطلاعاتی ارزیابی انتقادی و تركیب اطلاعات بودند.

بطور جالبی اگرچه كتابداران در آخرین بررسی در انتظار زمانی بودند كه رابطها ساده‌تر و دانشجویان باسواد رایانه‌ای بیشتری شوند، آنها به هیچ وجه این امر را به معنی كاهش در نقش آموزشی نمی‌دانستند. در عوض آنها پیش‌بینی می‌كردند برای تمركز بیشتر در كمك به دانشجویان با مفاهیم پیچیده، آسوده‌تر می‌شوند."تنوپیر" نتیجه می‌گیرد كه «نقش آموزشی كتابدارات مرجع در آینده با نیاز افزایش یافته‌ای برای آموزش سواد اطلاعاتی رسمی زمان بیشتر مورد نیاز برای آموزش مفصل استفاده نفر به نفر]با توجه به استفاده هر شخص[ و چالشهایی در جهت ارائه كیفیت بیشتر آموزشی به كاربران از راه دور مهمتر هم خواهد شد.»


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 8 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.