شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
آیا واقعا این اندازه بد هستیم
انصاف حکم میکند که بگوییم فیلم «کتاب قانون» محصول مشترک یک «نیت خوب» و یک «اجرای بد» است. در این فیلم قصد تهیهکننده آن بوده که به اسلام خدمت کند، اما متأسفانه به مسلمانان و بهخصوص به ایرانیان مسلمان جفا شده است.
فرصتی بهدست آمد تا به تماشای فیلم «کتاب قانون» بنشینم و ضرورتی احساس شد تا یادداشتی در نقد آن بنویسم. تهیه کننده «کتاب قانون» آقای محسن علیاکبری است که پیش از این چند فیلم درباره «دفاع مقدس» و نیز فیلمهای خوب «مریم مقدس» و «اصحاب کهف» را ساخته و اخیرا نیز مجموعه تلویزیونی خوشساخت و دلنشین «نردبان آسمان» را از او مشاهده کردهایم. کارگردان فیلم مازیار میری است و نقش اول بازیگر مرد را در آن، پرویز پرستویی بر عهده دارد.
«کتاب قانون» در حدود دو سال اجازه نمایش پیدا نمیکرد و اخیرا با تحولی که در مدیریت و مسئولیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاصل شده، مجوز گرفته و در سینماهای کشور به نمایش درآمده است.
داستان فیلم به صورت خلاصه از این قرار است:
رحمان توانا (پرویز پرستویی) که سابقه حضور در جبهه نیز دارد، همراه با هیئتی در قالب یک مأموریت برای شرکت در یک جلسه مذاکره به بیروت میرود و در آنجا با یک خانم جوان مسیحی بهنام «ژولیت خمسه» که صاحب یک رستوران است، آشنا میشود. این خانم زبان فارسی را آموخته و با ادبیات ایرانی، بهویژه اشعار حافظ آشنایی دارد و لفظ قلم صحبت میکند. این آشنایی به عشقی میان این دو مبدل میشود و با مسلمان شدن ژولیت و تغییر نام او به «آمنه»، به ازدواج منتهی میشود. «مرد ایرانی» همسر خارجی تازهمسلمان خود را به ایران میآورد و زندگی با او را در محیط ایرانی در کنار خانواده سنتی خود آغاز میکند و از اینجا ماجرای اصلی فیلم و پیام آن شکل میگیرد. فیلم جنبهها و جهات گوناگونی دارد که قابل بحث و بررسی است. ما توضیح میدهیم تنها به بحث درباره پیام اصلی فیلم بپردازیم و توجه خواننده این نقد و بینندگان فیلم را به این جنبه معطوف کنیم. «کتاب قانون» میخواهد تناوب اسلام حقیقی را با «رفتار مسلمانان» نشان دهد. رفتار غلطی که آکنده از جهل و تعصب و آلوده به خرافات و به نام دین در قالب «سنت» ظهور و بروزهای گسترده دارد. منبع و مأخذ اسلام حقیقی، «قرآن» است که «کتاب قانون» است و آمنه نومسلمان، اسلام خود را از آن گرفته و میخواهد براساس آن عمل کند. فاصله میان اسلام قرآنی و افکار و اعمال مسلمانان سنتی در چنین فضایی به نمایش گذاشته میشود. خانواده رحمان توانا با عروس خارجی تازهمسلمان خود دچار تعارض میشوند.
زندگی آنها یکسره با دروغ و غیبت و تهمت و اسراف و کجفهمی و خرافات همراه است و آمنه امروزی و ژولیت دیروزی به همه این رفتارها با استناد به قرآن اعتراض میکند و با واکنشهای غیرمنطقی خانواده شوهرش روبهرو میشود. همه اعضای این خانواده به استثنای یک دختر جوان (کوکب) که خواهر رحمان تواناست، با او دشمنی میکنند. اما آمنه با اسلام قرآنی خود تنها با خانواده شوهرش مشکل ندارد، بلکه با قصاب و بقال و میوهفروش محله هم مشکل دارد. کاسبهای محله هم بیاستثنا کمفروش و متقلب و بدجنس و حقهبازند و همه این بانوی نومسلمان مؤمن به اسلام حقیقی را که با امر به معروف و نهی از منکرهای خود از آنها انتقاد میکند، از خود میرانند. میتوان گفت که در بطن اندیشه حاکم بر فیلم «کتاب قانون» اندیشه قابل فهم و نیت پاک و مقدسی وجود داشته که همانا نقد رفتار عامه مردم در ترازوی اسلام و قرآن بوده است. علیاکبری در دفاع از فیلمی که ساخته میگوید:
«اگر روزی سلمان فارسی تازه مسلمان شده در کنار حضرت رسول(ص)، حتی نزدیکان پیامبر را براساس کتاب ا... نقد میکرد، صحابه باید ناراحت میشدند که چرا یک ایرانی قوم عرب را به مسخره گرفت و ما را موعظه میکند؟»
اما باید گفت این فکر خوب و این نیت پاک، خوب اجرا نشده و فیلم «کتاب قانون» عیبهای اساسی دارد. مهمترین عیب این فیلم سیاه دیدن یک طرف و سفید دیدن طرف دیگر است. البته سفید دیدن ژولیت یا آمنه به خودی خود عیب نیست، اما فیلم در بیان کجاندیشیها و کجرفتاریهای خودیها دچار افراط غیرقابلقبولی شده است. این افراط سبب شده تا کتاب قانون از جانب مسلمانان ایرانی، تصویری سیاه و کاملا منفی ترسیم کند. در این فیلم همه بد عمل میکنند. رییس هیئت اعزامی ایران به لبنان و رفیق رحمان توانا، مظهر یک مسلمان عقبمانده و مرتجع و کجفهم است که با ناراحتی و حتی بدجنسیهای خود به آمنه جفا میکند و ابروی مسلمانی را میبرد. زنها و کسبه محل هم، همه بدجنس و نادان و خرافاتیاند. دلسوزیهای کوکب برای آمنه هم تأثیری در تحلیل این سیاهنمایی ندارد. حتی خود «رحمان توانا» هم که آمنه در اثر عشق به او مسلمان شده است، با همسرش همراه نیست و از او دفاع نمیکند، بلکه اسیر وسوسههای دیگران میشود و با آمنه نامهربانی میکند. بیننده ایرانی «کتاب قانون» حتی باید از خود بپرسد، آیا ما واقعا این اندازه بد هستیم که یک خانم جوان مسیحی که بعد از عشق به یک مرد ایرانی مسلمان شده و معلوم نیست اسلام را از چه کسی و به راهنمایی کدام معلم و مرشدی فراگرفته، میآید و معلم همه ما میشود و همه ما در امتحان او مردود میشویم؟
اما اینکه بسیاری از ما اسلام را چنانکه هست نمیشناسیم، تردیدی نیست و در اینکه بسیاری از ما برخلاف ادعای مسلمانی، رفتار و کرداری غیراسلامی داریم نیز تردیدی نیست. همچنین باید قبول کرد که هیچ عیبی ندارد که یک تازهمسلمان از اسلام چیزهایی بفهمد که ما از آن غافل ماندهایم. چنانکه مولانا نیز گفته است:
بهتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران
اینها جنبههای مثبت و محاسن قابلفهم و قابلقبول فیلم «کتاب قانون» است. اما آنچه مایه تعجب و تأسف است، تصویری است که از جامعه ما، آن هم سی سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این فیلم ترسیم میشود. اگر یک غیرایرانی ناآشنا با ایران، این فیلم را ببیند، از خود خواهد پرسید آیا این مردم با چنین درک غلط و کج و معوجی از اسلام، توانستهاند در کشورشان به نام «اسلام» انقلاب کنند و جمهوری اسلامی ایجاد کنند. آیا این مردم برای چنین فرهنگ زشت و مشمئزکنندهای چندصدهزار شهید و جانباز و ایثارگر تقدیم کردهاند؟
انصاف حکم میکند که بگوییم فیلم «کتاب قانون» محصول مشترک یک «نیت خوب» و یک «اجرای بد» است. در این فیلم قصد تهیهکننده آن بوده که به اسلام خدمت کند، اما متأسفانه به مسلمانان و بهخصوص به ایرانیان مسلمان جفا شده است. جا داشت در کنار اینهمه رفتار منفی و سیاهنمایی افراطی، نمونههایی روشن و جذاب از حقایق و واقعیتهای ایران اسلامی هم آورده میشد تا پیام «کتاب قانون» پیام یأس و ناامیدی نباشد. بیگمان این واقعبینی میتوانست فیلم را جذابتر و موثرتر کند.
هفتهنام پنجره
دکتر غلامعلی حدادعادل
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد توماج صالحی جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل سیل کنکور شهرداری تهران هواشناسی سلامت پلیس وزارت بهداشت زنان اصفهان سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو دلار بازار خودرو مسکن سایپا بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم
فضای مجازی کیومرث پوراحمد سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت سریال موسیقی رهبر انقلاب ترانه علیدوستی سینما مهران مدیری کتاب
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس دانش بنیان
آمریکا رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی سامسونگ فناوری ناسا اپل نخبگان ربات بنیاد ملی نخبگان
سازمان غذا و دارو کاهش وزن دندانپزشکی مالاریا آلزایمر زوال عقل