چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
جایگاه زبان در اندیشه گادامر
گمان عمومی بر آن است که زبان ابزار رسیدن به فهم است. زبان گفتاری و نوشتاری، علائم و نشانه هایی برای انتقال معانی و تفهیم و تفاهمند و سرشت فهم با زبان متفاوت است. در مقابل این دیدگاه، گادامر فاصلهٔ میان فهم و زبان را انکار کرد و ماهیت فهم را زبانی دانست. از نظر او، زبان واسطه ای است که فهم در آن واقع می شود. همهٔ فهم ها تفسیری است و تفسیر در زبان جای گرفته است.به اعتقاد گادامر، نزدیکی زبان به تفکر ما موجب پنهان ماندن نقش آن در فرایند فهم شده است. برای نمونه به مسئله امتزاج افق ها اشاره می کند و معتقد است که امتزاج افق هایی که در فهم جای گرفته به واقع دستاورد زبان است. امتزاج افق ها، محصول گفتگوی مفسر با اثر است. این تحلیل نشان می دهد که فهم از نسخ زبان است و امتزاج افق ها از نسخ امتزاج دو زبان و تشکیل زبان مشترک است و این نمونه ای از زبانی بودن فهم است. بلخر مدعی است که نه فقط بحث امتزاج افق ها بلکه مباحث فراوانی در کتاب گادامر، حکایت از زبانمندی فهم دارد. براساس تحلیل گادامر از سنت و تاریخ، سنت هر اثر چیزی جز مجموعه ای از تفاسیر و فهم های پیشینیان از آن اثر نیست. اگر فهم و تفسیر سرشتی زبانی داشته باشد، تاریخ و سنت یک اثر نیز زبانی خواهد بود و "تاریخ اثر گذار" چیزی جز تأثیر این زبان ها در عمل فهم نخواهد بود. بنابراین، زبانی بودن فهم عینیت و واقعیت تاریخ اثرگذار می شود و نشان می دهد که سنت نیز زبانی است.براساس سرشت زبانی فهم و تفسیر، سنت و تاریخ اثر زبانی می شود و هر تفسیر را باید واقعه ای در تاریخ زبان قلمداد کنیم؛ زیرا در خلال تفسیر، چیزی در زبان مفسر اتفاق
می افتد.در زبان شناسی مقایسه ای، معمولاً به قالب و شکل زبان توجه دارند و محتوای زبان را در نظر نمی گیرند. جداناپذیری قالب و محتوای زبان را اگر به تلقی زبان گادامر از امتزاج افق ها ضمیمه کنیم، نتیجه بسیار مهمی برای گادامر به دست می آید، یعنی امتزاج افق ها، امتزاج زبان هاست و امتزاج زبان ها، امتزاج دنیاهاست.گادامر بر آن است که انسان با حیوان به لحاظ زبانی تفاوتی اساسی دارد. با اینکه حیوان هم قادر به برقراری ارتباط با دیگران است؛ اما انسان به علت زبان داشتن دارای "دنیا" است لکن حیوان فقط دارای "محیط" است. محیط در اصل مفهومی اجتماعی و انسانی بوده است، به معنای "وابستگی فرد به جامعه". اما محیط به معنای وسیع آن به "همه شرایطی که یک موجود زنده به آن وابسته است" گفته می شود که اختصاصی به انسان ندارد و حیوان نیز از آن برخوردار است.
گادامر می گوید:
دنیا داشتن به معنای داشتن جهت گیری و تعیین موقعیت نسبت به جهان است. لیکن جهت گیری نسبت به جهان داشتن به معنای آن است که شخص چنان آزاد باشد که بتواند جهانی را که با آن مواجه می شود، آن گونه که هست به خویشتن ارائه کند. ظرفیت آدمی در زبان داشتن و دنیا داشتن، توأم با یکدیگر است. دنیای ذهنی آدمی بر زبان او مقدم نیست و زبان یکی از دارایی های آدمی نیست بلکه دنیای ذهنی هر فرد، سرشت زبانی دارد و در زبان شکل می گیرد. بنابراین تجربه ما از جهان، زبانی است. بقاء یا تغییر نگرش ما به جهان و خودمان هم در زبان صورت می پذیرد. واقعه زبانی، منعکس کنندهٔ امور ثابت و متغیر اشیاء است. زبان مخلوق اندیشه تأملی ما نیست؛ بلکه در ساماندهی جهت گیری ما نسبت به جهان سهیم است. این جهان است که خود را در زبان می نمایاند.گادامر بر آن است که دنیای ذهنی ما در زبان و محاط به آن است؛ از این رو امکان ندارد ما بتوانیم خویشتن را از قید زبان رها سازیم و دنیای زبانی خویش را همچون موضوع و ابژه بررسی کنیم. هر کس که زبانی دارد، در واقع دنیایی ویژهٔ خود دارد. هر ارتباط زبانی در دنیای خاص خود زیست می کند. این تکثر زبانی و در نتیجه تکثر دنیاهای زبانی در ارتباط زبان ها و دنیاها با یکدیگر مانعی ایجاد نمی کند. بنابراین از طریق آشنایی با زبان های دیگر و ترجمه و یادگیری آنها می توان بر پیشداوری ها و افق های خاص دیگر دنیاها غلبه کرد.
مسعود فولادفر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست