شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
بودجه ۸۵ و چالشهای اساسی دولت
تصویب لایحه بودجه سال ۸۵ در دولت واکنشهای متفاوتی دربرداشته است. قدرمسلم بودجه دولت حاوی ویژگیهایی است که بودجههای سالانه دیگر فاقد آنها بوده است. ازجمله این ویژگیها تنظیم آن بر مبنای نظام عملیاتی است. نظام عملیاتی بودجه بیشتر معطوف به مرتبط ساختن مخارج به نتایج و محصولات است که برخی کشورها ازجمله کانادا، کشورهای آمریکای جنوبی، اروپا این شیوه را اعمال میکنند. در کشور ما نیز طبق ماده ۱۰۶ قانون برنامه چهارم مقرر شد که بودجههای سالانه بر مبنای عملکرد تنظیم شود بدین ترتیب مقدمات آن از سال ۱۳۸۴ یعنی سال شروع برنامه چهارم توسعه چیده شد و بالاخره در سال ۱۳۸۵ لایحه بودجه کل کشور به شکل عملیاتی تقدیم مجلس شد.
● واکنش نمایندگان
نمایندگان مجلس در آستانه تصویب قانون بودجه واکنشهای تندی نسبت به آن نشان میدهند. به گونهای که انتظار میرود نخستین بودجه عملیاتی با تغییرات گستردهای از سوی نمایندگان مردم مواجه شود. نکته قابل تأمل اینجاست که هر ساله مخالفان، در افزایش اعتبارات برخی دستگاهها و نهادها اعتراض میکردند ولی امسال طیف گسترده مخالفان را کارشناسان و نمایندگانی تشکیل دادهاند که نسبت به اعداد و ارقام مندرج در لایحه بودجه نظر انتقادی دارند.
یکی از مهمترین این انتقادات مربوط به آثار تورمی بودجه سال ۸۵ بر کل اقتصاد کشور است. گفته میشود که بودجه سال آینده ۲۷ درصد نسبت به امسال افزایش دارد. ولی با دقت در محاسبات میتوان دریافت که این رقم به ۵۴ درصد نیز برسد توجیه رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی از افزایش رشد بودجه این است که این افزایش بیشتر در بخش عمرانی سرازیر خواهد شد. در بودجه جاری و با این پشتوانه استدلالی به منتقدان توصیه میشود که زیاد نگران نباشند، اما واقعیت این است که پیامدهای منفی رشد بالای بودجه هیچ ارتباطی به میزان ظهور این رشد در بخش جاری یا عمرانی ندارد. ضمن این که اینگونه نیست که فعالیتهای عمرانی دولت در یکی دو سال به نتیجه برسد در حالی که با شروع این پروژهها تزریق پول بیشتر به جامعه آغاز میشود و قدرت خرید کل جامعه افزایش مییابد، در حالی که در مقابل، عرضه کل تقریبا ثابت است و این یعنی تقاضای بیشتر برای کالاها و خدماتی که افزایش نیافته است که این امر نیز هیچ نتیجهای جز تورم بیشتر نمیتواند به ارمغان بیاورد.
سوال اساسی این است که رقم ۵۴ درصد رشد بودجه از کجا آمده است در پاسخ باید گفت که دولت در بودجه امسال یک رقم صوری در بودجه عمومی گنجانده بود که این رقم مربوط به شفافسازی قیمت حاملهای انرژی بود که در سال ۸۴ این رقم ۱۲۷ هزار میلیارد ریال بوده است. هدف از گنجاندن این رقم در بودجه عمومی این بوده که مشخص شود چنانچه دولت حاملهای انرژی را به قیمت واقعی بفروشد میتواند حدود ۱۲۷ هزار میلیارد ریال به درآمدهای خود بیفزاید ولی چون هماکنون فروش این کالاها به قیمت واقعی منتفی است قاعدتا دولت نیز از درآمد مربوط به آن محروم است. بنابراین موقع مقایسه رقم دو بودجه چنانچه این رقم را نیز محاسبه کنیم رشد بودجه عمومی به ۳۳ درصد میرسد.
شاید صریحترین انتقادها نسبت به بودجه سال ۸۵ به افزایش سهم نفت در بودجه برمیگردد. همزمانی ارسال لایحه بودجه به مجلس با لایحه متمم بودجه سال ۱۳۸۴ این ذهنیت را ایجاد میکند که چرا دولت قبل از تعیین تکلیف لایحه متمم ۴۶۰۰ میلیارد تومانی بودجه ۸۴، بودجه سال ۸۵ را ارائه کرده است. دکتر فرهاد رهبر در جلسه مطبوعاتی خود عنوان کرد که بودجه سال ۸۵ متاثر از برنامه چهارم است با اینحال لایحهای برای اصلاح جداول برنامه چهارم ارائه نکرده است.
چرا که یکی از موانع قانونی و حقوقی برای ارائه لایحه دوفوریتی برای اصلاح جداول برنامه این است که جداول برنامه اجازه مصرف و بسته شدن بودجه ۸۵ را نمیدهد. از طرفی بسته شدن بودجه ۸۵ براساس نفت ۴۰ دلاری و نرخ فروش ارز ۸۹۵ تومانی یکی از مباحث چالشبرانگیز بودجه در مجلس است که مشکلاتی از قبیل افزایش حجم نقدینگی، گردش پول و اتکای به نفت را به همراه میآورد. انتقاد دیگری که از بودجه ۸۵ از سوی نمایندگان مجلس صورت گرفته مربوط به ادامه طرح تثبیت قیمتهاست.
انتقادها از این سو مطرح میشود که این طرح بار مالی شدیدی دربردارد و سیاست درستی ارزیابی نمیشود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است که حکم تثبیت قیمتها از محل کاهش هزینهها یا افزایش بهرهوری صادر میشود که اگر این اتفاق بیفتد دولت برای جبران منابع مالی به سمت حساب ذخیره ارزی میرود کما این که امسال نیز چنین اتفاقی رخ داد. ضمن این که میزان برداشت دولت از درآمدهای نفتی در سال ۸۳، ۱۹/۵ میلیارد دلار بوده که تا پایان سال جاری قرار شده به ۳۵ میلیارد دلار برسد. مصوب دولت برای برداشت از درآمد نفتی در سال آینده نیز ۳۶/۵ میلیارد دلار است که چنانچه این سیر صعودی ادامه یابد میزان برداشتهای دولت بشدت افزایش مییابد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت حسین امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان افغانستان انتخابات امیرعبداللهیان عراق جنگ دولت سیزدهم حجاب مجلس
سیل ایران تهران هواشناسی سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی یسنا هلال احمر
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مسکن دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما دفاع مقدس بی بی سی موسیقی مهران غفوریان تلویزیون ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
هوش مصنوعی اینستاگرام آیفون دیابت اپل عکاسی ناسا موبایل گوگل تلفن همراه
سلامت استرس طب سنتی کبد چرب فشار خون گرما