دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

آرزوهای یك سازمان جوان


گردشگری می خواهد به صنعتی قدرتمند تبدیل شود ادغام سازمان های میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی در بخش گردشگری با رویكردی مواجه شد كه پیش از آن كمتر وجود داشت تاكید بر افزایش گردشگران و تعریف برنامه ها و اهداف كوتاه مدت و بلندمدتی برای رسیدن تعداد گردشگران ایران به سطحی مشخص

گردشگری می خواهد به صنعتی قدرتمند تبدیل شود. ادغام سازمان های میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی در بخش گردشگری با رویكردی مواجه شد كه پیش از آن كمتر وجود داشت؛ تاكید بر افزایش گردشگران و تعریف برنامه ها و اهداف كوتاه مدت و بلندمدتی برای رسیدن تعداد گردشگران ایران به سطحی مشخص. ولی بخشی كه انتظار كسب درآمد از آن می رود، خود هنوز در آغاز راه قرار دارد و به سرمایه گذاری های هنگفتی برای ساختن زیرساخت ها نیازمند است. سازمان متولی گردشگری قصد ارتقای صنعت را دارد، حتی اگر هیچ یك از عناصر جذب گردشگر در كشور همسو با این جریان نباشند و اقدامات این سازمان را به حركتی در خلاف جهت موج تبدیل كرده باشند. سند چشم انداز ۲۰ساله صنعت گردشگری ایران رشد ۵/۱ درصدی در تعداد گردشگران ورودی یعنی جذب ۲۰ میلیون نفر گردشگر از بازار جهانی و كسب ۲ درصد حاصل از آن، معادل ۲۵ میلیارد دلار را هدف قرار داده است. همچنین تحقق این برنامه بلندمدت به سرمایه گذاری ای بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار نیاز دارد كه ۳۰ درصد آن باید از سوی دولت و بقیه توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود. بنابر این پیش بینی ها، متوسط نرخ رشد در برنامه چهارم توسعه ۳۰ درصد و در برنامه های پنجم، ششم و هفتم توسعه به ترتیب ۲۰ ، ۱۵ و ۱۰ درصد خواهد بود. اما بخش خصوصی به سیاست كلی حاكم بر بخش گردشگری كشور اعتقاد چندانی ندارد. همچنین به نظر كارشناسان، رقم تعیین شده در چشم انداز ۲۰ ساله صنعت گردشگری ایران پشتوانه كارشناسی نداشته و نیازمند تجدیدنظر است. آنها تاكید می كنند كه جذب ۵/۱ درصد از گردشگران جهان باید به سلسله محاسبات قابل استناد در ایران و معادلات جهانی متكی باشد چون صنعت گردشگری از مولفه های بسیاری چون اقتصاد جهان، فرهنگ جهان بینی، روابط سیاسی، مدیریت تكنولوژی، مهمان نوازی، رفاه اقتصادی و شهرنشینی متاثر است. همچنین دولت تاكنون جرات نكرده در بخش گردشگری میلیاردی هزینه كند و در حال حاضر نیز میدان این سرمایه گذاری ها تعریف شده و مشخص نیست. آماری از گردشگران ورودی وجود ندارد. تنها نیروی انتظامی به محض كهنه شدن آمارها و از میان رفتن جنبه محرمانه آنها، اقدام به اعلام مسافران ورودی ایران می كند. این درحالی است كه گفته می شود از یك میلیون و ۴۰۰ هزار مسافری كه اعلام شده امسال وارد كشور شده اند، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد این افراد بر اساس تعاریف موجود گردشگر هستند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بخش گردشگری خود پروژه هایی را تعریف كرده است. حسن الماسی مدیركل دفتر طرح های سرمایه گذاری و توسعه طرح های گردشگری می گوید: «بعد از ادغام سازمان های میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی و تشكیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یك سازمان جدید، با ارتقای سطح سازمان از معاونت وزارت به معاونت ریاست جمهوری، پروژه های بزرگی را در زمینه صنعت گردشگری شروع كردیم. تا سال گذشته حدود ۳۰ پروژه داشتیم كه مطالعات ۱۰ پروژه از آنها شروع شده و مشاوران سایر پروژه ها هم مشخص شده تا مطالعات آنها به زودی آغاز شود. مهمترین پروژه سال ۸۳ ایجاد ساحل پرورشی در سه استان گیلان، مازندران و گلستان بود. این طرح حدود ۷۰۰ كیلومتر ساحل دریای مازندران را شامل می شود. قصد داریم در سال ۸۴ این ۳۰ پروژه را حداقل به ۶۵ قطب، محور یا پروژه برسانیم. برای این منظور امسال اعتباری معادل ۵/۸ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.» افزایش كاربری مكان هایی كه جاذبه فرهنگی و تاریخی دارند در قالب طرح «پردیسان» مطرح شده است. بر اساس آنچه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام می كند، سال گذشته ۳۸ پروژه در این طرح وجود داشت كه از میان آنها ۸ پروژه تكمیل شده و ۳۰ پروژه دیگر در حال اجرا بودند و امسال تعداد آنها تا ۱۰۰ پروژه توسعه خواهد یافت. الماسی در ادامه می گوید: «مطالعات حدود ۷۵ منطقه نمونه گردشگری در سطح استانی، ملی و بین المللی شروع خواهد شد. برای این مناطق امسال حدود ۵/۹ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده كه به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم رسیده است. همچنین ایجاد اردوگاه ها و كمپینگ های اقامتی در ۱۳۱ نقطه كشور با ظرفیت ۲۰۰ هزار واحد اقامتی، ایجاد حدود ۲۰۰ واحد سرویس بهداشتی و مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی در قطب ها و محورهای گردشگری از جمله برنامه های ما است.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.