پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
توصیههای عملی به معلمان برای تربیت اخلاقی دانشآموزان
![توصیههای عملی به معلمان برای تربیت اخلاقی دانشآموزان](/web/imgs/16/87/ux79u1.jpeg)
مدرسه مانند خانواده، عامل مهمی در پرورش جسمانی و روانی کودک و نوجوان است. کودک از روش کار مسؤولان و معلمان مدرسه، نحوه اعمال انضباط آنها، طرز برخوردشان با شاگردان، تشویقها و تنبیهها و قدرت دافعه و جاذبه آنها تأثیر میپذیرد.
معلمی که بر مسند تعلیم جای گرفت و بدین مقام بزرگ نائل آمد بایستی شاگردان را به اصلاح ظاهر و باطن و تقوی دعوت نماید و خویشتن را پیش از همه مقید به مراعات تقوی در همه زمینهها کند، تا شاگردان به اعمال او اقتدا کنند و از گفتارش سود ببرند. پس جا دارد توصیههای عملی تربیت اخلاق را که از طرف معلمین میتوان اعمال کرد بر شماریم.
۱) تکرار و تمرین: منظور این است که شاگردان را به اعمالی که مقتضای منطبق شدن به اخلاق مطلوب است وادار ساخت از قبیل: شجاعت، اعتدال، …
۲) فراهم نمودن امکان همنشینی ودیدار با نیکوکاران و کسانیکه به داشتن فضایل اخلاقی مشهورند چرا که طبیعت و سرشت انسان خوبی و بدی را از دیگران میآموزد.
۳) تقدم تشویق بر تنبیه: که باید رعایت شود و چنانچه کودک یک بار عمل غیر اخلاقی انجام داد، بایستی نادیده گرفته شود زیرا اظهار گناه بر جسارت کودک میافزاید و چنانچه دوباره گناه کرد بایستی در نهان او را سرزنش کرد و گناه او را بزرگ شمرد و به او بگوییم: بترس که مردم بفهمند تو گناه کردی و رسوا شوی.
۴) چنانچه کودک مرتکب عمل اخلاقی و نیک شود بایستی پاداش خشنود کنندهای دریافت کند و در میان دیگران تشویق شود.
۵) بداند که ارتقاء مقام در بخشیدن و گشاده دستی است و بخل ورزیدن و چشم داشتن به دست و مال دیگران نشانه فرومایگی و خواری است و بایستی برای دست یافتن به آینده روشن از امروز سعی و مجاهدت را آغاز کرد.
۶) بیاموزد که به معلم و مربی و پدر و مادر و تمام کسانی که از او بزرگتر هستند بایستی احترام گذاشت و از آنها اطاعت کرد.
۷) در تربیت اخلاقی کودک بایستی از کودکی شروع کرد و پس از اینکه انسان به بدی وشر و پستی عادت کرد کار تربیت دشوارتر خواهد بود
۸) تربیت اخلاقی را از آسان شروع کرد تا به سخت رسید و طی این مراحل باید به تدریج صورت گیرد.
۹) آداب و سنتها را به آنها آموزش داد و به آنها آموخت که بسیاری از علوم نسل جدید، حاصل تجربه و سخت کوشیهای نسلهای گذشته است.
۱۰) آنچه را که میآموزد به تدریج در اعمال و کردارش عملی شود تا انس با صفات اخلاقی پسندیده با جانش اجین شود و بتواند آموختهها را به مرحله عمل درآورد و این میسر نیست مگر اینکه در این مسیر با شور و عشق و مجاهدت در کنار کودک قرار گرفت و ارتباط قوی و دو جانبهای با والدین او داشت تا انشاالله شاهد ارتقاء روحی و فکری و اخلاقی او باشیم.
محمد غرابی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران محمدجواد ظریف دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان عزاداری دولت علی باقری رئیس جمهور انتخابات ترور
تهران قتل حجاب شهرداری تهران تب دنگی پشه آئدس زلزله پلیس عزاداری محرم تیراندازی سلامت تعطیلی ادارات
واردات خودرو خودرو اربعین قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازار خودرو مالیات بازنشستگان سایپا سهام عدالت
عاشورا تلویزیون فرهاد مشیری امام حسین سینمای ایران سینما فیلم دفاع مقدس لیلی رشیدی وزارت ارشاد صداوسیما سینمای جهان
محصولات کشاورزی آزمون سراسری ماه فناوری
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل دونالد ترامپ ترامپ آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه ترور ترامپ چین جو بایدن
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند رئال مادرید مهدی طارمی نقل و انتقالات نقل و انتقالات لیگ برتر رامین رضاییان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سرعت اینترنت اینترنت تیک تاک ناسا گوگل گرمایش جهانی اپل شیائومی ربات
گرما گرمازدگی کاهش وزن صبحانه نوشابه نان تخم مرغ افسردگی