یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

آیین نامه تاسیس کانون آگهی و تبلیغات


آیین نامه تاسیس کانون آگهی و تبلیغات

منظور از کانونهای آگهی و تبلیغاتی در این آئین نامه سازمانهائی هستند که کار آنها تنظیم, تهیه, مشاوره و اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات بری معرفی و فروش کالا یا خدمات مربوط می باشد

▪ ماده ۱

منظور از کانونهای آگهی و تبلیغاتی در این آئین نامه سازمانهائی هستند که کار آنها تنظیم، تهیه، مشاوره و اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات بری معرفی و فروش کالا یا خدمات مربوط می باشد. این سازمانهاباید برای انجام دادن خدمات مورد نظر دارای تجهیزات لازم و نیروی انسانی ماهر برای قسمتهای مختلف خود باشند. محل کانونهای آگهی وتبلیغتی باید تنها به امور مذکور در این ماده اختصاص یابد.

▪ ماده ۲

ماموران صلاحتیدار وزارت ارشاد ملی می توانند در تمام مواقع چگونگی فعالیت و دفاتر کانونهای آگهی و تبلیغاتی را بررسی نمایند.

▪ ماده ۳

هر شخص حقیقی و یا حقوقی وقتی می تواند به فعالیتهای موضوع ماده یک این آئین نامه بپردازد که از وزارت ارشاد ملی پروانه بگیرد و مدیر مسئولی که حائز شرایط مندرج در این آئین نامه باشد به وزارت ارشاد ملی معرفی نماید.

▪ تبصره : اشخاص حقیقی و مدیرعامل درمورد (اشخاص حقوقی) باید فاقد پیشینه موثر کیفری باشند و مشهور به فساد اخلاقی نباشند.

▪ ماده ۴

مدیرمسئول باید دارای شرایط زیر باشد:

۱) تابعیت ایران

۲) اهلیت قانونی

۳) نداشتن سوء شهرت و سابقه موثر کیفری

۴) دارابودن دیپلم کامل متوسطه و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار موثر درامور تبلیغات با تائید کمیته سازمانهای تبلیغات یا مدرک تحصیلی معادل دانشنامه لیسانس در رشته های بازرگانی، روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات یا علوم اجتماعی.

۵) عدم اشتغال در وزارتخانه ها یاموسسات یا شرکتهای دولتی و یا شهرداریها. (داشتن حکم کارگزینی- دال برانتقال می باشد)

▪ تبصره: یک نفر نمی تواند مدیریت مسئول بیش از یک کانون تبلیغاتی را عهده دار باشد.

▪ ماده ۵

کانونهای آگهی وتبلیغاتی نباید از نظر اداری و تصمیم گیری وابسته به وسائل ارتباط جمعی و یا آگهی دهندگان باشند.

▪ ماده ۶

رسانه های همگانی مجاز نیستند به مشتریان خود بطور مستقیم تخفیفی بعنوا ن کارمزد آزانس بدهند و باید نرخ مصوب آگهی را دریافت نمایند. تخفیف مخصوص سازمانهای تبلیغات فقط به سازمانهایی تعلق می گیرد که از وزارت ارشاد ملی واتحادیه سازمانهای تبلیغات پروانه داشته باشند.

▪ ماده ۷

وزارت ارشاد ملی می تواند کسانی را که در تاریخ تصویب این آئین نامه دارای پروانه وزارت اطلاعات و جهانگردی سابق هستند و استمرار فعالیت و صلاحیت فنی آنها طبق بند ۴ ماده ۴ مورد تائید باشد بدون توجه به مدرک تحصیلی بعنوان مدیر مسئول بپذیرد.

▪ ماده ۸

اجازه تاسیس کانونهای آگهی و تبلیغاتی و شعب و نمایندگی در یک یا چند حوزه معینی باتوجه به امکانات و لزوم این امر با گرفتن نظر مشورتی اتحادیه و سازمانهای تبلیغات به عهده کمیته سازمانهای تبلیغات می باشد.

▪ تبصره- تغییر محل واگذاری کانونهای آگهی و تبلیغاتی و یا هرگونه تغییری در مدیران سازمانهای مذکور باید قبلاً به وزارت ارشاد ملی اعلام گردد

▪ ماده ۹

درصورت فوت دارنده پروانه کانون هرگاه میان وراث شخص واجد شرایطی درخواست پروانه کند با موافق سایر وراث قانونی حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ موافقت وراث پروانه به نام او صادر خواهد شد. وراث همچنین می توانند باتوافق و اجازه کمیته سازمانهای تبلیغات پروانه را به اشخاص حقیقی یا حقوقی صاحب صلاحیت منتقل کنند.

▪ ماده ۱۰

به منظور صدور پروانه تاسیس کانونها و موسسات تبلیغاتی و رسیدگی به شکایات مربوط به آنها یا لغو پروانه و برکناری یا تعلیق مدیران مسئول و تعطیل موقت یا دائم کانونهای آگهی و تبلیغاتی کمیته ای به نام کمیته سازمانهای تبلیغات در وزارت ارشاد ملی به ریاست معاون مربوط و مرکب از مدیرکل یا نماینده او و یک نفر دیگر به انتخاب وزیر ارشاد ملی و نماینده تام الاختیار اتحادیه سازمانهای تبلیغات و دراستانها این کمیته متشکل از معاون استاندار و یا نماینده او، مدیرکل ارشاد ملی و کارشناس مربوطه تشکیل می گردد.

وظایف کمیته به شرح زیر است:

الف) رسیدگی و تصمیم گیری درمورد درخواستهای صدور پروانه تاسیس کانونهای آگهی و تبلیغاتی و یا گشایش شعبه یا نمایندگی.

ب) رسیدگی و تصمیم درمورد شکایاتی که از کانونهای آگهی و تبلیغاتی و یا مشتریان آنها

می رسد.چنانچه متقاضی از تصمیم متخذه در استان شاکی باشد می تواند مراتب را جهت رسیدگی به کمیته مرکزی اعلام نماید.

پ) صدور اخطار کتبی یا تعطیل تا سه ماه یا لغو پروانه کانونهای آگهی و تبلطغت برحسب درجه تخلف.

▪ تبصره: انتقال پروانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی با رعایت مفاد این آئین نامه و با تصویب کمیته مجاز است به شرط آنکه انتقال گیرنده و یا انتقال گیرندگان اعم از حقیقی یا حقوقی شرایط لازم مندرج دراین آئین نامه را داشته باشند.

▪ ماده ۱۱

در مواردی که پروانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی یاشعبه یا نماطندگی آن به عللی تعلطق گردد کانون یا شعبه یا نمایندگی آن موظف است از تاریخ ابلاغ تعلیق از انجام و قوبل و تعهدات تازه خودداری کند

▪ ماده ۱۲

سازمانهای تبلیغاتی و موسسات انتشار دهنده آگهی در تنظیم آگهیهای تبلیغاتی خود مکلف به رعایت نکات زیر می باشند:

الف) آگهیهای تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشند.

ب) استفاده از تصاویر و عناوین مقدمات عالیرتبه مملکتی و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی کشور در آگهی هایی که هدف آنها ارائه کالاهای مصرفی خدمات مشابه می باشد ممنوع است.

پ) آگهیهای تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران رابی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد.

ت) در آگهیهای تبلیغاتی ادعاهای غیرقابل اثبات و مطالب گمراه کننده نباید گنجانده شود.

ث) آگهی تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهین آمیز باشد.

ج) در آگهیهای تبلیغاتی نمی توان از قول منابع علمی ادعاهایی بعمل آورد که از طرف منابع موثق علمی تائید نشده باشد.

چ) تبلیغ کالاهای بازرگانی و خدمات تجارتی در کودکستانها، دبستانها، دبیرستانها ممنوع است.

ح) تحقیر و استهزاء دیگران تلویحاً و یا تصریحاً در آگهیهای تبلیغاتی ممنوع است.

خ) تبلیغاتی که مروج فساد یا مخالف ادیان رسمی و برخلاف عفت عمومی باشد ممنوع است.

د) تعیین جایزه درمقابل تشویق به خرید و مصرف ممنوع است.

▪ ماده ۱۳

آگهیهای مربوط به خواص مواد غذایی ، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی طبق مقررات مربوط مستلزم گرفتن اجازه قبلی از وزارت بهداری و بهزیستی است.

▪ تبصره: تبلیغ در مورد خواص داروها ممنوع است مگر برطبق ضوابط ماده ۵ قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی و مواد خوارکی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴.

▪ ماده ۱۴

برای نمایش هرگونه فیلم و اسلاید تبلیغاتی باید قبلاً از وزارت ارشاد ملی پروانه نمایش کسب شود.

▪ ماده ۱۵

آگهیهای تبلیغاتی که از طریق رسانه های همگانی (رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه،مجله، سالنامه ویزیتوری و مانند آن) پخش و انتشار می یابد تابع مقررات مندرج در این آئین نامه می باشد.

▪ ماده ۱۶

هرگاه مدیر مسئول از رعایت مقررات مندرج در این آئین نامه تخلف نماید برکنار و صاحب کانون آگهی تبلیغاتی موظف خواهد بود در مدت یک ماه مدیرمسئول دیگری را طبق ماده ۴ معرفی کند. در غیراین صورت کانون برای مدتی که از سوی کمیته سازمانهای تبلیغات تعیین می شود تعطیل می گردد.

▪ ماده ۱۷

کانونهای آگهی و تبلیغاتی مکلفند کلیه دستورالعملهایی راکه در آینده درمورد تبلیغات از طرف وزارت ارشاد ملی در حدود اختیارات قانونی آن تهیه و ابلاغ می گردد دقیقاً رعایت نمایند.

▪ ماده ۱۸

از تاریخ انتشار این آئین نامه در روزنامه رسمی هیچ موسسهای نمی تواند خارج از مقررات این آئین نامه تحت عنوان کانون آگهی و تبلیغاتی و مانند آن فعالیت نماید و کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که با یکی از عناوین مذکور درحال فعالیت می باشند موظفند ظرف سه ماه خود را با شرایط آئین نامه تطبیق داده و امتیاز جدید دریافت کنند درغیراین صورت سازمان برای مدتیکه از سوی کمیته سازمانهای تبلیغاتی تعیین می گردد تعطیل می شود.

▪ ماده ۱۹

در صورتیکه دارندگان امتیاز پس از صدور پروانه جدید فعالیت رسمی خود را ظرف ۶ماه آغاز و مراتب را به وزارت ارشاد ملی اعلام نکنند یابعد از شروع فعالیت مجدداً به مدت یک سال از ادامه کارخودداری و فعالیتی نداشته باشند پروانه آنان ملغی تلقی و ازکار آنان جلوگیری خواهدشد.

▪ ماده ۲۰

مراجع انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند به تقاضای وزارت ارشاد ملی از ادامه کار این قبیل موسسات و همچنین کانونهای آگهی و تبلیغاتی فاقد پروانه یا متخلف جلوگیری کنند.

▪ ماده ۲۱

از تاریخ تصویب این آئین نامه کلیه مقررات مغایر ملغی است.

منبع : چهارراه تبلیغات