یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

دارا و ندار


دارا و ندار

بررسی درآمد باشگاه های آلمانی و برزیلی از اسپانسرهای روی پیراهن

باشگاه های فوتبال راه های محدودی برای کسب درآمد دارند. درآمدهای این باشگاه ها به طور کلی در سه محدوده (روز مسابقات، اسپانسرها و پخش تلویزیونی) جای می گیرد و اگرچه در سال های اخیر باشگاه ها راه های دیگری هم برای کسب درآمد بیابند (مثل برگزاری تورهای مسابقاتی در کشورهای دیگر و برگزاری کلاس های آموزشی و فروش حق نام خود برای محصولات مختلف و...) اما به هر حال منبع اصلی درآمد تیم ها در همان سه شیوه اصلی نهفته است. در این میان جذب اسپانسر روی پیراهن یک شیوه بسیار قدیمی و کاملا شناخته شده در دنیای اقتصاد فوتبال است. در مطلب زیر به قراردادهای تیم های باشگاهی آلمان و برزیل از راه عقد قرارداد اسپانسری روی پیراهن های خود اشاره شده است و می توان با مقایسه آمار دو کشور و نیز تفاوت قیمت قراردادهای اسپانسری تیم ها به نکات جالبی پی برد.

● بوندسلیگا

قراردادهای اسپانسری روی پیراهن ها در فصل ۸- ۲۰۰۷

درست مثل اکثر کشورهای اروپایی، در بوندسلیگا هم یک جهش محسوس در میزان قرارداد اسپانسرهای روی پیراهن تیم ها دیده می شود و باشگاه ها از این راه درآمد بیش تری کسب کرده اند. البته شاید در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر اروپایی این افزایش قابل توجه نباشد اما به هر حال این رشد سیر صعودی در سال های اخیر داشته است. البته نکته مهم این است که میزان کسب درآمد باشگاه ها از طریق حق پخش تلویزیونی مسابقات خود افزایش محسوس تری نسبت به قراردادهای اسپانسرهای روی پیراهن دارد. یک نکته دیگر هم این است که در یکی دو سال اخیر بسیاری از شرکت های خارجی و چندملیتی تمایل به تبلیغ خود با استفاده از اسپانسرهای روی پیراهن در آلمان پیدا کرده اند.

جدول زیر میزان درآمدهای باشگاه های بوندسلیگا از اسپانسرهای روی پیراهن خود را نشان می دهد. (نام تیم، نام کمپانی تبلیغ کننده روی پیراهن تیم ها و میزان درآمد باشگاه ها از این طریق به ترتیب درج شده است):

۱) بایرن مونیخ، شرکت تلفن همراه T-com، ۲۰ میلیون یورو

۲) اف س شالکه، شرکت نفتی گازپروم، ۲۰ میلیون یورو

۳) ولفسبورگ، شرکت خودروسازی فولکس واگن، ۲۰ میلیون یورو

۴) بورسیا دورتموند، اوونیک، ۱۲ میلیون یورو

۵- وردربرمن، سیتی بانک، ۵ر۹ میلیون یورو

۶- هرتابرلین، دویچه بانک، ۸ میلیون یورو

۷- اشتوتگارت، EnBW، ۵ر۶ میلیون یورو

۸) بایرلورکوزن، تل دی فاکس، ۶ میلیون یورو

۹) هامبورگ، خطوط هوایی امارات، ۵ میلیون یورو

۱۰) اینتراخت فرانکفورت، فرایورت، ۴ میلیون یورو

در انتهای این جدول هم تیم های کارلسرومه و انرژی کوتبوس قرار دارند که ۵ر۱ میلیون یورو درآمد آن ها از این طریق است. با مقایسه سه تیم اول این جدول با تیم های دیگر اروپایی متوجه می شویم که آن ها تنها از منچستریونایتد (که از شرکت AIG مبلغ ۹ر۲۰ میلیون یورو درآمد داشته) عقب هستند و درآمد آن ها از این طریق حتی بیش تر از تیم های رئال مادرید و آث میلان است اما درآمد متوسط تیم های آلمانی از حق اسپانسری کم تر از درآمد تیم های ایتالیایی و انگلیسی است و این نشان می دهد که تفاوت درآمد تیم های معتبر و مطرح آلمان با سایر تیم های این کشور در این حیطه تفاوت بسیار چشمگیری دارد.

● برزیل

قراردادهای اسپانسری روی پیراهن ها در فصل ۸-۲۰۰۷

برزیل بدون شک بزرگ ترین عرضه کننده بازیکنان فوتبال و غنی ترین معدن استعدادهای ناب فوتبال است. صادرات بازیکن فوتبال یکی از منابع مهم درآمدی برزیل است اما مشکل فوتبال باشگاهی در برزیل این است که درآمد اصلی باشگاه ها از فروش بازیکنان تامین می شود و باشگاه ها نسبت به باشگاه های اروپایی از منابع درآمدی محدودتر و کم تری برخوردارند و قدرت باشگاه های اروپایی را هم ندارند. طبیعی است که این باشگاه ها از طریق اختصاص تبلیغات روی پیراهن های خود درآمد کم تری از باشگاه های اروپایی داشته باشند. اما فقط نسبت بررسی میزان قراردادهای باشگاه های برزیلی این است که آمار نشانگر رشد منظم درآمدهای باشگاه ها از این طریق است. این مساله به همراه افزایش درآمد باشگاه ها از طریق فروش بلیت و واگذاری حق پخش تلویزیونی نشان می دهد که باشگاه های برزیلی در حال حرکت به سمت اتکا به منابع مطمئن تر مالی هستند.

جدول زیر میزان درآمدهای باشگاه های برزیل از اسپانسرهای روی پیراهن تیم ها است (نام تیم ها، نام شرکت های تبلیغ کننده بر روی پیراهن تیم ها و میزان درآمد باشگاه ها از این طریق به ترتیب ذکر شده اند):

۱) کورینتیانس، شرکت مدیال هلث، ۳/۶ میلیون یورو

۲) فلامینگو، شرکت پتروبارس، ۱/۶ میلیون یورو

۳) سائوپائولو، شرکت LG، ۷/۵ میلیون یورو

۴) پالمیراسن، شرکت فیات، ۶/۴ میلیون یورو

۵) سانتوس، شرکت توشیبا، ۲/۳ میلیون یورو

۶) بوتافوگو، شرکت لوکی گاز، ۳ میلیون یورو

۷) بوتاترپپ، کمپانی تنت،

۳/۲ میلیون یورو

۸) واسکودوگاما، شرکت حبیب، ۳/۱ میلیون یورو

۹) گرمیو، بانک ریسول،

۳/۱ میلیون یورو

۱۰) اینترناسیوپالمیراس، بانک ریسول، ۳/۱ میلیون یورو

در انتهای این جدول هم تیم های اتلتیکو مینیرو و یونتوی قرار دارند که امسال برای واگذاری حق تبلیغ روی پیراهن های خود از شرکت های ستایل ارث و MRV، به ترتیب یک میلیون یورو و ۹۰۰ هزار یورو دریافت کرده اند.

در مجموع با بررسی آمار باشگاه های برزیل با باشگاه های اروپایی می توان به این نتیجه رسید که میزان درآمد متوسط باشگاه های برزیلی از طریق اسپانسرهای روی پیراهن قابل مقایسه با باشگاه های انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی نیست اما این میزان درآمد از میزان درآمد تیم های پرتغالی، هلندی، اتریشی و بلژیکی بالاتر است اما نکته جالب این است که در برزیل هم میزان درآمد تیم های مطرح تر و شناخته شده تر بسیار بیش تر از سایر تیم ها و متوسط درآمد باشگاه ها از طریق واگذاری حق تبلیغ روی پیراهن های باشگاه ها است.

اشپورت پورتوفیلد



همچنین مشاهده کنید