سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
محبت، بزرگترین منبع لذت
با توجه به اینکه اپیکور عالیترین مرتبه لذت را «دفع الم» میداند، تمایلات و لذتها را به سه دسته کلی تقسیم میکند:۱- امیال و لذتهای طبیعی و ضروری، ۲- امیال و لذتهای طبیعی و غیر ضروری، ۳- امیال و لذتهای غیر طبیعی و غیر ضروری. پس از توضیح این سه قسم اکنون به برخی از توصیههای اخلاقی اپیکور اشاره میکنیم.
نتیجه طبیعی دیدگاه اپیکور این است که باید از زندگی اجتماعی کناره گرفت، زیرا به همان میزانی که انسان قدرت به دست میآورد، بر شمار کسانی که به او حسد میورزند و لذا میخواهند به او آسیب برسانند افزوده میشود. بنابراین، خردمند کسی است که بکوشد گمنام زندگی کند تا دشمن نداشته باشد. اپیکور برخلاف سقراط و افلاطون که انسان را ذاتاً و بالطبع یک شهروند و عضو جامعه مدنی میدانستند، معتقد بود که انسان فقط در جستجوی خوشبختی است و خود را عضو جامعه مدنی احساس نمیکند و به این منظور ساخته نشده است که با اجتماع بیامیزد بلکه انسان ذاتا موجودی است خلوتگزین و آیین او برای خود زیستن است. اپیکور هر چند به منظور تداوم آرامش نفس، بر عزلت و کنارهگیری از اجتماع و سیاست تاکید میکند؛ اما در این باره دو استثناء قائل است.
نخست درباره کسی که شرکت در سیاست و مسائل اجتماعی موجب تامین امنیت و آسایش و آرامش شخصی او میشود و دوم درباره فردی که چنان به سیاست و مشاغل اجتماعی تعلق خاطر دارد که اگر عزلت و گوشهنشینی اختیار کند، هرگز به آرامش و بیتشویشی نخواهد رسید.
عالیترین لذت اجتماعی از نظر اپیکور «دوستی» است. به تعبیر خود او «دوستی نمیتواند از لذات جدا باشد، و به همین سبب باید آن را بپرورانیم زیرا که بدون آن نمیتوانیم در امان و فارغ از بیم زندگی کنیم و نیز حتی نمیتوانیم زندگی خوشی داشته باشیم». وی معتقد است: «مهمترین اموری که حکمت برای تامین سعادت ما در تمام دوره حیات فراهم میآورد، برخورداری از دوستی است».
«دوستی همچون پیام آوری گرد جهان میگردد که انسانها را بیدار کند تا بتوانند خود را خوشبخت بنامند». اپیکور محبت و دوستی را یکی از بزرگترین منابع لذت و شادی در زندگی میدانست: «کسی که میخواهد با آرامش بدون اینکه ترسی از دیگر آدمیان داشته باشد زندگی کند، باید آنان را دوستان خود سازد، کسانی را که نمیتواند دوستان خود سازد، لااقل باید دشمن خود نسازد، و اگر این کار در توانایی او نیست، باید تا آنجا که ممکن است از مراوده و معاشرت با آنان اجتناب کند و تا آنجا که نفع او در این کار است از آنان دوری جوید».
با توجه به این سخنان است که برخی تصریح کردهاند که تاکید اپیکور بر دوستی به دلیل ملاحظات خودخواهانه است. یعنی دوستی اپیکوری بر پایه خودخواهی و سود شخصی استوار است و نه بر پایه ایثار و از خود گذشتگی.
به تعبیر دیگر، آنچه که برای اپیکور اهمیت درجه اول دارد، لذت شخصی و برخورداری از آرامش و آسایش روحی و روانی است و هر چیز دیگری، از جمله دوستی با دیگران، که انسان را در وصول به این هدف یا در بهرهمندی بیشتر و مداومتر از آن یاری رساند، دارای ارزش غیری و ابزاری خواهد بود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی نیچروان بارزانی رهبر انقلاب حج عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
شهرداری تهران تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی شهرداری باران
خودرو ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
نمایشگاه کتاب سریال افعی تهران مسعود اسکویی زنان تئاتر محمدعلی علومی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سریال کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره ناسا
رژیم غذایی بیمه کاهش وزن زیبایی چای دندانپزشکی فشار خون بیماران خاص سبزیجات