چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
زیارت وصل شدن به دریا
از دل جنگل انبوه، مرا میخواند / کسی از آن طرف کوه مرا میخواند
زیارت بیعت است. وصل شدن به دریاست. زیارت الگویابی است. قهرمان جویی و آرمان خواهی است. در زیارت، آدم میتواند مفاهیم زیبای ذهنی را در عینیت ببیند. زیارت، ارتباط با امام و همراه و همنشین ایشان شدن است. زیارت یک هجرت و تحول است: فرار از بدیها و روی آوردن به خوبیها. زیارت خود را به آینه عرضه کردن و دیدن جمال خداست. بهترین نوع زیارت، زیارتی است که خود این الگوها، صاحبان ولایت مطلق الهی، به ما رساندهاند. دعاها و زیارتهایی که از امامان(ع) به ما رسیده است، مجموعه ای از کلاسهای درس محبت، ارتباط، خودسازی، معرفت و خداشناسی است. کلاس نیاز شناسی و درد شناسی و در عین حال کلاس درمان هم هست. زیارت نامهها و دعاها آدم را به خدایش نزدیک میکند و اگر کمی دقت کنی با هر بار مراجعه شناخت را بیشتر و بیشتر میکند.
● بین ما و آسمان پیوند بود...
نهایت کملطفی است که هر از چند گاهی کتابچه دعایی را برداریم و از برای گرفتن نمره خوب و پیدا کردن شغل درست حسابی، خرید خانه، قبول شدن در یک رشته آبرومند و چه و چه با خودمان قراری بگذاریم و چند باری یکی از این دعاها و زیارتها را بخوانیم. کم لطفیتر آنکه زمان خواندن هیچ دقت و توجه و بررسی به متن و محتوای دعا و زیارت نداشته باشیم و از آن گذر کنیم تا بالاخره به تعداد دفعههایی که با خودمان قرار گذاشته بودیم برسیم. با یک بررسی کلی در یک دعا و زیارت حساب کار دستت میآید دعا عظیمتر از این است تو با آن، این چیزها را بخواهی. ضرر را آن جایی میتوانی بفهمی که بدانی از اقیانوس دعا و زیارت میتوانستی چه آبی برداری ولی ندانستنات تو را به لیوان نیمه پری راضی کرده بود.
● دل هرجا که هست آدم همان جاست
زیارت نامهها فقط مخصوص حرم ائمه(ع) نیست. دل اگر پیش امام باشد خود آدم هم پیش امام است. هرجا که باشی میتوانی زیارت امام حسین(ع) را بخوانی. جسمات این جاست ولی میتوانی خودت را زیر قبه امام حسین ببینی و زیارت عاشورا را روبهروی ضریحشان بخوانی. چون آدمی فقط این جسم نیست. این بدن ابزار و وسیله کار است. مدتی با آن کار میکند و وقتی از کار افتاد آن را رها میکند، به جایی میرود که خدا برایش ساخته است. برای همین ارتباط با امام فقط با زیارت جسمانی نیست، امام از این جهت الگو است که هیچ تعلقی به اینجا ندارد.
● زیارت عاشورا
زیارت عاشورا خصوصی خصوصی است؛ عمومی نیست. زیارت وارث عمومی است. آدم در زیارت عاشورا، حتی یک جا، دنیا را از خدا نمیخواهد. آخرین مرحله زیارت عاشورا فناست. بعد از آن که زائر سلامها را میدهد و به سجده میافتد، در سجده چه میگوید: «الهم لک الحمد و...» میگوید: خدایا مرا حسینی کن، تا من هم در خطی باشم که یاران حسین(ع) در آن بودند. خط مردانگی، آزاد و بیتعلق به این دنیا زندگی کردن. خط بندگی و عشق خدا و خط از جان گذشتن. سراسر زیارت عاشورا سرود عشق است و در یک جای آن توجه به دنیا وجود ندارد.
● فلسفه سلامهای متعدد در یک زیارت
در زیارت امام حسین(ع)، زائر با سلامهایی که به امام میدهد، ضمن برقراری ارتباط عاطفی، اخلاقی، روحی و ملکوتی با امام حسین(ع) تجلیهای امام را هم در این سلامها مطرح میکند. یکی از خصوصیات زیارت نامهها، معرفی جلوههای امامی است که به حضورش شتافتهایم، به آن بزرگوار پیوسته و با حضرتش تجدید بیعت کردهایم. در غیر این صورت تکرار سلام در یک جلسه، مطلوب و متعارف نیست. ما در تمام زیارت نامهها بدون استثناء سلامهای متعددی را داریم. این نشان آن است که کسی که سیر نوری دارد، باید رکود نداشته باشد، پیوسته در حال حرکت و گذشتن از مراحل پایین به سوی مراحل و منازل بالا و بالا تر باشد. زیارت طی منازل است، یک نوع سلوک، عروج و پیمودن منازل یکی بعد از دیگری است. وقتی آدم به دریا پیوست به تناسب وسعت و ظرفیت از دریا بهرههای جدید میگیرد.
● السلام علیک یا اباعبدا...
اولین جملهای که زائر خطاب به امام عرضه میکند، «السلام علیک یا اباعبد...» است. ابا عبدا... تنها کنیه امام نیست. امام حسین(ع) بندگی را در هستی احیا کرده است و جا دارد که ایشان را پدر بندگی خدا و همه بندگان خدا بنامیم. امام علیهالسلام پدر بندگی، مناجات و خلوت با خدا، پدر نماز و روزه و بالاخره پدر قیام و جهاد فی سبیل ا... است و هر انقلاب در دنیا که هدف آن آزادی و آزادگی است، به امام حسین(ع) منتسب میشود.
● السلام علیک یابن رسول ا...
از ویژگیهای امام حسین(ع) که این فراز از زیارت عاشورا به آن اشاره دارد، این نکته است که امام حسین(ع) پسر پیامبر(ص) است. پسر خاتم انبیاء(ص) و اشرف خلایق است. امام تربیت شده پیامبر(ص) است. پیامبر تربیت امام حسین(ع) رامستقیما به عهده گرفتند. همه ما ماجرای سجدههای طولانی پیامبر(ص) را به خاطر بازیهای امام حسین(ع) و احترام زیادی که برای حسنین(ع) قائل میدانیم. در واقع پیامبر اکرم(ص) با این طرز رفتار، میخواستند این نکته را گوشزد کنند که امام حسین(ع) عینینت قرآن، و احترام او احترام قرآن است. امام حسین(ع) حقیقت قرآن و احترام او همسنگ احترام قرآن است، پیامبر نیز او را اینگونه احترام میکند به گونهای که او را بر نماز خود برتری میدهد. اسلام، قرآن، عبادت و ارزشهای اسلامی را همین فرزند خلف پیامبر(ص) بود که احیاء کرد.
● السلام علیک یابن امیرالمومنین
هر کدام از زیارتهایی که انسان در آنها به محضر امام(ع) میرسد یک سیر نوری دارد. در زیارت در جا نمیزند. آدم در درجات و منازل مختلف با جلوههای مختلف امام حسین(ع) برخورد میکند. حقیقت امام حسین(ع) یک حقیقت بیش نیست، ولی جلوهها و منزلها مختلف است. یک جا انسان، امام حسین(ع) را کنار پیامبر(ص) میبیند: «السلام علیک یابن رسول ا...». رسالت جلوه مسیر و راه است. اما وقتی بخواهی از پیامبر(ص) بهره بگیری، باید به باطن، راه پیدا کنی. قدم بعد جلوه باطنی است. جلوه ولایت رسول در امیرالمومنین(ع) نمودار است. قبول کردن ولایت امام علی(ع)، قبول کردن رسالت پیامبر(ص) است. غیر از نبوت خاتمیه، هرچه پیامبر(ص) دارد، علی(ع) نیز دارد. با این تفاوت که علی(ع) باطن است.
نویسنده: فاطمه پارسا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد
هواشناسی شهید رئیسی امتحانات نهایی تهران کنکور شهرداری تهران سانحه بالگرد رئیسی بارش باران آموزش و پرورش هلال احمر سیل قوه قضاییه
دلار قیمت دلار ارز قیمت خودرو بورس قیمت طلا یارانه خودرو بازار خودرو حقوق بازنشستگان سایپا یارانه نقدی
سینمای ایران تلویزیون سینما جشنواره کن آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه امیرعبداللهیان جنگ غزه فلسطین ترکیه آمریکا سوریه ولادیمیر پوتین چین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال والیبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال لیورپول
اپل هوش مصنوعی مایکروسافت گوگل سامسونگ ناسا انسان تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان مغز طول عمر آلزایمر کاهش وزن مغز انسان افسردگی سلامت روان