چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مروری بر بازاریابی کتاب در ایران و جهان با تأکید بر بازاریابی کتاب کودک
در ادبیات بازرگانی امروز دنیا، بازاریابی به معنی کلیه تلاشهایی است که یک کارآفرین اقتصادی برای طراحی، تولید، توزیع یا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی و جلب رضایت او متحمل میشود. امروزه در کنار فروش و عرضه کالاهای سنتی و مواد طبیعی و مصرفی، کالاها و خدمات فرهنگی نیز جایگاه اقتصادی ویژهای دارند و ناشران به عنوان تولیدکنندگان یکی از شاخصترین اقلام فرهنگی یعنی کتاب، به استفاده از روشهای بازاریابی نیاز دارند. بازاریابی از دو نظام کلی پیروی میکند: محصولگرا[۳] و بازارگرا[۴]. با توجه به تمرکز نظام بازارگرا بر مصرفکننده[۵] و نیازهای او و خصوصیات کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی، استفاده از نظام بازارگرا برای بازاریابی کتاب توصیه میشود. بازاریابی کتاب به شیوههای گوناگونی قابل اجراست. برگزاری نمایشگاههای کتاب[۶]، نوآوری در اداره کتابفروشیها و استفاده از فناوریهای جدید برای فروش کتاب، آگهیهای تجاری، توزیع هدایای تبلیغاتی، انتشار دورهای فهرست انتشارات توسط ناشران، نقد و بررسی کتابها در مطبوعات، وبلاگها، کتابخانههای عمومی و سایر مراکز فرهنگی، توجه بیشتر به وضعیت ظاهری کتاب، برگزاری جشن رونمایی کتاب، چاپ پوستر، اقتباسهای ادبی و... از جمله روشها و فعالیتهایی است که به رونق بازاریابی کتاب در ایران کمک مینماید. بر اساس نمونههای موجود، اعمال برخی از این روشها در میان ناشران کودک، شایعتر از ناشران بزرگسال بوده است. در عین حال، بسیاری از ناشران ایرانی تمایلی به سرمایهگذاری و فعالیت گسترده در حوزه بازاریابی کتاب ندارند، زیرا هزینههای مترتب بر این نوع فعالیتها را بیشتر از میزان سودی که به تجارت آنها باز میگرداند، میدانند.
چگونگی عرضه محصول به بازار و ایجاد تسهیلات برای دسترسی هرچه آسانتر مصرف کننده به کالاها و خدمات، همچنین معرفی کالاها و خدمات جدید شرکتهای تولیدی و خدماتی، از جمله مباحث بسیار مهم و کلیدی اقتصاد و تجارت امروز جهان به شمار میروند. فرایندهایی که ناظر بر توزیع صحیح محصول و ایجاد ارتباط بهینه میان تولید کننده و مصرف کننده باشد، در اصطلاح، «بازاریابی» نامیده میشود. بازاریابی در ابتدا به عنوان زیرمجموعهای از فنون بازرگانی و تجارت مطرح شد. در قرن بیستم، مبنای علمی این حوزه بسیار گسترده شد و به عنوان رشتهای دانشگاهی در بسیاری از دانشگاهها تدریس گردید (علیزاده، ۱۳۸۵، ص۱۱۱).
در ادبیات بازرگانی امروز دنیا، بازاریابی به معنی کلیه تلاشهایی است که یک کارآفرین اقتصادی برای طراحی، تولید، توزیع یا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی و جلب رضایت او متحمل میشود و بدین ترتیب میتوان استنباط کرد که بازاریابی، کلیه عملیات یک بنگاه اقتصادی را شامل میشود. انجمن بازاریابان آمریکا بازاریابی را چنین تعربف کرده است: «بازاریابی به مجموعهای از فعالیتهای بازرگانی اطلاق میشود که جریان کالاها یا خدمات را از تولیدکننده تا مصرفکننده نهایی هدایت نماید» (بلوریان تهرانی، ۱۳۷۸، ص۶). یکی از کاملترین تعاریف بازاریابی نیز توسط «اشتراس» (۱۹۸۸، نقل در علیزاده، ۱۳۸۵، ص۱۱۲) ارائه شده است: «بازاریابی شامل فعالیتهای فردی و سازمانی است که در جهت مشخص نمودن نیازهای مشتری و برطرف ساختن آنها طراحی شده است و جهتگیری آن تسهیل مبادلات با توجه به اهداف فردی و سازمانی با تأکید بر جلب رضایتمندی کاربر است».
در دایرةالمعارف «ویکی پدیا» با نگاهی نسبتاً متفاوت در مورد بازاریابی، آمده است: «بازاریابی پیشه و حرفه ایجاد پیوند میان تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمات از یک سو و مشتریهای بالقوه و بالفعل از سوی دیگر است. بازاریابی از پی آیندهای اجتناب ناپذیر و التزامی نظام سرمایهداری است، هرچند بازاریابی تنها به کشورهای سرمایه داری محدود نمیشود. شگردهای بازاریابی در همه سامانههای سیاسی و بسیاری از جنبههای زندگی کاربرد دارند. در پدید آوردن شگردهای بازاریابی، دانشهایی مانند روانشناسی، جامعهشناسی، و اقتصاد نقش ایفا میکنند. بازاریابی از طریق آگهی، بیلبورد و تبلیغات با بسیاری از هنرهای خلاق نیز سر و کار پیدا میکند» (بازاریابی[۷]، ۲۰۰۷).
بازاریابی، نحوة عرضه، قیمتگذاری، توزیع و تشویق و ترغیب محصولات و خدمات برای ورود به محیط بازار را تعیین میکند. در واقع، بازاریابی یک فعالیت فروش کوتاهمدت نیست، بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است. وقتی بازاریابی به شیوهای صحیح انجام شود، قبل از اینکه شرکت محصولی را تولید و وارد بازار نماید شروع میشود و مدتها پس از فروش ادامه مییابد.
بازاریابی وظیفهای است که نیازها و خواستههای ارضا نشده را شناسایی نموده، اندازه و توانایی سودآوری بالقوه آن را تعریف و بازارهای هدف را تعیین میکند، در مورد محصولات، خدمات، و برنامههای مناسبی که برای خدمت به این بازارهای منتخب ضروری است، تصمیمگیری و در نهایت، به تمامی کارکنان سازمان اعلام نماید که در مورد مشتریان و نحوه ارائه خدمات به آنها فکر کنند. به طور خلاصه، فرایند بازاریابی، تبدیل نیازهای در حال تغییر مردم به فرصتهای سودآور است. هدف بازاریابی ایجاد ارزش با ارائه راهحلهای برتر، صرفهجویی در زمان و فعالیتهای جستجو و معامله است و استانداردهای زندگی در کل جامعه را ارتقا میبخشد (کاتلر، ۱۳۸۳، ص۲۴ و ۲۵).
در یک نظام بازاریابی پیشرفته طبیعتاً قبل از اینکه تولیدی صورت گیرد، راجع به محصول، مشتری و شناخت نیازهای او تحقیقات کافی انجام میگیرد. نتایج تحقیق، نوع تولید را مشخص میکند و به کمک اهرمهای پیشبرد فروش، فروش در مقادیری قابل توجه تحقق پیدا مییابد (بلوریان تهرانی، ۱۳۷۸، ص ۹).
در بازاریابی، دو نظام، یا دو گرایش عمده وجود دارد. بسیاری از بنگاههای تولیدی بدون قصد و برنامهریزی قبلی یکی از نظامها را برگزیدهاند. در حقیقت، تفاوت این دو نظام در نحوه نگرش مدیران یا صاحبان بنگاهها نسبت به مسائل تولید و توزیع است.
در نظام محصولگرا[۸] اولویت اصلی و اساسی با مقتضیات بنگاه است و با توجه به آن مقتضیات، در خصوص تولید یا عدم تولید یک کالا تصمیمگیری میشود و اصولاً بنگاه کالایی را تولید میکند که با توجه به منابع موجود ساخت آن مقرون به صرفه باشد. در این نظام، تلاش مؤسسه معطوف به تولید کالای بهتر با هزینه کمتر است و بررسی بازار و تحقیقات بازاریابی فقط برای شناسایی واکنشهای مصرفکننده نسبت به کالاهایی است که قبلاً تولید و توزیع شده است. بنابراین، به خلاقیت و نوآوری توجهی نمیشود و هدف تعیین شده قبلی برای سود وجود ندارد، بلکه تفاضل خرید از فروش سود است. در این حالت، بسته بندی فقط یک محافظ کالاست و نقشی در پیشبرد فروش، اطلاعرسانی و ایجاد انگیزه در مشتری ندارد. در نهایت اینکه در این نظام مشتری یا مصرفکننده عامل تعیین کننده به شمار نمیروند. در نظام بازارگرا،[۹] اولویت و تقدم با مسائل مصرفکننده و نیازهای اوست و اعتقاد کلی بر این است که باید مشکلات، نیازها، خواستها و حتی ایدهآلهای مصرفکننده را شناخت و کالایی را تولید کرد که پاسخگوی تعداد بیشتری از این نیازها باشد. در این نظام، کالایی تولید میشود که قابل فروش باشد و در آن بررسیها و تحقیقات بازاریابی جزء ضروری و اصولی نظام است، از خلاقیت و نوآوری استقبال میشود، اعطای اعتبار به مشتریان، خدمت به خریدار تلقی شده و تبلیغات برای ارتباط با مصرفکننده و پیبردن به خواستها و نیازهای او و در نهایت فروش بیشتر است (بلوریان تهرانی، ۱۳۷۸، ص۱۴). امروزه در کنار فروش و عرضه کالاهای سنتی و مواد طبیعی و مصرفی، کالاها و خدمات فرهنگی نیز جایگاه اقتصادی ویژهای دارند و ناشران به عنوان تولیدکنندگان یکی از شاخصترین اقلام فرهنگی یعنی کتاب، به استفاده از روشهای بازاریابی نیاز دارند. پس از اختراع صنعت چاپ، ناشران دریافتند چگونه با توده خوانندگان ارتباط فعال برقرار کنند. آنان پیش از آنکه تصمیم به چاپ بگیرند و شمارگان آثار را مشخص سازند، سعی میکردند میزان تقاضای بازار را ارزیابی کنند (موسویزاده، ۱۳۸۲، ص۳۲۸).
● بازاریابی کتاب
در نگاه اول، به دلیل تفاوت ماهوی کتاب با کالاهای دیگر بویژه کالاهای مصرفی ممکن است، بینیاز از بازاریابی به نظر برسد؛ اما واقعیت این است که کتاب نیز مانند هر کالای دیگری در چرخه اقتصادی تابع اصول بازار بوده و بیرون از چرخه عرضه و تقاضا نیست. بنابراین، برای اینکه این چرخه به نحو صحیح گردش کرده و توازن اقتصادی داشته باشد، به اهرمهای کمکی مانند بازاریابی نیازمند است.
آنچه مسلم است، در بازاریابی کتاب، با توجه به خصوصیاتی که این محصول دارد، همچنین با در نظر گرفتن مصرفکنندگان آن، بهتر است از نظام بازارگرا استفاده شود. مهمترین دلیل این التزام، تأکید بر نیازسنجی در بازار نشر است. به عبارت دیگر، به تجربه ثابت شده هرگاه ناشر کتابهایی منطبق با سلیقه و نیاز خواننده و جامعه مخاطب بالقوه خود منتشر کند، به سرعت فروش رفته و به چاپهای مکرر میرسند.
تأکید بر وضعیت ظاهری کتاب و طرح روی جلد آن که میتوان به نوعی آن را بستهبندی این محصول تلقی کرد، از دیگر مقولههایی است که در نظام بازاریابی بازارگرا مورد تأکید قرار گرفته و در یک نگاه اجمالی نقش مؤثری را در ایجاد جذابیت و دادن اطلاعات در یک نگاه اجمالی به خواننده ایفا میکند. گنجاندن تصویر در کتاب نیز از عواملی بود که در ابتدای امر پیرو هدفهای بازاریابانه انجام گرفته است.
معرفی کتاب به جامعه کتابخوان که همواره یکی از مهمترین مقولههای حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است، میتواند با کمک روشهای بازاریابی به نحو مطلوبی محقق شود. در حقیقت، تمامی فعالیتهایی که در چارچوب بازاریابی کتاب انجام میشود، به معرفی برتر کتاب، حرکت کتاب در جامعه و دستیابی جامعه مخاطب به آن منجر خواهد شد.
مدیران بازاریابی کتاب در برنامهریزی خود میتوانند افراد زیر را مدنظر قرار دهند:
۱) گروهی ثابت که خریداران دائمی کتاب هستند؛ مانند تحصیلکردگان و بزرگسالانی که وقت و پول کافی دارند و مطالعه جزئی از برنامههای ثابت زندگی آنهاست. این افراد عموماً در نمایشگاههای بینالمللی، ملی و محلی نیز حضوری فعّال دارند.
۲) افرادی که به طور اتفاقی کتاب خریداری میکنند. این افراد نیز به منظور هدیه دادن به افراد دیگر گهگاه اقدام به خرید کتاب میکنند.
۳) گروهی که به دلایل متعدد از جمله نداشتن وقت، گرانی کتاب، نداشتن فضا برای نگهداری آن، نداشتن انگیزه لازم برای کتابخوانی و ... اصلاً کتاب نمیخرند (موسوی زاده، ۱۳۸۲، ص ۳۲۳).
۴) دسته دیگری از خریداران کتاب نیز هستند که برای کودکان خود کتاب میخرند. کودکان به دلیل محدودیت در تواناییهای خواندن، معمولاً خود قادر به انتخاب کتاب نیستند و بزرگسالان این انتخاب را برای آنان انجام میدهند. بزرگسالان به صرف اینکه خود زمانی کودک بودهاند، نمیتوانند به راحتی به جای کودکان تصمیم بگیرند و به مطالعه و اطلاعات مفید برای این انتخاب نیازدارند.
هریک از این گروهها با اعمال روشهای خاص بازاریابی، به مشتریان بالفعل تبدیل می شوند.
زمان مناسب عرضه یک کتاب به بازار نشر، بسته به نوع مشتریان آن متنوع بوده و مدیران انتشاراتی و بازاریابی باید کار نشر و توزیع کتابها را با توجه به این نکات انجام دهند. برای مثال خریداران عمومی کتاب در ماههایی از سال بیشتر به خرید کتاب روی میآورند. بر اساس بررسیهای انجام شده در کشورهای غربی، بیشترین خرده فروشی کتاب، در ماه دسامبر است که بتدریج تا آگوست کاهش مییابد. از این رو، ناشران باید به گونهای برنامهریزی کنند که آثار مهم در ماههای پرفروش به بازار عرضه شود (موسویزاده، ۱۳۸۲، ص۳۳۴). در خصوص کتابهای کودک نیز میتوان سه ماهه تابستان را اوج تقاضای بازار فرض کرد، بویژه در ایران که تلقی کلی نظام آموزشی و والدین از کتاب غیردرسی در طول تحصیل کودکان چندان مناسب نیست و کتاب تنها برای پرکردن اوقات فراغت کودکان در نظر گرفته میشود، سه ماه تابستان از نظر بازار نشر کتاب کودک اهمیت ویژه ای دارد.
با توجه به این نکات، بازاریابی کتاب کودک شرایط خاص خود را میطلبد. بازاریابان این حوزه به دلیل محدودیتهایی که مشتریان آنها یعنی کودکان دارند، نمیتوانند به طور مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنند و برای ایجاد این ارتباط به واسطههای بزرگسالی نیاز دارند که در نقش والدین، کتابداران و گاهی نیز معلمان، انتخاب کتاب را برای کودکان انجامدهند. زمان ارائه کالا به بازار و شیوههای تبلیغات نیز به تبع همین تفاوتهای ماهوی متفاوت خواهد بود.
نیازسنجی مخاطبان از اقدامهایی است که واحدهای بازاریابی ناشران بزرگ نسبت به آن اهتمام ویژهای دارند. آگاهی از نیازهای مخاطبان به شیوههای گوناگون انجام میشود. به نظر میرسد وظیفه نیازسنجی را میتوان به پژوهشهای بازاریابی واگذار کرد. در چارچوب این پژوهشها میتوان برآیندی از نیازهای مخاطبان بالقوه به دست آورد و حتی در پارهای موارد نیازهای آتی آنان را پیشبینی کرد. چنین پژوهشهایی کارکردی دوسویه دارد؛ یعنی علاوه بر تأمین نیاز کاربران، به افزایش سود ناشران نیز منجر خواهد شد.
از سوی دیگر، کتاب با برخی اقلام مصرفی و نیازهای روزانه قابل مقایسه نیست که مصرفکننده با هر کیفیتی ناگزیر از خرید آن باشد. در بازار کتاب، مشتریان چنانچه کتاب را متناسب با خواسته و سلیقه خود نیابند، از خرید آن امتناع خواهند کرد. بنابراین، احترام به خواست و سلیقه مخاطب اهمیت حیاتی در بازار کتاب دارد. این نکته بویژه در خصوص نوجوانان اهمیتی دو چندان دارد. «همیشه نخواندن را نباید ناشی از علاقه نداشتن دانست. محتوای آثاری که در اختیار خوانندگان قرار میگیرد، در ایجاد علاقهمندی بسیار مؤثر است. نخواندن گاه اعتراضی است به محتوای آثار و کیفیت نازل آنها» (قزل ایاغ، ۱۳۸۳، ص ۲۵). در خصوص بحث ما میتوان «نخواندن» را «نخریدن» نیز تلقی کرد.
البته، برخی از صاحبنظران معتقدند ناشران به تنهایی نمیتوانند نیازهای جامعه مخاطبان را تشخیص دهند و در این خصوص به همفکری کتابداران و متخصصان ادبیات کودک نیاز دارند (گرهارت[۱۰]، ۱۹۹۱، ص ۴). در پارهای موارد نیز به همین منظور جلسات مشترکی میان ناشران و کتابداران برگزار میشود.
● تاریخچه بازاریابی کتاب
تجارت کتاب احتمالاً در مصر باستان شکل گرفته است؛ جایی که کاتبان نسخ خطی، نسخههای دست نویس آثاری را که شاعران و سخنوران با لحنی موزون در جمع مردم میخواندند، به فروش میرساندند. کتابفروشان دورهگرد نیز از زمان قرون وسطی شناخته شده بودند. در قرن دوازدهم، تجارت کتاب در پاریس و بولونیا به وجود آمد. در آن زمان کارگزاران در دکه هایی مجزا و با دریافت حق کمیسیون، کتاب میفروختند (نشر- تاریخچه[۱۱]، ۱۹۷۷، ص ۲۲۳).
در قرن هجدهم، انتشار کتاب فعالیت اقتصادی رو به رشد و در عین حال متهورانهای بود، و در قرن نوزدهم به صورت صنعتی تمام عیار، رخ نمود. در قرن بیستم با ظهور سایر رسانهها نظیر سینما، تلویزیون، و رادیو در فضایی رقابتی، این تجارت رنگی دیگر به خود گرفت (تبل، ۱۹۹۳، ص ۲۳۱). به نظر میرسد تجارت کتاب در شکل امروزین آن بویژه پس از رواج کتابهای جلد کاغذی[۱۲] در قرن نوزدهم میلادی از آلمان آغاز شد (نشر ـ تاریخچه، ۱۹۷۷، ص ۲۳۳).
از زمانهای گذشته، بازاریابان تلاش میکردند به شیوههای مختلف از میزان توجه و اهتمام به کتابی که ناشر آن را منتشر میسازد، آگاه شوند. بازاریابان در نمایشگاه محلی شهرهای مختلف شرکت نموده، با مردم صحبت و آگهیهای تبلیغاتی را میان آنان توزیع میکردند و کتابهای زیر چاپ را به آنان معرفی مینمودند و در نهایت اطلاعات به دست آمده را برای ناشر میفرستادند (موسویزاده، ۱۳۸۲، ص۳۲۸).
برگزاری بازارهای مکاره کتاب نیز یکی از نخستین فعالیتهایی است که در تجارت کتاب صورت میگرفته است. شهر فرانکفورت که در خصوص برگزاری بازارهای مکاره قدمتی دیرینه دارد، میزبان نخستین بازار مکاره کتاب جهان بوده و هماکنون نیز بزرگترین و مشهورترین نمایشگاه بینالمللی کتاب جهان در آن برگزار میشود.
در ایران، بسیاری از افراد انتشارات امیرکبیر را نقطه عطفی در صنعت و بازار نشر کتاب میدانند (رمضان شیرازی، ۱۳۸۳، ۲۰۱). این انتشارات در سال ۱۳۲۷ شمسی توسط عبدالرحیم جعفری تأسیس شد و شیوههای جدیدی را هم به لحاظ مدیریتی و هم به لحاظ دستگاهها و تجهیزات نشر در ایران پیاده کرد. انتشارات امیرکبیر دارای بخشهای گوناگون از جمله روابط عمومی و روابط فرهنگی ناشر با پدیدآورنده بوده و زمانی به عنوان بزرگترین انتشارات خاورمیانه شناخته میشد. بسیاری از نویسندگان و چهرههای شاخص فرهنگی با این انتشارات همکاری میکردند (جعفری، ۱۳۸۳، ص۳۴). امیرکبیر همچنین از نخستین ناشرانی بود که به درج آگهی در مورد کتابهای تازه انتشار یافته، انتشار فهرست کتابها، و چاپ بروشور و پوستر برای کتاب پرداخت. این انتشاراتی همچنین دو نمایشگاه کتاب در دانشگاه تهران برگزار کرد و برای بازاریابی در خصوص برخی کتابهای خود به مکاتبه و ارسال نامه برای مسئولان و نیز ارسال نسخههای رایگان کتاب برای این افراد به منظور جذب مشتری میپرداخت (جعفری، ۱۳۸۳، ص۴۴ و ۴۹).
به جز «امیرکبیر» ناشران دیگری نیز وجود داشتند که برای ترویج کتابخوانی و رواج بازار نشر، ابتکارهایی را نشان دادند. برای مثال، در سال ۱۳۴۰ «انتشارات معرفت» طرحی با عنوان «لاتاری کتاب» پیاده کرد که در آن تعدادی کتاب با قیمتهای متفاوت همه با یک قیمت (۲۰ ریال) فروخته میشدند. در این کتابها، که درون پاکت بودند، گاه کتابهایی با قیمتهای زیاد هم یافت میشد و همین مشتریان را به خرید کتاب تشویق میکرد. «انتشارات گوتنبرگ» نیز در همان زمان طرح فروش کیلویی کتاب را پیاده کرد که با استقبال مواجه شد (کاشیچی، ۱۳۸۳، ص ۱۵۸).
اما هیچ یک از این تلاشها در حدی نبود که به تشکیل جایگاهی مستقل برای بازاریابی در ساختار ناشران آن زمان منجر گردد و تا چندی پیش نیز ناشران (هم بزرگسال و هم کودک) همچنان از شیوههای سنتی برای فروش و بازاریابی استفاده میکردند (موسایی، ۱۳۸۳، ص ۳۹۲). گو اینکه در حال حاضر ناشران بیشتری به ضرورت پرداختن به فعالیتهای بازاریابی پی برده و به شکلهای گوناگون به آن میپردازند.
● روشهای بازاریابی
امروزه ناشران مختلف در سراسر جهان از روشهایی گوناگون برای بازاریابی کتاب استفاده میکنند. این روشها به طور معمول با توجه به بضاعت و گستره فعالیت ناشر اعمال میشود. در پارهای موارد نیز، بازاریابی توسط بنگاههای فرهنگی به جز ناشر انجام میشود. برخی از روشهای معمول بازاریابی که اکنون انجام میشود، به قرار زیر است:
▪ برگزاری نمایشگاه
برگزاری نمایشگاههای کتاب در سطوح محلی، ملی و بینالمللی از جمله رایجترین راههای بازاریابی کتاب است. وقتی از برپایی نمایشگاه کتاب سخن به میان میآید، بر خلاف تصور رایج در ایران که از آن به مکانی برای فروش کتابها با تخفیف ویژه تعبیر میشود، هدف تنها فروش کتاب نیست بلکه ارائه تازهترین کتابهای انتشار یافته توسط یک ناشر نیز مطرح است. بازدید کنندگان این کتابها را مشاهده کرده و آنها را در فهرست اولویتهای خود برای خریدهای بعدی قرار میدهند.
بزرگترین و مشهورترین نمایشگاه بینالمللی کتاب که در جهان برگزار میشود، نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت است که قدمتی بسیار دیرینه دارد.
تا اواخر سده شانزدهم میلادی بازار مکاره کتاب فرانکفورت یکی از مراکز مهم عرضه کتاب در جهان به شمار میآمد، تا آنکه در سال ۱۹۵۶ میلادی، در دوران ماکسیمیلیان دوم، دربار و کلیسای عیسوی کمیسیونی به منظور نظارت بر تولید کتاب و با هدف ممیزی تشکیل دادند که دگرگونیهای ژرفی را در صنعت نشر کتاب پدید آورد و موجب رکود در تولید و نشر و پخش کتاب شد. این رکود همچنان ادامه داشت تا آنکه در سال ۱۹۴۹ میلادی یعنی حدود چهار سال پس از پایان جنگ جهانی، ۲۰۵ ناشر آلمانی در کلیسای پاول فرانکفورت گرد هم آمدند و با عرضه ده هزار عنوان کتاب جدید و قدیم، نخستین نمایشگاه کتاب را پس از جنگ برپا کردند و بدین ترتیب دورهای جدید در تجارت و عرضه کتاب، در قالب نمایشگاه کتاب فرانکفورت آغاز شد.
جالب آنکه از همان اولین نمایشگاه کتاب و با وجود کمبود امکانات مالی و تبلیغاتی و سازمانی، گردانندگان نمایشگاه، بهرهوری اقتصادی را در کنار فعالیت فرهنگی یکی از اهداف اصلی خود قرار داده بودند و با ابتکارهای جالب تبلیغاتی سعی در جلب بازدیدکنندگان داشتند. برای مثال، شتری را از باغ وحش فرانکفورت به امانت گرفتند و پارچهای سفید بر پشت و کوهان آن انداختند که بر روی آن نوشته شده بود: «فقط شتر کتاب نمیخواند!» و این شتر را در خیابانهای اصلی فرانکفورت میگرداندند. البته برگزارکنندگان نمایشگاه در کنار هدفهای اقتصادی و فرهنگی، مترصد تأثیرگذاری بر تحولات اجتماعی و سیاسی نیز بودند. با این همه، در دو دهه نخست برگزاری نمایشگاه، جنبههای اقتصادی و تلاش در جهت تولید و نشر و پخش کتاب، سهم بیشتری در مسیر تکوین و توسعه و تکامل آن داشت (ناقد، ۱۳۸۳).
در ایران، تجربه برپایی نمایشگاه کتاب به منظور رونق بخشیدن به بازار فروش کتاب، به حدود سال ۱۳۳۶ باز میگردد. این نمایشگاه نسبتاً کوچک توسط انتشارات امیرکبیر به مدیریت عبدالرحیم جعفری در دانشگاه تهران برگزار شد. نمایشگاه اختصاصی چاپ شاهنامه نیز تلاشی مشابه بود که باز هم توسط انتشارات امیرکبیر در همان مکان منعقد شد (حدادی، ۱۳۸۶، ص۱۲). در سال ۱۳۵۵ نیز به همت محمود کاشیچی مدیر انتشارات گوتنبرگ، نخستین نمایشگاه خود جوش ناشران در مقابل دانشگاه تهران و در نخستین بازارچه کتاب تهران برگزار شد. «ظرف چند روز نمایشگاه در بازارچه کتاب در خیابان انقلاب آماده شد. نمایشگاهی که قرار بود یک هفته برگزار شود، سه بار تمدید شد و کتابی نبود که ناشران بیاورند و فروش نرود» (کاشیچی، ۱۳۸۳، ص ۱۶۷). با این حال، این قبیل نمایشگاهها در ایران ادامه پیدا نکرد تا سرانجام نخستین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در آبان ۱۳۶۶ پا به عرصه وجود گذاشت. این نمایشگاه در سطحی محدود و با شرکت تعدادی ناشر داخلی و خارجی ـ حدود ۳۰۰ ناشر ـ برپا شد و استقبال از آن نیز چندان چشمگیر نبود. از سال ۱۳۶۷، زمان برگزاری نمایشگاه به اردیبهشت ماه هر سال تبدیل شد و به شکلی منظم همه ساله تاکنون برگزار شده است (حدادی، ۱۳۸۶، ص ۱۲).
در ایران، به دلیل عرضه کتابهای خارجی با یارانه دولتی و کتابهای ایرانی با تخفیف ویژه، نمایشگاه بین المللی کتاب عملاً به یک فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده و کاربری اولیه خود را تا حدود زیادی از دست داده است. این شکل عرضه کتاب، چه در سطح نمایشگاه بینالمللی و چه در قالب نمایشگاههای محلی کوچکی که در شهرستانها برگزار میشود، به دلیل فروش کاذب و مقطعی که ایجاد میکند، موجب تضعیف کتابفروشیها و خرده فروشهای محلی میشود و بدین ترتیب در دراز مدت به چرخه اقتصاد نشر ضرر و زیانهای جبرانناپذیری وارد میسازد (همایی، ۱۳۸۵، ص ۱۳).
▪ ایجاد نوآوری در روشهای توزیع و فروش کتاب
یکی از حیاتیترین بخشهای بازاریابی هر کالا یا خدمتی، در شیوههای توزیع آن متجلی میشود. توزیع کتاب، که در عرف ناشران به عنوان پخش از آن یاد میشود، فرایندی است که میان ناشر، کتابفروش و خریدار نهایی در جریان است و چنانچه به درستی انجام نشود، حاصل کار ناشران به کتابفروشیها و در نهایت به دست خریداران نخواهد رسید.
الف) کتابفروشیها
کتابفروشیها واسطه میان خریداران و ناشران به شمار میروند و هر چه متنوعتر و گستردهتر عمل کنند، موجب رونق بیشتر بازار کتاب میشوند. در برخی از کشورهای جهان، کتابفروشیها در طول زمان به محلی برای گردهمایی نویسندگان، خوانندگان و روشنفکران تبدیل میشوند و برخی برنامههای نقد و بررسی و شعرخوانی و داستانخوانی نیز در آنها برگزار میشود. این کتابفروشیها بتدریج از کتابفروشیهای محلی کوچک به فروشگاههای زنجیرهای با امکانات جدید تبدیل و با شیوههای جدید اداره میشوند (چگونه به ...[۱۳].، ۲۰۰۵، ص۳۱).
نسل جدید کتابفروشیها در ایران، که با تأسیس «پکا» (شرکت پخش و توسعه کتاب ایران) در سال ۱۳۷۶ آغاز شده و با راهاندازی چند کتابفروشی در خیابان کریمخان تهران ادامه پیدا کرد، میتواند نماد تحول در بازار کتاب ایران باشد. نوآوری در فضا و چیدمان قفسهها، عرضه سایر محصولات فرهنگی، استفاده از فهرستهای رایانهای برای نشان دادن موجودی مخزن، استقرار فضایی به عنوان کافی شاپ برای استراحت خریداران و مطالعة بیشتر کتابها در محل و برگزاری جشنهای رونمایی کتاب و سایر مراسم فرهنگی در آنها، از جمله خصوصیات این نوع کتابفروشیهاست.
در «پکا» (پخش کتاب ایران، که بنا بود بزرگترین کتابفروشی ایران باشد)، بخشی مخصوص کتابهای کودکان وجود داشت، که یک فروشنده متخصص ادبیات کودک آن را اداره میکرد و تنها کتابهایی را که در فهرست کتابهای مناسب شورای کتاب کودک آمده بودند، به فروش میرساند. «پکا» از چندی پیش، به دلیل بروز برخی مشکلات از شکل اولیه خود خارج و بخش کودکان آن نیز تقریباً تعطیل شد. سایر کتابفروشیها نیز در حال حاضر بخشی مخصوص کودکان که با آن کیفیت اداره شود، ندارند.
لیلا مکتبیفرد[۲]
منابع
ـ «اطلاعات کلی درباره چگونگی استفاده از خدمات سایت» (۱۳۸۶). ]پیوسته[. قابل دسترس در: http://www.iranbin.com/generalquestions.htm
ـ انصاری، نوشآفرین (۱۳۸۵). شورای کتاب کودک، تهران. مصاحبه، ۲۵ بهمن.
ـ «بزرگترین کتابفروشی اینترنت افقهای فکر را میگستراند» (۲۰۰۵). ]پیوسته[ قابل دسترس در:
http://www.bbc.co.uk/persian/business/story/۲۰۰۵/۰۷/۰۵۰۷۱۴_ra-amazon-birthday.shtml
ـ بلوریان تهرانی (۱۳۷۸). بازاریابی و مدیریت بازار. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
ـ پایا، حسین (۱۳۸۲). تاریخ شفاهی نشر ایران. زیر نظر عبدالحسین آذرنگ و علی دهباشی. تهران: ققنوس. ص ۴۳۷- ۴۶۴.
ـ تهوری، علی (۱۳۸۶). نشر ققنوس، تهران. مصاحبه، ۱۵ اردیبهشت.
ـ جعفری، عبدالرحیم (۱۳۸۲). تاریخ شفاهی نشر ایران. زیر نظر عبدالحسین آذرنگ و علی دهباشی. تهران: ققنوس. ص ۱۳- ۵۰.
ـ حدادی، نصرالله (۱۳۸۶). «اولین نمایشگاههای کتاب ایران». اعتماد. ۱۶ اردیبهشت.
ـ رمضان شیرازی، داوود (۱۳۸۲). تاریخ شفاهی نشر ایران. زیر نظر عبدالحسین آذرنگ و علی دهباشی. تهران: ققنوس.
ـ طالبینژاد، احمد (۱۳۸۶). «مراتب هفتگانه». ماهنامه هفت. ۳۷. خرداد: ۴- ۵.
ـ علیزاده، حمید (۱۳۸۵). «بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. ۳۶. زمستان: ۱۰۹-۱۲۶.
ـ قزلایاغ، ثریا (۱۳۸۳). ادبیات کودک و ترویج خواندن. تهران: سمت.
ـ کاتلر، فیلیپ (۱۳۸۳). دائرة المعارف بازاریابی ازA تا Z. مترجمان عبدالحمید ابراهیمی، هرمز مهرانی، احمد درخشان. تهران: آن.
ـ کاشیچی، محمود (۱۳۸۲). تاریخ شفاهی نشر ایران. زیر نظر عبدالحسین آذرنگ و علی دهباشی. تهران: ققنوس. ص ۱۵۱- ۱۶۸.
ـ کیائیان، حسن (۱۳۸۶). نشر چشمه، تهران. مصاحبه، ۱۳ اردیبهشت.
ـ موسایی، داوود (۱۳۸۲). تاریخ شفاهی نشر ایران. زیر نظر عبدالحسین آذرنگ و علی دهباشی. تهران: ققنوس. ص ۳۷۷- ۳۹۲.
ـ موسویزاده، زهرا (۱۳۸۲). «برنامهریزی و بازاریابی کتاب» دومین گردهمایی نقش اطلاعرسانی در توسعه فرهنگی: کتاب و فناوری اطلاعات. تهران: خانه کتاب. ص ۳۲۷ – ۳۳۸.
ـ ناقد، خسرو (۱۳۸۳). «فقط شتر کتاب نمیخواند». ]پیوسته[. قابل دسترس در:
http://www.naghed.net/Gozaresh_ha/Frankfurte-Buchmesse.htm
ـ همایی، جعفر (۱۳۸۲). تاریخ شفاهی نشر ایران. زیر نظر عبدالحسین آذرنگ و علی دهباشی. تهران: ققنوس. ص ۳۹۳- ۴۱۸.
ـ --------- (۱۳۸۵). «برنامههای بلند مدت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران». کتاب ماه کلیات. ۱۰۶-۱۰۸. مهر- آبان: ۸-۱۵.
- Gerhardt, Lillian N. (۱۹۹۱). “who buys children’s book?”. School Library Journal. December: ۴.
- Holt, Karen (۲۰۰۴). “Children’s books: the Great balancing act”. Publishers Weekly. January ۵: ۳۱-۳۴.
- “How do you say ‘growing pain’ in Spanish” (۲۰۰۵). Publishers Weekly. January ۱۷: ۳۰-۳۱.
- “Marketing” (۲۰۰۷). Wikipedia, the free encyclopedia. [online]. Available: http://en.wikipedia.org/wiki/Marketing.
- “Publishing, history of” (۱۹۷۷). The New Encyclopedia Britannica. Vol. ۱۵. p. ۲۲۱ – ۲۵۷.
- Randall, Peter. E (۲۰۰۷). “Marketing and distribution services”. [online] Available: http://www.perpublisher.com/pub.html
- Rosen, Judith (۲۰۰۲). “Seinfeld to publish children’s book with LB”. Publishers Weekly. January ۲۸: ۱۳۴.
- Tebbel, John (۱۹۹۳). “Book: Publishing and selling”. The Encyclopedia Americana: International edition. Vol ۴. p. ۲۳۱- ۲۴۰.
۱. این مقاله با راهنمایی استاد ارجمند آقای دکتر فرج پهلو تهیه شده است.
۲. دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز r-maktabi@yahoo.com
۳. product Oriented.
۴. Market Oriented.
۵. Consumer.
۶. Book Fairs.
۱.Marketing.
۱. Product Oriented.
۲. Market Oriented.
۱. Gerhardt.
۲. Publishing, history of.
۳. Paperback.
۱.“How do you say ‘Growing Pain’ in Spanish”.
۱.www. Amazon.com.
۲. Profile.
۳. www.iranbin.com.
۱. Google.
۲. Randall.
۱. Publishers Trade List Annual.
۱. Rosen.
۱. Harpercollins.
۱. Holt.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست