سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
برای بچه ها تبلت بخریم یا نخریم
چند وقت پیش سری به خانه یکی از اقوام در یکی از دهات کشور زدیم. وقتی رسیدیم پسرم سر از پا نمیشناخت. انگار از زندان آزاد شده بود. دور باغچه میدوید و به مرغها غذا میداد...
داشتم خدا را شکر میکردم که این آب و هوا و فضای باز، تقاضای موبایل و تبلت خواستن فرزندم را از یادش برده که ناگهان پسر ۲ ساله یکی از اقوام تلفنهمراه به دست و در حال بازی وارد اتاق شد و پشت سرش بچههای دیگر هم آمدند و نشستند و سر همگی روی تلفنهمراهها خم شد. تازه فهمیدم در این کنج دور افتاده هم تکنولوژی دست بردار نیست.
این موضوع بهانهای شد تا در مورد درست یا نادرستبودن تبلت خریدن برای بچهها و بهطور کلی پرداختن به بازیهای رایانهای با دکتر نسرین امیری، فوقتخصص روانپزشکی کودکان، در «فرزندپروری» این هفته گفتوگو کنیم.
▪ در عصری زندگی میکنیم که تکنولوژی مدام پیشرفت میکند. اول رایانههای قدیمی به بازار آمد، بعد لپتاپ و تبلتها. خریدن این وسایل را برای بچهها مناسب میدانید؟
ببینید،تمام این وسایل فضاهای مجازی ایجاد میکنند و باعث میشوند کودکان از بازیهای فیزیکی در فضای واقعی وارد بازی در فضاهای مجازی شوند. مسلما اگر دورشدن از فضاهای واقعی مدیریتشده نباشد، میتواند مسالهساز شود اما غیر از مشکلات مربوط به بازیهای رایانهای مشکل اصلی در مورد تبلتها ارزشگذاری کاذب است؛ یعنی بچهها به خاطر داشتن این تکنولوژی به هم پز میدهند و احساس برتری میکنند.
▪ این مساله وجود دارد اما چه کنیم؟
باید به ساختار ارزشیای که خودمان در جامعه ایجاد میکنیم توجه کنیم. بهترین کار این است که اولا بازیهای کودکان را مدیریت کنیم و بعد به آنها گوشزد کنیم تبلت نیاز نیست و ارزش محسوب نمیشود. تبلت داشتن نشانه باسوادتر بودن، باشعورتر بودن یا مدرنتر و خوشحالتر بودن نیست. پس نباید به خاطر داشتن آن احساس غرور کنند و به دیگر بچهها پز بدهند!
▪ بهتر نیست اصلا تبلت نخریم؟
نه، دنیای بچههای ما تغییر کرده. باید مساله را از این زاویه ببینیم این امور نابهنجار نیستند.
▪ منظورتان چیست؟
یعنی اکثر افراد جامعه از آن بهرهمند هستند. مثالی میزنم؛ شاید داشتن اتومبیل برای هر خانواده نیاز نباشد اما نرم جامعه است. در مورد بازیهای رایانهای برای کودکان هم این موضوع صدق میکند.
▪ اگر توانایی خرید تبلت یا تکنولوژیهای جدید را نداشته باشیم چه؟
در مورد تکنولوژی باید تلاش کنیم هم کودکمان احساس نیاز کاذب نکند هم به او در رسیدن به ارزشهای واقعی کمک کنیم تا از بچههای دیگر کم نیاورد. باید با کودکمان صحبت کنیم و به او بفهمانیم تبلت نیاز کاذب است. ما بدون آب میمیریم اما بدون تبلت نه. ممکن است بگوید بدون تبلت احساس غمگینی میکنم. جواب این است که اشکالی ندارد. باید با احساسات منفی کنار آمد. قرار نیست همیشه احساس شادی کنیم. در عوض باید کمکش کنیم به روشهای دیگر در درس، ورزش و... پیشرفت کند.
▪ اگر فرزندمان تبلت داشته باشد، برای او چه بازیهایی انتخاب کنیم که آسیبرسان نباشد؟
بازیهایی مناسب هستند که کودک را دچار خشونتهای بازیهای رایانهای نکنند. وسایلی مانند تبلت و لپتاپ میتوانند جنبههای آموزشی نیز داشتهباشند و میتوان از بازیهای آموزشی هم کمک گرفت. نکته مهم این است که برای استفاده از تبلت برای کودکان قوانینی تعیین کنیم. مشکل جامعه ما این است که قبل از آنکه فرهنگ استفاده از وسیلهای را داشته باشیم آن وسیله در جامعه ما زیاد میشود. کودک در فضای مجازی نباید بیش از یک ساعت بازی کند حتی اگر بازی آموزشی داریم.
سمیه مقصودعلی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور تهران آیت الله رئیسی هواشناسی شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار یارانه بورس یارانه نقدی خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور سریال پایتخت داریوش ارجمند تلویزیون سینمای ایران لیلا حاتمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بازی منچسترسیتی تراکتور
هوش مصنوعی تبلیغات مایکروسافت سامسونگ اپل موبایل ناسا نمایشگاه ایران هلث اینترنت فناوری
رژیم غذایی بارندگی آلزایمر طول عمر افسردگی استرس کاهش وزن مغز انسان