چهارشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۳ / 26 June, 2024
حسد، ایمان را میسوزاند
![حسد، ایمان را میسوزاند](/web/imgs/16/96/vtias1.jpeg)
حسد یکی از رذیلتها و بیماریهای درونی است که مورد نکوهش دین و عقل است و آثار زیانبار زیادی دارد. یکی از بیماری های خطرناکی که بسیاری گرفتار آنند و کمتر کسی یافت میشود که از آن پیراسته باشد حسد است که آن را به فارسی رشک میگویند.حسد هم برای فرد زیان دارد و هم برای جامعه. علمای اخلاق حسد را یکی از نکوهیدهترین صفتها شمردهاند، زیرا حسد دو اثر دارد: از طرفی به حسود زیان میرساند و از طرفی کسی را که به او حسد برده شده است یعنی محسود را در خطر نیستی و نابودی قرار میدهد و بیشتر افراد جامعه در یکی از این دو حالت قرار دارند. حسد در تمام طبقات موجود است و اختصاص به دسته ای مخصوص ندارد هم در طبقات بالا و هم در طبقات پایین یافت میشود. گمان نرود که طبقه عالی به واسطه برخورداری از ناز و نعمت پاکیزه از حسد است بلکه گرفتاران این بیماری مهلک و خطرناک در این دسته فراوانند. کتاب رسائل الشیعه از امام باقرو امام صادق روایت میکند که: حسد ایمان را میخورد؟ چنانچه آتش هیزم را میخورد. زیرا کوچک ترین مرتبه اظهار حسد بدگویی و غیبت است.
غیبت آشکار کردن نقاط سیاه و ضعف دیگران و اسلام آن را از گناهان بزرگ شمرده است.اگر حسود به وسیله غیبت و نشر نقاط ضعف نتوانست به مقصد برسد پا را بالاتر نهاده تهمت میزند و افترا میبندد و به نشر خبرهای دروغین میپردازد. اگر در این راه هم شکست خورد جز سوختن وساختن و خود خوری چارهای ندارد. حسود همیشه باید از سوزش این نیش درونی بر خود بپیچد و با همه بجنگد. تا هنگامی که مرگ گریبانش را بگیرد پس حسود در تمام مراتب گناهکار است. گذشتن روزگار حسدش را میافزاید و گناهانش بیشتر میشود و ایمانش کمتر میشود آری حسد ایمان را میسوزاند چنانچه آتش هیزم را میسوزاند. گاهی حسد به قدری شدید میشود که حسود را به خودکشی وادار میکند. در مثل است که الاغ مرگ خود را میخواهد تا به صاحبش زیان رسد! نادانی الاغ چنین اقتضا میکند که برای انتقام به زیان قطعی خویش تن دهد تا زیانی مشکوک به صاحبش برسد! بسیار معامله عجیبی است! صد درصد به زیان خود و یک درصد به زیان دیگری! حسود چنین است زیرا رشک چشم وگوشش را بسته است.حسود شعورش را از میان برده و ادراکاتش را آلوده کرده است.
نمیتواند درست فکر کند و تشخیص درست بدهد لذا نقشه هایش در آغاز خودش را میسوزاند وسپس دیگری را.عجیب این جاست که حسود براثراختلال ادراک به چنین وضعیتی خشنود است.چون عقل سالم بر او حکومت نمی کند و این گونه فکر نمونه ای از جنون و دیوانگی است.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف پزشکیان ایران علیرضا زاکانی مناظره انتخاباتی مناظره
سیل قوه قضاییه تهران هواشناسی سوادکوه قتل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی آتش سوزی آلودگی هوا وزارت بهداشت
دولت سیزدهم نهضت ملی مسکن بازنشستگان حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو مسکن قیمت سکه بانک مرکزی ایران خودرو خودرو
تلویزیون سینمای ایران سریال رسانه ملی دفاع مقدس سینما شهید خدمت تئاتر فیلم حج شهید موسیقی
فناوری دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی روسیه آمریکا جنگ غزه غزه فلسطین اوکراین ترکیه لبنان اتحادیه اروپا حزب الله لبنان حماس
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس لیگ برتر خوان کارلوس گاریدو جواد نکونام باشگاه استقلال جام ملت های اروپا لیگ برتر ایران علیرضا بیرانوند
عیسی زارع پور نمایشگاه الکامپ هوش مصنوعی وزیر ارتباطات سامسونگ ایلان ماسک ماه اپل ناسا آیفون
کبد چرب رژیم غذایی دیابت زوال عقل سلامت روده سنگ کلیه مغز ریزش مو