چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
امام حسین علیه السلام و احیای دین
نهضت امام حسین علیه السلام پدیدهای عمیق، چند ماهیتی و چند لایه است چرا كه عوامل متعددی در آن دخالت دارند. برخی علت قیام حضرت را امتناع از بیعت یزید میدانند و بعضی دیگر امر به معروف و نهی از منكر، و عدهای هم دعوت كوفیان و تشكیل حكومت را علهٔالعلل قیام ذكر میكنند و...
در یك نگاه كلی و دقیقتر میتوان تمام انگیزهها و علل و عوامل بر شمرده شده در خصوص قیام امام علیه السلام را در احیای دین خلاصه كرد.
به اعتقاد نویسنده، احیای دین عبارت است از تحریفزدایی و كشف افقهای نوین و حقایق تازه در حوزه معارف دینی همراه با مكتبشناسی اجتهادی و زمانشناسی دقیق كه عامل اساسی در قیام عاشورا محسوب میشود.
نویسنده برای تبیین این امر، ابتدا فلسفه و ضرورت احیاگری در دین در دو قلمرو عقلی و نقلی را طرح كرده آسیبهای ایجابی و سلبی باورهای دینی در عصر امام حسین علیه السلام را بر شمرده و با اشاره به سه عنصر رهبری، خواص و مردم به عنوان عوامل بنیادین احیاء، خصوصیات رهبری امام حسین علیه السلام را تشریح كرده است. وی اصلاح جامعه مسلمین و احیای امر به معروف و نهی از منكر، تشكیل حكومت اسلامی و احیای كتاب و سنت را از مهمترین مؤلفههای احیاگری دینی میداند كه امام حسین علیه السلام بر آن تاكید فراوان داشتهاند.
اهمیت بحث «احیای دین» با توجه به این نكته روشن میشود كه جامعه نوین ما بیش از هر امری، هویت خود را وامدار احیای دین است. دین، باید در «صحنه عمل» تجسم یابد. صرف انتساب به دین، بی آن كه در متن زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان حضور كارساز داشته باشد، كافی نیست وگرنه همان «اسلام شناسنامهای» خواهد بود. به علاوه با گذشت زمان، فقط ظواهر و نمودهایی سطحی از آن باقی میماند و اهداف اصلی و درون مایه حقیقی آن متروك و منزوی یا كمرنگ میشود و در بدترین شرایط، برخی «بدعت» ها جایگزین «سنت» ها میشود و روح دین مسخ گشته، اسكلتی بی جان باقی میماند.
در اینجا رسالت «احیاگری» و «بدعت ستیزی» پیشوایان دینی و عالمان ربانی ایجاب میكند كه در جهت زنده ساختن دوباره شعارها، اهداف و جوهره اصلی دین، قیام و اقدام كنند و بدعتها و بدعتگزاران را بشناسانند تا راه دین، بیابهام و بیغبار، باقی بماند و روندگان این صراط، به حیرت و ضلالت گرفتار نشوند. امامان شیعه علیهالسلام، یكایك، رسالت احیاگری دین را داشتهاند و هر یك از معارف و احكام كه از یاد میرفته یا تحریف میشده است را در چهره راستین و بیتحریفش مینمایاندهاند. حتی درباره امام زمان علیه السلام نیز تعبیر «محیی شریعت» و از بین برنده «بدعت» به كار رفته است و در دعا از خداوند میخواهیم كه به دست آن منجی موعود، آنچه از معالم و نشانههای دین و دینداری به دست ظالمان از میان رفته و مرده است، زنده گردد.
بدیهی است كه با دین زنده و احیا شده میتوان جامعه را زنده كرد. این سنت پس از رحلت حضرت رسول صلوات الله علیه نیز با اصل استمرار ولایت فكری و معنوی ائمه اطهار علیهم السلام ادامه یافت. در عهد زمامداری یزید بدعتها و آفات فكری و دینی به اوج خود رسیده بود و میرفت كه خورشید اسلام نبوی در پشت ابرهای سیاه حاكمیت اموی پنهان گردد كه امام حسین علیه السلام با گفتار و كردار خود به احیای آن قد برافراشت. اصل احیاگری پس از شهادت آن حضرت نیز به عنوان اساسیترین ركن در سنت گفتاری و كرداری اهل بیت علیهم السلام تبلور یافت. و پس از آنان وارثان علوم و رسالت آنان، یعنی عالمان ربانی، وظیفه احیاگری را بر دوش دارند.
به واقعه چند بعدی كربلا از زوایای گوناگون میتوان نگریست و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
نهضت سیدالشهدا علیه السلام به تعبیر استاد شهید مطهری از پدیدههای چند ماهیتی، نهضتی متشابه، ذو وجوه، عمیق، چند بُعدی، چند جانبه و چند لایه است؛ چرا كه عوامل متعددی در آن دخالت دارند و علت تفسیرهای مختلف در مورد این قیام نیز محاذی بودن عناصر دخیل در آن است كه در آن واحد، مقصدها و هدفهای مختلف داشته است.
برخی علت قیام حضرت را امتناع از بیعت با یزید میدانند و بعضی دیگر امر به معروف و نهی از منكر و عدهای هم دعوت كوفیان و تشكیل حكومت را علهٔالعلل قیام ذكر میكنند. مسئولیت اجتماعی حمایت از امت اسلامی و حفظ كیان اسلام، صیانت خلافت از انحرافهای امویان، جلوگیری از ظلم و ستم امویان خاصه بر شیعیان، از بین بردن بدعتها و احیای سنت، جلوگیری از محو نام آلالبیت علیهم السلام، جلوگیری از تاراج بیتالمال مسلمین، عمل به وظیفه شرعی و تكلیف دینی، اتمام حجت و تبلیغ دین و... از دیگر علل و انگیزههایی است كه نویسندگان در مورد این حادثه در كتابهای خود به آنها پرداختهاند.در یك نگاه كلی و دقیقتر، میتوان تمام انگیزهها و علل و عوامل بر شمرده شده در خصوص قیام امام علیه السلام را در «احیای دین» خلاصه كرد.
امام حسین علیه السلام در نامهای به بزرگان بصره از آنها میخواهد كه به كتاب الهی و سنت نبوی بیندیشند و از واقعیتهای جامعه غافل نباشند زیرا سنتها و روشهای پسندیده مرده و از میان رفته و بدعتها و ارزشهای جاهلی زنده و جای آنها را گرفته است.«من شما را به پیروی از كتاب خدا و راه و روش پیامبر فرا میخوانم؛ زیرا هم اكنون سنت پیامبر از میان رفته و بدعتها و احكام ناروا زنده شده است، پس اگر گوش به این پیام فرا دهید و آن را بپذیرید، شما را به راه سعادت رهبری خواهم كرد.» (۱)
همچنین آن حضرت پذیرش دعوت كوفیان را، به جهت هویت احیاگرانه آن میداند و میفرماید:
«ان اهل الكوفهٔ كتبوا الی یسالوننی ان اقدم علیهم لما رجوا من احیاء معالم الحق و اماتهٔ البدع.» (۲)
به تعبیر سید محسن امین:
قیام برای احیای حق و میراندن باطل را وظیفه دینی خود میدانست «ما اهون الموت علی سبیل نیل العز و احیاء الحق. لیس الموت فی سبیل العز الا حیاهٔ خالدهٔ و لیست الحیاهٔ مع الذل الا الموت الذی لاحیاهٔ معه.» (۳)
احیاگر در عرصه احیای دین با دو تشخیص فوقالعاده مهم رو به رو است: تشخیص درد و تشخیص درمان. بنابراین اساس كار احیاگران را میتوان در «درد شناسی» و «درمانگری» خلاصه كرد.
●معنای «دین» و «احیاء»
«دین» در لغت به معنای «جزا» و «مكافات» و نیز «ذلت و عبودیت در برابر خداوند متعال» آمده است.(۴) و اما دین از حیث تعریف اصطلاحی، دارای معانی متعدد و متنوعی میباشد كه به خاطر خارج بودن آن از حوصله نوشتار حاضر از پرداختن به آن خودداری میكنیم. چنین به نظر میرسد كه تعریف دین به «ما جاء به النبی» مناسب باشد؛ به این ترتیب در واقع «دین» را تعریف حدی و رسمی نكردهایم بلكه به پدیدهای واقعی (ما جاء به النبی) اشاره كردهایم و گفتهایم كل اموری كه تحت این عنوان قرار میگیرند، به لحاظ آثار مهم مورد نظر و مشتركشان برای ما مهم و شایان توجهند، لذا جا دارد كه در مورد خواص این پدیده و اجزای آن بحث كنیم. چنین واقعیتی را دین بخوانید یا نخوانید، چندان اهمیتی ندارد، چون این دیگر بحثی لغوی است. «ما جاء به النبی» در واقع همان قرآن (با همه مراتبش) و سنت مفسر آن است.
●مفهوم احیا و فلسفه احیاگری
«احیاء» (زنده كردن) در برابر «اماته» (میراندن) است. حیات كه ریشه آن است به مفهوم پدیده قابل رشد، صاحب ادراك، سازگار با محیط، دارای قدرت و حائز استعدادهای نهفته معنوی و گرایشهای دیگر است و مرگ كه نقیض آن است به معنی پدیده غیر قابل رشد و عاجز از سازگاری با محیط، فاقد قدرت و استعدادهای معنوی است. حیات در فرهنگ قرآن در معانی متعددی چون ملازم بودن با استعداد رشد و نمو، استعداد ادراك حسی، استعداد ادراك عقلانی، زندگی معنوی منطبق با وحی و فطرت الهی، زندگی جاودانه اخروی و... به كار رفته است.
مفهوم اصطلاحی واژه احیا مانند بسیاری از اصطلاحات كلیدی دیگر دستخوش تحریف و سوء تعبیرهای فراوان قرار گرفته است. عدهای آن را معادل «آسیب شناسی» یا «نوسازی دین» و یا «بازسازی فكر دینی» گرفتهاند، چنانكه برخی آن را به مفهوم حرف نو و نوآوری در قلمرو اندیشه دینی قلمداد كردهاند. گروهی نیز آن را تفسیر دین، مطابق با نیازهای زمان و اندیشههای عصر میدانند. طبق این بیان، احیاگر كسی است كه دین را مطابق اندیشه، فرهنگ و نیازهای عصر خود عرضه میكند.
مفهوم انحراف جامعه مسلمین از ارزشها و هنجارهای اسلامی در عصر امام حسین علیه السلام، ابعاد گستردهتری به خود گرفت؛ انحراف جامعه اسلامی و تخطی از هنجارهای اجتماعی اسلام، امام حسین علیهالسلام را بر آن داشت تا علیه این آسیبهای اجتماعی كه طبعا روابط ناسالمی را بر امت اسلامی تحمیل میكرد، قیام كند و اصلاح جامعه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را در قالب شیوههای عملی امر به معروف و نهی از منكر سر لوحه كار خود قرار دهد.ولی این تعریفها هیچ كدام بیانگر ویژگیهای اساسی این اصطلاح نیستند؛ زیرا آسیبشناسی دینی اولا، بحث را به قلمرو آفتشناسی و آفتزدایی در دین منحصر میكند و دیگر این كه به طور ضمنی بر آسیبپذیر بودن پیكره دین صحه میگذارد كه بطلان آن روشن است. «نوسازی»، «تجدید حیات دینی» و «بازسازی فكر دینی» نیز تعبیرهای گویایی نیستند. تاكید بر نوآوری در اندیشه دینی نیز مستلزم این است، كه هر نوع مسلك و تعریف جدید و حتی انحرافی دین (مثل وهابیت) را مصداق رنسانس در تفكر دینی به حساب آوریم. در تلقی سوم [تفسیر مطابق با نیازهای زمان و اندیشههای عصر] نیز عدم جامعیت و ضعف در مانعیت هویداست زیرا هم بر عنصر ضرورت كار شناسانه بودن این حركت تاكید نشده است و هم بسیاری از گرایشها را، كه در جهت تطبیق ناروای دین با زمان بوده است، در برمیگیرد. احیاگری به مفهوم بدعت ستیزی و تحریف زدایی صرف هم نیست؛ زیرا جامع ویژگیهای دیگر نخواهد بود. تعریف جامعتر این اصطلاح عبارت است از تحریف زدایی و كشف افقهای نوین و حقایق تازه در حوزه معارف دینی همراه با مكتبشناسی اجتهادی و زمانشناسی دقیق.پس از تبیین احیاگری به این سؤال میپردازیم كه با وجود خاتمیت و زوال ناپذیری دین اسلام، احیاگری و تجدید حیات در قلمرو آن چه مفهومی دارد؟ البته فلسفه و لزوم احیاگری در ادیان پیشین روشن است؛ زیرا اولا، آن ادیان بر اساس نیازهای مقطعی و متناسب با اوضاع آن روزگار پا به عرصه هدایت نهاده بودند. ثانیا حتی آن بخش از معارف آسمانی آن ادیان، كه ارزش جاودانه ماندن را داشت با گذشت زمان دستخوش تحریف و دگرگونی قرار گرفت. از همین رو، قرآن یكی از هدفهای اصلی بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را تحریف زدایی و تكمیلگری یا به عبارت دیگر احیاگری در شریعتهای پیشین ذكر میكند.(۵) اینك چرا اسلام، كه خاتم ادیان آسمانی و جامع و جاودانی است به احیاگری نیاز دارد؟
پی نوشت ها:
۱- محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، دارالتراث العربی، ج ۵ ص ۳۵۷.
۲- احمد بن داود دینوری، اخبار الطوال، دارالاحیاء الكتاب العربیه، ج ۵ .
۳- سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج ۱، دارالتعارف للمطبوعات، ص ۵۸.
۴- مختار الصحاح، ماده دین .
۵- ر.ك: سوره نمل/ ۷۶ و مائده / ۴۸.
۶- ناصر مكارم شیرازی، القواعد الفقهیه، ج ۱، صص ۷ - ۹.
۷- ر.ك: روم/ ۱۹ و انبیاء/ ۳.
۸- انفال/ ۲۴.
۹- خورشید شهادت، دفتر دوم، ص ۱۳۹.
۱۰- علی دژكام، معرفت دینی، مركز پژوهشهای اسلامی، ص ۹۷.
۱۱- خورشید شهادت، دفتر سوم، صص ۱۹ - ۲۰ .
۱۲- شكرالله خاكرند، علل شكلگیری خوارج، سازمان تبلیغات اسلامی، ص ۵۰.
۱۳- رسول جعفریان، حیات سیاسی فكری امامان شیعه، سازمان تبلیغات اسلامی، ج ۱، ص ۹۴.
۱۴- هدایت الله ستوده، مقدمهای بر آسیبشناسی اجتماعی، انتشارات آوای نور، صص ۳۰ - ۳۱ .
۱۵- همان، ص ۲۰۷.
۱۶- خورشید شهادت، دفتر سوم، صص ۱۲۳ - ۱۴۱.
۱۷- جعفر سبحانی، بحوث فی الملل و النحل، ج ۳، ص ۲۴۱.
۱۸- محمد منصور نژاد، ردپای عقل در كربلا، انتشارات راستی نو، ص ۴۲ - ۴۵.
۱۹- ابی مخنف، وقعهٔ اللطف، تحقیق محمد هادی یوسفی الغروی، موسسه النشر الاسلامی، ص ۷۹.
۲۰- همان، ص ۱۰۷.
۲۱- همان، ص ۱۹۷.
۲۲- سید محسن الامین العاملی، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، ترجمه اداره كل مراكز و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ص ۲۵۲.
۲۳- مجموعه مقالات دومین كنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا، دفتر دوم، موسسه تنظیم و نشر آثار امام ص ۴۴۶ - ۴۵۱.
۲۴- سوره یوسف، آیه ۱۰۸.
۲۵- سوره انفال، آیه ۴۲.
۲۶- ناسخ التواریخ، در احوالات سیدالشهدا علیه السلام ج ۲، ص ۹.
۲۷- همان، ص ۱۵۸.
۲۸- سوره یونس، آیه ۳۵.
۲۹- سوره آلعمران، آیه ۱۵۹.
۳۰- جعفر سبحانی، فروغ ابدیت، ج ۲، ص ۴۵۳.
۳۱- ناسخ التواریخ، ج ۲، ص ۱۲۰.
۳۲- سوره حدید، آیه ۲۵.
۳۳- نهجالبلاغه، ص ۴۲۹، نامه ۵۳، تحقیق صبحی صالح .
۳۴- محمد رضا الحسینی الجلالی، الحسین سماته و سیرته، ص ۱۱۰.
۳۵- قیام عاشورا در كلام و پیام امام خمینی، ص ۳۷.
۳۶- داود مهدوی زادگان، امام خمینی؛ احیاگر معنوی، حضور، ش ۳۴، ص ۱۶۱.
۳۷- پیامها و دستاوردهای نهضت عاشورا، حضور، ش ۱۱، ص ۹۹ - ۱۰.
۳۸- سید هاشم رسولی محلاتی، زندگانی امام حسین علیه السلام، دفتر نشر فرهنگی اسلامی، ص۱۵۲ .
۳۹- محمدتقی مصباح یزدی، آذرخشی دیگر از آسمان كربلا، مؤسسه امام خمینی، ص۱۳۲.
۴۰- محمد دشتی، فرهنگ سخنان امام حسین، نشر مشهور، ص۲۶۹
۴۱- عبدالله جوادی آملی، حماسه و عرفان، نشر اسراء، ص ۲۳۳ - ۲۳
۴۲- بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۲۹.
۴۳- روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۸فروردین۷۶، ص۱۲.
۴۴- تاریخ طبری، ج۴، ص۲۶۶.
۴۵- سبط بن الجوزی، تذكرهٔ الخواص، موسوعهٔ اهل البیت، ص۲۱۷.
۴۶- تاریخ طبری، ج۴، ص۲۸۲.
۴۷- همان، ص۲۹۲.
۴۸- پیامهای عاشورا، صص ۲۲۰ - ۲۲۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست