دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
آموزش گروهی چند مرحله ای بیماران هپاتیت B
![آموزش گروهی چند مرحله ای بیماران هپاتیت B](/web/imgs/16/161/wou931.jpeg)
● مقدمه:
هپاتیت B شایعترین علت بیماری انتهایی کبد در کشور ما محسوب میشود و حدود ۲ درصد از کل جامعه HbsAg مثبت هستند. هپاتیت B به عنوان یک بیماری پر خرج با بروز نسبتا بالا و سطح ناکافی آگاهی جامعه، زمینه نیاز به برنامههای آموزشی را فراهم میکند. در این مطالعه، اثر آموزش گروهی چند مرحلهای بر روی جمعیتی مرکب از بیماران و خانواده آنها بررسی شده است.
● روشها: در این مطالعه تجربی از طرح یک گروه با پیش آزمون و آزمون نهایی استفاده شده است. نمونهها به صورت غیر احتمالی از میان شرکتکنندگان در برنامه آموزش بیماران مبتلا به هپاتیت B انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه خودایفا با توزیع در جمع به انجام رسید. پیشآزمون قبل از اجرای آموزش و پسآزمون در پایان آموزش انجام گردید. در پایان پرسشنامه پس آزمون، سوالات نگرشسنجی نیز قرار داشت. فراوانی نسبی پاسخهای صحیح پیشآزمون و پسآزمون تعیین شد و نمره هر فـرد نیز در آزمون بر اساس مجموع پاسخهای صحیح محاسبه گردید. برای محاسبه ملاک قبولی از شیوه ندلسکی و نظرات گروه تحقیق استفاده شد. برای بررسی تفاوت احتمالی پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون t زوج استفاده شد. در تمام موارد p<۰.۰۵ به عنوان شاخص معنیدار بودن در نظر گرفته شده است.
● یافتهها:
طیف سنی شرکتکنندگان از ۱۱ تا ۵۹ سال متفاوت بود و حدود نیمی از ۸۰ پاسخدهنده در جلسه آموزشی، زن بودند. مقایسه پیشآزمون و پسآزمون حاکی از افزایش معنیدار سطح آگاهی آموزشگیرندگان در زمینه راههای انتقال هپاتیتB، راههای پیشگیری و نحوه برخورد با آن است. در پیش آزمون ۴۵ درصد از شرکتکنندگان نمره قبولی گرفتند در حالی که، در پسآزمون میزان دریافت نمره قبولی به ۶۹ درصد افزایش یافت ۹۰ (P<۰.۰۱) درصد از آموزشگیرندگان عقیده داشتند که آموزش داده شده در بالا بردن دانش آنها در زمینه هپاتیت موثر بوده است و ۸۱ درصد نیز جلسه پرسش و پاسخ را در حل مشکلاتشان موثر یافتند. از طرفی ۵/۹۲ درصد نیز نحوه تدریس شخص سخنران را خوب یا خیلی خوب توصیف کردند. در نهایت ۳۶ درصد نیز عقیده داشتند که سوالاتی در زمینه هپاتیت B در ذهنشان باقی مانده که بدون جواب مانده است. نکته جالب آن که چه قبل از آموزش و چه بعد از آن، حدود ۹۰ درصد متذکر شدند که نیاز به آموزش بیشتر در این زمینه دارند.
● بحث:
تفاوت های معنیدار نتایج سؤالات دانشی به همراه رضایت بالای آموزشگیرندگان، بیانگر اثر فوقالعاده برنامههای آموزشی گروهی چند مرحلهای در ارتقای دانش شرکتکنندگان در زمینه راههای انتقال هپاتیت B، پیشگیری و کنترل آن میباشد. بنابراین، پیشنهاد میگردد از این روش آموزشی برای تدریس مطالب علمی مربوط به بیماریها به دانشجویان علوم پزشکی استفاده شود.
عنوان | فایل | |
---|---|---|
آموزش گروهی چند مرحله ای بیماران هپاتیت B | application/pdf amozeshe gorohi.pdf 161 KB |
دانلود |
پیمان ادیبی
بیتا نیک خلق
امیرهوشنگ محمدعلی زاده
محمدرضا زالی
عباس اسماعیلی
مسعود پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری پزشکیان انتخابات دولت چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی دولت سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم رئیس جمهور سیاست
هواشناسی تهران آتش سوزی آلودگی هوا قتل سازمان هواشناسی شهرداری تهران کنکور سلامت آموزش و پرورش پلیس محیط زیست
قیمت دلار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی قیمت خودرو بازار خودرو بورس دلار ایران خودرو واردات خودرو بازار سرمایه قیمت سکه
عاشورا سینما دفاع مقدس سینمای ایران کتاب سریال امام حسین (ع) تلویزیون رسانه ملی تئاتر فیلم دهه اول محرم
وزارت علوم کنکور ۱۴۰۳ سازمان ملی سنجش فضا آموزش عالی ربات
رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه فرانسه اسرائیل آمریکا ترکیه جو بایدن انگلیس چین
پرسپولیس فوتبال استقلال باشگاه پرسپولیس یورو 2024 لیگ برتر خوان کارلوس گاریدو لیگ برتر ایران علیرضا بیرانوند نقل و انتقالات لیگ برتر تیم ملی اسپانیا تیم ملی آلمان
هوش مصنوعی فناوری اینترنت تبلیغات اینستاگرام آیفون ناسا شیائومی تلفن همراه سامسونگ نوآوری گوگل
تغذیه کودک طب سنتی تب دانگ گرمازدگی افسردگی کاهش وزن پوکی استخوان عشق