چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
پرهیز از منتگذاری
![پرهیز از منتگذاری](/web/imgs/16/96/wr0k51.jpeg)
یکی از ویژگیهای مهم و برجسته مدیران از نگاه اسلام، خدمتگزاری بدون منتگذاری است. منتگذاری یعنی اظهار و ادعای نعمت بخشی، یعنی بازگو کردن احسان و نیکی ای که انجام شده. خداوند متعال در قرآن کریم، اهل ایمان را از منتگذاری بر حذر داشته، میفرماید: یا ایها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی کالذی ینفق ماله رئاء الناس و لایومن بالله و الیوم الاخر؛ای کسانی که ایمان آورده اید، صدقههای خود را با منّت و آزار باطل نکنید، همانند کسی که مالش را برای نشان دادن به مردم انفاق میکند و به خدا و روز رستاخیز ایمان ندارد(بقره/۲۶۴). در روایات نیز، منّتگذاری به شدت تقبیح شده است.
از امیرالمومنین(ع) روایت شده: یا اهل المعروف و الاحسان لاتمنوا باحسانکم فان الاحسان و المعروف یبطله قبح الامتنان؛ ای نیکوکاران و احسان کنندگان، به سبب احسانی که کردهاید منّت نگذارید، زیرا منّت گذاردن احسان و نیکی شما را از بین میبرد(غررالحکم)، نیز فرمودند: هیچ بدی زشت تر از منّت گذاردن نیست(همان). در بیان دیگری فرمودند: کمال و تمامیت نیکوکاری به این است که در آن منّت نباشد(همان). در تربیت توحیدی و فرهنگ ناب اهل بیت(ع) نه تنها منّتگذاری امری مذموم و قبیح است، بلکه به محسنان و منعمان سفارش شده تا سائلان و نیازمندان را باب رحمت الهی بر خود بدانند و از این منظر آنان را ذیحق و ولی نعمت خود بشمارند و خود را مرهون لطف آنان بدانند، زیرا آنان با مراجعه به این افراد سبب شدهاند تا بر احسان و نیکی و مانند آن توفیق یابند.
شرع مقدس اسلام تاکید فراوانی نسبت به احسان و نیکی به دیگران نموده است و این عمل آثار بسیار زیادی در جامعه باقی میگذارد. قویترین عامل برای جذب به سوی هر مکتب و آیین، همانا احسان به انسانهاست به حدی که گفته شده است: الانسان عبید الاحسان، اما احسان و نیکوکاری آن زمان دارای اثرات مثبت است که منتی را در پی نداشته باشد. به رخ کشیدن عملی که انجام شده و احسانی که از ما به فردی رسیده و یا خدمتی که در حق کسی صورت گرفته، موجب تحقیر آن فرد و خجل و شرمنده شدن او میشود و از این رهگذر، او را آزرده خاطر میسازد و موجب اذیت روحیاش میشود. نتیجه عمل خیر و خدمت و احسان ما، با این عمل ناپسند (منتگذاری) از بین میرود و نه تنها به آن پاداشی داده نمی شود، بلکه چون موجب اذیت فرد شده ایم، گرفتار معصیت نیز شده ایم؛ همچنانکه امیرالمومنین(ع) میفرمایند: گناه صدقه دادن منتگذار، بر پاداش او میچربد(غررالحکم).
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی دولت انتخابات ریاست جمهوری
تهران تب دنگی پلیس قتل سلامت شهرداری تهران وزارت بهداشت قوه قضاییه حوادث آموزش و پرورش خانواده سازمان هواشناسی
مسکن قیمت طلا قیمت دلار خودرو قیمت سکه بازار خودرو قیمت خودرو تورم حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم بازار سرمایه بورس
تلویزیون سینما تئاتر بازیگر علیرضا قربانی تخت جمشید سینمای ایران سارا بهرامی کتاب کنسرت رسانه ملی دفاع مقدس
ماهواره کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی روسیه ترکیه فلسطین جنگ غزه جو بایدن آمریکا غزه اسرائیل فرانسه دونالد ترامپ چین
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 سپاهان باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو تیم ملی پرتغال باشگاه استقلال جام ملت های اروپا لیگ برتر لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی اینترنت گوگل نمایشگاه الکامپ سامسونگ ایرانسل عیسی زارع پور نخبگان اپل چشم فیبرنوری
قهوه سرطان کاهش وزن مغز افسردگی بحران آب دیابت ویتامین بارندگی