یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
قوانین تبلیغات شهری تبلیغات محیطی
● ماده ۱) تبلیغات شهری یا محیطی در این دستورالعمل عبارت از کلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری، پارچهای، فلزی، رایانهای، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه است که به منظور معرفی یا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی که برای اطلاع رسانی و اعلان عمومی در سطح شهرها، خیابانها، جادههای شهری و بین شهری، بزرگراهها، فرودگاهها، پایانههای مسافربری، مترو، ایستگاههای اتوبوس، میادین و سایر اماکن عمومی مورد استفاده و بهرهبرداری قرار میگیرد.
● ماده ۲) تبلیغات فرهنگی، مذهبی، ملی و نیز تبلیغ جشنوارههای فرهنگی و هنری که جنبه غیر انتفاعی دارند با تشخیص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از شمول عوارض خارج هستند.
● ماده ۳) کلیه سازمانها و کانونهای آگهی و تبلیغاتی موظفاند علاوه بر رعایت مقررات عمومی مندرج در مواد ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی، در تنظیم، تهیه و اجرای برنامههای تبلیغاتی نکات زیر را رعایت نمایند
۱) تبلیغاتی که مروج فساد و عقاید خرافی یا مخالف ادیان رسمی کشور باشد ممنوع است.
۲) در آگهی یک کالا و یا خدمات خاص نباید تلویحاً و یا تصریحاً کالا و خدمت مشابه دیگری نفی شود.
۳) آگهیهای تبلیغاتی نباید سبب رنجش اشخاصی که از برخی معلولیتها و یا بیماری رنج میبرند شود.
۴) تبلیغ کالاها و خدمات در مراکز مذهبی، علمی و آموزشی ممنوع است.
۵) تبلیغات نباید موجب توهین به ادیان رسمی کشور، آداب، رسوم، قومیتها، لهجهها و گویشهای مختلف شود.
۶) استفاده از صحنههایی نظیر استعمال دخانیات و موارد مشابه دیگر که مضر به سلامت انسان بوده و یا اعتیادآور باشند و به نوعی خواه تصریحاً و یا تلویحاً مصرف آنها را ترویج نماید مجاز نیست.
۷) تبلیغاتی که مروج تخریب محیط زیست انسان، جنگلها، مراتع و منابع طبیعی و زیستگاههای طبیعی جانوران باشد ممنوع است.
۸) تبلیغ نباید القاء وحشت و خشونت کند.
۹) در تبلیغات نمیتوان از نوشتهها و تصاویری استفاده کرد که جانوران را در حال اذیت و آزار نشان دهد.
۱۰) در جریان موارد تبلیغاتی باید کلیه قوانین مربوط به حمایت از حقوقِ مادی و معنوی مؤلفان، مصنفان و هنرمندان و آیین نامههای مربوطه رعایت شود.
۱۱) هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است.
۱۲) پوشش و آرایش شخصیتهای مورد استفاده در آگهی باید متناسب با عرف ملی و مذهبی جامعه باشد.
۱۳) آگهیها نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد.
۱۴) در تبلیغات استفاده از کودکان برای معرفی کالا و خدماتی که انتظار مصرف کالا و یا بهرهمندی از خدمت و یا خرید آن توسط ایشان نمیرود ممنوع است.
۱۵) ترویج زبان بیگانه، غلط نویسی و غلط گویی در تبلیغات مجاز نیست.*
۱۶) چنانچه به هنگام تنظیم آگهیهای تبلیغاتی ضرورت استفاده از خط بیگانه وجود داشته باشد باید اندازه خط زبان فارسی بزرگتر از خط زبان بیگانه باشد.
۱۷) در صورت اقتضای موضوع آگهی، برای استفاده از نقشه و پرچم جمهوری اسلامی در آگهی باید پرچم رسمی و نقشه کامل کشور آورده شود.
۱۸) تبلیغات نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد.
۱۹) تبلیغ کالاها، خدمات و مصنوعات کشورهای بیگانه در صورتی مجاز است که عرضه و فروش آن در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد.
۲۰) تبلیغ بر روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمانهای سفارتخانهها و نمایندگیهای سیاسی دول خارجی ممنوع است.
۲۱) تبلیغ بر روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمانهای اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیر دولتی منوط به کسب اجازه قبلی از صاحبان و مسئولان آنها میباشد.
۲۲) تبلیغ کالاها و فرآوردههایی که طبق تبصره ۴ ماده ۶ قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که اجرای استاندارد را در مورد آنها اجباری اعلام کرده است منوط به داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میباشد. کانون مکلف به اخذ گواهی لازم از سفارش دهنده میباشد.
۲۳) سفارش دهندگان و سازندگان آگهیها باید مستندات لازم، قانع کننده و قانونی برای ادعاها و استدلالهای موضوع آگهی را داشته باشند.
● ماده ۴) کلیه کانونهای آگهی و تبلیغاتی موظفاند برای اجرای طرحهای تبلیغاتی موضوع ماده ۱ این دستورالعمل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل فعالیت خود مجوز اجرای طرح دریافت کنند.
● ماده ۵) مسئولیت محتوای طرح تبلیغاتی و اجرا آن در چهارچوب قوانین موضوعه و مقررات جاری و دستورالعملهای اجرایی تبلیغات با مدیر مسئول کانون میباشد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر به حسن اجرای قوانین و مقررات تبلیغاتی بوده و در صورت احراز تخلف برابر مقررات اعمال مجازات خواهند کرد.
● ماده ۶) کانونهای آگهی و تبلیغاتی موظفند نام کانون آگهی و تبلیغاتی و همچنین شماره پروانهٔ خود را بر روی تابلو نصب کنند.
● ماده ۷) رسیدگی به تخلفات کانونها و مدیران مسئول به شرح ذیل صورت خواهد گرفت:
▪ نوع اول: اخطار کتبی
▪ نوع دوم: احضار و توبیخ
▪ نوع سوم: تعلیق فعالیت مؤسسه حداکثر تا سه ماه
▪ نوع چهارم: برکناری مدیر مسئول
▪ نوع پنجم: تعطیل موقت مؤسسه حداکثر تا شش ماه
▪ نوع ششم: لغو پروانه و تعطیل دائم
▪ تبصره: مجازات نوع پنجم و ششم به پیشنهاد کمیته استان و تصویب کمیته مرکزی اعمال خواهد شد.
● ماده ۸) تکرار تخلف و عدم توجه به اخطار، احضار و توبیخ موجب تعلیق فعالیت مؤسسه و نهایتاً لغو پروانه فعالیت خواهد شد.
▪ تبصره یک: در مواردی که جرم عمومی صورت گرفته باشد علاوه بر اعمال مجازاتهای مذکور، پرونده متخلف جهت رسیدگی به محاکم قضایی ارجاع داده خواهد شد.
▪ تبصره دو: اعمال کلیه مقررات باید در پرونده کانون درج شود.
● ماده ۹) اعمال مجازاتهای مقرر به تشخیص کمیتههای استانی انجام خواهد شد لکن ذینفع میتواند نسبت به اعمال مجازاتهای مذکور به کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی اعتراض نماید.
▪ تبصره: در جلسه کمیته تبلیغات استان که موضوع آن اعمال یکی از مجازاتها در مورد کانون آگهی و تبلیغاتی باشد در صورتیکه در مرکز آن استان انجمن صنفی تبلیغات تشکیل شده باشد نماینده انجمن و اگر تشکیل نشده باشد و آن کانون عضو انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی تهران باشد نماینده آن حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حق رأی شرکت خواهد کرد.
● ماده ۱۰) کانونهای آگهی و تبلیغاتی میتوانند اعتراض خود را نسبت به اعمال مجازاتها از سوی کمیته سازمانهای تبلیغاتی استان حداکثر یک ماه پس از ابلاغ به اداره کل تبلیغات تسلیم و رسید دریافت نمایند. اداره کل تبلیغات موظف است حداکثر ظرف سه ماه نظر نهایی کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور را پس از رسیدگی اعلام نماید.
▪ تبصره: تصمیم کمیته مرکزی قطعی و لازم الاجراست.
● ماده ۱۱) لغو پروانهٔ کانون تبلیغاتی موجب اسقاط حقوقِ دولت و اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر نمیشود و کانون متخلف از این ماده تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
● ماده ۱۲) چنانچه مدیر مسئول کانون تبلیغاتی برکنار شود یا پروانه کانون لغو گردد مجدداً نمیتواند تقاضای تأسیس کانون یا مدیر مسئولی کانون دیگری را بکند مگر پس از انقضای دو سال از تاریخ ابطال آن و با نظر کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی.
● ماده ۱۳) ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها موظف هستند فرم بانکی پرداخت عوارض موضوع تبصره ۳۶ قانون بودجه سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای هر مورد اخذ و ضمیمه پرونده نمایند.
▪ تبصره: دخل و تصرف در عوارض مأخوذه به منزله دخل و تصرف در وجوه دولتی بوده و با متخلف طبق آئین نامه و این دستورالعمل برخورد خواهد شد.
کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور بنا به پیشنهاد اداره کل تبلیغات با توجه به شیوع پدیدهای به نام فروش اقساطی لوازم، کالا، خودرو و سایر محصولات و یا ارایه خدمت از طریق قرعهکشی که در آن از متقاضیان برای شرکت در قرعهکشی درخواست واریز وجه به حساب واگذار کننده کالا یا خدمت میشود و از آنجا که این امر تبدیل به یک معضل اجتماعی فراگیر شده است و عدهای سودجو بدین طریق با اغوای مردم به سودهای کلانی دست پیدا میکنند و از این راه به فرهنگ اقتصادی و تولیدی کشور آسیب میرسانند با استناد به ماده ۱۰ و ۱۷ آئین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی مقررات جدید زیر را وضع و اعلام مینماید: رسانهها، مطبوعات و مؤسسات تنظیم و نشر آگهی و همچنین کلیه سفارش دهندگان و انتشار دهندگان آگهی موظف به رعایت آن هستند.
۱) درج هر نوع آگهی برای فروش کالا یا خدمت از طریق قرعهکشی یا روش دیگر که در آن از متقاضیان برای شرکت در قرعه کشی یا موارد مشابه درخواست واریز وجه به حساب واگذارکننده کالا یا خدمت شود با توجه به اینکه از مصادیق مطالب گمراه کننده است با عنایت به بند (ت) ماده ۱۲ انتشار آن در تمام رسانهها، مطبوعات و یا انتشار از طریق اوراق چاپی و غیره و یا ارسال از طریق پست یا دستگاههای الکترونیکی نظیر نمابر یا اینترنت ممنوع است.
۲) انتشار آگهیهای مربوط به فروش کالا و یا خدمات از طریق قرعه کشی زمانی مجاز است که اولاً: آگهی دهنده، خود تولید کننده آن کالا یا خدمت باشد و یا نمایندگی رسمی و قانونی از تولید کننده داشته باشد. ثانیاً: هیچگونه وجهی از متقاضیان برای شرکت در قرعه کشی دریافت نکند. ثالثاً: بهای کالا یا خدمت و نحوهٔ واگذاری و دفعات اقساط و سایر شرایط دقیقاً در متن آگهی مشخص و روشن شود.
۳) متخلفان از این مقررات برحسب قانون و مقررات تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.
این مصوبه با یک مقدمه و ۳ بند در تاریخ ۱۸/۹/۱۳۸۰ جلسه بیستم به تصویب کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور رسید.
نواب شکاری
www.rasaa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست