پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
آموزش و پرورش در برزیل
● ساختار آموزشی
نظام آموزشی برزیل شامل موسسات دولتی (فدرال، ایالت و شهری) و موسسات خصوصی که از پیش دبستانی، دبستان (مقطع اول) و متوسطه (مقطع دوم) تا مقاطع دانشگاه و کارشناسی ارشد و دکترا تقسیمبندی میشود. آموزش برای سنین ۷ تا ۱۴ سال اجباری است. آموزش ملی در تمامی مقاطع آزاد است. مدارس غیرانتفاعی واجد شرایط دریافت کمک مالی دولتی هستند.
مجلس سال ۱۹۸۸ برزیل، ۲۵ درصد از درآمدهای مالیات خارجی و ایالتی را به آموزش و پرورش اختصاص داد. پیشرفتهای چشمگیری در ساختار آموزشی برزیل در ۲۵ سال گذشته صورت گرفته است. در سال ۱۹۶۴ ده میلیون دانشآموز و دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی حضور داشتند. در سال ۱۹۹۰ این رقم به ۶/۳۷ میلیون دانشآموز و دانشجو بالغ شد که از این تعداد ۹/۳ میلیون در مقطع پیش دبستان، ۲/۲۸ میلیون نفر در مقطع دبستان، ۸/۳ میلیون در مقطع متوسطه و ۷/۱ میلیون نفر در دانشگاه به کسب دانش مشغول بودهاند.
با وجود این پیشرفت، کمتر از ۴۰درصد از جمعیت سنی دبیرستان در مدرسه ثبت نام کردهاند. نظام آموزشی برزیل به شرح زیر به صورت خلاصه ارائه شده است:
▪ آموزش پایه
ـ سن آغاز دوره: ۷ سالگی
ـ سن پایان دوره: ۱۴ سالگی
▪ آموزش ابتدایی
ـ طول دوره: ۸ سال
ـ بین سطوح سنی ۷ تا ۱۴ سال
ـ مدرک اعطایی :CERTIEICADO DE CONCLUSAO DE PRIMEIRO GRAU
▪ آموزش متوسطه
ـ طول دوره: ۳ سال
ـ بین سطوح سنی ۱۵ تا ۱۷ سال
ـ مدرک اعطایی :DIPLOMA DE SEGUNDO GRAU
▪ آموزش فنی
ـ نوع مدرسه: مدرسه فنی متوسطه (هنرستان)
ـ طول دوره: ۴ سال
ـ بین سطوح سنی ۱۵ تا ۱۸ سال
ـ مدرک اعطایی :DIPLOMA DE TECNICO DE NIVEL MEDIO
▪ آموزش پیش دبستانی
آموزش پیش دبستانی مدت زمان ۲ سال طی سنین ۴ تا ۶ سالگی به کودکان ارائه میشود. برنامههای آموزشی از طریق سازمان یا نهادی که اداره و مدیریت مؤسسه را به عهده دارد تعیین میگردد.
ـ اهداف آموزشی
□ فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد جسمی، عاطفی، درک ذهنی و اجتماعی کودک
□ افزایش دانش و تجربه و علاقمند کردن به تحول ماهیت در زندگی پویا
□ اطمینان دادن به تاثیرگذار بودن روابط و عملکرد کودک در همبستگی، آزادی، تعاون و احترام در جامعه
▪ آموزش ابتدایی
آموزش ابتدایی در مدت زمان ۸ سال طی سنین ۷ تا ۱۴ سال ارائه میشود و ۷۰ درصد از معلمان در مناطق شهری و ۴/۲۰درصد از معلمان در مناطق روستایی فعالیت میکنند.
ـ برنامههای آموزشی
□ ارتباطات و بیان(پرتغالی)
□ تعلیمات اجتماعی(تاریخ و جغرافی)
□ علوم (ریاضیات، علوم فیزیکی و بیولوژیکی)
□ تربیت بدنی
□ آموزش هنر
□ بهداشت و آمادگی برای کار
مواد درسی جدید (زندگی اجتماعی و اخلاق) نیز خود بر دروس اخلاق، محیط، بهداشت، اقتصاد و چند نژادی مشتمل میشود. مدت زمان کلاس ارائه دروس بر ۲۰۰ روز کاری بجز مواقع امتحان(حداقل ۸۰۰ ساعت کلاس در سال) مشتمل میشود.
ـ ارتقاء تحصیلی
باتوجه به سن عملکرد دانشآموز، در پایه هفتم علیرغم یک یا دو درس ناتمام اجازه ورود به پایه هشتم صادر میشود.
ـ ارزیابی تحصیلی
با بهرهگیری ار بررسیهای انجام یافته توسط نظام ملی ارزیابی آموزش پایه (SAEB)، میزان کسب فنون خواندن و تعبیر مطالب، حل مساله و بکارگیری مفاهیم ریاضی در مقطع ابتدایی مشخص میشود. جنبههای فرهنگی، روانشناختی، اقتصاد اجتماعی و شیوههای صحیح ارزشیابی نیز در این سیستم مشخص میگردند.
ـ افت تحصیلی
طبق آمار سال ۱۹۹۲، نرخ افت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی بر ۳۳درصد تکرار پایه و ۵درصد ترک تحصیل مشتمل میشود.
▪ آموزش متوسطه
آموزش متوسطه شامل سال تحصیلی ۹ تا ۱۱ با امکان تداوم یک سال بیشتر است. اغلب یک امتحان انتخابی داخلی برای ورود به این چرخه وجود دارد. همچنین دانشآموزان یک دوره ۳ تا ۵ سال را در رشتههای فنی و حرفهای و فنی میگذرانند که به کسب مدارک (CERTIFICADO DE AUXILIAR TECNICO کمک تکنسین) یا(DIPLOMA DE TECNICO DE NIVEL MEDIO تکنسین) منتهی میشود.
ـ اهداف آموزشی
اصلیترین هدف برگزاری دورههای آموزش متوسطه، ارائه آموزش لازم برای پیشبرد ظرفیت و محتوای علمی فرد، آمادگی برای کار و زندگی اجتماعی آگاهانه، ضمن اینکه آموزشهای فنی و حرفهای فرصتی برای تجدید معلومات و تحصیلات بالاتر برای افراد شاغل در بخش بازرگانی پدید میآورد.
ـ برنامههای آموزشی
□ ادبیات پرتغالی و برزیلی
□ تعلیمات اجتماعی(تاریخ و جغرافی)
□ علوم (فیزیک، شیمی و زیستشناسی)
□ زبان خارجی
□ هنر
□ بهداشت
□ تربیت بدنی
▪ انواع مدارس
۱) دبیرستان: با گواهی پایان دوره متوسطه
۲) هنرستان با مدرک دیپلم: حرفهای وفنی
پایه یک = ۲۹۰۰ ساعت با حداقل ۱۲۰۰ ساعت آموزش حرفهای همراه با فنون علمی
پایه دو = ۲۹۰۰ ساعت با حداقل ۱۲۰۰ ساعت آموزش حرفهای همراه با فنون عملی ـ تخصصی
پایه سه = ۲۲۰۰ ساعت با حداقل ۹۰۰ ساعت آموش حرفهای (کمک تکنسین)
▪ ارزیابی تحصیلی
ـ سیستم نمرهدهی
ـ بالاترین نمره: ۱۰
ـ نمره قبولی: ۵
ـ نمره مردودی: ۰
ـ دستاوردهای آموزشی
از جمله مهمترین دستاوردهای آموزشی متوسطه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) پدیده اصلی مشاهده شده در پیشرفت سریع سیستم آموزش متوسطه برزیل طی دهه ۱۹۹۰
۲) افزایش نرخ ثبت نام به ۲ برابر طی سالهای ۱۹۹۰ ـ ۱۹۹۸
۳) افزایش تقاضا برای بازگشایی سیستم آموزش متوسطه و دورههای حرفهای
۴) ارائه خدمات به ۸۵ درصد از جمعیت بین ۱۵ تا ۱۷ سال در سیستم آموزشی
۵) کاهش مشارکت شبکه خصوصی در ثبت نام از دانشآموزان در این سطح آموزشی از ۴۶/۵ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۶/۱۷ درصد در سال ۱۹۹۸
۶) حرفهایتر شدن آموزش متوسطه از دهه ۱۹۸۰
۷) تشکیل دورههای تکنیکی بعد از متوسطه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست