پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
گاردریل های خود بازساز
امروزه برای امنیت در تصادفات به عنوان عامل جذب کننده ضربه در مکان های مستعد تصادف در بزرگراه ها در نظر گرفته می شود. ایالات متحده ، به زودی خداحافظی تلخی را با شبکه های شنی کناره بزرگراه ها (محافظ تصادف) خواهد داشت. با گسترش موانع خود باز ساز در اطراف بزرگراه ها می توان امنیت این مکان ها را بالا برد. این مواد بعد از چند دقیقه به حالت اولیه خود باز می گردند. از این مواد می توان در مکان های مستعد تصادف استفاده کرد، که به سرعت بعد از اولین تصادف خود را برای تصادف بعدی بازسازی می کنند. ماده مورد استفاده نوعی از پولیورتان (polyurethane) می باشد که در یک فرآیند تخصصی، از میزان ترد بودن است، کاسته می شود. این ماده باید از خاصیت پس زدگی و انعکاس (Rebound) زیادی برخوردار نباشد، چرا که این باعث می شود خودروی تصادف کرده به مسیر باز گردد که این خود بسیار خطر ناک می باشد. این مواد می توانند به روش های مختلف ساخته شوند و برای استفاده های مختلف تغییر کنند.
در بسیاری از مواد هر چه سرعت ضربه زیادتر باشد، رفتار تردیت بیشتری از خود نشان می دهند، اما این ماده تحت شکست ترد قرار نمی گیرد و مقدار انرژی جذب شده در شکل فوق الاستیک پولیورتان یکی از کارآیی های یکتای این ماده است. یکی از کاربردهای این ماده در مسابقات ماشین رانی (Nascar) می باشد، جایی که امنیت بسیار زیادی برای دیوارهای جدا کننده پیست لازم است. یک نمونه اولیه توانسته به صورت رودرو و زاویه ۲۰درجه، ضربه ای با سرعت ۱۶۱متربرثانیه را دریافت کند و به حالت اولیه خود برگردد، همچنین می توان از این ماده در تجهیزات نظامی نیز استفاده کرد. بسیاری از پولیورتان ها و پلاستیک ها می توانند بعد از اولین ضربه تا ۹۵ درصد به حالت اولیه باز گردند، ۹۰درصد برای دومین بار و ۸۵درصد برای سومین بار و سرانجام به حدی می رسند که دیگر به حالت اولیه باز نمی گردند که این رفتار مواد در محدوده پلاستیک می باشد.
همچنین حدی وجود دارد که در آن با کشیده شدن ماده می برد. اما پولیورتان های جدید، که توسط ضربه ماشین های Nascar و ماشین های با وزن ۴/۳ تن به تعداد ۱۲ بار تست شدند می توانند باز هم به حالت اولیه خود باز گردند. زمان کمی برای بازگشتن به حالت اولیه نیاز است. برای بازسازی تا ۹۸درصد، ۱۵دقیقه زمان نیز است و برای بازسازی به حالت اصلی ۳۰ دقیقه زمان نیاز است. یکی از مزیت های عملی این مواد در مکان هایی همچون کناره پل ها و موانع ساروجی شنی برای جدا کردن خطوط جاده ها مشخص می گردد، زیرا افراد به دلایلی تمایل دارند که هنگام تصادف به طرف این موانع بروند. فناوری استفاده شده امروزی، از شبکه های شنی یا آبی یا نرده های فولادی می باشد که یکبار مصرف هستند و می بایستی بعد از هر تصادف جایگزین شوند. در ایالت Ohio، حدوداً ۲هفته زمان برای تعمیر موانع لازم است و اگر روزانه ۱۰۰۰۰۰ خودرو عبور کند احتمال اینکه تصادفی دوباره رخ دهد و جان کارگران رابه خطر بیاندازد، وجود دارد.هم اکنون ۲شرکت به ارزیابی و سنجش این ماده می پردازند که تحت نظر Adminuistration the federal highwoy safety می باشند. پیش بینی می شود که محاسبات و ارزیابی ها تا در چند ماه اخیر پایان یابد و این محصول در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه گردد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست