چهارشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۳ / 26 June, 2024
مجله ویستا

رزیدنت اویل همچنان باقی است


رزیدنت اویل همچنان باقی است

نقد و بررسی بازی Resident Evil ۵

کمپانی Capcom، ۱۳ سال پیش با عرضه بازی "رزیدنت اویل" انقلابی در سبک اکشن ماجراجویی ایجاد کرد و ژانری کاملا جدید موسوم به Survival horror (وحشت و فرار از مرگ) به وجود آورد. در سال‌های بعد بر اساس استانداردهایی که شماره اول ایجاد کرده بود، این سری ادامه پیدا کرد. RE۴ نیز توانست در سال ۲۰۰۵، از شماره‌های قبلی جدا و به بازی تبدیل شود که بیشتر بر پایه اکشن بود تا ترس و وحشت. آخرین شماره از این سری قدیمی (RE۵) علاوه بر اینکه جنبه‌های اکشن بازی را تقویت کرده، ویژگی همکاری و کار تیمی را نیز به آن افزوده است. با این حال اگرچه دیگر نمی‌توان RE۵ را در زمره بازی‌های ترسناک قلمداد کرد، اما مهم‌ترین خصوصیت این سبک یعنی اضطراب را به طور کامل حفظ کرده و به کمک مکانیزم‌ همکاری‌های جدید هیجان‌انگیزتر شده است. این بازی در تمام لحظات همواره شما را آماده عکس‌العمل در برابر خطرات نگه می‌دارد.

داستان بازی از این قرار است: ۱۰ سال از نابودی Raccoon City می‌گذرد و عضو سابق گروه استارز آلفا یعنی Chris Redfield یکی از مامورین B.S.A.A است. B.S.AA سازمان شبه نظامی مبارزه با سلاح‌های بیوارگانیک محسوب می‌شود که در سراسر کره‌زمین در جست‌وجو و نابودی تولیدات Umbrella Corporation است. محصولات این شرکت که با از بین رفتن کمپانی داروسازی به دست تروریست‌ها افتاده است. وقتی کریس متوجه می‌شود که یک دلال معروف قصد دارد معامله بزرگی در Kijuju (منطقه‌ای دور افتاده در آفریقا) انجام دهد، برای متوقف کردن او و به دست آوردن اطلاعات درباره پروژه اسرارآمیز Uroboros عازم آن منطقه می‌شود. البته کریس در این عملیات تنها نیست و Sheva Alomar مامور محلی B.S.A.A نیز او را همراهی می‌کند. این دو در برابر روستاییان بی‌شمار آلوده به ویروس -که به هیولاهای ترسناکی تبدیل شده‌اند- قرار دارند.

مکانیزم‌های اصلی نبرد نسبت به RE۴ تغییر چندانی نکرده‌اند: زاویه دوربین کماکان پشت سر کاراکتر قرار دارد و صحنه‌های کوتاه سینمایی در مبارزه‌ها و برخی لحظات دیگر بازی حفظ شده‌اند و شما برای شلیک کردن نباید حرکت کنید.

در این بازی عادت کردن به ساختار حرکت و تیراندازی کند کمی زمان می‌برد و این نوع از اکشن ممکن است برای عده‌ای که تصور دیگری از مبارزه دارند خوشایند نباشد. خوشبختانه این کندی بازی چندان مشکل‌ساز نیست زیرا دشمنان آنقدرها نیز سریع نیستند و هدف قرار دادن آن‌ها در حالت ثابت و با خونسردی بهتر است. با وجود اینکه بازی به طور کامل از کنترلر Xbox ۳۶۰ پشتیبانی می‌کند، اما انتخاب ماوس و کیبرد به مراتب مناسب‌تر است زیرا این ترکیب، کنترل و دقت تیراندازی بهتری را فراهم می‌کند.

صرف‌نظر از اینکه مبارزات در RE۵ چقدر به واقعیت شبیه هستند، اضافه شدن کاراکتر دوم حس متفاوتی در بازی ایجاد می‌کند. به این ترتیب کار تیمی برای از میان برداشتن دشمنان و غول‌های قدرتمند بسیار ضروری است و وجود کسی که هنگام بروز خطرات مراقب شماست به شدت به زنده ماندن شما در طول بازی کمک می‌کند. علاوه بر این همکار جدید، سیستم مدیریت آیتم‌ها نیز در این شماره تغییراتی داشته است. هر کاراکتر می‌تواند حداکثر ۹ آیتم را با خود حمل کند و به محض اینکه لیست لوازم خود را مرتب کردید، با اینترفیس Click and Drag تنها یک دکمه تا استفاده از آیتم مورد نظر فاصله دارید. این قابلیت سطح دسترسی بی‌سابقه‌ای به وجود می‌آورد که به دلیل اینکه بازی زمان انتخاب آیتم‌ها نیز ادامه دارد و قطع نمی‌شود، در هنگام رویارویی با دشمنان نه تنها مفید بلکه ضروری به نظر می‌رسد. البته در بعضی موارد نیز باید آیتم‌هایی را با همکارتان معاوضه کنید و مراقب باشید که همیشه همه موارد لازم را همراه داشته باشید زیرا این نکته در مبارزه با غول‌ها حیاتی است.

هوش مصنوعی Sheva، او را به همراه قابل و توانا تبدیل می‌کند، با این حال به نظر می‌رسد درجه توانایی‌های او بیشتر از هر چیز به سلاح‌های وی بستگی داشته باشد. برای مثال، او در کار کردن با مسلسل بسیار ماهر است، اما هنگامی که از اسلحه کمری استفاده می‌کند بیشتر از اینکه مفید باشد گلوله‌ها را هدر می‌دهد. با وجود این Sheva در محافظت از خودش هیچ مشکلی ندارد و لازم نیست شما مراقب او باشید. درخشش واقعی او زمانی است که توسط فرد دیگری کنترل شود، یعنی در حالت چندنفره. در این حالت که در PC با Games for Windows Live میسر است، اشکالات انگشت‌شمار بازی (مانند مشکلات گیم‌پلی، بخش آیتم‌ها) نیز از همین قسمت شروع می‌شوند.

در مورد گیم‌پلی بازی باید گفت که درون‌مایه آن اضطراب است و همه چیز در جهت تقویت آن قرار گرفته است: از طراحی تاریک بازی گرفته تا حس تنهایی و گیر افتادن و حتی زاویه دوربین. آنچه RE۵ به طرز متفاوتی انجام می‌دهد، القای این درون مایه اضطراب و دلهره از راه‌های دیگر است. به طوری که حتی داشتن یک همکار نیز به القای آن کمک می‌کند زیرا شما مجبورید به حمایت‌های یکدیگر متکی باشید، راه‌هایی برای مدیریت آیتم‌هایتان پیدا کنید و مناطق وسیع‌تری را پوشش دهید. هجوم دشمنان نیز تناوب مناسبی دارد و با اینکه محیط‌های روشن آن‌ها را کمتر ترسناک نشان می‌دهد، اما مبارزه را نیز سخت‌تر می‌کند زیرا تعداد، هوش و قدرت آن‌ها بیشتر می‌شود.

RE۵ یکی از بهترین بازی‌ها در بخش جلوه‌های بصری به شمار می‌رود و تنوع زیاد محیط‌ها در کنار جزئیات فراوان آن‌ها به واقع شگفت‌انگیز است. انیمیشن کریس و شوا به خصوص چهره‌هایشان بسیار خوب از آب در آمده است. صداگذاری آن‌ها نیز عالی است و با حرکات سر و حالات صورتشان همخوانی دارد. موسیقی و افکت‌های صوتی نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

حالت تک‌نفره بازی ۱۲ ساعته تمام می‌شود که به مراتب کوتاه‌تر از شماره‌های قبلی است، اما آیتم‌های مخفی، رکوردهای زمان و امتیاز و چهار درجه سختی و مینی‌گیم‌ها به همراه بخش No-limit -که مختص PC است- و حالت مبارزه رودرروی آنلاین نسخه کنسولی (که باید دانلود شود) در بازی هستند.

Resident Evil ۵ که از هر نظر یکی از بهترین بازی‌های امسال به شمار می‌رود که در ۱۸ سپتامبر برای PC، PS۳ و Xbox۳۶۰ عرضه شده است.