سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

بهترین جایگزین شاتل ها


چندی پیش یكی از شركت های فضایی مستقل آمریكا, به سفارش وزارت دفاع این كشور طرحی را ارائه كرد كه می توانست بهترین گزینه برای جانشینی شاتل ها باشد

این طرح كه سی ای وی نام دارد، بازتاب های بسیاری را به دنبال داشت، اما جدی ترین آنها اظهارنظر رئیس ناسا مایكل گریفین بود كه سی ای وی را بهترین گزینه برای جانشینی شاتل ها عنوان كرده است. البته تاكید گریفین بیشتر بر بازنشسته كردن شاتل ها ست تا استفاده از سی ای وی. وی در مورد ضرورت بازنشسته كردن شاتل ها اینگونه عنوان می كند: «همه ما می دانیم دیر یا زود، شاتل ها یك حادثه دیگر می آفرینند و من می خواهم پیش از اینكه چنین حادثه ای اتفاق افتد، شاتل ها را از رده خارج كنم.»

سی ای وی پروژه ای است كه قرار است علاوه بر حمل خدمه به ایستگاه فضایی، در آینده انسان را به ماه و مریخ هم انتقال دهد. طبق برنامه های زمان بندی شده، سی ای وی اولین پرواز خود را در سال ۲۰۱۴ انجام خواهد داد. اما مشكل اینجاست كه طبق برنامه، شاتل ها در سال ۲۰۱۰ از رده خارج می شوند و اگر ایستگاه بین المللی فضایی «ISS» تا آن زمان تكمیل نشود دیگر هیچ وسیله ای برای انتقال خدمه به ایستگاه بین المللی وجود نخواهد داشت و همین یكی از دلایلی است كه ناسا از پروژه سی ای وی حمایت می كند و خواستار تسریع روند تكمیل آن است. البته برای این كار ناسا باید متحمل هزینه سنگینی شود و به همین خاطر چند جلسه با كمیسیون های مربوط در سنا برگزار كرده تا بودجه موردنیاز خود را از این طریق تامین كند.

وضعیت فعلی شاتل ها

پرواز شاتل ها از سال ۲۰۰۳ كه شاتل كلمبیا هنگام ورود به جو زمین منفجر شد، با تردیدهای بیشماری مواجه شده است. اولین پرواز شاتل ها پس از حادثه كلمبیا برای ماه جاری تنظیم شده بود اما به دلیل ایجاد تغییراتی در تانك سوخت آن به آینده موكول شده است. در شاتل كلمبیا هم به دلیل ایجاد نقص در همین قسمت بود كه شاتل منفجر شد وتمام هفت سرنشین آن ازجمله اولین فضانورد زن هند كشته شدند. اگر نواقص موجود برطرف شوند و سیستم ها و قطعات جدید به موقع نصب شوند، پرتاب شاتل بین ۱۳ تا ۳۱ جولای (اواخر تیر و اوایل مرداد) انجام خواهد گرفت.

دو پرواز اول شاتل ها قرار است برای آزمایش تجهیزات و سیستم های جدید نصب شده روی آنها انجام گیرد اما بااین حال ماموریت آنها رساندن چندمحموله به ایستگاه بین المللی است و همین انتقادهای بسیاری را در پی داشته است چون اگر حادثه ای كه برای كلمبیا اتفاق افتاد در نزدیكی ایستگاه بین المللی اتفاق بیفتد، ضایعه جبران ناپذیری درپی خواهد داشت.

ناسا می گوید برای تكمیل سازه های بیرونی ایستگاه بین المللی ۱۸ پرواز دیگر نیاز است و پس از آن باید ۱۰ پرواز دیگر انجام گیرد تا دستگاه های موردنیاز آزمایش ها به ایستگاه حمل شود، این در حالی است كه ناسا سالانه فقط ۴ بار می تواند شاتل هایش را به فضا پرتاب كند.

به احتمال بسیار زیاد طرح جامع ناسا برای از رده خارج كردن شاتل و جایگزینی آنها با نمونه های مهمتر –كه سی ای وی بهترین گزینه در بین آنها به نظر می رسد- اوایل تابستان به كنگره ارائه خواهد شد.