شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
پیاده روها, ارثیه پدری من است
در چندسال اخیر بحث حضور موتوسیكلتسواران متخلف و افزایش میزان تخلفات آنان همواره به عنوان یكی از مسائل و مشكلات مهم كلانشهر تهران مطرح بوده است. در این شهر موتوسیكلتسواران همواره نظم و امنیت اجتماعی را مختل كرده و قوانین اجتماعی را زیر پا گذارده بطوری كه رفتارهای این عده سبب به وجود آمدن مشكلات فراوانی برای اكثر شهروندان در خیابانها و معابر شده است.
در چند سال گذشته با گسترش تعداد شركتهای داخلی تولید موتوسیكلت، تعداد زیادی از شهروندان و بخصوص جوانان توانستهاند با صرف مبالغ ناچیز موتوسیكلتهایی با تسهیلات ویژه خریداری كنند. این در حالی است كه این عده بیتوجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در سطح شهر حركت میكنند و آسایش و نظم اجتماعی سایر شهروندان را مختل میسازند. از جمله اقدامات خلاف قانون این راكبین موتوسیكلتها میتوان به حركت در خلاف جهت، حركت در پیادهروها، خطوط ویژه اتوبوسرانی، انجام حركات نمایشی در سطح شهر، رانندگی بدون داشتن گواهینامه و... اشاره كرد كه سبب افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی در میان عابران پیاده و موتورسواران شده است.۲۵ درصد از كشتهشدگان تصادفات موتورسواران هستند. براساس آمارهای منتشره از سوی سازمان پزشكی قانونی در شش ماه نخست سال گذشته، ۱۵ هزار و ۴۳۳ نفر در حوادث رانندگی كشته شدند كه در مقایسه با سال ۸۳ این آمار ۳/۶ درصد رشد داشته است.
طبق این آمار ۲۵ درصد از این كشتهشدگان موتوسیكلتسواران بودهاند.به گفته كارشناسان سازمان پزشكی قانونی كشور علت مرگ ۶۴/۸ درصد موتورسواران در حوادث رانندگی ضربه به سر و نداشتن كلاه ایمنی بوده و در ۵۰ درصد از تصادفات موتوسیكلت سواران نقش داشتهاند.بطوری كه سردار «مرتضی طلایی» فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در شهریورماه سال ۸۳ طرح استفاده از كلاه ایمنی توسط راكبین و سرنشینان موتوسیكلتها را اعلام كرد. به گفته طلایی، این طرح اجباری بوده و موتوسیكلتسواران در صورت عدم استفاده از كلاه ایمنی به پرداخت چهارهزار تومان محكوم میشدند.نیروی انتظامی طرح مذكور را به منظور ساماندهی، برقراری نظم و انضباط مطلوب در تردد موتوسیكلتسواران در سطح شهر و كاهش تصادفات مطرح و اجرایی كرد.
طرح استفاده از كلاه ایمنی پس از اجرا مشكلات فراوانی را برای موتوسیكلتسواران به وجود آورد كه از آن جمله میتوان به نبود كلاه ایمنی مناسب و ارزان قیمت اشاره كرد.
به گفته برخی از موتورسواران كلاههای ایمنی موجود در بازار دارای كیفیت مناسب نبوده و با كوچكترین ضربهیی ترك برمیدارد و در صورت افتادن بر زمین میشكند. كلاههای ایمنی استاندارد نیز بسیار گرانقیمت بوده كه برای راكبین موتوسیكلت صرفه اقتصادی ندارد.
به گفته كارشناسان انتظامی بیكیفیت بودن كلاههای ایمنی نباید مانع از این شود كه موتوسیكلتسواران نسبت به رعایت نكات ایمنی خود و سایر سرنشینان بیتوجه باشند.
عدهیی از موتوسیكلتسواران و همچنین كارشناسان انتظامی و ترافیكی بر این باورند كه بهتر است كلاههای ایمنی به همراه موتوسیكلتها و با كیفیت و قیمت مناسب فروخته شود. این در حالی است كه «محسن تهرانی» عضو هیات مدیره صنف تولیدكنندگان موتوسیكلت و دوچرخه به «ایرنا» میگوید: «قانونی مبنی بر فروش اجباری كلاه به هنگام فروش موتوسیكلت و دوچرخه وجود ندارد و در مقابل فروش روزانه ۲۰۰ دستگاه موتوسیكلت در كشور، فقط ۲۰ تا ۴۰ كلاه ایمنی ویژه موتوسیكلتسواران به فروش میرود.»
به گفته وی كلاههای ایمنی تولید داخل دارای مشكلاتی نظیر كمبود میدان دید، عدم تناسب كلاه با فصول سال و كیفیت نازل شیشه است. زیرا در ساخت شیشه كلاههای ایمنی اغلب از مواد بازیافتی استفاده شده و به این مساله كه این شیشه مستقیم با سیستم و جریان تنفس در ارتباط است، توجهی نمیشود.
● طرح ضربتی ساماندهی موتوسیكلتسواران در سال ۸۵
راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اجرای طرح ضربتی ساماندهی موتوسیكلتسواران متخلف در سطح كشور را به عنوان یكی از اولویتهای كاری در سال ۸۵ اعلام كرده است.
سردار «محمد رویانیان» معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ساماندهی موتوسیكلتها را یكی از اهداف مهم راهنمایی و رانندگی در سال ۸۵ دانسته و میگوید: «ساماندهی موتوسیكلتسواران از اوایل سال جاری در قالب طرح استقرار امنیت ترافیكی با هدف برخورد با تخلفات، نداشتن كلاه ایمنی و پلاك در سطح كشور به اجرا در میآید.»
وی با تاكید بر اینكه طرح برخورد با موتوسیكلتسواران متخلف هرگز متوقف نخواهد شد، میافزاید: «سال ۸۵، سال آغاز اجرای طرح ضربتی ساماندهی موتورسواران متخلف در سطح كشور خواهد بود».
رویانیان از بررسی طرح ایجاد خط ویژه مخصوص تردد موتوسیكلتسواران خبر داده و بیان میكند: «در صورتی كه بررسی ظرفیت راهها و معابر برخی از كلانشهرها نظیر تهران، امكان ایجاد این مسیر ویژه را بدهد، طرح مذكور اجرایی خواهد شد.
● موتوسیكلتهایی با ۴ سرنشین!
از جمله مواردی كه همواره موتوسیكلتسواران نسبت به آن بیاعتنا هستند، رعایت ظرفیت سرنشینان است. متاسفانه اكثر موتوسیكلتسواران بخصوص جوانان بیتوجه به قوانین موجود در این زمینه بعضا اقدام به سوار كردن ۳ یا ۴ سرنشین كرده و در سطح شهر حركت میكنند كه این اقدام آنان سبب بروز خطراتی برای كلیه سرنشینان موتوسیكلت میشود.
یكی دیگر از اقدامات ناشایست و خلاف قانون راكبین موتوسیكلت اجرای حركتهای نمایشی به صورت تكچرخ زدن، ویراژدادن در میان خطوط و گرفتن سبقتهای خطرناك از خودروهاست. این عده نه تنها زمینههای بروز خطر را برای خود به وجود میآورند بلكه امكان وقوع حوادث را برای سایر شهروندان افزایش میدهند.
● اخاذی آشكار موتوسیكلتسواراناز خودروها
تا به حال بارها در خیابانها و معابر، موتوسیكلتسوارانی را مشاهده كردهاید كه به هنگام تردد در سطح شهر به یك باره با خودرویی برخورد میكنند. در بعضی از این حوادث برای بسیاری از شاهدان عینی تعجببرانگیز است كه با وجود سرعت كم خودرو راكب موتوسیكلت نقش بر زمین شده و پس از دقایقی با اخذ وجه دستی از راننده خودرو، رضایت خود را اعلام كرده و محل تصادف را ترك میكند.
در چنین مواقعی معمولا این سوال پیش میآید كه آیا این اقدام رانندگان صحیح و قانونی است؟
به گفته عدهیی از شهروندان این اقدام از آنجایی نشات میگیرد كه برخی از موتوسیكلتسواران به منظور اخاذی اقدام به این كار كرده و با برخورد با خودروها از رانندگان آنها وجوهی غیرقانونی طلب كرده و با این كار گذران زندگی میكنند. هرچند این اقدام آنان غیرقانونی است اما نمیتوان سهم رانندگان خودرو را در این زمینه نادیده گرفت. زیرا آنان با این اقدام خود، زمینههای بروز چنین حوادثی را در سطح شهر افزایش میدهند.
این در حالی است كه رانندگان چنین خودروهایی در توجیه اقدام خود میگویند كه به دلیل مشغله كاری ترجیح میدهند، وجه موردنظر را پرداخت كنند تا اینكه مجبور باشند به منظور كشیدن كروكی و تعیین میزان خسارت ساعاتی را وقت صرف كرده و پس از این كار به سازمانهای بیمه مراجعه كنند. بنابراین بیتوجه به اقدام و درخواست غیرقانونی موتوسیكلتسواران، وجه موردنظر را پرداخت میكنند.
● موتوسیكلتهای مسافركش مشكل دیگر شهروندان
یكی دیگر از مواردی كه این روزها شهروندان تهرانی و بخصوص رانندگان خودروها را دچار مشكلات فراوانی ساخته است، حضور موتوسیكلتهای مسافركش است. در چند سال اخیر به دلیل ترافیك سنگین تهران، عدهیی از شهروندان با موتوسیكلتهای مسافركش در سطح شهر تردد میكنند. گفتنی است متاسفانه این شهروندان تنها به جنبه زود رسیدن و عبور از ترافیك خیابانها و معابر تهران اندیشیده و به افزایش احتمال بروز حوادث و تصادفات توجهی نمیكنند زیرا موتوسیكلتهای مسافركش هیچ یك از موارد قانونی نظیر داشتن كلاه ایمنی برای خود و سرنشین، رعایت سرعت مجاز، حركت در بین خطوط و ... را رعایت نكرده و جان خود و سرنشین موتوسیكلت را به مخاطره میاندازند.
با توجه به استفاده گسترده شهروندان از این وسیله در طول یك سال اخیر، وجود یك سازمان و مركزی به منظور ساماندهی این وسیله نقلیه مسافركش ضروری به نظر میرسد. در حالی كه متاسفانه هیچگونه نظارت قانونی بر نحوه عملكرد این افراد وجود ندارد و در برخی از مواقع ماموران راهنمایی و رانندگی آنان را به دلیل تخلفاتی نظیر حركت با موتوسیكلت بدون پلاك، عبور از چراغ قرمز یا ورود به خطوط ویژه اتوبوسرانی جریمه میكنند.
این در حالی است كه با توجه به افزایش آمار تعداد مصدومان و كشتهشدگان حوادث رانندگی كه اكثرا شامل موتوسیكلتسواران میشود، ضرورت نهاد و سازمانی همسو با راهنمایی و رانندگی كه وظیفه نظارت بر عملكرد موتوسیكلتسواران را برعهده داشته باشد، كاملا مشهود است.
فرمهر آریا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست