شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
آینده کتاب و کتاب خوانی
انگار کم کم ماجرای کتاب و کتاب خوانی در کشور دارد سامان می گیرد. نه اینکه فکر کنید منظورم این است که انقلابی رخ داده یا همین دیروز و امروز تصمیم مهمی گرفته شده است، بلکه پس از سالها توصیه و فریاد و گله و بیان دغدغه از سوی رهبر معظم انقلاب و دیگران، چند سالی است درباره کتاب فقط حرف زده نمی شود،کارهایی هم صورت می گیرد.ازجمله این کارها به موارد زیر می توان اشاره کرد:
۱) تغییر جهت یارانه کتاب به نفع خوانندگان تا پولی که بابت یارانه از طریق ارائه کاغذ ارزان در اختیار ناشران قرار می گرفت صرف خرید انبوه کتاب و توزیع آنها بین کتابخانه های سراسر کشور شود تا مراجعان به کتابخانه ها به کتاب های جدید دسترسی پیدا کنند و ناشر هم با فروش شمارگان قابل توجهی از هر کتاب رونقی به کسب و کار خود ببخشد؛
۲) توسعه ساخت و ساز کتاب خانه ها ی عمومی و تخصصی توسط نهاد کتاب خانه های عمومی کشور،شهرداری ها و نهادهای غیر دولتی و استفاده از فناوری های جدید در توسعه اطلاع رسانی؛
۳) توسعه کتابخانه های مدارس به ویژه در نظر گرفتن سالنی بدین منظور در ساخت و سازهای جدید؛
۴) اقدام وزارت ارشاد برای ارزیابی سالانه سرانه مطالعه تا هم به گفت و گوهای بی مبنا درباره سرانه مطالعه پایان دهد و هم میزانی برای ارزیابی نتیجه مجموعه اقدامات نهادهای مختلف درباره کتاب و کتاب خوانی به دست آورد که بتواند میزان فایده و اثر بخشی این فعالیت ها را بسنجد؛
۵) تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سامان دادن به ضوابط نشر تا هم خیال ناشرین را راحت کند و هم انگشت اتهام به سوی وزارت ارشاد را که اعمال سلیقه می کند و دیر پاسخ می دهد و این جور حرف و حدیث ها را برطرف کند و او را در جایگاه رفیع هدایت ،حمایت و نظارت مستقر کند؛
۶) اهتمام رسانه ملی برای معرفی کتاب و تبلیغ و ترغیب به کتاب خوانی؛
۷) توسعه نمایشگاه های کتاب توسط وزارت ارشاد،شهرداری ها، صنوف نشر و دیگران در قالب نمایشگاه های استانی،نمایشگاه های تخصصی،نمایشگاه های دانشگاهی و نمایشگاه های یادیار مهربان برای تجهیز کتابخانه های مدارس؛
۸) اجرای طرح کتاب مترو،کتاب اتوبوس و کتاب قطار؛
۹) رویکرد برخی ناشران به سمت تولید آثار جذاب و مورد قبول مخاطب؛
۱۰) تشکیل کار گروه ساماندهی نشر در دولت.
همه اینها ،اما ،تا مدارس و دانشگاه های ما کلاس های درس را پژوهش محور نکنند و کتابخانه را به عنوان ضلع سوم ارتباط یک سویه و به ندرت دو سویه معلم و دانش آموز و استاد و دانشجو قرار ندهند، رسیدن به مقصد را دشوار می نماید.
علی اکبر اشعری
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست