دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
چرا امام سجاد علیه السلام به مبارزات سیاسی نپرداخت
![چرا امام سجاد علیه السلام به مبارزات سیاسی نپرداخت](/web/imgs/16/152/y97co1.jpeg)
امام سجاد (ع) با شش خلیفه معاصر بود که هیچ یک بااهلبیت (علیهم السلام) مهر نورزیدند. این خلفا عبارتند از:
۱) یزید بن معاویه
۲) عبدالله بن زبیر
۳) معاویهبن یزید
۴) مروان بن حکم
۵) عبدالملک بن مروان
۶) ولیدبن عبدالملک
امام سجاد (ع) پس از شهادت پدر، در ایام اسارت و در شرایط اختناق، امامت را به عهده گرفت. این شرایط سخت تا پایان امامت وی ادامه یافت. مسعودی نوشته است:
"حضرت سجاد (ع) امامت را به صورت مخفی و با تقیه شدید و درزمانی دشوار عهده دار گردید".
در چنین مقطع زمانی، آیا امام (ع) میتوانست دست به مبارزات سیاسی و فعالیتهای گسترده فرهنگی و اجتماعی بزند؟ به نظر میرسد پاسخ منفی است، به دو دلیل:
۱-) جو اختناق و کنترل شدیدی که حکومتها پس از شهادت امام حسین(ع) به وجود آورده بودند ، این اختناق سبب شد مبارزات سیاسی یا مسلحانه نتیجهای جز هدر رفتن نیروها نداشته باشد. چنان که مبارزات زمان آن حضرت تماما به شکست انجامید. برای درک این وضعیت اسفبار، توجه به دو روایت زیر سودمند است:
الف) «سهل بن شعیب»، یکی از بزرگان مصر، میگوید: روزی به حضور علی بن الحسین (ع) رسیدم و گفتم: حال شماچگونه است؟
فرمود: فکر نمیکردم شخصیت بزرگی از مصر مثل شما نداند که حال ما چگونه است؟ اینک اگر وضع ما را نمیدانی، برایت توضیحمیدهم:
وضع ما، در میان قوم خود، مانند وضع بنیاسرائیل در میان فرعونیان است که پسرانشان را میکشتند و دخترانشان را زنده نگهمیداشتند. امروز وضع ما چنان دشوار است که مردم با ناسزاگویی به بزرگ و سالار ما بر فراز منبرها، به دشمنان ما تقرب میجویند.»
ب) زراره بن اوفی میگوید: دخلت علی علی ابن الحسین (ع) فقال: یا زراره الناس فیزماننا علی ست طبقات: اسد و ذئب و ثعلب و کلب و خنزیر و شاة.
فاما الاسد فملوک الدنیا یحب کل واحد منهم ان یغلب و لا یغلب
واما الذئب فتجارکم یذمو (ن) اذا اشتروا و یمدحو (ن) اذا باعوا
و اما الثعلب فهولأ الذین یاکلون بادیانهم و لایکون فیقلوبهم ما یصفون بالسنتهم
و اما الکلب یهر علی الناس بلسانه و یکرمه الناس من شر لسانه
و اما الخنزیر فهولأ المخنثون و أشباههم لایدعون الی فاحشه الا أجابوا
و اما الشاة بین أسد وذئب و ثعلب و کلب و خنزیر.»
حضرت در این روایت، حاکمان را به شیران درنده و مسلمانان رابه گوسفندان اسیر در چنگ درندگان، تشبیه کرده است.
۲) شرایط نا سالم فرهنگی آن روزگار، بر اثر فعالیتهای ناسالم حکومتهای وقت و انگیزههای مختلفی که در آن زمان وجود داشت مردم به طرف بیبند و باری سوق داده شدند و با چنین مردمی هرگز نمیشد کارهای بنیادی انجام داد مگر این که تحولی معنوی در آنان به وجود آید. در این موقعیت، تمام تلاش حضرت سجاد (ع) این بود که شعله معنویت را روشن نگه دارد و این جز از راه دعاها و نیایشها و تذکارهای مقطعی ممکن نبود که حضرت به خوبی از عهده آن برآمد.
در مورد رواج فرهنگ غلط بیبند و باری و فحشا در آن عصر، یکی از محققان مینویسد: «در مدینه مجالس غنا و رقص برپا میشد و چه بسا زنان و مردان با یکدیگر بودند و هیچ پردهای نیز در میان نبود.
(الشعر و الغنا فی المدینه و مکه، ص ۲۵۰)... عایشه دختر طلحه مجالس مختلط از مردان و زنان برپا میکرد و در آن مجالس با فخر و مباهات آواز میخواند.
(الاغانی، ج ۱۰، ص ۵۷) ... مدینه پر از زنان آوازهخوان شده بود و آنها نقش فعالی در آموزش غنا به دختران و پسران و گسترش آوازهخوانی و اشاعه بیبند و باری و فساد داشتند....»
در تاریخ الادب العربی، ج ۲، ص ۳۴۷ چنین آمده است: «گویی این دو شهر بزرگ حجاز (مکه و مدینه) را برای خنیاگران ساخته بودند، تا آنجا که نه تنها مردمان عادی، بلکه فقیهان و زاهدان نیز به مجالس آنان میشتافتند.»
در این موقعیت، امام سجاد (ع) برای تبیین معارف اسلام وبرپاداشتن شجره اسلام و زنده نگه داشتن مشعل معنویت، از سلاحدعا استفاده کرد و بذر معنویت پاشید تا در موقعیت مناسب ثمر دهد.
یکی از نویسندگان معاصر در باره صحیفه سجادیه که در بردارندهدعاهای امام (ع) است. مینویسد: «... صحیفه سجادیه اساس اندیشه انقلابی را تشکیل داده وامت اسلامی نیز نیاز به تکیه گاهی کامل و انقلابی داشته است.
نیاز امت در آن هنگام، سخن و یا اشعار کینه برانگیز و عواطفلحظهای و زود گذر نبود، بلکه به یک نظریه کامل و انقلابی نیازداشته است. امام زین العابدین (ع) این نظریه را تنها درصحیفه سجادیه که چکیده اصول تربیتی امام (ع) است. تبییننکرده، بلکه خود امام زبور ناطق بوده است.»
این نویسنده در مورد تاثیر صحیفه سجادیه در هدایت انقلابیانو حرکتهای اسلامی مینویسد: «من گمان نمیکنم که پس از قرآن کتابی همچون صحیفه سجادیهباشد که این گونه قلب محرومان را تسلی بخشد و خون انقلاب را دررگهای مستضعفان به جوش آورد و دلهای مجاهدان را به درخشش خودروشن کند و هدایتگر انقلابیون در راه مبارزه باشد...»
عنوان صحیفه، "دعا و نیایش" است ، اما از موضوعات مبارزاتی و سیاسی تهی نیست. موارد زیر بر درستی این سخن گواهی میدهد:
۱) دعای چهل و هشتم صحیفه:
حضرت در این دعا به صراحت از مسایل زیر که جنبه سیاسی دارد یاد میکند:
الف) مقام خلافت مخصوص خلفا و اصفیای الهی است.
ب) مقام خلافت مورد یورش و غصب قرار گرفته است.
ج) احکام خدا تبدیل گشته و کتاب خدا مورد غفلت قرار گرفتهاست.
د) واجبات الهی تحریف شده است.
ه) سنت پیامبر (ص) متروک گشته است.
متن دعا چنین است: «...اللهم ان هذا المقام لخلفائک و اصفیائک و مواضع امنائک فی الدرجه الرفیعه التی خصصتهم بها قد ابتزوها و انتالمقدر لذلک لایغالب امرک و لا یجاوز المحتوم من تدبیرک کیف شئت و انی شئت و لما انت اعلم به غیر متهم علی خلقک و لا لارادتک حتیعاد صفوتک و خلفاوک مغلوبین مقهورین مبتزین یرون حکمک مبدلا وکتابک منبوذا و فرائضک محرفه عن جهات اشراعک و سنن نبیک متروکه اللهم العن اعدأهم من الاولین و الاخرین و من رضی بفعالهم واشیاعهم و اتباعهم اللهم صل علی محمد و آل محمد انک حمید مجیدکصلواتک و برکاتک و تحیاتک علی اصفیائک ابراهیم و آل ابراهیم وعجل الفرج و الروح و النصره و التمکین و التاییدلهم...»
۲) دعای چهل و هفتم:
درزمانی که اهلبیت (علیهم السلام) در فشار به سر میبردند و امیرمومنان (ع) بر فراز منبرها لعن میشد، حضرت در دعای چهلو هفتم (دعای روز عرفه) به مسایل مهم زیر اشاره میکند:
الف) مقام امارت و رهبری از آن اهلبیت (علیهم السلام) است
ب) ائمه (علیهم السلام) از هر پلیدی پیراسته و شایستهوساطتبین خالق و خلقاند.
ج) دین به وسیله امام منصوب از سوی خداوند تقویت میشود.
د) خدا اطاعت از ائمه را واجب ساخته است.
فرازی از دعای عرفه آن حضرت چنین است: «رب صل علی أطائب اهل بیته الذین اخترتهم لامرک و جعلتهم خزنه علمک و حفظه دینک و خلفائک فیارضک و حججک علی عبادک و طهرتهم من الرجس و الدنس تطهیرا بارادتک و جعلتهم الوسیله الیک و المسلک الی خبتک...»
«... اللهم انک ایدت دینک فی کل اوان بامام اقمته علمالعبادک و منارا فی بلادک بعد ان وصلت حبله بحبلک و جعلتهالذریعه الی رضوانک و افترضت طاعته و حذرت معصیته و امرت بامتثال اوامره... و اته من لدنک سلطانا نصیرا و افتح له فتحا یسیرا....»
۳) دعای چهاردهم:
این دعا سراسر شِکوِه از ستمگران است که در نظر آن حضرت مصداقیجز حکام وقت ندارد.
۴) دعای بیستم: (دعای مکارم الاخلاق)
حضرت در این دعا از خداوند میخواهد او را از سلطه ستمگراننجات بخشد و پیروزش سازد: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و اجعلنی یدا علی من ظلمنی ولسانا علی من خاصمنی و ظفرا بمن عاندنی وهب لی مکرا علی منکایدنی و قدره علی من اضطهدنی...»
۵) دعای چهل و نهم:
حضرت در این دعا از فراوانی دشمنانش و از برنامههای حساب شده آنان جهت آزار و حتی قتل امام به خدا شکوه میکند: «فکم من عدو انتضی علی سیف عداوته و شحذلی ظبه مدیته وارهف لی شباحده و دافلی قواتل سمومه و سدد نحوی صوائب سهامه ولم تنم عنی عین حراسته و اضمر ان یسومنی المکروه و یجر عنیزعاق مرارته فنظرت یا الهی....»
بارخدایا! چه بسا دشمنی که شمشیر عداوت آخت و بر من تاخت وبرای کشتن من خنجر خویش تیز کرد و با دم برنده آن آهنگ جان مننمود و زهر کشنده به آب من بیامیخت و خدنگ جان شکار خویش درکمان نهاد و مرا نشانه گرفت و چون پاسبانان همواره بیدار،دیده از من برنمیگرفت و در دل داشت که مرا گزندی سخت رساند وشرنگ کینه خویش به کامم ریزد ، آنگاه ای خداوند من! دیدی که....»
غلامحسین اعرابی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست