پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

بازیگر ایبسنی


میرطاهر مظلومی در جشنواره امسال دو کار را پشت سر گذاشت یکی نمایش «رسم سهلم» از نوشته‌های هنریک ایبسن بود و دیگری هم هداگابلر که از آثار دیگر این غول ادبی اسکاندیناوی به شمار …

میرطاهر مظلومی در جشنواره امسال دو کار را پشت سر گذاشت یکی نمایش «رسم سهلم» از نوشته‌های هنریک ایبسن بود و دیگری هم هداگابلر که از آثار دیگر این غول ادبی اسکاندیناوی به شمار می‌رود. ایبسن کلاسیک، کلاسیک است اما دیالوگ‌هایش تا مغز استخوان نفوذ می‌کند. تماشاگر را ساکت بر صندلی می‌نشاند و او را وادار به فکر کردن می‌نماید. از سوی دیگر کاراکتر، متن، دیالوگ و در کل فضای آثار ایبسن برای اغلب بازیگران جذاب است. میرطاهر مظلومی در حالی در این دو درام از ایبسن بازی داشت که خود بازی او با چنین فضایی متناسب است. از جمله بازیگرانی است که شیوه کاری‌اش با «طنز موقعیت» متناسب است و اغلب طنزهای ایبسن هم «طنز موقعیت» به شمار می‌روند. از سوی دیگر کار با کارگردان‌های متفاوت آثار ایبسن هم از جای خود قابل بحث است. درام رسم سهلم را محمود رضا رحیمی بر روی صحنه آورد و هداگابلر نیز کاری مشترک از شایان افکاری و فرزاد استوار زاده بود.