چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

دکتر صفوی اسلام دین گریه و زاری شده است


دکتر صفوی اسلام دین گریه و زاری شده است

ما و وهابی ها هستیم که دین را خشک و خشن و خدا را خدایی جبار و قهار معرفی می کنیم و مخالف هرگونه زیبایی هستیم و از حزن و غم استفاده می کنیم و این به خاطر نوع نگاه غلط مداحان و واعظان ماست و مدیریت فرهنگی و سازمان تبلیغات ما هم نتوانسته اند درباره مسئله این کاری کنند

ما و وهابی ها هستیم که دین را خشک و خشن و خدا را خدایی جبار و قهار معرفی می کنیم و مخالف هرگونه زیبایی هستیم و از حزن و غم استفاده می کنیم.

و این به خاطر نوع نگاه غلط مداحان و واعظان ماست و مدیریت فرهنگی و سازمان تبلیغات ما هم نتوانسته اند درباره مسئله این کاری کنند.

دکتر سید سلمان صفوی در گفتگو با سرویس فرهنگی « فردا »، با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه فرهنگ شادی در اسلام، بحث معرفتی است، درباره آسیب شناسی شادی در اسلام، گفت: بسیاری از وعاظ و مداحان شناخت غلطی از شادی در اسلام را در جامعه ترویج کرده اند. از دید آنها شادی امری حرام یا مکروه است. با این دیدگاه اسلام دین افسردگی و غم و گریه و زاری شده است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه شادی از محیط های دینی بیرون رفته است، افزود: وعاظ و مداحان ما تا بحث از شادی می شود، آن را به شادی های معنوی ارجاع می دهند.

این ها درک صحیحی نسبت به شادی ندارند. این خلط مبحث در دین است. این انحراف از دین است.اگر تعزیه است، گریه و زاری است. اگر مولودی است، گریه وزاری است. مبعث پیامبر است، گریه و زاری است. میلاد امام زمان (عج) است گریه و زاری است.

دکتر صفوی با بیان اینکه اسلام دینی در مراتب مختلف است و انسانها نیز در مراتب مختلف قرار دارند، بیان کرد: ما در میان مسلمین که اقرار به لسان کرده اند با اصناف مختلف مؤمنین، متقین، ابرار، صالحین و... رو به رو هستیم. احوالات این ها متفاوت است. اسلام آمده تا دست اکثریت را بگیرد.

وی افزود: ما در اسلام حوزه مباحات داریم که بخش عظیمی از زندگی آدمی را در عالم ناسوت در بر می گیرد. در این حوزه از شادی ها و لذایذ دنیوی بحث می کنیم که اسلام آن را تأیید کرده است. آنچه دین تأیید نمی کند لذایذ و شادی های حر ام است و حوزه محرمات هم معین است.

دکتر صفوی با اشاره به اینکه اسلام فقط برای اولیاالله نیست٬ گفت: مخاطب ما در دین عرفا و سالکان و صوفیان نیستند این ها یک تعداد کمی بودند. اسلام همه را به فراخور حالشان مخاطب قرار می دهد و شادی لذات مجازی را نه تنها تأیید بلکه ترویج می کند.

اما مداحان و وعاظ ما این را انکار می کنند. رسانه ها و دستگاه های حکومتی هم این شادی را انکار می کنند.

وی با اشاره به اینکه حدیث است که اگر مسلمانی را خنداندی، این عبادت است یا اینکه حدیث است از پیامبر که من از این دنیا سه چیز را دوست دارم، نماز، زن و عطر٬ ادامه داد: بسیار خوب است که انسان غرق در شادی و لذایذ معنوی و باطنی باشد، اما همه نمی توانند به آن برسند.

تاکسی با عشق مجازی آشنا نباشد، به عشق حقیقی راه نخواهد برد. اگر کسی با لذایذ سالم دنیوی آشنا نشده باشد و طعم شادی را نچشیده باشد، اصلاً متوجه ساحت شادی نمی شود چه برسد به اینکه از شادی مجازی به شادی حقیقی برسد.

دکتر سید سلمان صفوی با بیان اینکه با اسلام خوف و ترس و گریه و زاری نمی شود جوانان را جذب کرد، گفت: متأسفانه خدای قهار و جبار غلبه در خداشناسی ما دارد و این خدا را با این صفات جوان ها معرفی کرده اند در حالی که خدا حبیب ماست٬ رفیق و انیس ماست٬ خدا زیباست. خدا می گوید اگر می دانستید چقدر شما را دوست دارم، روح از کلبدتان پرواز می کرد.

وی افزود: اسلام عاشقانه و اسلام رحمت را رها کرده اید و اسلام خوف و ترس و جهنم را معرفی می کنید. با این اسلام نمی توانید جوانان را جذب کنید. همچنان که نتوانسته اید و شکست خورده اید. جوان نیاز به شادی و تحرک و بهره برداری از لذایذ مباح دنیوی دارد.

دکتر صفوی با اشاره به اینکه مسجد فقط جای ذکر و دعا و نماز نیست. مسجد در زمان پیامبر جای همه چیز بود، ادامه داد: اگر مسجد جایی است که افراد باید در آن با اسلام آشنا شوند و یک نفس سالم پیدا کنند، در میلادهای ائمه هم باید برنامه های ویژه در مساجد برگزار شود. میلاد امام باید شادی آفرین باشد.

برای جوانی که فیلم های غربی و موسیقی های غربی و دیسکوها را می بیند این شادی ها پاسخگو نیست.

وی همچنین افزود: خانمی که می آید و می گوید عزاداری ها در اسلام شادی و بهجت می آورد، این نوع شادی برای اولیاالله است. ما باید بدانیم جوان امروز چه چیز لازم دارد.

میلادهای ائمه باید بهترین خواننده ها با بهترین دستگاه های شادی بخوانند و بنوازند تا جوان شادیش را در این مساجد و مکان های مذهبی اغنا و ارضا کند، نه در پارتی های شبانه که در پارکینگ ها برگزار می شود و در کنارش به الکل و مواد مخدر و هزار زشتی دیگر روی می آورد.

دکتر سلمان صفوی با بیان اینکه در اسلام لذایذ جنسی نه تنها منع نشده بلکه ترویج هم شده است، گفت: لذایذ جنسی درقسم مباحات نیست بلکه از مستحبات است. لذایذ و شادی های مجازی در اسلام ترویج شده است، نمونه ی خوبش ازدواج است.

نیاز جنسی یک نیاز واقعی جوان است که اگر در بستر سالم و روابط سالم آن را ارضا نکند، به حرام می افتد. این دولت که داد عدالت می زند٬ برای دختران و پسران جوان که به خاطر گرانی نمی توانند ازدواج کنند چه کار کرده است؟