چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
تمرین هوش اجتماعی در روابط اجتماعی
داشتن هوش اجتماعی همیشه ذاتی نیست و به شیوههای تربیتی اعمالشده بر ما مربوط است، کسب این هوش با تمرین آسان خواهد شد. بنابراین با نکات ساده میتوان به تقویت این هوش نایل شد.
به دنبال نکات مثبت باشید: به دنبال نکات مثبت در دوستان، همکاران و اطرافیانتان باشید. این مساله بخصوص زمانی اهمیت پیدا میکند که با طرف مقابلتان موافق نیستید. سعی کنید به هر شخصی به عنوان یک فرد منحصر به فرد احترام بگذارید.
هر کس دوست دارد به خاطر شایستگیها و کمالاتش شناخته شود وهر کس مطمئنا شایستگیهای خوبی دارد! عکس این مساله انتقادکردن، محکومکردن یا شکایتکردن است.
تا جایی که ممکن است از جر و بحث دوری کنید: این جمله نه به این معناست که از بحثهای اساسی که بیانکننده نظرات و عقاید شماست بپرهیزید، بلکه منظور این است که باید از موقعیتهایی که هرکدام از شما سعی دارد تا دیدگاه خودتان را صحیحترین دیدگاه جلوه دهید ـ در حالی که میگویید نظر و دیدگاه دیگران اشتباه است ـ دوری کنید.
نظرات دیگران را هم ببینید: به اهداف، ایدهها و خواستههای (البته صحیح) دیگران نیز اهمیت دهید و از آنها حمایت کنید. پیرویکردن از این قانون ممکن است سخت به نظر برسد، مخصوصا اگر شما با آن چیزی که آنها میگویند کاملا مخالف باشید.
اشتباهاتتان را بپذیرید: هیچ چیز آزاردهندهتر از این نیست که کسی اشتباهی را مرتکب شود ولی قبول نکند که اشتباه کرده است. قبولنکردن اشتباهات و رد آنان نشان میدهد که شما خودخواه و متکبر هستید، کمبود اعتماد به نفس دارید و به عبارتی دقیقتر با خودتان و دیگران صادق نیستید.
قدرشناسی و تعریف و تمجید را از یاد نبرید: هیچ چیز به اندازه شنیدن گاه و بیگاه تعریف و تمجید، انسان را مستعد و سزاوار تعریف و تمجید نمیکند، در صورتی که به فردی بگویید تو انسان دوستداشتنی و دلپذیری هستی، بیشک چنین خواهد شد.
برای آنکه دیگران شما را دوست داشته باشند، تنها یک مهارت کافی است و آن، مهارت تعریفکردن از رفتارهای خوب دیگران است. قدرشناسی برای همه افراد نوع بشر مهم و فراموشنشدنی است. همه انسانها دوست دارند مورد تمجید قرار گیرند، زیرا شنیدن چنین جملاتی همیشه دلپذیر و شادیافزاست. برخی ویژگیهای اشخاص مستحق تمجید عبارتند از: خرد، سخاوت، درایت، تدبر، هوش، اندیشمندانهبودن اعمال، فراست، مهربانی، عزتنفس و... معمولا مهمترین قوانین تعریف و تمجید عبارتند از:
ـ پرگو، اغراقگو و مبالغهآمیز نباشید. تعریف و تمجید را مختصر بهکار ببرید.
ـ برای تعریف و تمجید منتظر یک اتفاق فوقالعاده نباشید و این کار را بلافاصله انجام دهید.
ـ وقتی از کارهای طرف مقابل شاد و خوشحال میشوید، این رفتار را صادقانه بروز دهید.
ـ از عبارتهای صددرصد مثبت استفاده کنید.
ـ طوری تعریف و تمجید کنید که شنونده احساس احترام و ارزشمندی پیدا کند.
ـ درباره افرادی که از آنها شناخت قبلی ندارید، ابتدا به دقت به حرفشان گوش داده و سپس فرصتی بهدست آورید تا از وی تمجید کنید.
از تعریف و تمجیدهای افراطی پرهیز کنید چرا که شیرینی آن دل انسان را میزند. تمجیدهای افراطی نهتنها بر محبوبیت طرف مقابل نمیافزاید، بلکه یکی از آفات اساسی ارتباط موثر به حساب میآید. مطمئن باشید اگر در پشت کلام شما احساسی ریاکارانه پنهان باشد، زبان بدنتان آن احساس را آشکار میکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست