یکشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 9 June, 2024
جای خالی مطالعات فرهنگی در نقد فیلم
نقد فیلم به عنوان یکی از شاخه های مهم و اثر گذار نقد هنری بی تاثیر از مکاتب و رویکردهای انتقادی نیست و فیلم را به مثابه یک متن هنری می توان از منظر این نحله های متفاوت ، تاویل کرد. امروزه مطالعات فرهنگی ، هم به عنوان یک رشته دانشگاهی و هم یک پارادایم غالب در علوم انسانی در کانون توجه اهالی فرهنگ و هنر جهان قرار گرفته است و هر روز دامنه و نفوذ خود را در ساحت دانش و آگاهی ، گسترده تر می کند . فیلم و نقد و تحلیل آن از منظر مطالعات فرهنگی امروزه در علوم اجتماعی و مطالعات سینمایی جایگاه رفیع تری یافته و علاقمندان بیشتری را به خود جذب می کند .
از بنیامین و آدرنو و دلوز و لیوتار و بودریار که بگذریم امروز فیلسوفی مثل اسلاوی ژیژک درباره مطالعات فرهنگی سینما ، مباحث و ایده های جذابی را مطرح کرده و در بستر این رویکرد ، فیلم و سینما تا جایگاه یک ابژه فلسفی پیش رفته است. در مطالعات فرهنگی سینما ، لایه ها و سطوحی از یک فیلم و متن بصری تاویل و نشانه شناسی می شود که در مکاتب متداول نقد نویسی به سادگی از کنار آن عبور می شود .مطالعات فرهنگی با بهره گیری از دانش و علومی مثل جامعه شناسی ، روانکاوی ، نشانه شناسی ، نقد ادبی و حتی تجربه های زیسته و روزمره زندگی، فیلم را در مرکز نقادی خود قرار می دهد و نگاه همه جانبه ای به اثر سینمایی دارد . اما در ادبیات سینمایی ایران و حوزه نقد فیلم مطالعات فرهنگی بسیار غریب است و البته کلیت این رشته در جامعه علمی ما ناآشناست و حتی گاه موجودیت ان در دانشکده های علوم اجتماعی و انسانی به رسمیت شناخته نمی شود. شاید بخشی از این مساله علاوه بر دلایل تاریخی و سیاسی به خاستگاه هویتی و ماهیتی مطالعات فرهنگی برمی گردد که سویه روشنفکرانه و انتقادیش با دیسیپلین نظام آموزشی و ساختار دانشگاهی در تضاد است و تسلیم کلیشه ها و برنامه های درسی آکادمیک نمی شود و خود را به هیچ نظم از پیش تعیین شده ای متعهد نمی داند .
اما دلیل دیگری که موجب شده تا مطالعات فرهنگی نقد فیلم در ایران مهجور بماند زبان پیچیده و فلسفی این دانش است که درک آن نه فقط برای مخاطبان عام که برای اهل قلم و نویسندگان سینمایی هم دشوار است . در مطالعات فرهنگی فیلم نه فقط در محتوایی درونی و ساختار دراماتیکش بلکه در نسبت با عناصر فرامتنی و جامعه شناختی سینما نیز مورد توجه قرار می گیرد . در مطالعات فرهنگی نه فقط فیلم به عنوان ابژه شناخت بلکه حاشیه های آن و نسبت مخاطب با فیلم و به طور کلی سوژه های برساخته فیلم نیز واکاوی می شود . حاشیه هایی که نه واقعیت پیش پا افتاده که گاهی در مقام "حاد واقعیت" فربه تر از متن اصلی می شود و در تاویل آن تاثیر می گذارد . مطالعات فرهنگی نگاه ما را متوجه عناصر و مفاهیمی از فیلم می کند که کمتر به آن توجه شده است . جای خالی مطالعات فرهنگی در نقد فیلم در ایران به شدت احساس می شود و سینمای ایران به ویژه در شرایط امروز به این دانش روشنگرانه و رهایی بخش محتاج است
توسط سیدرضاصائمی
http://ssaemi.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای نگهبان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 ریاست جمهوری دولت سیزدهم دولت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی افغانستان
تهران هواشناسی قتل فضای مجازی کلاهبرداری محیط زیست ازدواج شهرداری تهران آموزش و پرورش پلیس سازمان هواشناسی تصادف
قیمت دلار همستر کامبت قیمت طلا خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بورس بازار خودرو سایپا ارز دیجیتال ایران خودرو
پیمان جبلی مجید قناد تئاتر سریال تلویزیون رسانه ملی شهید سینمای ایران سینما عمو قناد موسیقی کتاب
دانشگاه تهران تحقیقات و فناوری فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه نوار غزه چین اوکراین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس کشتی فرنگی والیبال جواد نکونام حسن یزدانی تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی والیبال ایران تیم ملی ایران
همستر هوش مصنوعی سامسونگ اپل همستر کمبات ایلان ماسک دانش بنیان مایکروسافت روزنامه ناسا انویدیا
سازمان غذا و دارو فشار خون مغز سکته مغزی انسولین چاقی گرمازدگی اگزما ویتامین اضطراب ناباروری