دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
کوبستانی در میان آهن و دود
کم نیستند سرزمینهای خوش اقبالی که در قرن اخیر به دلایل ویژه اقتصادی یا سیاسی و اجتماعی، طوق شهری به گردن آویختند. آبادان، اراک، اهواز، کرج، شهرکرد و یاسوج از این دستهاند. از این میان یکی به دلایل افزونتری شانس بیشتری داشت که کارخانههای سنگین فلزی و شیمیایی را در خود جای داده است. اراک، امروزه خیلی به صنعتی بودنش افتخار میکند، در حالی که آدمیان به عنوان موجودات زنده و صاحب شعور در این موج صنعتی شدن، به چشم نیامدند. در این ملغمه آهن و دود، انسانهایی نیز نفس میکشند که دستی بر هنر دارند تا یکی از مهمترین تفاوتهای انسان و حیوان بیشتر به چشم آید. آدمهایی که اگر در هر جامعهای نباشند، تمدنهای شهری به ابعاد فرهنگی مزین نمیشوند.
احسان طیبی به همراه یک دستیار نیمه حرفهای، مرکزی پرجنب و جوش در زادگاهش ایجاد کرده و بیشتر سازهای کوبهای ایران و جهان را تولید میکند. دایره فعالیتش از تولید سازهای معمول گذشته و متناسب با نیازهای هنرجویان دست به ابداعاتی نیز زده است. طراحی و ساخت یک ضرب زورخانه با شکلی بسیار متفاوت، از این جمله است.
این ساز که شباهتی به پیکره ماهی دارد، به هنرجویان ریزاندام و از جمله خانمها امکان میدهد، به راحتی بر آن سوار شوند و بدون تحمل وزن سنگین یک ضرب زورخانه، به نواختنش بپردازند. ضرب زورخانه به دلیل قطر زیاد و سنگین بودنش، برای همه هنرجویان قابل استفاده نیست و چه بسا یک نوجوان علاقهمند حتی نتواند آن را بلند کند.
ساز غیرایرانی spring drums که نام توفان بر آن نهادهاند، در سالهای اخیر وارد برخی گروههای موسیقی نوگرا شده است. معمولا صدای افکتیو از آن میگیرند ولی احسان طیبی کارهای دیگری هم بلد است، بهویژه آنکه تغییراتی نیز در ساختمانش ایجاد کرده است.
ساز زنبورک به طور مشخص در میان هموطنان ترکمن رواج دارد. وقتی نوجوان بودم، نمونههای زیادی از آن در بساط خنزرپنزریها بود که امروزه دیگر نمیبینم. زنبورک همچنین در آسیای میانه به عنوان یک ساز در موسیقی کاربرد دارد. احسان طیبی چون نمیتوانسته با دهانش این ساز را بنوازد، به فکر افتاده تا چیزی بسازد جایگزین آنکه البته کارکردهای افزونتری هم داشته باشد. در نتیجه این زنبورک ابداعی بدون اینکه در دهان قرار بگیرد، همان صدای زنبورک دهانی را تولید میکند و چیزکی هم بیشتر.
در نمونه دیگری وی، با باریک ساختن کمر دمام، این امکان را پدید آورده تا هنگام نواختن، نوازنده بتواند ویبراسیون روی پوست ایجاد کند. همانند فشار خرک تار روی پوست و غیره.
از همه جالبتر، ساخت یک دایره کاملا مندرآوردی است که هیچ شباهتی به دایره ندارد ولی عجیب صدای دایرههای مختلف نواحی ایران را تولید میکند. دوست گرامی کیوان پهلوان که چندین آلبوم دایرهنوازی نواحی سرتاسر ایران را توسط موسسه آوای باربد انتشار داده است، بیگمان از دیدن این دایره نادایره تعجب خواهد کرد! مهم نیست شما خراسانی هستید یا آذری یا بختیاری. متناسب با عادت موسیقایی فرهنگ خود میتوانید طنابهای این ساز ابداعی را شل و سفت کنید و صدای همان دایرهای را بشنوید که نیاکانتان شنیدهاند. طیبی، نام این ساز را دلنواز گذاشته که البته یک نام شاعرانه است و مشخصهای از عملکرد آن را بازتاب نمیدهد.
از دیگر سازهای ساخت طیبی، سازی شبیه دهلک در کرمان، سیستان و بلوچستان خودمان است که در فرهنگ هندی «مردانگا» Merdanga نام دارد. طیبی نیز آن را دقیقا براساسا مردانگای هندی ساخته و معتقد است باوجود شباهتش به دهلک ایرانی، صدای خاصی دارد که تنها در جغرافیای هندوستان قابل بررسی است.
هوشنگ سامانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم
قتل فضای مجازی هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما کتاب موسیقی مهران غفوریان سریال
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام مهدی طارمی سپاهان رئال مادرید بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال
باتری گوگل آیفون اینستاگرام سامسونگ مایکروسافت اپل عکاسی ناسا
چای کاهش وزن فشار خون توت فرنگی سیگار کبد چرب