دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

حدیث بی پایان ناامنی جاده ها


حدیث بی پایان ناامنی جاده ها

یکی از اساسی ترین نیازهای بشر حمل ونقل و جابه جایی کالا و مسافر بوده و همواره به عنوان شاخصی مهم در دنیا مطرح است با وجود این نیاز مهم آیا جاده ها و معابر عبوری از ایمنی لا زم برخوردار است

یکی از اساسی ترین نیازهای بشر حمل ونقل و جابه جایی کالا و مسافر بوده و همواره به عنوان شاخصی مهم در دنیا مطرح است با وجود این نیاز مهم آیا جاده ها و معابر عبوری از ایمنی لا زم برخوردار است؟

میزان خطرات و تلفات جاده ای در کشورهای جهان سوم و برخی از کشورهای در حال توسعه بسیار بالا و نگران کننده است و این در حالی است که در تمام جهان تلفات جاده ای هم اکنون نهمین عامل مرگ و میر است که در سال ۲۰۲۰ به رده سوم صعود می کند، با توجه به رشد و توسعه روش های مختلف حمل ونقل هم اکنون ۸۰درصد کالا های مصرفی روزانه مردم توسط سیستم جاده ای جابه جا می شود.

افزایش تراکم، آلودگی هوا و تصادفات از جمله موارد افزایش وسایل نقلیه است که به نحوی سبب ضررهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور می شود.

با این وجود تصادفات جاده ای در سال ۱۹۹۸ در جهان حدود۵۰۰ هزار مرگ و میر و ۱۵ میلیون نفر مجروح داشته است که اگر تاثیرات اجتماعی آن را در نظر نگیریم در حدود ۵۳ میلیون دلا ر خسارت اقتصادی نیز بر جای گذاشته است.

هر ساله در دنیا بیش از ۵۰ میلیون نفر در اثر حوادث ترافیکی مجروح و ۱/۲ میلیون نفر کشته می شوند و با وجود این که ایران کمتر از یکصدم جمعیت جهان را شامل می شود بیش از یک چهلم از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده است و مهمترین علت مرگ و میر در کشورمان در گروه های سنی یک ماهه تا ۵۰ ساله حوادث غیرعمدی بوده و در راس همه حوادث و سوانح ترافیکی قرار دارد.

براساس این گزارش آخرین آمار در مورد تعداد تلفات در اثر تصادفات در کشور از سوی جولا یی رئیس ستاد دیه کشور اعلا م شده است.

وی اظهار داشت: وقتی یک هواپیما سقوط می کند سه روز عزای عمومی اعلا م می شود در حالی که هر دو روز یکبار ۱۵۰ نفر و در سال ۳۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند که با این وضعیت باید در ایران هر روز عزای عمومی اعلا م شود. جولا یی با اشاره به حوادث رانندگی خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال گذشته آمار تمامی شهدایی که برای دفاع از کشور جان خود را از دست داده اند ۲۳۰ هزار نفر اعلا م شده در حالی که پس از انقلا ب تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشور جان خود را از دست داده اند.

بنابراین گزارش سردار محسن بیگی فرمانده سابق پلیس راه کشور با اشاره به عوامل انسانی که باعث حدود ۵۲درصد از تصادفات در ایران به شمار می رود گفت: وجود خودروهای ناایمن تولید داخل درکنار وجود نقاط حادثه خیز در جاده ها و نیز استاندارد نبودن جاده های کشور در بروز تصادفات رانندگی و افزایش آن نقش مهمی دارند.

وی افزود: ۱۲ درصد مجروحان در مسیر انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده و ۲۸ درصد از این مجروحان نیز در مراکز درمانی فوت می کنند و سیستم امداد و نجات جاده ای تکاپوی لا زم را برای نجات مجروحان ندارد.

بیگی خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ تعداد ۲۲ هزار و ۹۷۴ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند و این تعداد در ۹ ماهه سال ۸۹ به ۱۹ هزار و ۱۷۶ نفر رسیده است.

همچنین سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به تصادفات جاده ای در ایران گفت: علت رشد تصادفات ناشی از بی توجهی به هشدارهای پلیس، عدم رعایت قوانین رانندگی و نکات ایمنی و ضعف مهارت راننده است و عمر متوسط ناوگان ۶۷ هزار دستگاهی حمل و نقل جاده ای باید ۱۳سال باشد در حالی که این عمر در کشور ما نزدیک به ۱۹سال است، از سویی دیگر بخش عمده وسایل نقلیه سواری نیز علی رغم این که تولید سال های اخیر هستند به دلیل نداشتن تجهیزات استاندارد ایمنی جزو مهم ترین عوامل خطرساز جاده ای محسوب می شود.

وی با اشاره به تصویب نهایی قوانین راهنمایی و رانندگی کشور پس از ۴۰ سال ادامه داد: تصویب قوانین جدید فصل خوبی در کنترل و ساماندهی جاده ها و ترافیک کشور است و از این پس دو تخلف حادثه ساز از سوی رانندگان، خودرو و گواهینامه آنها توقیف می شود.

مومنی تصریح کرد: هدف از اجرای این قوانین حفظ امنیت جان و مال مردم است و در این قانون حقوق و تکلیف با هم برابر است و بازدارندگی در تخلفات کمتر شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور خاطر نشان کرد: داشتن خودروی ایمن و معابر ایمن حق مردم است و در صورتی که تصادفی حادث شود و پس از کارشناسی معلوم شود که خودرو ایمنی لا زم را نداشته است سازندگان خودرو باید غرامت پرداخت کنند و دادگاهی شوند.

حال این نکته مهم به ذهن می رسد که با وجود تغییر وزیر راه نیکزاد وزیر مسکن مسوولیت دو وزارتخانه را بر عهده دارد و به قول خودش سه روز در هفته را در یک وزارت خانه و سه روز دیگر را در وزارت خانه ای دیگر به سر می برد با این وجود وضعیت راه های کشور بهبود می یابد یا خیر؟ چرا که با وجود آمار ۹ ماهه ابتدای سال گذشته که حدود ۲۰ هزار نفر در جاده های کشور جان خود را از دست داده اند یا از آمارنگران کننده تلفات جاده ای نوروز که البته هنوز نهایی نیست باید خوشحال بود یا ناراحت و این در حالی است که کشور ما فقط یک صدم جمعیت جهان را دارد پس با این اوضاع در سال های آینده آمار کشته ها افزایش پیدا می کند چون تا سند چشم انداز ۱۴۰۴ تعداد خودروهای تولید شده در کشور به ۲۰ میلیون خودرو می رسد اما هم اکنون از ایمنی خودروها و جاده ها خبری نیست.

نویسنده : مریم جعفری