پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
آموزه های اخلاقی در دعای حضرت مهدی عج

●رعایت حریمها و مرزهای قوانین و اخلاق
▪اهمیت حریمها و مرزهای قوانین و اخلاق
در پنجمین فراز از دعای امام عصر(عج) با تعبیر «و عرفان الحرمهٔ؛ خدایا توفیق شناخت حرمتها و حریمها را به من عنایت كن.» سخن از احترام به حریمها، و شناخت آنها، و نگهبانی از مرزها و خط قرمزها به میان آمده است كه در جای خود از اهمیت ویژهای برخوردار است.
برای توضیح این مطلب لازم است اموری در این راستا مورد بررسی قرار گیرد، كه در ذیل تحت چند عنوان تبیین میگردد:
۱ـ مسأله شناخت
مسأله معرفت و شناخت، به ویژه معرفت دینی و شناخت قوانین و حریمها و مرزها، و به اصطلاح شناخت خط قرمزها، از امور بسیار مهمی است كه باید در سرلوحه برنامهها و ارزشها قرار گیرد، چرا كه موجب نگهداری دین و جامعه و انضباط اجتماعی شده، و از انحرافات و كژیها و هرج و مرج جلوگیری مینماید. و فرد فرد انسانها را از حرمت شكنی، و تحریم حریم كه عامل بزرگترین خسارت دینی و اجتماعی است باز میدارد. از اهمیت شناخت همین بس كه پیامبر(ص) فرمود: «انّ لكلّ شیءٍ دعامهًٔ، و دعامهٔ هذا الدّین الفقه، و الفقیه الواحد اشدّ علی الشیطان من الف عابدٍ؛(۱) هر چیزی دارای زیر بنا و پایه است، زیربنا و پایه اسلام، علم و شناخت است، به طوری كه یك فرد دارای شناخت در ضدّیت با شیطان (الگوی هر بدی) از هزار عابد(انسان خداپرست ولی بیشناخت) خطرناكتر است.» و نیز فرمود:«من عمل علی غیر علمٍ كان ما یفسد اكثر ممّا یصلح؛(۲) كسی كه بدون شناخت كاری انجام دهد فساد و تباهی او بیش از اصلاح و سامان دهی او خواهد بود.» اهمیت شناخت از نظر اسلام در درجهای است كه امام صادق(ع) در ضمن گفتاری فرمود: «هرگاه قاضی بدون آگاهی حتی قضاوت بر حق كند، اهل دوزخ است.»(۳)
برای دریافت اهمیت كاربردی شناخت كافی است كه آن مثال معروف مولانا را در مثنوی یادآور شویم كه میگوید: در هندوستان شبانه در تاریكی فیلی را به روستایی آوردند، و در اصطبل تاریكی جای دادند، مردم آن روستا اصلاً نمیدانستند كه فیل چه شكلی دارد، در همان شب میخواستند بدانند كه فیل چگونه است، كنار آن اصطبل اجتماع كردند و در تاریكی هر كدام داخل اصطبل میشدند، تا بیرون بیاید و شكل فیل را برای حاضران تعریف كنند. یكی به داخل رفت دستش به پشت فیل رسید، سپس بیرون آمد و گفت: فیل مثل تخت است. دومی رفت و دستش به دم فیل رسید و بیرون آمد و گفت فیل مانند ریسمان ضخیم است، سومی رفت و دستش به خرطوم فیل رسید و بیرون آمد و گفت: فیل مانند ناودان است، چهارمی رفت و دستش به گوشهای فیل رسید و بیرون آمد و گفت: فیل مانند بادبزن است، پنجمی رفت و دستش به پای فیل رسید و بیرون آمد و گفت فیل مانند ستون است. و چون چراغ شناخت در دستشان نبود، اختلاف نظرشان به اوج رسید و همه به اشتباه افتادند، آنها اگر با چراغ وارد اصطبل میشدند میدانستند كه فیل آنگونه نیست كه آنها میگویند، بلكه مجموعهای از اعضاء جوارح با شكلهای مختلف به هم پیوسته است:
از نظرگه گفتشان بد مختلف آن یكی دالش لقب داد، آن الف
در كف هر كس اگر شمعی بُدی اختلاف از گفتشان بیرون شدی
چشم حس همچون كف دست است و بس نیست كف را بر همه آن دست رس
چشم دریا دیگر است و كف دگر كف بِهِل وزدیده در دریا نگر(۴)
۲ـ احترام به حریمها پس از آگاهی از آنها
در جمله «عرفان الحرمهٔ» كه در دعای مورد بحث آمده، امام عصر(عج) سفارش كرده كه ما حرمتها را بشناسیم، یعنی هم از جهت نظری حریمها و حدود و مرزها و خط قرمزها را بشناسیم، و هم در عمل آن را رعایت كنیم، یعنی چنان كه جهل به حریمها و ناآگاهی از حرمتها، گناه است، آگاهی به آنها بدون عمل به آنها كه احترام حریمها باشد نیز گناه است.
به عنوان مثال مرز بین ذلّت و تواضع، و بین عزّت و تكبّر، و بین سیاست و دنیاپرستی، و بین قناعت و بخل، و بین سخاوت و اسراف، و بین سكوت و كنترل زبان، و بین شجاعت و بیباكی، و بین عفّت و تعطیل خواستهای غرائز و بین زهد و ترك دنیای خوب و... مرزهای نزدیكی ـ البته به نظر سطحی ـ وجود دارد، كه بسیاری بر اثر عدم شناخت به اشتباه خطرناكی میافتند. مثلاً به عنوان حفظ عزّت، تكبر میورزند، و یا به عنوان قناعت، بخل میورزند، و یا به عنوان تواضع دچار ذلّت و تملّق میگردند. چنین انحراف خطرناك بر اثر عدم شناخت حریمها و مرزها پدید میآید. بنابراین باید ضابطهها، معیارها، و حریمها را شناخت تا ناخواسته به دره هولناك گناه و صفات زشت اخلاقی نیفتاده، و كار نیك را به عنوان كار بد ترك نكرد، و یا كار زشت را به عنوان كار نیك انجام نداد.
و نیز باید توجه داشت كه در راستای شناسایی ارزشها و ضد ارزشها، و در مرحله عمل، باید به استثناها و تبصرهها توجه كرد، چرا كه در بسیاری از موارد انجام گناهان كبیره در بعضی از موارد بصورت استثنا جایز بلكه واجب است و یا بعضی از واجبات و امور مباح در مواردی حرام یا مكروه میباشند، در این بخش نیز اگر استثناءها و تبصرهها شناخته نشوند، ممكن است انسان مؤمن به طور ناخودآگاه، واجبی را به عنوان حرام ترك كند، و یا حرامی را به تصور واجب انجام دهد، به عنوان مثال سوگند دروغ از گناهان كبیره است، ولی اگر حفظ جان مظلومی از دست ظالم. بستگی به آن داشته باشد، در این مورد سوگند دروغ واجب است، و یا مثلاً غیبت و بدگویی در پشت سر افراد از گناهان كبیره است، ولی در بعضی از موارد ـ به صورت استثناء ـ غیبت كردن جایز بلكه واجب است. چنان كه فقیه بزرگ شیخ انصاری بیش از ده مورد از استثنائات غیبت را برمیشمرد، یكی از آنها غیبت از بدعت گذار است، كه برای آگاهی بخشی و جلوگیری از فریب او واجب خواهد بود.(۵)
بنابراین باید حریمها و خط قرمزها را شناخت، ولی به استثنائات و تبصرهها نیز توجه داشت كه در این موارد، حرمتی وجود ندارد، و یا اگر حرمتی هست، به دلایل مهمتر، شكستن آن جایز و یا لازم است، چنان كه امام معصوم(ع) فرمود: «سه شخص حرمت و احترامی ندارد:
۱ـ هوی پرست بدعت گذار
۲ـ حاكم ستمگر
۳ـ فاسقی كه آشكارا گناه میكند.»(۶)
مطلب مهم دیگر در راستای شناخت حرمتها این است كه درشناخت عناوین باید به همه ارزشها و جوانب توجه عمیق داشت. و بر اساس قانون اهم و مهم، مسأله عنوان اولی و ثانوی مطرح میشود، كه دامنه وسیعی در فقه اسلامی دارد، مثلاً گاهی كار نیكی آن چنان مهم است كه كارهای ناشایسته دیگر را تحت الشّعاع قرار داده و به ورطه فراموشی میسپارد. در صورتی كه باید به آن كارهای ناشایسته نیز توجه كرد و آن را ترك نمود، و گرنه آثار درخشان كار نیك را خنثی خواهند ساخت، در جنگ احد یكی از یاران پیامبر(ص) با كمال دلاوری در ركاب پیامبر(ص) با دشمنان نبرد قهرمانانه كرد تا به شهادت رسید، مادرش به بالینش آمد، خاك از چهره شهیدش پاك كرده و به او گفت: «فرزندم بهشت برتو گوارا باد» رسول اكرم(ص) به آن مادر فرمود: «چه میدانی كه بهشت برای او گوارا است؟ شاید او سخنان بیهوده میگفته، و یا در مورد چیزی كه باعث كمبودش نمیشد، بخل ورزیده باشد.»(۷) و نیز روایت شده پیامبر(ص) پس از جنگ خیبر، در یكی از سفرهای نظامی، همراه یاران برای جلوگیری از اشرار به منطقه جنگ رفتند، یكی از یاران آن حضرت به نام مِرعَم، وسائل جنگی را از پشت شتری گرفت و به زمین گذاشت، تا آماده برای جنگ شود، در این هنگام ناگهان از ناحیه دشمن، تیری به بدن او اصابت كرد، و او در خون خود غلطید و به شهادت رسید. حاضران فریاد زدند: «خوشا به حالش، بهشت بر او گوارا باد» پیامبر(ص) كه با شناخت حرمتها و حریمها، به همه جوانب توجه داشت به یاران خطاب كرد و فرمود: «سوگند به كسی كه جان محمّد(ص) در دست او است، اكنون لباسی كه در تن مِرعَم است از آتش شعلهور است، همان لباسی كه در ماجرای پیروزی در جنگ خیبر از غنائم مسلمین به خیانت برده است.» اصحاب تعجب كردند و تحت تأثیر شدید گفتار پیامبر(ص) قرار گرفتند، یكی از یاران از پیامبر(ص) پرسید: «من دو بند كفش از غنائم برداشتهام، آیا من نیز مسؤولم؟ پیامبر(ص) در پاسخ فرمود:«برای تو همانند آن دو بند كفش، در آتش دوزخ بریده میشود.»(۸)
آری مسؤولیت حریم شكنی این گونه خطیر است كه حتی شهید راه خدا، از این رو كه حریم حفظ بیت المال را به اندازه یك لباس، شكسته آن گونه كیفر میگردد. و حتی مقام شهادت با آن همه عظمت، نمیتواند از كیفر آن جلوگیری نماید.
نیز در روایات آمده:روزی پیامبر اكرم(ص) پس از اقامه نماز جماعت، به مسلمانان رو كرد و فرمود: آیا از طایفه بنیالنجّار كسی در اینجا هست؟ كه یكی از افراد برجسته آنها شهید شده و به خاطر بدهكاری سه درهم حقالنّاس، (مراحل را طی كرده تا به كنار بهشت رسیده ولی) پشت در بهشت مانده، و در را به روی او باز نمیكنند. برای آن كه آن در به روی او باز شود، آیا كسی هست كه این حقالناس را از طرف او بپردازد؟(۹) شخصی برای ادای این حقالناس داوطلب شد،و در نتیجه در بهشت برای آن شهید گشوده گردید. چنان كه ملاحظه میكنید حریم شكنی در رابطه با حقالناس باعث شد، كه حتی شهید راه خدا، پس از گذر از همه مراحل، مانند پل صراط، اعراف و...تا به در بهشت رسید، ولی در بهشت به رویش باز نشد، اما شفاعت پیامبر(ص) و ادای حقالنّاس به نیابت از او، باعث نجات او گردید.
۱. نهج الفصاحهٔ، حدیث ۹۰.
۲. اصول كافی، ج ۱، ص ۴۴.
۳. فروع كافی، ج ۷، ص ۴۰۷.
۴. دیوان مثنوی، دفتر سوم، به خط میرخانی، ص ۲۳۳.
۵. مكاسب، ص ۴۴ و ۴۶.
۶. همان .
۷. المحجّهٔالبیضاء، ج ۵، ص ۲۰۰.
۸. سیره ابن هشام، ج ۳، ص ۳۵۳.
۹. بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۲۹۵.
۱۰. وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۵۹۲.
۱۱. سوره بقره، آیه ۱۸۷.
۱۲. سوره بقره، آیه ۲۲۹.
۱۳. «و من لم یحكم بما انزل اللّه فاولئك هم الكافرون ـ هم الظّالمون ـ هم الفاسقون» (سوره مائده، آیات ۴۴ و ۴۵ و ۴۷.)
۱۴. سوره طلاق، آیه ۱.
۱۵. آیات ۱۶۳ تا ۱۶۶ سوره اعراف.
۱۶. سوره اعراف، آیه ۱۶۶.
۱۷. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۶۲.
۱۸. همان، ص ۵۸.
۱۹. فروغ كافی، ج ۷، ص ۲۱۶.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست