پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
كاربرد فن آوریهای ارتباطات و اطلاعات
روابط عمومیها بنابر ماهیت، مسئولیتها و وظایفی كه در سازمانها بر عهده دارند. اساس كارشان بر اطلاعیابی و اطلاعرسانی، پردازش و انتقال اطلاعات به مخاطبان به كمك روشها و شیوههای مختلف و از جمله شیوهها و ابزارهای نوین است. " اهمیت و ضرورت اطلاعیابی و اطلاعرسانی در جامعهٔ امروز تا آنجاست كه روابط عمومی نوین را یك روابط عمومی اطلاعمدار مینامند. بر همین اساس روابط عمومی در دنیای كنونی سعی دارد با استفاده از تكنولوژیهای نوین ارتباطات و اطلاعات به اطلاعیابی سریع از مخاطبان و اطلاعرسانی به آنها بپردازد.
كاستلز تعریف جامعی از تكنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی ارائه داده است : «تكنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، مجموعهای، همگرا از تكنولوژی ها در میكروالكترونیكها، كامپیوتینگ (شامل ماشینها و نرمافزارها) ارتباطات راه دور، مخابره و پخش و الكترونیكهای نوری هستند.»
تكنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی جدید از دو بخش تكنولوژی ارتباطی (اعم از جدید و قدیمی مثل تلفن، فكس، تكنولوژیهای پخش، ماهواره، تلویزیون كابلی، كابل های نوری پهن باند و غیره) و تكنولوژیهای اطلاعاتی (كامپیوترها، نرمافزارها و ...) تشكیل شده است.
▪ تكنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی كه ارتباط دوسویه را امكانپذیر میكنند دارای ویژگیهای زیر هستند :
۱) تعاملی بودن : به مفهوم دوسویه شدن و وارد شدن ویژگیهای كانالهای بین فردی و جمعی به طور همزمان و تغییر مفهوم جریان یكسویه اطلاعات.
۲) جمعزادیی : به این معنی كه اكنون كنترل سیستمهای ارتباطی از تولیدكنندهٔ پیام و مصرفكنندهٔ پیام منتقل شده و به مرور به ارتباطات تفریقی تخصصی و تبدیل پخش پهن به پخش محدود انجامیده است.
۳) ناهمزمانی : امكانات جدید در پخش و ضبط ویدئویی باعث غلبه بر عنصر زمان شده و كابر حالا قابلیت كنترل و ارسال و دریافت پیام را از جنبه زمانی دارد. با این امكان میتوان بر جبر زمان غلبه كرد. همانند دستگاه ویدئو.
۴) تمركززدایی : حالا مركزیت با فرستنده ها نیست بلكه با افراد است. ارتباطات مثل پست، سفارشپذیرشده است و میتواند پیام هركس را به خود او برساند. این امر در دوران غلبه ارتباطات جمعی یكسویه وجود نداشت.
۵) ظرفیت باند : انفجار اطلاعات از همین منظر مطرح است. ظرفیت باند به میزان ورودی اطلاعات به یك مجموعه اطلاق میشود و یك ویژگی رقابتی به حساب میآید. ادغام شركتهای بزرگ در یكدیگر اكنون با همین هدف افزایش ظرفیت باند صورت میگیرد.
۶) انعطافپذیری: این امر باعث شده است تا هر وقت كه اراده كنیم بتوانیم وارد سپهر اطلاعات شویم. در چنین حالتی زمان و مكان معنا ندارد.
۷) كاستن از زمان اخطار : رسانههای نوین دوسویهٔ ارتباطی زمان اخطار یعنی فاصلهٔ ارسال تا دریافت پیام را به حداقل رساندهاند. پخش زنده یكی از این مصادیق است.
۸) گسترش دامنهٔ پذیرش و كاستن از توزیع كنندگان : یعنی افزایش مخاطب پیاده شدن تئوری دستان كمتر در توزیع كه به انحصار در پخش میانجامد.
در یك جامعهٔ اطلاعاتی روابط عمومی برای اینكه بتواند كارآمد باشد و همگام با مخاطبان سازمان حركت و نوآوری و فعالیت داشته باشد ملزم به تجهیز شده به آخرین یافتهها و روشهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و به زبان روز مخاطب و افكار عمومی است. به عبارت دیگر در جامعهٔ كنونی، پیچیدگی و تنشهای فزآینده وظایف روابط عمومی منجر به پیچیدهتر، تخصصیشدن نقشهای روابط عمومی شده است. بنابراین لازم است كه روابط عمومی از تكنولوژیهای نوین ارتباطات و اطلاعات به نحو بهینه استفاده كند .
منصور ساعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست