چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا

در ایرلاین های ایران چه می گذرد قسمت اول


در ایرلاین های ایران چه می گذرد قسمت اول

در این قسمت از سری مقالات در ایرلاین های ایران چه می گذرد به بخشی از مشکلات جامعه مهمانداران ایران پرداخته شده است

برای بسیاری از علاقمندان به هوانوردی این حرفه بسیار جذاب به نظر می رسد.

آیا می خواهید از واقعیت های پنهان آن آگاه شوید؟!

در این مطلب سعی می شود گوشه ای از مشکلات گریبانگیر این صنعت را به شما بگوئیم. این اولین بار است که می خواهیم رازی که سالهاست در سینه نگه داشته ایم را بر ملا کنیم. ابتدا از بخش هایی که در دید عموم بیشتر نمایان است شروع می کنیم.بله…مهمانداران!

خیلی ها مخصوصاً خانم های جوان به این حرفه علاقه دارند.آنها گاهاً در سفرهای هوایی خود با خانم هایی شیک و خوشرو روبرو شدند که دائماً در سفر هستند و از این رو به این حرفه علاقمند می شوند،اما آیا می دانید که مهمانداران با چه مشکلاتی روبرو هستند؟!

خب،اول اینکه شما هیچ برنامه مشخصی برای خود ندارید!جمعه، عید، عاشورا و… ندارید.یعنی برنامه ریزی تعطیل!!!

برخی ایرلاین ها که خود را بیشتر تابع قوانین می بینند ابتدای هر ماه برنامه پروازی را برای مهماندار ارسال می کند.یعنی شما اول هر ماه برنامه آن ماه را دریافت می کنید.قابل ذکر است که برخی ایرلاین ها همین کار هم نمی کنند!

تا اینجا خوب به نظر می رسه!!!اما سخت در اشتباهید.چون این برنامه شامل پارامترهای مختلفی است!

برخی روزها که پرواز مشخص دارید، که این بهترین بخش برنامه است.

برخی روز ها شما OFF هستید.یعنی روزهایی که قطعاً پرواز ندارید.گفتم قطعاً؟! نه قطعاً وجود ندارد،چون در برخی موارد OFF شما لغو می شود و شما باید بروید پرواز!(صرفاً جهت همکاری در جهت پیشبرد شرکت که ای کاش پاس داشته شود!)

در برخی روزها شما BLANK هستید یعنی ممکن است روز قبل از آن برای شما پرواز بگذارند.

در برخی روزها شما STANDBY هستید ، یعنی در همان روز ممکن است برای شما پرواز بیاید.

در ضمن به اینکه گفتم شما در برخی روزها پرواز دارید اعتماد نکنید،چون پروازها هم در اغلب موارد تغییر می کنند.!

اگر هم می خواهید مرخصی بگیرید باید ۱ ماه جلوتر اقدام کنید ، بلکه پذیرفته شود.

البته به این هم دل خوش نباشید…حدود ۲ روز قبل از شروع مرخصی هم ممکن است آن را لغوکنند!

حقوق مهمانداران هم چیزی حدود ۷۰۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ تومان است.(البته این بستگی به نوع ایرلاین و میزان کارکرد شما دارد.)

شما حداقل باید در یک ماه ۴۰ ساعت پرواز داشته باشید،یعنی این کمترین میزان است و بیشتر از آن به شما اضافه کار تعلق می گیرد.

این زمان فقط از لحظه روشن شدن موتور تا خاموش شدن آن محاسبه می شود.(نیروهای رسمی از ابتدای رسیدن به بریفینگ و تا بازگشت محاسبه می شود!)وقابل ذکراست که شما۳ ساعت قبل از پرواز یونیفرم پوشیده،ساعتها تاخیر با مسافر و یا بدون مسافر داخل هواپیما محاسبه نمی شود.!

تا اینجای مطلب برنامه پروازی بود،حال می خواهیم به خود پرواز بپردازیم…

ما نحوه ابلاغ پرواز را نادیده میگیریم،فرض مثال شما ساعت ۱۵ پرواز دارید…ساعت ۱۲ ماشین PICKUP به درب منزل رجوع می کند و شما را به سالن بریفینگ می رساند.

● سالن بریفینگ کجاست؟

سالن بریفینگ جائیست که کروی پروازی دور هم حمع می شوند ، شرح پرواز توسط سرمهماندار داده می شود و وظایف هر مهماندار و محل قرارگیری در هواپیما مشخص می شود.

لازم به ذکر است پرواز به چند صورت است:

یک نوع آن به صورت PEIR می باشد.مثلاً شما مسیر تهران – مشهد – تهران – تبریز – تهران را طی می کنید.

یک نوع آن مثلاً به صورت از تهران به گرگان به جده و به تهران بر می گردید.

و نوع دیگر آن به این صورت است که از تهران به کوالالامپور(چند شب اقامت) و سپس بازگشت به تهران است.این کار به خاطر این است که طبق قوانین کروی پروازی که ۸ ساعت پرواز متوالی داشته اند حق ندارند دوباره پرواز کنند(

شما گاهی ممکن است به صورت پیوسته تا ۶ مسیرپرواز کنید!

پس از پرواز و بازگشت به خانه شما قانوناً حداقل۱۰ ساعت می توانید استراحت کنید و اگر بعد از آن OFF نباشید ممکن است دوباره برای شما پرواز گذاشته شود.

تا اینجا خلاصه ای از برنامه پروازی بود،حال به سراغ تخصص می رویم.

یک مهماندار بر خلاف تصور اکثر مسافران که فقط وظیفه پذیرایی دارد! می بایست تخصص های خاصی داشته باشد.اصول اولیه پزشکی،اصول اولیه صحبت به زبان انگلیسی،استفاده از وسایل ایمنی در مواقع اضطراری ،راهنمایی مسافران در مواقع اضطراری و شرایط عادی،و آشنایی کلی به ساختمان هواپیما و وسایل نجات قرار گرفته در آن.

پذیرایی در مرحله آخر قرار دارد.!

شما باید در نظر داشته باشید که اکسیژن و فشار هوای داخل کابین در مواقع پرواز به صورت مصنوعی تامین می شود همچنین سروصدای زیاد و مداوم و قرار گیری انسان در این شرایط آن هم به مدت چندین سال چه عواقب خطرناکی دارد.

به هم ریختگی زمان خواب از دیگر مشکلات است و اینها همه و همه باعث می شود که شما پس از چند سال به مشکلات روانی،پوکی استخوان،بیرون زدگی استخوان ، بیماری های کلیوی، پیری زودرس و بسیاری از بیماری ها دچار شوید.

حال بحث مسافرانی را که از مسائل مختلف عصبانی هستند و با تصور اینکه چون پول دادند هر رفتاری می توانند با مهماندار داشته باشند را به مسائل فوق اضافه کنید!

آیا با این شرایط و با توجه به اینکه محل کار شما در ارتفاع ۳۲۰۰۰ پایی از سطح دریاست! این شغل در زمره مشاغل سخت قرار نمی گیرد؟!

این سوالیست که همگان باید از مسئولان بپرسند.

این مطلب تقدیم می گردد به تمامی مهمانداران عزیز میهن اسلامی

داود یوسفی