پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
تکنولوژیهای جدید ارتباطی و تأثیر آنها بر جوامع معاصر
![تکنولوژیهای جدید ارتباطی و تأثیر آنها بر جوامع معاصر](/web/imgs/16/141/zyh101.jpeg)
اکنون که مرحلة گذارا به سال ۲۰۰۰ و جهش و قرن بیست و یکم را میگذارنیم، کشورهای در حال توسعه همچون ایران برای نیل به پیشرفت یا حتی رقابت با کشورهای توسعه یافته چون ژاپن نه تنها باید خود را با الگوهای تغییر یابنده جهانی منطبق با فرهنگ بومی هماهنگ سازند، بلکه همچنین باید ضمن تماس با روند جاری و آتی تکنولوژیهای ارتباطی پدید آمده، به توانائیهای خود وقوف یافته، به ابداع روشهایی برای آموزش، یادگیری، کار، تفریح، و فعالیت در جهانی بپردازند که اجزای آن به طور فزاینده به هم وابسته است. جهانی که به سوی کوچکتر شدن و در عین حال پیچیدگی بیشتر سیر میکند؛ جهانی که در آن اطلاعات، محرک عمده، دانش، موجد قدرت و رسانههای جمعی دارای نقشی کلیدی است. به گفتة (بن بگدیکیان) «قدرت رسانهای همانا قدرت سیاسی است».
و اضافه میکند: «وقتی پنجاه مرد و زن که رؤسای شرکتها باشند، بیش از نیمی از اطلاعات و عقایدی را که به دست ۲۲۰ میلیون امریکایی میرسد هدایت میکنند، زمان آن برای امریکاییها فرا رسیده که به بررسی نهادههایی بپردازند که تصویر روزانه جهان را از آنها دریافت میکنند». (Bagdikian,۱۹۹۲, p,۳۱) و از آنجا که ایالات متحده در رأس صادرکنندگان محصولات فرهنگی در جهان قرار دارد، شهروندان کشورهای مصرف کننده باید همچنین اشاره احتیاط برانگیز بگدیکیان را جدی بگیرند و به بررسی منابع خوراک دهنده رسانهها و بازارهای تفریحی خود بپردازند. امروزه این قدرت است که سرمایة مسلط به شمار میرود و نفع شخصی انگیزة بنیادین روابط در مرتبههای محلی، منطقهای، ملی و بین المللی است.
● انقلاب اطلاعاتی
ما هم اکنون در یک «دهکدة جهانی»با پیوندهای الکترونیکی و مخابراتی زندگی میکنیم که بر یک شالودة شدیداً اطلاعاتی استوار است. به بیان دیگر، در « عصر اطلاعات » زندگی میکنیم که برای بقای خود به رسانههای ارتباطی و تکنولوژیهای اطلاعاتی وابسته است. امروزه بیش از همیشه توان رقابت، رفاه اقتصادی و آزادی، به صورت یگانه اصل مشروع بین المللی برای اندازهگیری میزان موفقیت یک ملت درآمده است؛ و یکی از مؤلفههای حیاتی برای دستیابی به چنین موفقیتی، علاوه بر دسترسی به تکنولوژیها، دانش بکارگیری آنها در جهت آن مقصود میباشد. بی شک تکنولوژیهای اطلاعاتی روابط انسانی را در سرتاسر جهان چه در جهت بهبود و چه در جهت عکس تغییر شکل بخشیده است.
تجارت، بانکداری، آموزش، همه و همه وابسته به جریان اطلاعاتی بوده و به کمک تکنولوژیهای ارتباطی جدید همچون کامپیوتر، ماهواره، تلفن، تلویزیون، لیزر، فیبر نوری، ریزتراشهها (micro chips) و تلفنهای هوشیار تسهیل گردیدهاند.از دیدگاه تکنولوژی اطلاعرسانی شاید تلفن را بتوان یکی از حیاتی ترین ابزارهای دانست که نه تنها ما را به ایجاد رابطة شخصی با دیگر مردم، از طریق صدا و دورنویس قادر میسازد، بلکه کامپیوترهایمان را نیز با هم مرتبط میسازد و به ما امکان دیدن یکدیگر را از طریق صفحههای تلویزیونی (ویدئوفون) میدهد.
اکنون تلفن به عنوان پایانه یا مرکز هدایت اطلاعات رسیده عمل میکند، نقش منشی شخصی را ایفا میکند، خانه و محیط کارمان را از بابت امنیتی مراقبت میکند،و کنفرانس از راه دور را، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی میسر میسازد. علاوه بر این، پیرو موافقت به عمل آمده بین دو شرکت بزرگ تأمین امکانات عمومی یعنی ادیسون، کامون ولت و امریتک در شیکاگو، یک سیستم آزمایشی خودکار در پاییز ۱۹۹۶ شروع به کار خواهد کرد که به شرکت ادیسون، که تأمین کننده برق است، اجازه خواهد داد تا وسایل برقی عمدة خانگی همچون آبگرمکن، تهویه مطبوع، یخچال، ماشین لباسشویی و خشککن را به کمک تلفن روشن و خاموش سازد. کاربرد یگر این برنامه، همچنین بازرسی و اندازهگیری میزان مصرف آب، برق و گاز از طریق تلفن است که نهایتاً شرکت را از گسیل داشتن مأمور به تک تک خانهها به منظور رؤیت کنتور بی نیاز میسازد.
عصر اطلاعات همه چیز زندگی مردم را حتی در دور دستترین روستاهای آمازون، ایرلند، بوتسوانا یا مکزیکو دگرگون ساخته است. به شرط در اختیار داشتن برخی از ضروریات زندگی جدید همچون برق و تلفن و دسترسی به رادیو و تلویزیون مردم این مناطق به طور ناخودآگاه به صورت اعضای شایسته دهکدة جهانی درخواهند آمد. در یک چنین دهکدهای که صداها و تصاویر از فواصل دور و از طریق رسانههای الکترونیکی و چاپی میتواند به عنوان ابزار قدرتمند جنگ روانی و تبلیغاتی عمل کند؛ ساکنین آن نیز به گونهای اجتنابناپذیر به درک خاص خود از مکانها،افکار، رفتار، انتظارات، علایق، دوستداشتنیها و بیزاریهای مردمان دیگر دست مییابند. ادارکی که از طریق رسانههای جمعی میسر گردیده است. دیگر اینکه، با کسب مهارتهای خواندن و نوشتن و دسترسی به کامپیوتر و شبکه جهانی اینترنت، آنها میتوانند به عنوان مشارکت کنندگان بلافصل و نه فقط مشاهدهگر جامعه جهانی درآمده و با میلیونها انسان دیگر در سرتاسر گیتی به مراوده بپرازند. در جهانی که کلبة قبیلهای در آمازون از امکانات گیرندة ماهواره برخوردار است، هیچ یک از موارد بالا دور از دسترس نیست.
در واقع در بسیاری از روستاها. تلویزیون و رادیو جایگزین پیام رسانی سنتی توسط آتش و میدانگاههایی شده است که در آن قصه گوها و ساحران نقش اطلاع رسانی و سرگرمی مردم را ایفا میکردهاند.
● کارمندان شاغل در بخش اطلاعات
به وضوح، انقلاب ارتباطات اطلاعات تکنولوژی همچنان به اصلاح و معرفی دوبارة و تجدید ساختار جوامع انسانی در سراسر جهان ادامه میدهد. همانند دگرگونیهای قبلی که در نتیجة به کارگیری ابزار یا تکنولوژیهای جدید در جوامع انسانی به وقوع پیوست، تکنولوژیهای ارتباطی نیز به دگرگونیهای گستردهای منجر شدهاند. در سالهای گذشته ماشینی و رایانهای شدن امور و ادغام شرکتها به اخراج گروهی کارمندان در ایالات متحده و دیگر کشورهای صنعتی منجر گردیده است. در واقع یکی از بزرگترین شرکتهای مختلط مخابراتی به نام امریکن تلفن اند تلگراف (American Telephone &Telegraph) (AT&T) در اوایل سال ۱۹۹۶ نیروی کار خود را به میزان ۰۰۰/۴۰ نفر تقلیل داد.
به علاوه، به یمن وجود تکنولوژیهای اطلاعاتی، روزکاری تمام ۲۴ ساعت را در برمیگیرد و مصرفکنندگان میتوانند اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات را از طریق کامپیوترهای شخصی خود در خانه و محیط کار به طور شبانهروزی دریافت نمایند. بسیاری از منشیها نیز میتوانند به وظایف خود (همچون ماشینی نویسی، ارسال مرسولات، تلفن، دورنویس یا پردازش اطلاعات) توسط کامپیوترهای خانگی که به شبکة کارفریان متصل است، عمل کرده و نیاز به جا به جا شدن برای رفتن روزانه به محل کار را به صفر برسانند.
اما از طرف دیگر به گفتة رابرت بی.ریج، برخلاف پیشگویان «عصر اطلاعات» که خوشدلانه پیشبینی وفور مشاغل پردرآمد را برای افراد با حداقل مهارت مقدماتی میکردند، حقیقت بیریاتر آن است که پیاده نظام اقتصاد اطلاعات همانا انبوه پردازشگرانی است که در «دفاتر پشت صحنه» در پایانههای رایانهای که به بانکهای اطلاعاتی جهانی متصل است مستقر گردیدهاند.
همان کسانی که وظیفة روزمرة دادن و گرفتن اطلاعات به کامپیوتر را برعهدة دارند؛ وظایفی همچون ثبت پرداختیها و دریافتیهای کارتهای اعتباری، گزارشات اعتباری، نقل و انتقال چک، حساب مشتریان، مکاتبات مشتریان، پرداخت حقوق، صورتحساب بیمارستانی، شرح حال بیماران، توصیههای پزشکی، احکام دادگاهی، فهرست مشترکان، پرسنل کاتالوگهای کتابخانهای، و از این قبیل. شاید بتوان گفت «انقلاب اطلاعاتی» برخی از ما را مولدتر کرده ولی از طرفی باعث انباشته شدن حجم زیادی از اطلاعات خام گردیده که باید تقریباً به همان سبک یکنواخت کارگران خطوط تولیدی و پیش از آن، کارگران نساجی که انبوهی از مواد اولیه را به عمل میآورند، پردازش گردند. (Reich/۱۹۹۱,p.۱۷۵)
● انقلاب رایانهای
از سوی دیگر بسیاری از شرکتهای خدمات رسانی رایانهای همچون کامپیوسرو (CompuServe) امریکا آن لاین (America online) ، پرودیگی (Prodigy) ، مایکروسافت (Microsoft) و دیگران در حال توسعة سریع قلمرو خود از طریق شبکه جهانی اینترنت میباشند تا انواع خدمات را در اخیتار مشتریانشان قرار دهند. این شبکه مجموعة بیکرانی از دستاوردهای جهانی را در زمینة ادبیات، آثار هنری، تحقیقات علمی، اطلاعات بازرگانی، گزارشات حکومتی، و به طور فزایندهای برنامههای رادیویی و حتی فیلمهای تلویزیونی در برمیگیرد. همچنین آن را میتوان یک کتابخانه بزرگ جهانی و بلکه بزرگترین آنها به شمار آورد که میتواند در هر زمان و هر جا در دسترس متقاضیانی که از کامپیوتر دارای مودم و اشتراک به اینترنت بهرهمندند، قرار گیرد. به راستی این شبکه یک دریچة واقعی به دانش است.
برای نخستین بار در تاریخ بشر، اطلاعاتی کالایی است که با اشارة سرانگشتان به دست میآید! در واقع شبکههای رایانهای برای میلیونها انسان از جمله گروهی ۲۰۰ نفره از برتری طلبهای سفید پوست یا گروههای کینهجو در امریکا و کانادا یک کانال تبلیغاتی به ارمغان آورده تا بدین طریق به بسط ایدئولوژی خود در جهان بپردازند. علاوه بر این، شبکههای رایانهای را میتوان آزادترین و در عین حال هشدار دهندهترین عامل در مجموعة تکنولوژیهای ارتباط جمعی به شمار آورد تا اندازهای که هر کس در هر کجا و با هر مرام شخصی یا ایدئولوژی قادر به توزیع پیامها بین میلیونها نفر وبدون هر گونه ممیزی قبلی خواهد بود.
مادة قانونی فدرال تحت عنوان «قانون رعایت عفت در ارتباطات» که پس از تصویب کنگره آمریکا در تایرخ ۸ فوریه ۱۹۹۶ به امضای رییس جمهور، بیل کلینتون، رسید با هدف زدودن هر گونه هرزهنگاری (Pornography) از چهرة شبکه رایانهای و سالمسازی آن برای کودکان وارد عمل شد. ولی پس از ماهها تظاهرات اعتراض آمیز از سوی مشتاقان فضای باز اطلاعاتی و مخالفین ممیزی، هیئتی متشکل از سه قاضی فدرال به منظور بازبینی این ماده قانونی در فیلادلفیا گرد آمده، تلاش دولت برای محدود ساختن محتوای برنامههای شبکه را به میزانی بیشتر از مطبوعات و دیگر رسانههای ارتباطی، امری «برخلاف قانون اساسی» و «عمیقاً زننده» اعلام کردند.
این اعلامیه پوشش قانونی لایحه اصلاح شده اول دربارة رسانهها را مشمول حال فضای اطلاعاتی جدید نیز میکند. بعلاوه، قضات در یک یادداشت ۱۷۵ صفحهای اعلام داشتند که «شبکه اینترنت رسانهای است با اهمیت تاریخی و کانالی عمیقاً دمکراتیک برای ارتباطات که به جای خفه شدن به توسعه نیاز دارد.» (Quitter,۱۹۹۶) بگفته قضات، چون این شبکه هنوز دوران آغازین خود را طی میکند حداقل به همان اندازة کتاب و مطبوعات است. به نوشتة قاضی استوارت دالزال «اینترنت به دلیل برخورداری از بیشترین سهم به عنوان مشارکت برانگیزترین شکل گفتار جمعی که تاکنون سزاوار حمایتهای قانونی بوجود آمده است، در زمینة گفتار جمعی، شایسته بیشترین حمایت در برابر دخالت دولتی است.» (Quitter,۱۹۹۶)
مطابق نخستین بازنگری قانون اساسی امریکا، «کنگره نمیبایست هیچ قانونی چه در زمینه تأسیس مذهب یا جلوگیری از عمل بدان به تصویب برساند یا آزادی بیان و مطبوعات را محدود سازد یا از حق مردم برای اجتماعات آرام و دادخواهی از دولت جلوگیری کند.»
در هیچ کجای دیگر نمیتوان سراغ گرفت که گسترة ارتباطات اینچنین به سرعت در حال رشد باشد جایی که در آن فلسفه و تکنولوژی، ارتباطات میان فردی و جمعی، ارتباطات میان فرهنگی و بین المللی، واقعیت و غیر واقعیت، نفرت و عشق، کامپیوترها و مردم با یکدیگر ادغام شده باشند. والاترین توانایی فضای اطلاعاتی جدید در دموکراتیزه کردن روند ارتباطات از طریق فراهم آوردن میدانی برای به گوش رساندن آنچه تا پیش از این شنیده نمیشد، نهفته است. به همین نحو صداهای بگوش نرسیده نیز باید به قوتها و محدودیتهای این رسانه واقف باشند تا بتوانند به هر ترتیب از آن منتفع گردند.
● جریان اطلاعات
این نکته را نباید از نظر دور داشت که مهمترین علت پدیدار شدن و محبوبیت تکنولوژیهای اطلاعاتی پاسخگویی آنها به انبوه نیازهای مالی و سیاسی است.
به گفته رتکین «امروزه دولتها و منافع تجاری به تقسیم و ایجاد حوزههایی درون یکدیگر و تبدیل سیاره زمین به یک مجموعة تجاری متشکل از منابع قابل بهرهکشی گردیده منجر است» (Ritkin,۱۹۹۱,p۶۲) به علاوه بهرهروی از طیفهای الکترومغناطیس و مدارهای ماهوارهای تا فاصله ۲۲۰۰۰ مایلی زمین همواره به صورت منشأ تنش و درگیری بین کشورهای صنعتی شمالی و کشورهای در حال توسعه جنوبی گردیده است.
این طیفها و مدارها جزء منابع جهانی و متعلق به همة ملل است. از اوان دهة هفتاد، وقتی ارتباطات فضایی به تحقق رسید تنها تعداد انگشتشماری از کشورهای اقدام به ارسال هزاران ماهواره برای خود یا مشتریانشان در مداری محدود کردند. نتیجه آن شد که صاحبان اینگونه وسایل مخابراتی از توانایی رسوخ عمیق به درون فرهنگ کشورهای مصرف کننده برخوردار گردیدند که این به نوبة خود تنش دیگری بین نیکمره جنوبی و شمالی به وجودآورد که اصطلاحاً بدان «امپریالیسم فرهنگی» یا «دخالت فرهنگی»میگویند به نوشتة هملینک «اکثر پردازشگرها و حاملهای اطلاعاتی درچند کشور معدودمستقر گشتهاند. تکنولوژی پایه برای تولید و توسعة این دستگاهها توسط سوداگران پیشرو در ایالات متحده، ژاپن و اروپای غربی طراحی، تکمیل و هدایت میگردد.» علاوه بر این ناهماهنگی بین شمال و جنوب در زمینةجریان ارتباطات و اطلاعات و امکان تولید، توزیع یا دستیابی بدان به نحو زیادی یک جانبه است. به بیان دیگر «جریان اطلاعات در پهنة زمین غیر متعادل است زیر بیشتر اطلاعات جهانی در بخش شمالی جاری است و کمتر از آن بین شمال و جنوب و حجم کمتری در جنوب به تنهایی کمتر از ۱۰% تمام تلفنها، تلکسها و فاکسها بین کشورهای جنوب اتفاق میافتد.» (Ham link, ۱۹۹۵,p۳)
● بازرگانان جهانی
▪ بدون شک تکنولوژیهای اطلاعاتی در هیچ کجای دیگر به اندازة بخش تجاری تأثیر گذار نبوده است. و تسلط به تکنولوژی، کلید موفقیت تولید کنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان درآینده است. به موازات تشدید رقابت جهانی، بازاریابی به صورت اشتغال فکری دائمی شرکتهای چند ملیتی در میآید. به طور مثال به گفته بارنت و کارنگ (Barnet & Caranagh ۱۹۹۴) این شرکتها هم اکنون از یک «بازار فرهنگی جهانی» واقعی بهرهمند هستند و بسیاری از محصولات فرهنگی همچون سریالهای تلویزیونی،فیلمها، اخبار و اطلاعات، برنامههای ماهوارهای، موسیقی و تیشرتهای انگلیسی زبان، که در همه جا به چشم میخورد، منشأ امریکایی دارند. هر چند بسیاری از محصولات فرهنگی توسط شرکتهایی همچون دیسنی، سونی، تایم وارنر و دیگر غلولهای اطلاعاتی تفریحی طراحی، تولید و توزیع میگردد، دیگر محصولات و خدمات نیز بوسیلة چند شرکت معدود قدرتمند مثل سیتی بانک، فیلیپ موریس (Philip Moris) ، ماتسوشیتا (Matsushita) ، نستله (Nestle)، تویوتا (Toyota) یا سومیتومو بانک (Sumitomo Bank) در سرتاسر جهان توزیع میشود. علاوه بر این از طریق شبکه مالی جهانی، مجموعة عظیمی از نقدینگی، بیمههای جهانی، دلارهای اروپایی، کارتهای اعتباری و دیگر لوازمی اینچنین، همه روزه معامله میشود.
در واقع هر روز ده برابر پولی که برای تجارت و سرمایهگذاری بین المللی لازم است در معاملات جابه جا میشود. این جریان وقتی که در کنار سهولت جریان مشاغل در اطراف جهان توسط شرکتها قرا ر گیرد توانایی دولتها برای کنترل اقتصاد ملی را از هم میپاشد.مطابق برخی استدلاها، رهبران ملی نه تنها از هدایت که حتی از شناخت این غولها ناتوانند، زیرا اینها شکل ثابتی ندارند و همچون شخصیت اسطورهای یونان پروتئوس همواره در حال تغییر شکل برای سازگاری با شرایط گوناگون هستند. (Barnet&Cavanagh,۱۹۹۴)
● سیاست در عصر اطلاعات:
«تغییر نقش در روابط بین مدیران شرکتهای بزرگ جهانی و زمامداران سیاسی به ایجاد یک واقعیت جدید سیاسی در همه جا منجر گردیده است.» (Barnet&Cavanagh,p۱۹) با توجه به پیدایش این شرایط جدید، رابرت بی.ریچ، وزیر کار در دولت بیل کلینتون مینویسد:
«ما در دورهای انتقالی زندگی میکنیم که بر سیاست و اقتصاد قرن آینده تاثیر خواهد گذارد. دیگر از هیچ محصول یا تکنولوژی ملی، شرکتهای ملی یا صنایع ملی خبری نخواهد بو. اقتصاد ملی آن طور که تا به حال آن را فهمیدهایم وجود نخواهد داشت. تنها چیزی که داخل مرزهای ملی یک کشور باقی خواهد ماند، مردمی خواهند بود که آن ملت را تشکیل میدهند. لیاقتهای هر ملتی همانا مهارتها و روشنبینیهای آن است؛ و اساسیترین مهارت سیاسی هر ملتی عبارت خواهد بود از توانایی کنار آمدن با نیروهای گریز از مرکز اقتصاد جهانی که رشته پیوند دهنده اعضای یک ملت را از هم میگسلد و ثروتی هر چه سرشارتر در اختیار ماهرترین و روشنبینترین افراد قرار خواهد داد در حالی که استاندارد زندگی افرادی را که از مهارت کمتری برخوردارند تنزل خواهد بخشید.» (Rich,۱۹۹۲,p.۳)
تکنولوژیهای اطلاعاتی مرزهای فیزیکی ملتها را با توجه به جریان موجود اطلاعاتی هر چه کمرنگتر ساخته است. برخی چنین استدلال میکنند که به هم پیوستگی الکترونیکی و دسترسی به شبکههای جهانی میتواند از طریق راه دادن به اطلاعات ممیزی نشده به داخل مرزها و رسانیدن آن به دست مردمی که در غیر این صورت ناآگاه باقی میماندند به بیثباتی رژیمهای دیکتاتوری بینجامد.
از طرف دیگر در «گزارش هیئت رسیدگی به زمامداری جهانی» (۱۹۹۵) آمده است:
«دسترسی هر چه بیشتر به اطلاعات برای دموکراسی، که همواره از هر چه مطلعتر بودن شهروندان منتفع گردیده، مفید و برای توسعه، همکاریهای حرفهای و علمی و بسیاری دیگر از فعالیتها سودمند واقع گردیده است. رشتههای گستردهتر ارتباطی که هم اکنو تهسیل گردیده نیز میتواند مردم جهان را همبسته گرداند. تصاویر رسانهای درخصوص رنجهای بشری، مردم را برانگیخته تا نگرانی و همبستگی خود را با آنها که در دورترین جاها بسر میبرند از طریق یاری رسانی به نیروهای امدادی و درخواست توضیح و عمل از دولتمردان اعلام کنند. تاثیر رسانهها بر شکل گرفتن سیاست خارجی در بسیاری کشورها بسیار بارز است.»
بدین ترتیب رسانههای ارتباط جمعی را میتوان نه تنها به مثابة نیروی محرک در پشت سر تغییرات اجتماعی و فرهنگی قلمداد کرد. بلکه عاملی برای تحرک سیاسی در مرتبة ملی و بین المللی به حساب آورد(کمالی پور، ۱۹۹۵) در ارتباط با این ادعا، حمید مولانا (۱۹۹۶) معتقد است که بخشهای ارتباطات دور ملی و بین المللی به طور فزایندهای در هم تنیده میشوند. بدیتن ترتیب بازار بین المللی توسعه چند بازیگر اصلی شکل میگیرد که به نوبة خود مشمول مکانیسمهای کنترل کننده سیاسی، اقتصادی و نهادی ملی خود هستند. این بدان معنی است که بسیار مشکل یا حتی ناممکن خواهد بود که بین بخشهای داخلی و بین المللی تفکیک قائل شویم.
http://zoka.blogfa.com
دکتر یحیی کمالی پور
▪ کتابنامه
Alleyne, M.D. (۱۹۹۵) International Power and international Communication. New York, NY: st. Martin’s Press.
Altschull,J.H. (۱۹۹۵). Agents of power: The media and Public policy. New York,, NY: Longman. Barnet, R.J, & Cavanagh, J. (۱۹۹۴). Global dreams: Imperial Corporations and the new world ordr. New York, NY: Simon &Schuster.
Commission on Gllobal Governance, (۱۹۹۵).Our global neigborhood. New York, NY: Oxford University Press.
Drucker,P.F. (۱۹۹۴, November). The age of Social transformation. The Atlantic Monthly, pp,۵۳-۸۰.
Hamelink,C. (۱۹۹۵). World Communication: Dismpowerment & Self – empowerment. London: Zed Books.
Hamelink, C. (۱۹۹۴). The Politics of world Communication. London: Sage.
Kamalipour, Y.R. (Ed). (۱۹۹۵). The U.S.media and the Middle East: Image and perception. Westport, CT: Greenwood.
Kamalipour, Y.R. (۱۹۹۶,March)Media, Cultures, and stereotypes. Aljadid, ۲(۵), pp. ۱۶,۲۰.
McLuhan, M. & Powers, B.R. (۱۹۸۹) The global village: Transformations in world life and media in the ۲۱ st Century. New York: Oxford Unversity Press.
Mcphail, T.L. (۱۹۸۷). Electronic colonialism: The future of international broadcasting and Communication. Newbury Park, CA: Sage.
Mowlana, H. (۱۹۹۵). New global order and cultural ecology In K. Nordenstreng & H.I.Schiller (Eds) , Beyond national sovereignty: International communication in the ۱۹۹۰s. Norwood, Nj: Ablex
Mowlana, H.(۱۹۹۶) Global communication in transition: The end of diversity? Thousand Oaks, CA: Sage.
Quittner, J. (۱۹۹۶, June ۲۴). Free speech for the net, time, ۱۴۷ (۲۶). Pp.۵۶-۵۷
Reich, R,B. (۱۹۹۲). The work of nations. New York, NY vintage Books.
Rifkin, J. (۱۹۹۱) Biosphere politics: A cultural odyssey from the middle ages to the new age. San Francisco, CA: Harper.
Van, J. (۱۹۹۵ January ۸, ۱۹۹۶) ,. Cybercafes’ serving a blend with byte: Colffeehouses chats not all face to face. Chicago Tribune, pp. ۱-۲.
Wagner, N. (۱۹۹۶, June). Telecommunications and the ch۲anging nature of instructional delivery. Syllabus, ۹(۹) pp. ۱۰-۱۲.
http://www.kamalipour.ir/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=۳&Itemid=۵
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی دولت ریاست جمهوری
تهران شهرداری تهران پلیس قتل سلامت قوه قضاییه وزارت بهداشت حوادث آموزش و پرورش خانواده سازمان هواشناسی آتش سوزی
مسکن خودرو وام مسکن قیمت طلا قیمت دلار تورم دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت خودرو قیمت سکه بازار سرمایه دلار
تلویزیون سینما تئاتر بازیگر علیرضا قربانی محرم سینمای ایران تخت جمشید سارا بهرامی کنسرت رسانه ملی دفاع مقدس
ماهواره کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی روسیه ترکیه فلسطین جو بایدن جنگ غزه آمریکا غزه اسرائیل دونالد ترامپ فرانسه چین
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 سپاهان باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال تیم ملی پرتغال جام ملت های اروپا لیگ برتر نقل و انتقالات
هوش مصنوعی گوگل نمایشگاه الکامپ سامسونگ عیسی زارع پور نخبگان وزیر ارتباطات اپل ایرانسل فیبرنوری
تب دنگی کاهش وزن برنج پارکینسون سرطان مغز سیب زمینی دیابت مو بارندگی